Kalejdokom skrev:När jag tittar på bilden på delningsfiltret är det identiskt lika komponenter till båda basarna, eller läser jag schemat fel?
Så uppfattar jag det med. Är det så att man blandat ihop "ordningssiffran" med komponentvärdet?
Moderator: Redaktörer
Kalejdokom skrev:När jag tittar på bilden på delningsfiltret är det identiskt lika komponenter till båda basarna, eller läser jag schemat fel?
Den ena basen har en konjungatlänk. Den kan möjligen tillsammans med elementets impedanskurva ändra delningen något.adzer skrev:Kalejdokom skrev:När jag tittar på bilden på delningsfiltret är det identiskt lika komponenter till båda basarna, eller läser jag schemat fel?
Så uppfattar jag det med. Är det så att man blandat ihop "ordningssiffran" med komponentvärdet?
RogerGustavsson skrev:Den där extralänken är ju identisk med filtret för diskanten. Vad ska det vara bra för?
Kalejdokom skrev:Ja, där sitter ett 8,2 ohms motstånd istället för en diskant, i den ena kretsen. Allt annat är ju identiskt lika!
Kalejdokom skrev:Ja, där sitter ett 8,2 ohms motstånd istället för en diskant, i den ena kretsen. Allt annat är ju identiskt lika!
bomellberg skrev:RogerGustavsson skrev:Den där extralänken är ju identisk med filtret för diskanten. Vad ska det vara bra för?
Ta bort diskantens bidrag till den yttre basen likvärdigt för den bas som inte har någon diskant inkopplad.
MagnusÖstberg skrev:Richard skrev:Naqref skrev:Hahahahahahahahaha.
Hahahahahahahahaha.
Haha.
Detta var ju jätteroligt.Patentet handlar inte om isobarikkopplingen utan den bärande delen är just den dämpning som Richard hävdar inte får förekomma. Den måste i själva verket finnas där för att patentet ska vara giltigt.
Tror jag skrattar lite till.
Haha.
Skratta på du.![]()
Dämpmaterialet som det står om i patentet ska absolut inte blaceras "som en vägg " mot det bakre elementet.
Absorberande material appliceras istället på den lilla lådans lådans väggar, eller tunnel.
Detta kan man tydligt se om man skruvar isär en isobariklåda.
Något som du Naqref knappast gjort.
Du är ju bara för mycket. Hur deras högtalare är byggda har ingen som helst relevans i patentet.
Du får nog inse att det här inlägget gjorde att skrattsalvorna bara blev fler, åtminstone för de som kan förstå en ritning och kan läsa patenttexten.
Jag måste bara fråga - är det medvetet du svammlar med osanning eller har du inte läst patentet eller förstår engelska?
RogerGustavsson skrev:Richard skrev:Isobarikpatentet förespråkar dämpning på väggarna , inte mitt emellan basarna.
Patentet tar upp två sätt att dämpa Isobaric-kammaren. Primärt är det tal om en "curtain of absorbent material", nr 44 i figuren. "Alternatively, a filling of absorbent material is provided in the Isobaric chamber." Tydligen var inte "gardinen" aktuell i alla fall. Lite konstigt att då ta upp den i patentet eller att rita in den alls...
Hur ser det ut i de andra Isobaric-system från Linn?
Används Isobaric-principen fortfarande av Linn?
Ett test av en tidig Isobaric, http://www.mickandviv.com/pfm/DMSHiFifo ... Review.pdf
steveo1234 skrev:Richard skrev:Kraniet skrev:känns konstigt dock att ha dämpning i kammaren. Blir inte det en massa som kommer svänga med konrörelserna?
Att dämpa runt om är ju en sak men att sätta dämpningen i mitten mellan basarna, hur löser man det på ett sätt så dämpningen inte påverkar elementen?
Isobarikpatentet förespråkar dämpning på väggarna , inte mitt emellan basarna. Detta är en pseudo- diskussion.
Se här hur Sara är uppbyggd.
http://www.avmagazine.it/forum/62-autoc ... eudo-cloni
Vänta nu här. Betyder det att Linn´s lösning inte är en isobariklösning? Den är som jag förstått det inte byggd enligt patentet?
Är det därför den låter så illa?
Richard skrev:De som är fanbärare och implementerat isobarikprincipen bäst är ju Linn. Därför är det väl förnuftigt att se hur de gjort då de konstruerat.
Johannes skrev:MagnusÖstberg skrev:Meh, vad tusan är det för beteende?
Ni har väl kommit överrens och han är en hyvens grabb!!!!
lugna ner dej. du är som en tonåring i humöret.
.
RogerGustavsson skrev:Richard skrev:De som är fanbärare och implementerat isobarikprincipen bäst är ju Linn. Därför är det väl förnuftigt att se hur de gjort då de konstruerat.
Men visst är det konstigt att de inte gör som det de sökt patent på? Finns det fortfarande isobarik-lådor från Linn?
Richard skrev:Naqref skrev:Hahahahahahahahaha.
Hahahahahahahahaha.
Haha.
Detta var ju jätteroligt.Patentet handlar inte om isobarikkopplingen utan den bärande delen är just den dämpning som Richard hävdar inte får förekomma. Den måste i själva verket finnas där för att patentet ska vara giltigt.
Haha.
Skratta på du.![]()
Dämpmaterialet som det står om i patentet ska absolut inte blaceras "som en vägg " mot det bakre elementet.
Absorberande material appliceras istället på den lilla lådans lådans väggar, eller tunnel.
Något som du Naqref knappast gjort.
Patent 4,008,374 skrev:I claim:
1. A bass unit for a loudspeaker system comprising a casing, a first bass loudspeaker having fron and rear faces, said first loudspeaker being so mounted in the casing that the front face of the said first bass loudspekaer faces outwardly of the casing, a second bass loudspeaker having front and rear faces, said second bass loudspeaker being mounted in the casing behind said first loudspeaker with its front face opposite the rear face of said first loudspeaker so as to define between said first and second loudspeakers a chamber of air, operating means for operating said first and second loudspeakers in phase such that the preassure of air in the chamber remains substantially constant, and a sound absorbing curtain located in said chamber between the rear face of said first bass loudspeaker and the front face of said second bass loudspeaker and arranged parallel to said faces to absorb distortion components resulting from different response characteristics of said first and second loudspeakers.
Richard skrev:steveo1234 skrev:Richard skrev:Kraniet skrev:känns konstigt dock att ha dämpning i kammaren. Blir inte det en massa som kommer svänga med konrörelserna?
Att dämpa runt om är ju en sak men att sätta dämpningen i mitten mellan basarna, hur löser man det på ett sätt så dämpningen inte påverkar elementen?
Isobarikpatentet förespråkar dämpning på väggarna , inte mitt emellan basarna. Detta är en pseudo- diskussion.
Se här hur Sara är uppbyggd.
http://www.avmagazine.it/forum/62-autoc ... eudo-cloni
Vänta nu här. Betyder det att Linn´s lösning inte är en isobariklösning? Den är som jag förstått det inte byggd enligt patentet?
Är det därför den låter så illa?
Oh,ha,ha,ha,ha, host,ha,ha,ha,gurgl,gurgl, goggeligog, ha, ha ha host....
Det blir skrattretande då du uttalar dig . Har du hört Keltik ?
Richard skrev:Du uttalar dig om isobarik men vet inte om de fortfarande har konstruktionsprincipen i sina nya högtalare ? Kolla på deras hemsida...
bomellberg skrev:Richard skrev:Naqref skrev:Hahahahahahahahaha.
Hahahahahahahahaha.
Haha.
Haha.
Skratta på du.![]()
Något som du Naqref knappast gjort.Patent 4,008,374 skrev:I claim:
1. A bass unit for a loudspeaker system comprising a casing, a first bass loudspeaker having fron and rear faces, said first loudspeaker being so mounted in the casing that the front face of the said first bass loudspekaer faces outwardly of the casing, a second bass loudspeaker having front and rear faces, said second bass loudspeaker being mounted in the casing behind said first loudspeaker with its front face opposite the rear face of said first loudspeaker so as to define between said first and second loudspeakers a chamber of air, operating means for operating said first and second loudspeakers in phase such that the preassure of air in the chamber remains substantially constant, and a sound absorbing curtain located in said chamber between the rear face of said first bass loudspeaker and the front face of said second bass loudspeaker and arranged parallel to said faces to absorb distortion components resulting from different response characteristics of said first and second loudspeakers.
Min kursivering.
Richard, hur var det med läsförståelsen nu igen? Det kan hända att du skruvat isär en hel drös med lådor, men det verkar inte ha varit isobarik-lådor enligt patentet i alla fall.
oa51 skrev:Lycka till med bygget! Ber om ursäkt för att de kom iväg lite sent, men som jag skrev i PM 4/9 så ville jag hitta bra emballage inför frakten.....Heltidsjobb + forskning ska hinnas med dessutom, förberedelser till Battle 12/10 icke nämnda....
@ Magnus Östberg:
Tack för ditt stöd, hoppas vi ses den 12/10
Naqref skrev:Man ska vara medveten att mycket av det som skrivs i ett patent kan vara rappakalja och bara utfyllnad för att verka mer tekniskt avancerat än vad det verkar. Eller för att lägga ut rökridåer för konkurrenterna. Det är vad som står under claim (som det som Bosse citerade ovan) som är det väsentliga. Då är det otvetydigt att patentet inte gäller isobarikkopplingen utan enbart den dämpdel som ska sitta imellan elementens membran. Att de påstådda anledningarna till patentet (att dämpdelen minskar de distorsionskomponenter som uppstår i lådan) är ren BS är ju rätt klart för de som kan något om akustik öht. Och det är ju troligen därför varför Linn inte använder sig av sitt egna patent.
Any changes in sound pressure within the chamber represent distorsion components and are absorbed by a curtain of absorbent material in the chamber by a filling of absorbent material.
Both bass drivers are driven independently but in phase, with the result that substantially no sound pressure is produced within the chamber...
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 6 gäster