Går dessa hörlurar att laga?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Går dessa hörlurar att laga?

Inläggav PojkenMedTur » 2013-09-18 13:08

Se topic :)

Bild
Existensialismen är död

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-09-18 13:11

Ja.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-09-18 13:28

japp det där är superenkelt att laga

med fördel kan du använda patrick82 fina kablar, dom kan du med lite tur få gratis också
Bikinitider

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2013-09-18 13:39

Glöm inte att göra rent tangentbordet innan du lagar dom annars kan smutsen transporteras in i lurarna och skapa distortion... ;)

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2013-09-18 15:18

oooh, insåg att skruvarna för att öppna kåpan satt under lädret, trodde de var ihop-pressade på nåt sätt :S

Bara skruva isär, fram med lödtången, skala av lite av kabeln, löda fast igen, skruva ihop?
Existensialismen är död

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-09-18 15:41

PojkenMedTur skrev:oooh, insåg att skruvarna för att öppna kåpan satt under lädret, trodde de var ihop-pressade på nåt sätt :S

Bara skruva isär, fram med lödtången, skala av lite av kabeln, löda fast igen, skruva ihop?

Ja, högst troligt! Go for it! Var försiktig med lödkolven bara, det är ofta tunna kablar att löda.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-09-18 16:32

Passar på att fråga: Jag har flera par in-ear lurar av, ljudmässigt, god kvalitet som gått sönder. Brukar det vara en jord och en pluskabel till varje öra? Sitter det fyra ledare i den lilla kabeln som går in i kontakten? Det e ju såååå tunna kablar. Vill egentligen inte kasta bort mina Bose IE lurar t ex, fixar en normalt darrhänt gubbe som jag att laga dem tror ni? Tacka vet jag mina Sennheiser med utbytbara kablar.
Sitter nöjd :)

Doofus

Inläggav Doofus » 2013-09-18 18:51

I den modellen har jag för mig det är lackade kablar, använd en tändare och bränn försiktigt bort lacken annars får du ingen kontakt vid lödning.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-09-20 17:09

kodapa skrev:Glöm inte att göra rent tangentbordet innan du lagar dom annars kan smutsen transporteras in i lurarna och skapa distortion... ;)

oj, då skulle du se mitt tangentbord, det är mycket smutsigare än det på bilden, och det har jag inte ens uppmärksammat tidigare :oops:
Bikinitider

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2013-09-21 10:57

celef skrev:
kodapa skrev:Glöm inte att göra rent tangentbordet innan du lagar dom annars kan smutsen transporteras in i lurarna och skapa distortion... ;)

oj, då skulle du se mitt tangentbord, det är mycket smutsigare än det på bilden, och det har jag inte ens uppmärksammat tidigare :oops:

Man kan alltid skaffa ett svart tangentbord annars... ;)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-09-21 19:46

hifikg skrev:Passar på att fråga: Jag har flera par in-ear lurar av, ljudmässigt, god kvalitet som gått sönder. Brukar det vara en jord och en pluskabel till varje öra? Sitter det fyra ledare i den lilla kabeln som går in i kontakten? Det e ju såååå tunna kablar. Vill egentligen inte kasta bort mina Bose IE lurar t ex, fixar en normalt darrhänt gubbe som jag att laga dem tror ni? Tacka vet jag mina Sennheiser med utbytbara kablar.

Om det inte är headset med mikrofon så är det enkelt, som du säger en röd till höger + jord och grön till vänster lur + jord (gemensam jord som delar sig i kontakten till 2 sladdar, en till vardera öra).

In ear kan vara knepiga att öppna men i princip samma - lossa främre del eller i mitten för att komma åt att lossa det lilla elementet så att du kan dra ur mer sladd s.a.s.

Jag antar att det kanske finns en skarv där röret möter den vinklade kåpan..?

Bild

Apple original telefonlurar (klassiska runda snäckan) är helt omöjliga att öppna utan att förstöra, den där gummikanten runt om gallret är liksom ihopsmält/limmad så att det inte går att få loss elementet från kåpan/hållaren.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-09-21 20:03

kodapa skrev:
celef skrev:

Man kan alltid skaffa ett svart tangentbord annars... ;)

Jag lovar det funkar inte heller, jag har ett svart från dell, jag tror det behövs ett tangentbord som är grått men oxå melerat i olika toner grått
Bikinitider

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-09-22 22:41

Ni skriver för lite om tangenterna ser smutsiga ut. Skriv rejält mycket så skaver fingertopparna bort smutsen :wink: :wink:

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-09-23 00:15

MiaM skrev:Ni skriver för lite om tangenterna ser smutsiga ut. Skriv rejält mycket så skaver fingertopparna bort smutsen :wink: :wink:

+1 :lol:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Återgå till DIY-forum