Storleksmässigt så tänkte jag mig kanske 220-230cm bred bildyta.
Mina tankar just nu går i att bygga mig en egen ramspänd duk och har då lite funderingar.
1: Val av dukmaterial:
[s]Jag vill ha riktigt bra bild, men till ett överkomligt pris. Ljudtransparent duk är inget måste utan bildkvalité har prioritet. Med det sagt så skadar det ju kanske inte om man kan få bra bildkvalité iaf.
Seymours DX duk är ju populär bland ljudtransparenta dukar på detta forum. Jag borde kunna få det dukmaterial jag behöver för ca 3500kr, men hur är bildkvalitén på dessa?[/s]
Det får bli en Syemour XD ljudtransparent duk.
2: Konstruktion av ram:
Jag tänkte mig en träram med snedstag för stabilitet. Duken fästs med öljetter och o-ringar/gummistroppar. Anledningen till denna fästanordning är att jag vill kunna demontera duken utan att behöva lossa några häftklammrer och liknande som gör skada på duken.
Vad tror ni?
EDIT: Förslag på ram finns på sidan 3.
3: Köp av sammet. Ramen skall kläs i sammet. Det finns en hel del olika typer för olika priser. Vad behöver man?
[b]4: Bildformat:
[s]Just nu har jag 16:9 vilket fungerar bra. Finns det någon bra anledning att ta något annat?[/s]
Behåller 16:9
5: Upphängning (Klar):
[s]Jag vill ha ett system där duken hänger från taket i två linor och där man enkelt kan justera längden på dessa. Gängad stång som man snurrar på kan vara en idé.[/s]

Vänstersida sitter fast i taket och höger sida i dukramen.