Moderator: Redaktörer
zartok skrev:Satt och snabblyssnade lite nu och basen är helt för stark. Finns det något ställe på nätet där jag kan köra signaler för att sen mäta hur mycket basen ska ner?
Jesper_75 skrev:Jag har läst att Mini-DSP:n är behäftad med ett problem som jag inte förstått arten på riktigt. Men ungefär som att den av någon anledning ger ut för låg signalspänning till slutsteget som man använder! Är det någon som är bekant med detta?
adzer skrev:zartok skrev:Satt och snabblyssnade lite nu och basen är helt för stark. Finns det något ställe på nätet där jag kan köra signaler för att sen mäta hur mycket basen ska ner?
Inte helt hundra på vad du menar, men alla mätprogram. Tex room eq wizard kör sina egna test svep.
Om du menar att du vill ställa in med hörseln så hade jag gjort det till musik, men även där så kan man använda room eq wizard och dess inbyggda tongenerator.
zartok skrev:adzer skrev:zartok skrev:Satt och snabblyssnade lite nu och basen är helt för stark. Finns det något ställe på nätet där jag kan köra signaler för att sen mäta hur mycket basen ska ner?
Inte helt hundra på vad du menar, men alla mätprogram. Tex room eq wizard kör sina egna test svep.
Om du menar att du vill ställa in med hörseln så hade jag gjort det till musik, men även där så kan man använda room eq wizard och dess inbyggda tongenerator.
Ja, nej, jag tänkte att jag skulle ha ett par pålitliga sinustoner som jag mäter med en db-mätare, för att sen dra ner basen efter det. Någolunda jämt med frontarna.
Jag vill inte riktigt erkänna vad basknarkaren häar på nu, men... för mycket
bomellberg skrev:Zartok: http://www.htd.com/LGB-1
zartok skrev:bomellberg skrev:Zartok: http://www.htd.com/LGB-1
Se där! 12 db också, lär räcka till inuken också. Här blir det inga tillbakaköp inteköper nog två stycken så att jag kan förstärka signalen till frontarna också, för säkerhetsskull
zartok skrev:http://www.htd.com/Products/line-level-gain-boosters/LGB-4# ännu bättre. Kan förstärka signaler i evigheter med denna lilla mojäng
Just ja, då var det spänningen ut också
Empa skrev:Hmm har jag missat något? Du säger att basen är för stark och vill sänka men letar samtidigt efter någon grej som kan höja utsignalen?
Empa skrev:Hmm har jag missat något? Du säger att basen är för stark och vill sänka men letar samtidigt efter någon grej som kan höja utsignalen?
zartok skrev:men när jag har 8 st klara så kommer jag behöva mycket mer effekt för att driva alla, även om dom inte ska spela så högt. Det är nog mest för att bräcka adzer iaf *asg*
zartok skrev:Ja, alltså, jag kommer ju köra 8 15"-basar. Just nu kör jag bara två. Dom två spelar helt för högt, men när jag har 8 st klara så kommer jag behöva mycket mer effekt för att driva alla, även om dom inte ska spela så högt. Det är nog mest för att bräcka adzer iaf *asg*
Nattlorden skrev:zartok skrev:Ja, alltså, jag kommer ju köra 8 15"-basar. Just nu kör jag bara två. Dom två spelar helt för högt, men när jag har 8 st klara så kommer jag behöva mycket mer effekt för att driva alla, även om dom inte ska spela så högt. Det är nog mest för att bräcka adzer iaf *asg*
Du behöver inte ett dugg mer. Serie-parallellkoppling av fyra ger precis samma impedans som du har med en nu. Så kan du spela för högt nu med vad du har, så kommer du att kunna spela för högt med samma förstärkare sen också...
zartok skrev:Ja, alltså, jag kommer ju köra 8 15"-basar. Just nu kör jag bara två. Dom två spelar helt för högt, men när jag har 8 st klara så kommer jag behöva mycket mer effekt för att driva alla, även om dom inte ska spela så högt.
EDIT: Vad jag kan hitta så behöver en Rotel 1092 2.2V för att styras ut fullt.
En miniDSP med sina 1.27V ger dig alltså ca 4.77dB outnyttjad kapacitet hos slutsteget.
zartok skrev:Empa: nope. jag tyckte så =D
Empa skrev:zartok skrev:Empa: nope. jag tyckte så =D
Precis, jag TROR det är ett icke problem med för låg utsignal från miniDSP/försteg/filter eller vad som används så länge du inte ska infraboosta som en tok.
Känsligheten på bassystemet kommer med 8st basar att bli rätt högt
Empa skrev:zartok skrev:Empa: nope. jag tyckte så =D
Precis, jag TROR det är ett icke problem med för låg utsignal från miniDSP/försteg/filter eller vad som används så länge du inte ska infraboosta som en tok.
Känsligheten på bassystemet kommer med 8st basar att bli rätt högt
Jesper_75 skrev:Adzer:EDIT: Vad jag kan hitta så behöver en Rotel 1092 2.2V för att styras ut fullt.
En miniDSP med sina 1.27V ger dig alltså ca 4.77dB outnyttjad kapacitet hos slutsteget.
Hur vet du detta? Enkel räkning eller?
Ang effektbehov, om Zartok upplever att det redan nu är "mycket" så sänker han ju såklart nivån, men om det saknas i ett visst område säg 20Hz så vill han väl höja där? Och om höjningen som krävs är stor så borde väl effektbehovet öka? Typ effektuttaget behöver sänkas generellt med 50w men vid 20Hz krävs 100w extra, men har han då otur så är signalen för klen (från Mini DSP:n) för att styra ut Rotelns effekt för att möta behovet?
Tänker jag bakvänt? Eller stämmer det?
zartok skrev:ehm... woot? nu stannar min värld upp. det kan ju inte fungera så. systemet måste ju kräva mer kraft då det är fler element inblandade. det måste ju kräva mer energi att driva fyra 15" än en även om jag kommer köra 15" i 8 ohm.
eller är det bara jag som får för mig såna saker nu igen? sänks inte känsligheten på systemet eller något sånt?
...zartok skrev:gänget, hade någon kunnat göra en basta på mitt element och låda. jag får fram konstiga saker...
THIELE-SMALL PARAMETERS
Resonant Frequency (Fs) 19.5 Hz
DC Resistance (Re) 3.4 ohms
Voice Coil Inductance (Le) 1.31 mH
Mechanical Q (Qms) 2.40
Electromagnetic Q (Qes) 0.59
Total Q (Qts) 0.47
Compliance Equivalent Volume (Vas) 7.92 ft.³
Mechanical Compliance of Suspension (Cms) 0.24 mm/N
BL Product (BL) 14.1 Tm
Diaphragm Mass Inc. Airload (Mms) 279.4g
Maximum Linear Excursion (Xmax) 19 mm
Surface Area of Cone (Sd) 814.6 cm²
lådan är sealed 105 liter. troligtvis lite större också.
Ang svept volym så vet jag inte vad det innebär. än mindre har jag någon som helst siffra på något *asg*
det låter massvis! :)
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 30 gäster