Sämre ljud vid nattning. Varför då?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2013-09-11 13:43

Fantastiskt vad IÖ kan 8O

Mycket intressant tråd detta tycker jag. Vad kallar di lärde det där att det susar rejält i öronen i flera timmar efter en livekonsert??. Jag tycker konstigt nog att det inte alls är obehagligt utan man lullar hemåt med en go känsla i kroppen även om det ringer lite i öronen. Det hade nog inte varit trevligt om det gjorde så konstant förstås.
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-09-11 13:46

pinnen skrev:Mycket intressant tråd detta tycker jag. Vad kallar di lärde det där att det susar rejält i öronen i flera timmar efter en livekonsert??. Jag tycker konstigt nog att det inte alls är obehagligt utan man lullar hemåt med en go känsla i kroppen även om det ringer lite i öronen. Det hade nog inte varit trevligt om det gjorde så konstant förstås.

Tinnitus/öronsus.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-09-11 14:47

En sorts släkting till det senare fenomenet är de reflexer som de flesta
kan drabbas av i Stapedius vid vissa ljud. Ehuru icke-ihållade så är det
ändå en mekanisk reaktion som faktisk kan skapa ljud i liten skala, men
bara ett slavljud som upphör då det triggande ljudet gör det.

jag är drabbad av nåt liknande, när vi startar dammsugaren hemma så börjar mitt ena öra "bluddra", riktigt jobbigt är det men det gör inte ont, när dammsugaren stängs av så upphör bluddrandet

jag kan dammsuga men jag undviker det för det är ändå ett lite obehag med bluddret, så hellre har jag det lite skitit på golvet än bludder, men vi skulle ju kunna sopa golvet men i dom banorna har vi inte tänkt på ännu
Bikinitider

JM

Inläggav JM » 2013-09-11 15:50

celef skrev:
En sorts släkting till det senare fenomenet är de reflexer som de flesta
kan drabbas av i Stapedius vid vissa ljud. Ehuru icke-ihållade så är det
ändå en mekanisk reaktion som faktisk kan skapa ljud i liten skala, men
bara ett slavljud som upphör då det triggande ljudet gör det.

jag är drabbad av nåt liknande, när vi startar dammsugaren hemma så börjar mitt ena öra "bluddra", riktigt jobbigt är det men det gör inte ont, när dammsugaren stängs av så upphör bluddrandet

jag kan dammsuga men jag undviker det för det är ändå ett lite obehag med bluddret, så hellre har jag det lite skitit på golvet än bludder, men vi skulle ju kunna sopa golvet men i dom banorna har vi inte tänkt på ännu

Testa o kör en tongenerator i högtalarna under 85 db. Därefter o du inte hittat ngn patologisk frekvens höj ljudnivån upp till damsugarens ljudnivå. Under 85 db har du ingen dämpning av mellanörats muskler ovan kollar du även muskelfunktionen.

JM

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-09-12 11:16

pinnen skrev:Fantastiskt vad IÖ kan 8O

Jag kan... tycka att det är bra att använda språket således att det blir lätt att
kommunicera. Konstigare än så är det inte.

Att säga ljud när man menar ljud och ljudupplevelse(/förnimmelse) när man
menar det är helt enkelt praktiskt. Att kalla vad som helst för ljud är inte så
konstruktivt däremot. Att förneka de ljud som man inte hört är det heller inte.

Så den där med trädet som faller i skogen är måttligt skarp, svaret är alltför
lättfunnet: Ja, det lät. Oavsett om en människa hörde det, eller ett djur, eller
ett annat träd eller en sten. Stenar hör inte säger säkert något, men det är
utan betydelse som invändning, då jag ju skrev oavsett.

- - -

Min favvo, mycket mera filosofiskt intressant, är denna:

Hon:

Om en man är ensam i skogen, och där säger någonting, som ingen kvinna
hör, har han ändå fel?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
PickePock

Inläggav PickePock » 2013-09-12 11:28

IngOehman skrev:Hon:

hör, har han ändå fel?

Vh, iö

Jomen visst :D

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2013-09-12 11:29

min favorit:

Abris: Det var en morot för oss alla. Men nu är den släckt!

edit: för övrigt tror jag som Martin. Man är lugn och skön på kvällen ibland när dagens slit och släng förhoppningsvis är avklarat. Att det låter bättre på kvällen kan ju ske hemma när man lyssnar sterijo, i skärgårdsstuga med billiga lurar och en androidtelefon, hemma med lurar etc. etc har jag märkt flera gånger.
Senast redigerad av mrGaskill 2013-09-12 12:58, redigerad totalt 1 gång.
"we have assumed control!"

JM

Inläggav JM » 2013-09-12 11:56

IngOehman skrev:
Att kalla vad som helst för ljud är inte så konstruktivt däremot. Att förneka de ljud som man inte hört är det heller inte.

Vh, iö

Hur tänker du här i relation till tidigare inlägg?

Jm

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2013-09-12 12:09

pinnen skrev:Fantastiskt vad IÖ kan 8O

Mycket intressant tråd detta tycker jag. Vad kallar di lärde det där att det susar rejält i öronen i flera timmar efter en livekonsert??. Jag tycker konstigt nog att det inte alls är obehagligt utan man lullar hemåt med en go känsla i kroppen även om det ringer lite i öronen. Det hade nog inte varit trevligt om det gjorde så konstant förstås.

E6:an/E20 är det som susar förbi Gårda!

:wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-09-12 12:32

JM skrev:
Svante skrev:
PerStromgren skrev:
sprudel skrev:Är tinnitus ljud?

Det var en intressant fråga!

Ja och jag skulle definitivt kalla det för en upplevelse av ljud, och i vissa fall är det faktiskt ljud också. Det finns fall där en tinnitusdrabbads sängkamrat störs på natten av ljudet från den tinnitusdrabades öron (!).

Spännande!
Är det hörsägen eller har du en länk eller annan hänsvisning?
Otoakustiska emissioner brukar vara svåra att detektera även med känsliga mikrofoner inne i yttre hörselgången.

JM

Det är hörsägen från någon som föreläste om detta som jag tror borde veta. Men presser du mig på ett namn så fixar jag inte det.

Jag har däremot själv hört en elev "klicka" med öronen, jag tror att hon kunde öppna och sluta förbindelsen mellan näsa och öron med viljan. Det lät faktiskt ur hennes öron.

Men detta är ju inte tinnitus.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-09-12 12:33

bomellberg skrev:
JM skrev:Är ljud i drömmen ljud?

JM

Nej, men ljudupplevelsen i drömmen är en ljudupplevelse.

Ja, mer komplicerat än så behöver man inte göra det.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-09-12 12:35

petersteindl skrev:
Nattlorden skrev:Nej, det är en imaginär upplevelse av ljud.

Wiki skrev:Imaginär kan syfta på:

1. Något som enbart finns i fantasin
2. Ett begrepp inom matematiken, se imaginära tal

Det är alltså exakt samma nervbanor som aktiveras oavsett om det är dröm eller verkliga externa fysikaliska :) hundar.

Mvh
Peter

Konstig slutsats. Hur kom du fram till det där med "exakt"?

Säkerligen finns det delar i hjärnan som beter sig lika, men i hörselnerven ser det nog rätt olika ut. Gissar jag.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-09-12 12:36

Svante skrev:
JM skrev:
Svante skrev:Det finns fall där en tinnitusdrabbads sängkamrat störs på natten av ljudet från den tinnitusdrabades öron (!).

Spännande!
Otoakustiska emissioner brukar vara svåra att detektera även med känsliga mikrofoner inne i yttre hörselgången.

JM

Det är hörsägen från någon som föreläste om detta som jag tror borde veta. Men presser du mig på ett namn så fixar jag inte det.

Jag har däremot själv hört en elev "klicka" med öronen, jag tror att hon kunde öppna och sluta förbindelsen mellan näsa och öron med viljan. Det lät faktiskt ur hennes öron.

JM: Det finns ett ställe på internet som kallas "Google". Rekommenderas. Man kan även gå direkt till "Wikipedia" och kolla.

Objective Tinnitus
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-09-12 12:36

petersteindl skrev:
Nattlorden skrev:
petersteindl skrev:Det är alltså exakt samma nervbanor som aktiveras oavsett om det är dröm eller verkliga externa fysikaliska :) hundar.

Ja, men INPUT kommer inte från den externa fysikaliska världen, därför imaginär. Möjligen om man klassar det som återuppspelning av tidigare inspelat ljud då, tror dock mer att det är nygenerering av en generalisering baserat på tidigare hundljudsupplevelser.

Ok, om hundarna är inspelade i mono och spelas upp via två högtalare så att hundarna upplevs befinna sig mitt emellan högtalarna, anser du hundarna vara imaginära då? :)

Mvh
Peter

Hundarna är en imaginärprojektion av reella hundar, ljudet är reellt och kanske likt det som hundarna producerade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-09-12 12:41

Almen skrev:
Svante skrev:
JM skrev:
Svante skrev:Det finns fall där en tinnitusdrabbads sängkamrat störs på natten av ljudet från den tinnitusdrabades öron (!).

Spännande!

JM

JM: Det finns ett ställe på internet som kallas "Google". Rekommenderas. Man kan även gå direkt till "Wikipedia" och kolla.

Objective Tinnitus

...fast det är ju inte lika roligt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-09-12 13:06

Svante skrev:
petersteindl skrev:
Nattlorden skrev:Nej, det är en imaginär upplevelse av ljud.

Wiki skrev:Imaginär kan syfta på:

1. Något som enbart finns i fantasin
2. Ett begrepp inom matematiken, se imaginära tal

Det är alltså exakt samma nervbanor som aktiveras oavsett om det är dröm eller verkliga externa fysikaliska :) hundar.

Mvh
Peter

Konstig slutsats. Hur kom du fram till det där med "exakt"?

Säkerligen finns det delar i hjärnan som beter sig lika, men i hörselnerven ser det nog rätt olika ut. Gissar jag.

För att få en upplevelse så har nervbanor och nätverk av nerver aktiverats och därmed också synapser. Dessa specifika nerver/synapser ger upphov till viss specifik upplevelse. Om en upplevelse därefter är lika som tidigare upplevelse så är samma nerver/synapser inblandade som gett denna upplevelse aktiverade. OBS, alla nerver ger inte direkt upphov till medveten varseblivning utan jobbar som underliggande och förberedande och sker omedvetet. Det är inte om dessa jag talar. Det är om de nerver som ger direkt upphov till det varseblivna. I de flesta inlägg så vill jag specificera att jag pratar om det medvetet varseblivna. Om samma information plockas ur minnet så är det samma nerver och samma synapser som blir inblandade. Det är helt enkelt så minnet fungerar. Skulle andra nerver aktiveras så blir upplevelsen olika. Jag använder ordet exakt därför att jag förutsätter att det är exakt samma upplevelse. Själva styrkan av upplevelsen kan vara svagare och i så fall är aktiviteten i samma nerver mindre d v s antalet aktionspotentialer per tidsenhet är mindre, men ändock i samma nerver. Man kallar denna egenskap för platsrelaterat.

Så har jag förstått det som står skrivet i ämnet. Vad gäller hörselnerven vill jag ännu inte gå in på. Det blir alldeles för omfattande i denna tråd just nu.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-09-12 13:18

Svante skrev:
petersteindl skrev:
Nattlorden skrev:
petersteindl skrev:Det är alltså exakt samma nervbanor som aktiveras oavsett om det är dröm eller verkliga externa fysikaliska :) hundar.

Ja, men INPUT kommer inte från den externa fysikaliska världen, därför imaginär. Möjligen om man klassar det som återuppspelning av tidigare inspelat ljud då, tror dock mer att det är nygenerering av en generalisering baserat på tidigare hundljudsupplevelser.

Ok, om hundarna är inspelade i mono och spelas upp via två högtalare så att hundarna upplevs befinna sig mitt emellan högtalarna, anser du hundarna vara imaginära då? :)

Mvh
Peter

Hundarna är en imaginärprojektion av reella hundar, ljudet är reellt och kanske likt det som hundarna producerade.

Var anser du i så fall att denna imaginärprojektion av reella hundar sker?

Är det akustiskt i luften eller är det i nervsystem och hjärna, eller har du ytterligare annan uppfattning?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-09-12 13:21

Almen skrev:
Svante skrev:
JM skrev:

Spännande!

JM

Objective Tinnitus

Tidigare i tråden skrev jag

petersteindl skrev: ...
På Wiki skrivs det om subjektiv och objektiv tinnitus.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tinnitus

Mvh
Peter

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-09-12 15:30

petersteindl skrev:
Svante skrev:
petersteindl skrev:
Nattlorden skrev:

Mvh
Peter

Var anser du i så fall att denna imaginärprojektion av reella hundar sker?

Är det akustiskt i luften eller är det i nervsystem och hjärna, eller har du ytterligare annan uppfattning?

Mvh
Peter

Ptja... Det är väl en filosofisk fråga. En bild projiceras ofta på en duk, en 3D-film projiceras också på en duk, men upplevelsen av projektionen kan vara på en annan plats än på duken. Ett ljud projiceras i hela rummet, men upplevelsen av ljudets ursprung blir mellan högtalarna.

Jag vet inte om frågan går att besvara egentligen. Det är en sån där fråga som kan vara utbildande, men som inte får ett svar förrän man inför en definition.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-09-12 15:33

petersteindl skrev:Så har jag förstått det som står skrivet i ämnet. Vad gäller hörselnerven vill jag ännu inte gå in på. Det blir alldeles för omfattande i denna tråd just nu.

Det behöver det väl inte bli. Det enda intressanta i sammanhanget var väl om signalen i hörselnerven ser likadan ut när man hör ett ljud på riktigt och när man drömmer. Jag vågar gissa att de är olika.

Det var väl inte så långt?

JM

Inläggav JM » 2013-09-12 16:47

Svante skrev:
petersteindl skrev:Så har jag förstått det som står skrivet i ämnet. Vad gäller hörselnerven vill jag ännu inte gå in på. Det blir alldeles för omfattande i denna tråd just nu.

Det behöver det väl inte bli. Det enda intressanta i sammanhanget var väl om signalen i hörselnerven ser likadan ut när man hör ett ljud på riktigt och när man drömmer. Jag vågar gissa att de är olika.

Hörselnerven, åttonde kranial nerven, innehåller ffa 30 000 till hjärnan ledande axon. Redan här är ljudet uppdelat i det hörbara området 20-20000 cps. I motsatt riktning går vanligen hämmande nerver.
Vid drömmar saknas stora delar av den normala aktiviteten mellan cortikalastrukturer ytligt i hjärnan.
Det är inte i innerörat drömmen initieras utan i cortex. Drömmens ofta ologiska inslag förklaras av att vissa normalt hämmande impulser från relaterade hjärnareor saknas. Så sannolikheten att det finns aktivitet i acusticusnerven vid drömmar är mycket låg även jag inte hittat några studier som stöder påståendet.

JM

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-09-12 16:58

JM skrev:
Svante skrev:

Hörselnerven, åttonde kranial nerven, innehåller ffa 30 000 till hjärnan ledande axon. Redan här är ljudet uppdelat i det hörbara området 20-20000 cps. I motsatt riktning går vanligen hämmande nerver.
Vid drömmar saknas stora delar av den normala aktiviteten mellan cortikalastrukturer ytligt i hjärnan.
Det är inte i innerörat drömmen initieras utan i cortex. Drömmens ofta ologiska inslag förklaras av att vissa normalt hämmande impulser från relaterade hjärnareor saknas. Så sannolikheten att det finns aktivitet i acusticusnerven vid drömmar är mycket låg även jag inte hittat några studier som stöder påståendet.

JM

Ja... Jag tror att det var ungefär det jag menade...?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-09-12 18:14

Svante skrev:
JM skrev:
Svante skrev:

JM

Kanske det. Det som Antonio Damasio skriver från sin forskning är att minnesfunktionen från sinnesintryck sitter tidigare d v s på lägre nivå i hjärnan än man förmodat.

Du får gärna googla på Antonio Damasio.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2013-09-12 18:38

IngOehman skrev:- - -

Hon:

hör, har han ändå fel?

Är nyfiken på om det där är din översättning? Tycker hursomhelst att den lät ganska bra.

Jag hörde en brittisk man referera till en t-shirt han hade sett, närmare bestämt sir Ken
Robinson (med en skog av kvinnor och män i publiken på en TED-konferens), och han
sade då:
– If a man speaks his mind in a forest, and no woman hears him, is he still wrong?

Här kommer en helt annan variant som jag just kom på:
– If a tree falls in a forest, and no Google hears it, did it still happen?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2013-09-12 19:12

Hon:

hör, har han ändå fel?

Ja. Tyvärr har han det. :wink:

Underbar :)
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-09-12 19:44

pinnen skrev:
Hon:

Om en man är ensam i skogen, och där sägs någonting, som ingen kvinna
hör, har han ändå fel?

Ja. Tyvärr har han det. :wink:

Underbar :)

ja den va änna bäst bara... lätt att komma ihåg också :o
Senast redigerad av roggaro 2013-09-12 20:07, redigerad totalt 1 gång.
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-09-12 20:04

Svante skrev:
JM skrev:
Svante skrev:

JM

Ja, alltså, det var inte så jag menade att JM skulle använda google. :oops: Förlåt.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-09-12 20:20

IngOehman skrev:

Hon:

hör, har han ändå fel?

Vh, iö

Så suverän, låt denna betraktelse bli en Grand Finale på en tråd som ändå gått vilse i skogen, fel alltså! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-09-12 21:21

nej nej nej om det 'öht hörs något i skogen' är bra mycket bättre :lol:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2013-09-12 21:39

petersteindl skrev:Personligen använder jag helst orden akustiska ljudvågor då jag vill beskriva ljud i den fysikaliska akustiska världen.

Det som genom aktionspotentialer och genom transmittorsubstans i synapserna på något sätt blir till det upplevda fenomenet som människan kallar ljud tillhör den neurala världen och just den specifika del av den neurala världen som blir till medvetetenhet.

En viktig frågeställning är om upplevt ljud i den medvetna psykologiska världen är en direkt och linjär funktion av aktionspotentialer och transmittorsubstansövergångar i synapserna i den neurala världen.

En annan frågeställning är om aktionspotentialer och transmittorsubstansövergångar i synapserna i den neurala världen är en direkt och linjär funktion av inkommande akustiska ljudvågor mot respektive trumhinna.

Vetenskapligt sett är dessa frågeställningar idag tillräckligt bra utrett och belagt för att jag skall ta steget fullt ut och separera den akustiska världen med dess akustiska ljudvågor från den neurala världen som medvetet ljud uppstår ur. Exakt hur den upplevda världen uppstår är dock än så länge inte utrett. Varseblivning och medvetande tillhör det människan kallar livet, men det räcker inte, man måste dessutom vara vaken och i ett tillstånd av medvetenhet. Hur detta tillstånd uppstår vet man än så länge inte.

Att den medvetna och upplevda världen har med aktionspotentialer och transmittorsubstansövergångar att göra är dock idag ett axiom. Man kan utan att använda akustiska ljudvågor som exciterar trumhinnorna skapa aktionspotentialer som upplevelsemässigt upplevs som ljud.

Mvh
Peter

Klockrent inlägg!!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi