Moderator: Redaktörer
Jocke skrev:Inte kan de där små magneterna påverka Bl särskilt mycket? Vi har ju genomlidit de där diskussionerna i gamla trådar... Skulle gissa att påverkan på Q är mindre än spridningen mellan olika element. Skaffa två magneter till och smacka på dem på de yttersta elementen senare så du kan komma igång med bygget!
Jocke skrev:Inte kan de där små magneterna påverka Bl särskilt mycket? Vi har ju genomlidit de där diskussionerna i gamla trådar... Skulle gissa att påverkan på Q är mindre än spridningen mellan olika element. Skaffa två magneter till och smacka på dem på de yttersta elementen senare så du kan komma igång med bygget!
+/- 8mmJohannes skrev:Men jag fattar inte detta med Xmax dessa skall ha typ 9mm i Xmax är det one way eller är det p-p ? Dom känns inte som dom har nån jätte slaglängd .
Johannes skrev:nu är det dag att börja bygga![]()
fick dom 2 resterande 315swr igår
såg jätte fina ut. trevliga element helt klart. men det sitter pålimmade magneter på dom 2 315swr som jag fick nu. ?
vad hjälper dessa pålimmade magneter?
vad är förväntad skillnad mot orginal?
bör jag blanda elementen? tex ha en 315swr med pålimmad magnet spelandes ihop med en 315swr som inte har detta?
hade tänkt att ha oa51 s 315swr ytterst då dom ser aningens finare ut å konen. dom jag köpte på blocket har stått på hylla i många år och blivit lite dammiga och efter jag tog bort det finns det små grejer som inte går bort.
är grymt glad iaf att prova detta bygge.![]()
oa51 skrev:Hej Johannes! Tråkigt att elementen inte var identiska, jag har inte tänkt så mycket på saken då jag bara sett dessa två element som jag köpte begagnade en gång i tiden i ett parti. F.ö. är de ju nästan i nyskick vad gäller skruvhål, kon etc. Sannolikt är den lilla magneten limmad.
Jag skulle såga i skåran mellan den stora och lilla magneten med ett bågfilsblad efter att ha tejpat för ventilationshålet baktill i magneten, så att damm och lim inte kommer in. Därefter bända loss magneten med något platt, inte slå och hamra då magneter är ganska sköra.
Om Du tycker att de inte är värda priset så är jag givetvis villig att sänka summan du ska betala alternativt ta dem åter. Jag bjuder då på frakten även denna gång.
mvh
Peter
Johannes skrev:Kommer sätta in dina 2 i samma låda. Och dom andra jag köpte på blocket tillsammans i sin låda. Så är problemet löst. Senare om jag orkar kommer jag limma dit på dom andra oxå
Richard skrev:MagnusÖstberg skrev:Var bor du?
Någon borde hjälpa dig att mäta upp elementen. En sak är klar, de skall inte blandas.
Medhåll.
Johannes skrev:Jocke skrev:Inte kan de där små magneterna påverka Bl särskilt mycket? Vi har ju genomlidit de där diskussionerna i gamla trådar... Skulle gissa att påverkan på Q är mindre än spridningen mellan olika element. Skaffa två magneter till och smacka på dem på de yttersta elementen senare så du kan komma igång med bygget!
Bra tänkt. Jag kör på det förslaget
På vilket sätt då, torde det inte bli olika tonkurva på det inre och yttre elementet?IngOehman skrev:Och som sagt, troligen är det till och med fördelaktigt att ha lite mera
kraftfaktor på det inre elementet.
Vh, iö
MagnusÖstberg skrev:På vilket sätt då, torde det inte bli olika tonkurva på det inre och yttre elementet?IngOehman skrev:Och som sagt, troligen är det till och med fördelaktigt att ha lite mera
kraftfaktor på det inre elementet.
Vh, iö
MagnusÖstberg skrev:Jag som alltid förstått det som att man inte vill ha någon tryckbelastning alls i lillboxen, att den skall vara noll..
dilon skrev:Kanske kan bidra lite i denna tråd...
Byggde själv med samma element: Abyss lådorna på 90-talet med extra magneter, korrektionsled i filtret och variovent ventiler.
Tog mig tid och scannade in artiklarna
Där det förklaras vad extra magneten har för effekt.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/86334034/Abyss.pdf
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster