Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Har man inte mixat om på en del återutgivningar på senare år? De skivor som gavs ut av DG vid den tiden var väl inte de mest välljudande? Karajan härjade rätt fritt i studion enligt vad som sas vid LTS-besöket hos Polygram 1983. Jag har diabilder från studiebesöket liggandes, har tänkt scanna dem länge...
IngOehman skrev:Jag är ingen stor fan av Karajan, delvis på grund av den förfärliga syntetiska
ljudkvalitet som fanns på nästan alla utgåvor där han haft makt att ställa till
det. Han älskade multimikteknik, närtagningar och sedan syntetisk hantering i
studion efteråt med mixning och artificiell efterklang*.
Thomaz skrev:Karajan spelade in för DG, Decca och EMI med olika orkestrar. Det fantastiska är hans vision och klangideal som han, som enda dirigent någonsin, kunde få fram oavsett orkester. Den på 60-talet totalt odisciplinerade La Scala-orkestern spelar som änglar för honom. Han får Orchestre de Paris att låta som en världsorkester och Wiener Symphoniker klingar nästan som filharmonikerna.
Att han skulle "döda musiken" håller jag verkligen inte med om. Och vi är några miljoner musikälskare som inte delar den uppfattningen. Men det är ju precis den typen av uttalanden som gör att LTS fortfarande är en perifer verksamhet som få tar på allvar.
Vi skulle verkligen behöva en Karajan idag som motvikt till alla utslätade tolkningar vi får av i för många fall obegåvade dirigenter.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster