Sämre ljud vid nattning. Varför då?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-09-10 14:09

Vee-Eight skrev:Så du menar att de som stenhårt håller på sina argument och principer, felaktiga eller ej, innerst inne bara vill vara märkvärdiga och därför bör anses fåniga?

Nej, inte riktigt.

Jag menar att det blir fånigt (själva diskussionen) när någon i sitt eget
språkbruk visar att de använder orden på ett annat sätt än de argumen-
terar att orden betyder.

Att de sen även argumenterar för ett språkbruk som dessutom gör alla
andra diskussioner om ljud svåra alldeles i onödan gör det än värre. Jag
är inte principiell motståndare till semantikdiskussioner, men när det bara
börjar likna samtalssabotage så tycker jag det är dags att säga stopp.

Samtalssabotage ger ett dåligt samtalsklimat.

- - -

Då tycker jag det är dagt att avsluta den diskussionen och återgå till den
mycket intressantare trådfrågan - varför (och om) ljudanläggningar låter
sämre på väldigt låg volym/effekt, och kanske även vid hög.

Min erfarenhet är att det inte behöver vara så alls, men det finns absolut
anläggningar som är väldigt volymkänsliga (att den behöver stå inom ett
väldigt snävt intervall för att det skall låta bra), och det tycker jag man i
de fallen bör försöka göra något åt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-09-10 15:55

PerStromgren skrev:
sprudel skrev:Är tinnitus ljud?

Det var en intressant fråga!

Ja och jag skulle definitivt kalla det för en upplevelse av ljud, och i vissa fall är det faktiskt ljud också. Det finns fall där en tinnitusdrabbads sängkamrat störs på natten av ljudet från den tinnitusdrabades öron (!).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-09-10 21:24

Det bör vara tekniskt möjligt att spela in och spela upp för andra... Om man är villig att låta någon koppla in sig på signalvägen, dvs.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-09-10 21:31

Nattlorden skrev:

Det bör vara tekniskt möjligt att spela in och spela upp för andra... Om man är villig att låta någon koppla in sig på signalvägen, dvs.

Det finns tinnitus som andra kan höra. Så kallad objektiv tinnitus.
Så visst kan tinnitus vara ljud.

Subjektiv tinnitus(Sådan som bara du hör) skulle jag kalla för en ljudupplevelse.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-09-10 21:51

adzer skrev:
Nattlorden skrev:

Det finns tinnitus som andra kan höra. Så kallad objektiv tinnitus.
Så visst kan tinnitus vara ljud.

Subjektiv tinnitus(Sådan som bara du hör) skulle jag kalla för en ljudupplevelse.

Ojdå! Det har jag aldrig hört talas om. Måste kolla på det. Objektiv tinnitus alltså. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-09-10 21:58

adzer skrev:Subjektiv tinnitus(Sådan som bara du hör) skulle jag kalla för en ljudupplevelse.

Så länge den subjektiva tinnitusen skapas pga skador i hörselorganet så bör ljudet från det kunna avlyssnas från hörselnerven innan den når tolkning i hjärnan.

(Mitt är ganska enkelt att återskapa, ratta in 6600Hz så är det en bra representation)

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2013-09-10 22:08

Predikativ tinnitus beskriver själva handlingen av den/det som tutar? :?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-09-10 22:12

Groucho Marx skrev:A child of five would understand this. Send someone to fetch a child of five.

En femåring vet att det hör ljud. Man hör ljud :)

Det inbegriper tinnitus.

På Wiki skrivs det om subjektiv och objektiv tinnitus.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tinnitus

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-09-10 22:27

petersteindl skrev:
Groucho Marx skrev:A child of five would understand this. Send someone to fetch a child of five.

En femåring vet att det hör ljud. Man hör ljud :)

Det inbegriper tinnitus.

På Wiki skrivs det om subjektiv och objektiv tinnitus.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tinnitus

Mvh
Peter

Typ . . . 8)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2013-09-10 22:41

Jag har alltid tyckt bäst om att lyssna på musik sent på natten. Jag lyssnar gärna på en såpass låg volym att inga grannar störs. Nu bor jag ju iofs i hus men har grannar ett par tiotal meter bort på båda sidor.
Av någon märklig anledning tycker jag att det låter bäst rent ljudmässigt då också. En av dom tyngre hifihandlarna här menade att strömmen är renare på natten och att det var anledningen. Det är jag nog lite skeptisk mot men varför inte??. Lite mindre som stör kanske i kablarna. :)
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-09-10 23:52

pinnen skrev:Jag har alltid tyckt bäst om att lyssna på musik sent på natten. Jag lyssnar gärna på en såpass låg volym att inga grannar störs. Nu bor jag ju iofs i hus men har grannar ett par tiotal meter bort på båda sidor.
Av någon märklig anledning tycker jag att det låter bäst rent ljudmässigt då också. En av dom tyngre hifihandlarna här menade att strömmen är renare på natten och att det var anledningen. Det är jag nog lite skeptisk mot men varför inte??. Lite mindre som stör kanske i kablarna. :)

Är det någon störnivå som är lägre på natten så är det den akustiska.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-09-11 00:08

Mm, stressnivån är lägre på kvällen när man sysslat färdigt för dagen och det bara fattas att gå och lägga sig. (Lyssnar i lurar medan jag skriver, och det låter bra..) ingen nätspänning inblandad i min ände.
MEK - MetallElementKlubben

JM

Inläggav JM » 2013-09-11 06:42

petersteindl skrev:

En femåring vet att de hör ljud. Man hör ljud :)

Mvh
Peter

Timeouten är över. En mycket nöjd JM är tillbaka.

"Pappa! Pappa! De stora hundarna kommer! Hundarna skäller så högt!"
Vrålar den skräcksslaga 5 åringen när hon stormar in i sovrummet storgråtandes.

Är ljud i drömmen ljud?

JM

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-09-11 07:03

Nej, det är en imaginär upplevelse av ljud.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-09-11 07:06

JM skrev:Är ljud i drömmen ljud?

JM

Nej, men ljudupplevelsen i drömmen är en ljudupplevelse.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-09-11 11:37

JM skrev:
petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Timeouten är över. En mycket nöjd JM är tillbaka.

Är ljud i drömmen ljud?

JM

Om man definierar ordet ljud som en neural företeelse så är det i högsta grad ljud.

Men det är ingen extern ljudkälla inblandad om det enbart är dröm. Det är alltså ingen akustisk ljudvåg som gett direkt upphov till förnimmelsen av ljud.

Man kan internalisera externa ljudkällor genom att lyssna i lurar. Är det ljud man då hör? Ja, man får i alla fal aktionspotentialer i specifika nervbanor. Istället kan man aktivera samma nervbanor genom minne eller dröm. Då blir det samma ljudförnimmelse. Samma ljud alltså. Ta bort nervbanorna och all form av ljud försvinner. Inget ljud kan då höras.

Är det trumhinnorna och dess rörelse som är den springande punkten eller är det nervbanorna med dess aktionspotentialer och synapsövergångar? Ja, det är sådana frågor som man får svara på om man vill utreda begreppen.

Om man däremot definierar ljud som en akustisk händelse och enkom som en akustisk händelse så uppfyller ljud i drömmar inte kravet på definitionen av ljud, men inget upplevt ljud oavsett ljudkälla uppfyller i så fall definitionen. Då är det bäst att kalla det man hör för en hörselupplevelse. Då man säger "Jag hör ljud". Så är det en hörselupplevelse av den fysikaliska definitionen av ljud.

Men i drömmen är ju öronen inte inblandade så då får man hitta på ett annat ord istället. Neuroljudupplevelse kanske? :) Drömhörselupplevelse? 8) Drömljudupplevelse? Du kan ju prova om femåringen använder sådana ord :lol: :)

Femåringen syftar i alla fall helt klart på externa ljudobjekt, nämligen hundar.

Oavsett vilket. Behärskar man båda lägren så spelar det ingen roll i vardagligt tal.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-09-11 11:41

bomellberg skrev:
JM skrev:Är ljud i drömmen ljud?

JM

Nej, men ljudupplevelsen i drömmen är en ljudupplevelse.

Det låter som en tautologi :)

Jag förmodar att om femåringen istället varit ute och hört hundar så hade du också ansett att det rört sig om ljudupplevelse, eller?

I så fall är både verklighet och dröm ljudupplevelse, d v s ingen skillnad.

Eller har jag förstått dig fel?

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-09-11 11:46

Nattlorden skrev:Nej, det är en imaginär upplevelse av ljud.

Wiki skrev:Imaginär kan syfta på:

1. Något som enbart finns i fantasin
2. Ett begrepp inom matematiken, se imaginära tal

Det är alltså exakt samma nervbanor som aktiveras oavsett om det är dröm eller verkliga externa fysikaliska :) hundar.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-09-11 11:53

Martin skrev:Mm, stressnivån är lägre på kvällen när man sysslat färdigt för dagen och det bara fattas att gå och lägga sig. (Lyssnar i lurar medan jag skriver, och det låter bra..) ingen nätspänning inblandad i min ände.

Det tillsammans med mörker och lägre akustisk störnivå är mina tips.

Renare el kan inverka på hifi-produkterna.

Även en konsert eller opera upplevs bättre om man stressar av och oftast om ljuset släcks eller dimmas ner runt åhörare.

Mvh
Peter

JM

Inläggav JM » 2013-09-11 11:55

Svante skrev:
PerStromgren skrev:

Ja och jag skulle definitivt kalla det för en upplevelse av ljud, och i vissa fall är det faktiskt ljud också. Det finns fall där en tinnitusdrabbads sängkamrat störs på natten av ljudet från den tinnitusdrabades öron (!).

Spännande!
Är det hörsägen eller har du en länk eller annan hänsvisning?
Otoakustiska emissioner brukar vara svåra att detektera även med känsliga mikrofoner inne i yttre hörselgången.

JM

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-09-11 11:56

petersteindl skrev:Det är alltså exakt samma nervbanor som aktiveras oavsett om det är dröm eller verkliga externa fysikaliska :) hundar.

Ja, men INPUT kommer inte från den externa fysikaliska världen, därför imaginär. Möjligen om man klassar det som återuppspelning av tidigare inspelat ljud då, tror dock mer att det är nygenerering av en generalisering baserat på tidigare hundljudsupplevelser.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-09-11 12:00

Nattlorden skrev:
petersteindl skrev:Det är alltså exakt samma nervbanor som aktiveras oavsett om det är dröm eller verkliga externa fysikaliska :) hundar.

Ja, men INPUT kommer inte från den externa fysikaliska världen, därför imaginär. Möjligen om man klassar det som återuppspelning av tidigare inspelat ljud då, tror dock mer att det är nygenerering av en generalisering baserat på tidigare hundljudsupplevelser.

Ok, om hundarna är inspelade i mono och spelas upp via två högtalare så att hundarna upplevs befinna sig mitt emellan högtalarna, anser du hundarna vara imaginära då? :)

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-09-11 12:02

petersteindl skrev:Ok, om hundarna är inspelade i mono och spelas upp via två högtalare så att hundarna upplevs befinna sig mitt emellan högtalarna, anser du hundarna vara imaginära då? :)

Nej, jag anser dem vara reellt reproducerade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-09-11 12:08

Nattlorden skrev:
petersteindl skrev:Ok, om hundarna är inspelade i mono och spelas upp via två högtalare så att hundarna upplevs befinna sig mitt emellan högtalarna, anser du hundarna vara imaginära då? :)

Nej, jag anser dem vara reellt reproducerade.

Jaha, jag anser vovvarna vara fantomprojicerade :)

Reellt reproducerade? Jag förmodar att vovvarna inte är klonade :) Nåt roligt skall de väl ha.

Mvh
Peter

JM

Inläggav JM » 2013-09-11 12:09

petersteindl skrev:
JM skrev:
petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Är ljud i drömmen ljud?

JM

Men i drömmen är ju öronen inte inblandade så då får man hitta på ett annat ord istället. Neuroljudupplevelse kanske? :) Drömhörselupplevelse? 8) Drömljudupplevelse? Du kan ju prova om femåringen använder sådana ord :lol: :)

Oavsett vilket. Behärskar man båda lägren så spelar det ingen roll i vardagligt tal.

Mvh
Peter

För femåringen var detta en mycket verklig o omtumlande ljudperception.

Det har gjorts fMRI studier på drömmar. Då visar det sig att ytliga cortikala strukturer i hjärnan aktiveras utan de vanliga frekventa kopplingarna till andra delar av hjänan.
Detta kan delvis förklara varför drömmar ofta är ohämmande - de saknar de normalt hämmande signaler från omdömesområden i frontalloben mm.

JM

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-09-11 12:32

JM skrev:
petersteindl skrev:
JM skrev:
petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Är ljud i drömmen ljud?

JM

Mvh
Peter

Det har gjorts fMRI studier på drömmar. Då visar det sig att ytliga cortikala strukturer i hjärnan aktiveras utan de vanliga frekventa kopplingarna till andra delar av hjänan.
Detta kan delvis förklara varför drömmar ofta är ohämmande - de saknar de normalt hämmande signaler från omdömesområden i frontalloben mm.

JM

Wiki skrev:Perception är ett psykologiskt begrepp för de processer som är aktiva i att tolka sinnesintryck. Som regel innefattas varseblivningen i ordet, men i snävare bemärkelse är varseblivningen nervimpulsernas reaktion på stimuli, medan perceptionen är den automatiska uppfattningen av dessa impulser som följer av tidigare erfarenhet och kunskap, vilken ger stimulit dess omedelbara mening.

Ordet perception kanske kan användas, men jag skulle i det här fallet inte använda just det ordet.

Perception är för mig de processer som styr vid sinnesintryck d v s vid retning av receptorer. Det är ett bra ord.

Akustiska ljudvågor i luften :arrow: Auditiv Perception :arrow: Ljud

Så ser jag på det hele. Kanske något förenklat. Eller också är det inte förenklat utan innefattar helheten. Näe, det är något förenklat eftersom andra saker också kan ge upphov till ljud utan att direkt behöva använda perception.

Andra kanske ser det så här

Akustiska ljudvågor i luften = Ljud :arrow: Perception :arrow: Ljud = Representation av Akustiska ljudvågor i luften

Eller

Akustiska ljudvågor i luften = Ljud :arrow: Perception :arrow: ljudupplevelse

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-09-11 13:10

Den sista du nämner är den enda som stämmer överens med din egen... låt
mig kalla den "avslappnade terminologi". Alltså det sätt du uttrycker dig nor-
malt, när du inte anstränger dig för att säga något annat.

Det finns även massor av exempel på när du har åsyftat ljud (och inte ljud-
upplevelsen) när du skrivit ljud, även i den här tråden.

JM skrev:
Svante skrev:
PerStromgren skrev:

Spännande!
Är det hörsägen eller har du en länk eller annan hänsvisning?
Otoakustiska emissioner brukar vara svåra att detektera även med känsliga mikrofoner inne i yttre hörselgången.

JM

Det är riktigt att det finns sådana fall, men det rör sig om olika sorters
tinnitus.

- - -

Normal (den vanligast förekommande) tinnitus ger ljudupplevelser trots
att det inte finns något ljud. Lite som att en mätmikrofon kan ge ifrån
sig elektrisk brus eller till och med tonfrekventa elektriska signaler (om
mikrofonens impedansomvandlare är instabil t ex) som inte hörrör från
ljud i det akustiska fältet den befinner sig i.

- - -

Den "ljudande tinnitusen" är ett fenomen av ett helt annat slag, närmare
bestämt spasmiska röreser i hörorganet som skapar ljud.

En sorts släkting till det senare fenomenet är de reflexer som de flesta
kan drabbas av i Stapedius vid vissa ljud. Ehuru icke-ihållade så är det
ändå en mekanisk reaktion som faktisk kan skapa ljud i liten skala, men
bara ett slavljud som upphör då det triggande ljudet gör det.

Och detta ger förstås ljudupplevelser också. Vissa upplever att det klickar
i öronen eller poppar (med rejält basinnehåll, när de högfrekventare transi-
enterna som normalt utlöser reaktionen kommer. Ett bra ljud för att utlösa
sådana reaktioner är de pinnar i hört trå som slås mot varandra (claves)
som används inom den klassiska musiken. På ett normalt lyssningsavstånd
klarar de flesta öron dessa ljud utan problem, men på närmare håll...

Vh, iö

- - - - -

PS. Se så lätt det var att tala om dessa saker när man skiljer mellan ljud
och ljudupplevelsen.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

JM

Inläggav JM » 2013-09-11 13:18

petersteindl skrev:
JM skrev:
petersteindl skrev:
JM skrev:
petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Är ljud i drömmen ljud?

JM

Mvh
Peter

JM

Wiki skrev:Perception är ett psykologiskt begrepp för de processer som är aktiva i att tolka sinnesintryck. Som regel innefattas varseblivningen i ordet, men i snävare bemärkelse är varseblivningen nervimpulsernas reaktion på stimuli, medan perceptionen är den automatiska uppfattningen av dessa impulser som följer av tidigare erfarenhet och kunskap, vilken ger stimulit dess omedelbara mening.

Mvh
Peter

Wikipedia.org är ju inte alltid kvalitetssäkrat.

Enligt nationalencyklopin NE:

perception (latin perce´ptio 'upptagande', 'uppfattande', 'insikt', av perci´pio 'uppfatta', 'inse'), varseblivning

Medicinen likt psykologin har länge lidit av lillebrorskomplex relativt den mätbara fysiken vilket lett fram till krampaktiga definitioner o forskning.

JM

JM

Inläggav JM » 2013-09-11 13:22

IngOehman skrev:Den sista du nämner är den enda som stämmer överens med din egen... låt

Vh, iö
.

Hur tänker du här?

JM

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-09-11 13:26

JM skrev:
IngOehman skrev:Den sista du nämner är den enda som stämmer överens med din egen... låt

Vh, iö
.

Hur tänker du här?

JM

Det undrar jag med :)

+1

Mvh
Peter

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi