Moderator: Redaktörer
?Nattlorden skrev:Vad är det för fuskig specialtving?
MagnusÖstberg skrev:Jag som alltid förstått det som att man inte vill ha någon tryckbelastning alls i lillboxen, att den skall vara noll..
MagnusÖstberg skrev:?Nattlorden skrev:Vad är det för fuskig specialtving?
Richard skrev:Väldigt intressant bygge måste jag säga !
Angående slitsporten så är det ju lätt att justera avstämningen med MDF- klotsar/ skivor av lämplig bredd att sticka in i öppningen. Då kan du göra avstämningen något högre och kolla vad som låter bäst.
Ser fram emot lyssningsintrycken sedan.
Svante skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag som alltid förstått det som att man inte vill ha någon tryckbelastning alls i lillboxen, att den skall vara noll..
Ja, det skulle man kunna vilja, men så blir det inte. Vore det så att elementen rörde sig precis lika och om man dessutom inte hade något kompression av mittenkaviteten så skulle man ju inte behöva det yttre elementet, då kunde det inre får spela direkt ut i friska luften med samma resultat.
Det som händer är i stället att det byggs upp ett tryck mittenkaviteten som ger det inre elementet hjälp att trycka ihop den stora volymen. Men för att det ska ske måste mittkavitetens volym komprimeras och då måste rörelserna vara olika.
Ju mindre mittkaviteten är, desto mindre rörelseskillnad behövs för att uppnå tryckskillnaden. Rörelserna blir alltså mer lika om volymen mellan elementen är liten. Det är ett skäl att montera elementen front mot front.
Johannes skrev:man kan väl inte räkna talspolen som konarea på baksidan . men på framsidan kan man väl det. bla´´
Johannes skrev:315swr har inte ventilerat polstycke. Även om den hade haft det så har jag svårt att tänka mej att det är speciellt användbart kon area. Ventilerade polstycken är ju ofta mindre hål än talspolen. =ändrad lufthastighet.
Förstår inte hur ni tänker här. Ett ihåligt rör /talspolen kan inte räknas med som luft pump även med ventilerat polstycke den pumpar ju luft i såfall för andra ändamål då pumpar den luft genom ett trängre hål ``oftast`` .
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster