Bosses stereobänk med inbyggda basar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-09-17 09:21

Nu har jag påbörjat ombygget.

Schmutzi har ju påpekat att min bänk ser lite ofärdig ut, så jag tänkte färdigställa den.

Bild

Det blir alltså en basreflexlösning, tunad till 25 Hz, men tre rör ger mig lite experimentmöjligheter. De gamla bafflarna ska behållas om jag vill skifta tillbaka. Bafflarna ska målas vita, och därefter ska de täckas med en ram med vitt högtalartyg.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-09-17 11:29

Kommer bli sjukt snyggt. Jag gillar konceptet med portantalslek. Blir det phontrattar också?

Lite OT: Är det rätt plats för portarna?

Blir du inte helt nöjd kan du prova med tex alla portarna på ena sidan..
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2013-09-17 11:35

...eller en slitsport.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-09-17 11:36

MagnusÖstberg skrev:Kommer bli sjukt snyggt. Jag gillar konceptet med portantalslek. Blir det phontrattar också?

Lite OT: Är det rätt plats för portarna?

Blir du inte helt nöjd kan du prova med tex alla portarna på ena sidan..

Trattar blir det på insida, liksom utsida, men inte så stora. Eftersom baffeln är dubbel kommer den yttre skivan att rundas av till tratt. Jag tänker mig en likadan lösning invändigt.

Jag vill gärna ha portarna symmetriskt placerade, så att avstånden till elementen är lika. Säkert akademiskt, men jag gillar symmetri.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-09-17 11:38

bomellberg skrev:Jag vill gärna ha portarna symmetriskt placerade, så att avstånden till elementen är lika. Säkert akademiskt, men jag gillar symmetri.

Då är vi två. Att bara ha på ena sidan ser ju tetigt ut. Symmetri skall det vara.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2013-09-17 11:39

snyggt!
men... räcker de portarna till för 2st 20"?
ser litet ut sådär tumregelmässigt

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2013-09-17 11:40

adzer skrev:
bomellberg skrev:Jag vill gärna ha portarna symmetriskt placerade, så att avstånden till elementen är lika. Säkert akademiskt, men jag gillar symmetri.

Då är vi två. Att bara ha på ena sidan ser ju tetigt ut. Symmetri skall det vara.

Med placering på sidan har du dock möjlighet att välja var de ska stråla ifrån. Dessutom borde det vara enklare att få till en lösning med krökta rör invändigt om detta skulle vara av intresse.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-09-17 11:43

Glebster skrev:
adzer skrev:

Med placering på sidan har du dock möjlighet att välja var de ska stråla ifrån. Dessutom borde det vara enklare att få till en lösning med krökta rör invändigt om detta skulle vara av intresse.

Ja konstruktionsmässigt finns det ju anledningar att göra så. Jag tänkte bara rent estetiskt.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-09-17 11:46

schmutziger skrev:snyggt!

Om det ändå vore 20". :-)

Nej, hålen du ser är bara till för att få ner överhandsfräsen så att jag kan diktfräsa upp dem exakt mot plaströret, därefter ska de rundas av, även detta med överhandsfräsen.

Det blir tre 7 cm portar om 40 cm, för en avstämning på 25 Hz (WinISD). Om jag matar på 100W så får jag 18 m/s porthastighet. Matar jag på mer så lär det vara annat som hörs. 8)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-09-17 11:58

adzer skrev:

Jag förstår det. Jag tänkte snarare på den akustiskt bästa placeringen. Men det är som sagt möjligt att det blir det med den placeringen.

bomellberg skrev:Trattar blir det på insida, liksom utsida, men inte så stora. Eftersom baffeln är dubbel kommer den yttre skivan att rundas av till tratt. Jag tänker mig en likadan lösning invändigt.

Ah, jag tänkte snarare på hanteringen av eventuella pipresonanser. Kan också finnas under sökordet "svanteslits". :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2013-09-17 12:22

bomellberg skrev:
schmutziger skrev:snyggt!

Om det ändå vore 20". :-)

Nej, hålen du ser är bara till för att få ner överhandsfräsen så att jag kan diktfräsa upp dem exakt mot plaströret, därefter ska de rundas av, även detta med överhandsfräsen.

Det blir tre 7 cm portar om 40 cm, för en avstämning på 25 Hz (WinISD). Om jag matar på 100W så får jag 18 m/s porthastighet. Matar jag på mer så lär det vara annat som hörs. 8)

:oops:
ok dåså!
phontratt är att du borrar tre hål i mitten på rören o lägger over lite isolering för att få ner pipresonanser. Trattarna blir något längre för samma avstämning som utan men med signifikant lägre dist.

svanteslits var väl nästan samma sak bara att han drog upp en hel sida?

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-09-17 20:58

Kul att denna tråden fick lite liv :)
Jag lovade ju att bygga en liknande med fyra element rakt fram , men det ser ut som att du vinner med din ombyggnad. Jag har byggt garage och annat men är faktiskt klar nu. Har även slagit ihop lådan men har lite huvudbry med bänken. Datorn packa ihop häromdan dessutom så jag kan inte ladda upp nya bilder...
Röstar fortfarande på att vi får köra ena "playoff" sen och jämföra när det blir klart :)

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-09-17 23:48

Usch, gjorde en hemsk upptäckt idag.

Jag har ju kört med miniDSP länge, men när jag var klar med OA51-orna så körde jag dem lite fullregister och det lät så bra så att jag konfigurerade om lite i systemet. Jag ställde frontarna som small och tog sub-signalen till miniDSP så att endast basarna fick korrigerad signal. Spelade lite, och visst, det lät ju bra. Vid högre pådrag börjar det dock dista rejält. Jag såg på basarna att de inte slog mer än 10 mm, så något får mig att prova att köra basarna direkt från sub-signalen, och mycket riktigt, nu slog de mycket längre på samma volyminställning.

Alltså kan inte miniDSPn leverera den spänning jag behöver för att maxa basarna, och kanske inte heller topparna för den delen. Jag behöver spänningsförstärkning på utgångarna, eller kanske är det ingången som maxas ut? Jag måste mäta på signalen med oscilloskop för att få klarhet.

Anyway, tills allt är utrett står miniDSPn avställd och riggen spelar direkt från pre-out L/R/SW.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2013-09-17 23:58

Du har väl redan varit sugen på att ta fram en sån krets en gång?! Nu är det alltså dags!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-09-18 00:06

Vad säger input och output mätarna i miniDSP mjukvaran?

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-09-18 00:39

adzer skrev:Vad säger input och output mätarna i miniDSP mjukvaran?

Har inte kollat dessa, bra idé!

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-09-18 13:50

Vad har du för miniDSP variant?
A varianten klarar inte av mer än 0,9 Vrms, dvs 1,25V peak eller 2,5 V p-p.
räcker det för att få ut rätt mängd till basarna sedan också?

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-09-18 14:07

rikkitikkitavi skrev:Vad har du för miniDSP variant?
A varianten klarar inte av mer än 0,9 Vrms, dvs 1,25V peak eller 2,5 V p-p.
räcker det för att få ut rätt mängd till basarna sedan också?

Jag har en vanlig 2x4 RevA.

Jag har kommit fram till att det borde vara ingången i miniDSPn som bottnas. En helt ofiltrerad signal borde väl ha ett 1:1-förhållande i miniDSPn? (förstärkningsfaktor 1). Alltså kan inte distorsionen vara utgångarna som inte levererar tillräcklig spänning, utan ingången som bottnar.

Dock löser jag ju inte problemet genom att bygga om den till en RevB (som ju klarar 2Vrms på ingången); utgångarna kan ju fortfarande bara driva 0,9Vrms.

Alltså behöver jag både bygga om till RevB, samt hänga på en förstärkning på utgångarna med faktor 2,22 om förhållandet 1:1 fortfarande ska gälla.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-09-18 14:13

bomellberg skrev:Jag har en vanlig 2x4 RevA.

Jag har kommit fram till att det borde vara ingången i miniDSPn som bottnas. En helt ofiltrerad signal borde väl ha ett 1:1-förhållande i miniDSPn? (förstärkningsfaktor 1). Alltså kan inte distorsionen vara utgångarna som inte levererar tillräcklig spänning, utan ingången som bottnar.

Det är sant så länge du inte använder någon boostfunktion i miniDSP.
Har du en LT eller liknande så kan ju utsignalen vara högre än insignalen.

bomellberg skrev:Alltså behöver jag både bygga om till RevB, samt hänga på en förstärkning på utgångarna med faktor 2,22 om förhållandet 1:1 fortfarande ska gälla.

Är det inte lättare isf att byta ut din nuvarande miniDSP mot en balanserad som klarar av högre in- och utsignal?

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-09-18 14:20

adzer skrev:Är det inte lättare isf att byta ut din nuvarande miniDSP mot en balanserad som klarar av högre in- och utsignal?

Jo. Vill du byta? :wink:

Samtidigt så är det ju inte så feelgood att veta att det finns begränsningar. Finns det ingen variant som svingar +/- 10V?
Senast redigerad av bomellberg 2013-09-18 14:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-09-18 14:21

bomellberg skrev:
adzer skrev:Är det inte lättare isf att byta ut din nuvarande miniDSP mot en balanserad som klarar av högre in- och utsignal?

Hehe jag har precis samma modell som du har så det hjälper ingen av oss ;)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-09-18 14:42

bomellberg skrev:

Samtidigt så är det ju inte så feelgood att veta att det finns begränsningar. Finns det ingen variant som svingar +/- 10V?

Schmutzi har velat kränga sin balanserade tidigare.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-09-18 14:44

Fjonkalicious skrev:
bomellberg skrev:

Schmutzi har velat kränga sin balanserade tidigare.

Och på hifimagget är där en kille som vill ha en miniDSP 2x4 RevA. 8)

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-09-18 18:01

Eller så bygger du ihop ett litet puffersteg med OPA2134 eller NE5534 som kickar igång samtidigt som minidspn, dvs före slutstegen (nobump dr feelgood)

du kan ju för tusan köra med en enkel väggvårta, bara lite kondingar på utgång och ingång och ett knippe motstånd samt en liten Op.

edit: minidspn måste nästan vara AC kopplad på utgången, då behöver du ingen ingångskonding.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-09-18 18:07

bomellberg skrev:

Min svingar +/- 4V

Räcker det?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-09-18 22:41

MagnusÖstberg skrev:
bomellberg skrev:

Min svingar +/- 4V

Räcker det?

Vad är det för någon variant? Den balanserade svingar ju endast +/- 2,8 V

Edit: Ah, 2x8?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-09-18 23:20

bomellberg skrev:
Japp, moddad av lilltroll dessutom :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-09-19 00:07

MagnusÖstberg skrev:
bomellberg skrev:
Japp, moddad av lilltroll dessutom :)

Är den till salu?

Jag släpade hem ett litet skåp idag för att kolla nivåerna ut från receivern. Så här ser det ut:

Bild
Marantzen spottar ur sig +/- 11 härliga volt. Jag kör Svantes Tone.exe med en 1000 Hz-ton, 0dB, datorns utvolym på max, och receiverns volym på maximala +18 dB. Vid +13 dB såg sinusen fortfarande fin ut (20 Vpp), och vid +14 dB började den få tillplattade toppar.

Detta är ju egentligen ointressant eftersom det inte har med hur mycket spänning jag verkligen behöver kunna svinga; det bestäms ju helt av slutstegen.

Slutsteg 1, LYNX: Svingar +/- 60 V, förstärkningsfaktor 25 -> +/- 2,8 V
Slutsteg 2, NAD208: Svingar +/- 120V, förstärkningsfaktor 28,3 -> +/- 4,24 V

En vanlig miniDSP räcker alltså inte. En balanserad variant räcker för topparna, men om jag vill boosta basen lite så duger inte den heller. Återstår 2x8.

Man kan ju också räkna baklänges för att se vid vilken volyminställning jag uppnår max.

+13 dB -> 10 V
+10 dB -> 5 V
+7 dB -> 2,5 V

Vid +7 dB når jag alltså LYNX-stegets max. Så starkt har jag aldrig spelat.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-09-19 10:06

Minidsp 2X8 ger max 2Vrms ut, dvs 2,8V p eller 5,6 V p-p enligt databladet på RCA kontakt, 4Vrms obalanserad Phoenixkontakt och 8Vrms balanserat på Phoenix kontakten . Phoenix kontakten är ngn form av skruvplint döma av bilderna.

Man kan modda on-board matningarna med fördel.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-09-19 10:41

rikkitikkitavi skrev:Minidsp 2X8 ger max 2Vrms ut, dvs 2,8V p eller 5,6 V p-p enligt databladet på RCA kontakt, 4Vrms obalanserad Phoenixkontakt och 8Vrms balanserat på Phoenix kontakten . Phoenix kontakten är ngn form av skruvplint döma av bilderna.

Man kan modda on-board matningarna med fördel.

Ja, som jag redan har skrivit skulle en 2x8 fungera.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum