PappaBas skrev:Det är väl bara att fixera dämpningen med något lämpligt? Hönsnät?
Ett poröst, flexibelt material som till en del "andas" - är det inte rörelse på en helt annan nivå som påverkar här?
Moderator: Redaktörer
Naqref skrev:MagnusÖstberg skrev:Naqref skrev:MagnusÖstberg skrev:Korsstaget och staget från detta till bakväggen gör att det inte finns någon yta större än 30cm som är ostagad i lådan. Konstruktionen är dessutom i 22mm MDF.
Jag skulle påstå att den är välstagad i det utförandet. Det handlar som sagt om hur lådan är utformad. Hade den varit 80-90cm i någon riktning hade det inte räckt. Det är bara att titta på vilken våglängd 30cm är och fundera på om lådan kommer producera den våglängden i något fall. Svaret är nej.
Fast riktigt så enkelt är det inte. Böjvågshastigheten i lådväggen är vanligtvis betydligt lägre än ljudhastigheten i luft så man kan excitera en resonansmod i väggen även med frekvenser som ligger lägre än vars våglängder/2 som får plats i lådan.
Jo, men nu är ju längsta våglängden i lådan typ 60cm. Det motsvar ju redan det en frekvens som inte kommer spelas av lådan. Så stagets funktion är snarare att tillse att lådväggen inte flexar.
Jag tror du missar delar av det jag skriver (som förvisso är rent tekniskt relevant än praktiskt relevant (för den här konstruktionen)). Med en låda som är 30cm lång så får man en resonans vid ca 500Hz. Det är riktigt men i lådväggen så är böjvågshastigheten betydligt lägre och då kan man få en resonans som ligger lägre och då kan den triggas vid motsvarande frekvens av ljudet i lådan (som då blir med som en cykelpump). Vad jag vill säga är att man måste ta reda på vad för resonansfrekvens lådväggen har innan man kan avgöra om det behövs för förstyvningar eller inte.
Naqref skrev:MDF är väldigt otätt. Man använder det som sugplattor för NC-maskiner. Då suger man genom MDF-plattan för att hålla fast något ovanför (exempelvis en annan MDF-bit som ska fräsas).
MagnusÖstberg skrev:Meh, vad tusan är det för beteende?
Ni har väl kommit överrens och han är en hyvens grabb!!!!
Naqref skrev:Hahahahahahahahaha.
Hahahahahahahahaha.
Haha.
Detta var ju jätteroligt.Patentet handlar inte om isobarikkopplingen utan den bärande delen är just den dämpning som Richard hävdar inte får förekomma. Den måste i själva verket finnas där för att patentet ska vara giltigt.
Tror jag skrattar lite till.
Haha.
PappaBas skrev:Det är väl bara att fixera dämpningen med något lämpligt? Hönsnät?
steveo1234 skrev:Naqref skrev:Hahahahahahahahaha.
Hahahahahahahahaha.
Haha.
Detta var ju jätteroligt.Patentet handlar inte om isobarikkopplingen utan den bärande delen är just den dämpning som Richard hävdar inte får förekomma. Den måste i själva verket finnas där för att patentet ska vara giltigt.
Haha.
Hah! "Dagens pisk!" - i samarbete med Naqref.
Kraniet skrev:känns konstigt dock att ha dämpning i kammaren. Blir inte det en massa som kommer svänga med konrörelserna?
Att dämpa runt om är ju en sak men att sätta dämpningen i mitten mellan basarna, hur löser man det på ett sätt så dämpningen inte påverkar elementen?
Nattlorden skrev:steveo1234 skrev:Naqref skrev:Hahahahahahahahaha.
Hahahahahahahahaha.
Haha.
Haha.
Jag tycker mig ha försökt berätta detta tidigare i tråden.
Richard skrev:Nattlorden skrev:steveo1234 skrev:Naqref skrev:Hahahahahahahahaha.
Hahahahahahahahaha.
Haha.
Haha.
Ja, alltid kul med skratt, men det visade ju sig att Nagref hade fel.
Nattlorden skrev:Richard skrev:Nattlorden skrev:steveo1234 skrev:Naqref skrev:Hahahahahahahahaha.
Hahahahahahahahaha.
Haha.
Haha.
Nej. Kan du inte läsa en ritning ens?
Richard skrev:Nattlorden skrev:steveo1234 skrev:Naqref skrev:Hahahahahahahahaha.
Hahahahahahahahaha.
Haha.
Haha.
Richard skrev:Nattlorden skrev:Richard skrev:Nattlorden skrev:steveo1234 skrev:Naqref skrev:Hahahahahahahahaha.
Hahahahahahahahaha.
Haha.
Haha.
Nej. Kan du inte läsa en ritning ens?
Här finns en länk till hur Linn Sara ser ut invändigt, det är tydligt att dämpmaterial finns i den lilla kammaren, men endast på väggarna som du kan se på bilden. Dämpmaterialet är inklätt i tyg.
http://www.avmagazine.it/forum/62-autoc ... eudo-cloni
Richard skrev:Kraniet skrev:känns konstigt dock att ha dämpning i kammaren. Blir inte det en massa som kommer svänga med konrörelserna?
Att dämpa runt om är ju en sak men att sätta dämpningen i mitten mellan basarna, hur löser man det på ett sätt så dämpningen inte påverkar elementen?
Isobarikpatentet förespråkar dämpning på väggarna , inte mitt emellan basarna. Detta är en pseudo- diskussion.
Se här hur Sara är uppbyggd.
http://www.avmagazine.it/forum/62-autoc ... eudo-cloni
Richard skrev:Isobarikpatentet förespråkar dämpning på väggarna , inte mitt emellan basarna.
RogerGustavsson skrev:Richard skrev:Isobarikpatentet förespråkar dämpning på väggarna , inte mitt emellan basarna.
Patentet tar upp två sätt att dämpa Isobaric-kammaren. Primärt är det tal om en "curtain of absorbent material", nr 44 i figuren. "Alternatively, a filling of absorbent material is provided in the Isobaric chamber." Tydligen var inte "gardinen" aktuell i alla fall. Lite konstigt att då ta upp den i patentet eller att rita in den alls...
Hur ser det ut i de andra Isobaric-system från Linn?
Används Isobaric-principen fortfarande av Linn?
Ett test av en tidig Isobaric, http://www.mickandviv.com/pfm/DMSHiFifo ... Review.pdf
Det märkligaste med Linn Sara är ju delningsfiltret, främre och bakre bas har eget filter med olika delning. Jag skulle inte klassa det som isobarik.
Richard skrev:Naqref skrev:Hahahahahahahahaha.
Hahahahahahahahaha.
Haha.
Haha.
Skratta på du.![]()
Dämpmaterialet som det står om i patentet ska absolut inte blaceras "som en vägg " mot det bakre elementet.
Absorberande material appliceras istället på den lilla lådans lådans väggar, eller tunnel.
Detta kan man tydligt se om man skruvar isär en isobariklåda.
Något som du Naqref knappast gjort.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 6 gäster