Välja elementkonfiguration.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Eric_Josefsson

Välja elementkonfiguration.

Inläggav Eric_Josefsson » 2005-10-10 09:34

Hej någon här som kan ge mig lite riktlinjer för hur jag kanske borde göra?

Jag har till sambons stora förtret köpt på mig en del element nu som jag trodde kunde vara kul att bygga lite större golvhögtalare av, men teorin blir jag inte klok på.
Jag har i bas/mellanreg följande element:
2st Seas P25REX/DD
2st Seas P21REX/DD
4st Scan- speak 18W/8545-00

P25orna är aldrig tänkta för golvhögtalarna egentligen.. snarare till en 50liters sub som kan ställas under soffhörnbordet.

Min mest lockande tanke nu är att i en golvare låte P21an sitta i en ca 45liters portad låda, och 2st 8545 sittandes i slutet 25litersutrymme som mellanregister.

Dock så hävdar Hifikit att 8545 i en liten bokhyllehögtalare ska klara 27hz ->
Det är bättre än Seas P21´s rekomenderade frekvensomfång 30hz ->
Fast beräknar jag en 8545 så har jag avrullning som ligger på ca -3db vid 40hz

Seas P21 har en -3db på ca 36 Hz i en 45liters låda

Dock ser 8545 bättre ut på frekvenssvaret jfrt med p21

I praktiken kommer jag nog bygga några lådor och testa mig till vilket som låter vettigast i verkligheten men men måste ju ha några riktlinjer..
teoretiska beräkningar framför datorn är inte mitt största nöje i diyandet :D
Köpa nya element kan finnas som alternativ.. dock så har jag en dålig budget för detta bygget så jag håller mig till element som går att uppbringa på beg. marknaden. 8)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-10-10 10:54

Lite info om mål och syfte med högtalarna ger lite klarhet?

Jag menar varför sikta på fullregister om du ändå ska ha sub? Eller omvänt, varför ha sub om du ändå ska ha fullregistriga högtalare? ;)

Om vi siktar in oss på lagom fullregistriga högtalare så kan jag tänka mig tre olika kombinationer.

- P25 i sluten låda delat vid några hundra Hz + en 8545 i sluten låda på 10 liter (+ diskant då förståss).

- P21 i basreflex delat vid några hundra Hz + en 8545 i sluten låda på ca 10 liter.

Två 8545 i basreflex gjort som en 2.5-vägare.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Eric_Josefsson

Inläggav Eric_Josefsson » 2005-10-10 11:54

Ni får ha överseende om att jag aldrig har räknat i teorin på djupet på högtalare förut, men jag tänkte vara lite nogrannare med dessa lådor.

Egentligen vill jag inte ha sub, jag kan hålla med om det.. fördelen med sub är att jag kan använda 2 element i isobarik och få en tusan så mycket smidigare låda.. utan isobarik så får jag 2st dubbelt så stora lådor (volymmässigt) till fullregister.

För MIG så får högtalarna vara hur stora som helst men vi är två i hushållet :roll: ;)

Målet är som sagt "full"register och bra ljud, en diskant i form av Scan-speak 2905/9300 finns men det drabbar ju inte det nedre registret som jag klurar på just nu.

Ditt förslag 2 är närmast mitt mest "seriösa" just nu. Beräkning på högtalare är inte min starka sida men med 2element så borde jag väl få lite större känslighet på dom? 8545 har ju endast 88db, diskanten 90 och P21 91. Nackdelen är väl risken för fasutsläckning.

Rent designmässigt så är väl tanken en låda på utv.max 300x400xca1200mm.. mitt nuvarande designförslag är på 248x377x1280 med dubbla 19mm som baffel och "trappstegs" modellen för att faskompensera för elementen.. detta får jag nog banka huvudet ganska mycket med i ett senare skede så filter och allt det där stämmer.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-10-10 12:18

Eric_Josefsson skrev:Ditt förslag 2 är närmast mitt mest "seriösa" just nu. Beräkning på högtalare är inte min starka sida men med 2element så borde jag väl få lite större känslighet på dom? 8545 har ju endast 88db, diskanten 90 och P21 91. Nackdelen är väl risken för fasutsläckning.

Gissningsvis så kommer du inte få högre känslighet i basen än 87-88dB. De 91dB som Seas anger gäller i det bafflade området (d v s om man sätter elementet i en oändligt stor plan vägg) i en mer begränsad baffelstorlek så tappar man endel (typ 6dB).

Du kan använda Svantes program The Edge för att se lite hur det blir i din tilltänkta baffel.

Genom att lägga delningen rätt mellan P21 och en 8545 så kommer du få en sngg kurva och en verkningsgrad som ligger runt det maximala.

Användarvisningsbild
Eric_Josefsson

Inläggav Eric_Josefsson » 2005-10-10 14:06

Jag misstänker att kurvan ska vara så platt som möjligt? jag får bäst resultat med 2 element?
Eller gör jag något tokigt?

http://www.mypix.se/visaFullImage.asp?fill=0&id=JPJNQNGPGQOMC&storlek=
bild på kurvorna 2 vs 1 element.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-10-10 14:38

Du gör inget tokigt men bafflarna ser väl lite små ut? ;) Fast baffelkompenseringen kompenserar bara för den ena av dessa och det gör att det inte ser helt bra ut. Strunta i den primitiva baffelkompenseringen vid simuleringen. Det är lättare att fixa en bättre baffelkompensering i en verklig högtalare.

Ta och gör två simuleringar en för P21 lämpligt placerad på hela baffeln och en för 8545 lämpligt placerad på hela baffeln så ska vi se om det går att dra några slutsatser av det. :)

Användarvisningsbild
Eric_Josefsson

Inläggav Eric_Josefsson » 2005-10-10 16:14

Ingen aning om bafflarna är små? Jag hade ju tänkt en sån däringa faskompensering genom elementförskjutning, så även på mellanreg isåfall, min tanke var att "trappsteget" bröt den teoretiska baffeln men det kanske inte är riktigt rätt att göra så?

Sedan vet jag inte i verkligheten om skillnaden mellan ett 7 och 8" element behöver faskompenseras? Kanske av filterskäl snarare än elementskäl :?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-10-11 12:43

Eric_Josefsson skrev:Ingen aning om bafflarna är små? Jag hade ju tänkt en sån däringa faskompensering genom elementförskjutning, så även på mellanreg isåfall, min tanke var att "trappsteget" bröt den teoretiska baffeln men det kanske inte är riktigt rätt att göra så?

Om våglängden är lång i förhållande till trappstegen så får man räkna med hela baffeln. Så om trappsteget är kanske ett par cm så kan du lugnt köra simuleringen upp till några kHz med hela baffelns mått.

Sedan vet jag inte i verkligheten om skillnaden mellan ett 7 och 8" element behöver faskompenseras? Kanske av filterskäl snarare än elementskäl :?

Man kan i filtret justera detta så det behövs oftast inte.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-10-11 12:58

Jag tror inte P21 har något att tillföra, varken till sidosystem med dubbla 7" Scan Speak, eller till en sub, när du har P25 till det.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Eric_Josefsson

Inläggav Eric_Josefsson » 2005-10-11 13:53

paa skrev:Jag tror inte P21 har något att tillföra, varken till sidosystem med dubbla 7" Scan Speak, eller till en sub, när du har P25 till det.

Nä det är ju det :?
P21 har enl. LSPWLITE en -3db i portad låda som ligger ca4,5hz lägre (36,28 ) än 8545 (40,67) men att göra sig besväret av 3vägs för 4.5hz är väl inte något man jublar över.

Frågan är om man kan hitta något lämpligare 8"-10" element för en 3vägs som inte kräver så mycket volym, kan spela fint och komplettera fullregister nedåt och som ryms inom en rimlig budget, resten av elementen är ju bara en massa beg.fynd som jag samlat på mig.. nya element skulle uppgå till mer än dubbla värdet.. :D

Kan jag få en fullregisterhögtalare så slipper jag gärna subben, den måste ändå ha en förstärkare alt. delningsfilter för att fungera. den budgeten kan ju läggas på lite bättre 8-10" element om så krävs.. dock inte denna månaden :oops:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-10-11 15:29

Jag skulle tro att det är betydligt lättare att få det bra med två tvåvägara plus två subbar. Trevägare är svåra saker.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Eric_Josefsson

Inläggav Eric_Josefsson » 2005-10-13 09:22

Bandpass, är det något man vågar sig på?
2,5vägs då.. Mellanregistret får spela hela vägen ner och får lite extra stöd av en -5--6db bandpass i det lite lägre?
5-6db är ju iofs en hel del... kanske får köra dom aktivt isåfall?

Har aldrig testat att bygga en bandpass och det enda i bandpassväg jag lyssnat på är lite bilbasar och typ "datorhögtalarsub/microhemmabiosub" kan man få vettigt ljud i bandpass?

Återgå till DIY-forum