Såhär ser de ut:

Det där är inte mitt par och inte hemma hos mig, dock.

Kitet heter "Audio Artistry CBT36K Line Array Speaker Kit" och är konstruerat av Don B. Keele. CBT står för "Constant Beamwidth Transducer" vilket anspelar på högtarens utstrålningsmönster, som är lite speciellt.
Snabbt sammanfattat, genom att böja linjekällan bakåt och införa en (frekvensoberoende) dämpning som går från 0 dB vid elementen närmast golvet till -11 dB för elementen i toppen av linjen, så ska högtalaren få följande egenskaper:
* I princip samma frekvensgång på alla höjder framför högtalaren, så att man kan ligga ner på golvet och lyssna, sitta ner, eller stå upp om man känner för det...
* Inga interferenser p.g.a. golvreflektioner eftersom högtalarens akustiska spegelbild i golvet blir en förlängning av högtalaren, som krävs för att högtalaren ska fungera som tänkt
* Ljudtrycket avtar mycket långsammare med avståndet jämfört med konventionella högtalare, så om man går nära högtalarna så blir det inte speciellt mycket högre ljudtryck än i sweetspot. Det medför också att ljudbilden inte faller in lika lätt i den närmaste högtalaren när man rör sig off-axis.
Här finns massor av information för den intresserade - mätningar, bilder, konstruktionsdetaljer, Don Keele's AES-artiklar som ligger till grund för konstruktionen:
http://www.parts-express.com/cbt36/
Jag blev supernyfiken på om de här påstådda egenskaperna ger stora fördelar i praktiken så jag bestämde mig för att bygga ett par.
2000 dollar fattigare dök det snart upp ett antal stora paket från Parts Express...