Zartoks Rudolphia, Fyra nya börjar ta form

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-19 13:59

Satt och snabblyssnade lite nu och basen är helt för stark. Finns det något ställe på nätet där jag kan köra signaler för att sen mäta hur mycket basen ska ner?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-09-19 14:01

zartok skrev:Satt och snabblyssnade lite nu och basen är helt för stark. Finns det något ställe på nätet där jag kan köra signaler för att sen mäta hur mycket basen ska ner?

Inte helt hundra på vad du menar, men alla mätprogram. Tex room eq wizard kör sina egna test svep.
Om du menar att du vill ställa in med hörseln så hade jag gjort det till musik, men även där så kan man använda room eq wizard och dess inbyggda tongenerator.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2013-09-19 14:03, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-09-19 14:02

Jesper_75 skrev:Jag har läst att Mini-DSP:n är behäftad med ett problem som jag inte förstått arten på riktigt. Men ungefär som att den av någon anledning ger ut för låg signalspänning till slutsteget som man använder! Är det någon som är bekant med detta?

Klent utgångssteg, orkar inte driva flera slutsteg och försämrar dynamiken en smula, och problem med brus på vissa exemplar. Mini- dsp är en flexibel manick, men man får vad man betalar för, ganska exakt.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-19 14:09

adzer skrev:
zartok skrev:Satt och snabblyssnade lite nu och basen är helt för stark. Finns det något ställe på nätet där jag kan köra signaler för att sen mäta hur mycket basen ska ner?

Inte helt hundra på vad du menar, men alla mätprogram. Tex room eq wizard kör sina egna test svep.
Om du menar att du vill ställa in med hörseln så hade jag gjort det till musik, men även där så kan man använda room eq wizard och dess inbyggda tongenerator.

Ja, nej, jag tänkte att jag skulle ha ett par pålitliga sinustoner som jag mäter med en db-mätare, för att sen dra ner basen efter det. Någolunda jämt med frontarna.

Jag vill inte riktigt erkänna vad basknarkaren häar på nu, men... för mycket :D

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-09-19 14:09

Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-09-19 14:10

zartok skrev:
adzer skrev:

Ja, nej, jag tänkte att jag skulle ha ett par pålitliga sinustoner som jag mäter med en db-mätare, för att sen dra ner basen efter det. Någolunda jämt med frontarna.

Jag vill inte riktigt erkänna vad basknarkaren häar på nu, men... för mycket :D

Här har du:
http://tolvan.com/index.php?page=/tone/tone.php

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-19 14:14

bomellberg skrev:Zartok: http://www.htd.com/LGB-1

Se där! 12 db också, lär räcka till inuken också. Här blir det inga tillbakaköp inte :) köper nog två stycken så att jag kan förstärka signalen till frontarna också, för säkerhetsskull :)

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-09-19 14:15

zartok skrev:
bomellberg skrev:Zartok: http://www.htd.com/LGB-1

Se där! 12 db också, lär räcka till inuken också. Här blir det inga tillbakaköp inte :) köper nog två stycken så att jag kan förstärka signalen till frontarna också, för säkerhetsskull :)

Köp inte förrän vi kollat vad den kan ge för spänning ut.

dB är ett relativt begrepp vettu! :-)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-19 14:17

http://www.htd.com/Products/line-level- ... ers/LGB-4# ännu bättre. Kan förstärka signaler i evigheter med denna lilla mojäng :D
Just ja, då var det spänningen ut också :D

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-09-19 14:18

zartok skrev:http://www.htd.com/Products/line-level-gain-boosters/LGB-4# ännu bättre. Kan förstärka signaler i evigheter med denna lilla mojäng :D
Just ja, då var det spänningen ut också :D

Hehe.
Sen kan du loopa utgångarna tillbaka till ingågarna och få ÄNNU MER GAIN!!!
;)

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2013-09-19 14:21

Hmm har jag missat något? Du säger att basen är för stark och vill sänka men letar samtidigt efter någon grej som kan höja utsignalen?

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-19 14:28

Empa skrev:Hmm har jag missat något? Du säger att basen är för stark och vill sänka men letar samtidigt efter någon grej som kan höja utsignalen?

Ja, alltså, jag kommer ju köra 8 15"-basar. Just nu kör jag bara två. Dom två spelar helt för högt, men när jag har 8 st klara så kommer jag behöva mycket mer effekt för att driva alla, även om dom inte ska spela så högt. Det är nog mest för att bräcka adzer iaf *asg*

Nej, skämt åsido, jag ska ha åtta basar för att kunna få upp dom i taket :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-09-19 14:33

Empa skrev:Hmm har jag missat något? Du säger att basen är för stark och vill sänka men letar samtidigt efter någon grej som kan höja utsignalen?

Medelnivån kan ju vara för hög och samtidigt saknas det effekt för infraboost och/eller transienter.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-09-19 14:34

zartok skrev:men när jag har 8 st klara så kommer jag behöva mycket mer effekt för att driva alla, även om dom inte ska spela så högt. Det är nog mest för att bräcka adzer iaf *asg*

Det där är bara elakt ^^

Blir kanon detta tror jag :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-19 14:45

Tror också det blir kanon :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-09-19 14:50

zartok skrev:Ja, alltså, jag kommer ju köra 8 15"-basar. Just nu kör jag bara två. Dom två spelar helt för högt, men när jag har 8 st klara så kommer jag behöva mycket mer effekt för att driva alla, även om dom inte ska spela så högt. Det är nog mest för att bräcka adzer iaf *asg*

Du behöver inte ett dugg mer. Serie-parallellkoppling av fyra ger precis samma impedans som du har med en nu. Så kan du spela för högt nu med vad du har, så kommer du att kunna spela för högt med samma förstärkare sen också...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-19 14:59

Nattlorden skrev:
zartok skrev:Ja, alltså, jag kommer ju köra 8 15"-basar. Just nu kör jag bara två. Dom två spelar helt för högt, men när jag har 8 st klara så kommer jag behöva mycket mer effekt för att driva alla, även om dom inte ska spela så högt. Det är nog mest för att bräcka adzer iaf *asg*

Du behöver inte ett dugg mer. Serie-parallellkoppling av fyra ger precis samma impedans som du har med en nu. Så kan du spela för högt nu med vad du har, så kommer du att kunna spela för högt med samma förstärkare sen också...

ehm... woot? nu stannar min värld upp. det kan ju inte fungera så. systemet måste ju kräva mer kraft då det är fler element inblandade. det måste ju kräva mer energi att driva fyra 15" än en även om jag kommer köra 15" i 8 ohm.

eller är det bara jag som får för mig såna saker nu igen? sänks inte känsligheten på systemet eller något sånt?

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-09-19 15:07

För samma ljudtryck krävs inte lika stort konutslag, dvs varje element behöver inte lika mycket spänning som ett ensamt element vid samma ljudtryck.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-09-19 15:08

Ja, men du skall ju inte driva dem lika mycket var och en... de hjälps ju åt att bygga upp samma ljudtryck.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2013-09-19 15:35

zartok skrev:Ja, alltså, jag kommer ju köra 8 15"-basar. Just nu kör jag bara två. Dom två spelar helt för högt, men när jag har 8 st klara så kommer jag behöva mycket mer effekt för att driva alla, även om dom inte ska spela så högt.

Du har provat förmodar jag?

Användarvisningsbild
Spacebug

Inläggav Spacebug » 2013-09-19 16:08

Effekt och konutslag kommer säkert behövas ifall han börjar boosta i infraområdet, så det är aldrig fel...

Det är säkert billigare med någon förstärkningsbox på lågnivåsidan, men ville bara säga att dsp versionen av inuke fixar samma sak, där kan man lätt höjja en för låg insignal för att kunna styra ut slutsteget fullt...

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-19 16:29

bomellberg och nattlorden:det stämmer ju förståss, men blir det en skalning 1:1 på det, så att det krävs halva kraften från steget för att driva två subbar till samma nivåer? det blir bara märkligt i min värld. det skulle ju innebära att enda anledningen till varför man skaffar fler basar -förutom jämnare bas- är att man kan spela högre totalt. eller?

Empa: nope. jag tyckte så =D

Space: problemet med dsp'n i inuke tror jag är att den bara går ner till 20hz, inte ner till 10. rätta mig om jag har fel dock :) vet du hur mycket en inuke vill ha i signal för att den ska prestera som bäst?

Användarvisningsbild
Jesper_75

Inläggav Jesper_75 » 2013-09-19 16:31

Adzer:

EDIT: Vad jag kan hitta så behöver en Rotel 1092 2.2V för att styras ut fullt.
En miniDSP med sina 1.27V ger dig alltså ca 4.77dB outnyttjad kapacitet hos slutsteget.

Hur vet du detta? Enkel räkning eller?

Ang effektbehov, om Zartok upplever att det redan nu är "mycket" så sänker han ju såklart nivån, men om det saknas i ett visst område säg 20Hz så vill han väl höja där? Och om höjningen som krävs är stor så borde väl effektbehovet öka? Typ effektuttaget behöver sänkas generellt med 50w men vid 20Hz krävs 100w extra, men har han då otur så är signalen för klen (från Mini DSP:n) för att styra ut Rotelns effekt för att möta behovet?

Tänker jag bakvänt? Eller stämmer det?

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2013-09-19 16:46

zartok skrev:Empa: nope. jag tyckte så =D

Precis, jag TROR det är ett icke problem med för låg utsignal från miniDSP/försteg/filter eller vad som används så länge du inte ska infraboosta som en tok.
Känsligheten på bassystemet kommer med 8st basar att bli rätt högt

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-19 16:50

Empa skrev:

Precis, jag TROR det är ett icke problem med för låg utsignal från miniDSP/försteg/filter eller vad som används så länge du inte ska infraboosta som en tok.

som adzer skrev så kan det ju hända att det saknas effekt för transienter (tror jag han skrev). däremot kommer jag inte boosta vansinnigt mycket. min låda och element ska falla 10db från 20 till 10 hz enl basta. ska köra basta igen och testa, men faller den "bara" det så är det inte så vansinnigt mycket om jag förstått det rätt ^^

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2013-09-19 16:50

Empa skrev:

och om du känner att du inte behöver så många zartok så kan jag befria dig från några ;)

har du någon siffra på svept volym för ditt bassystem?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-09-19 16:53

Jesper_75 skrev:Adzer:

EDIT: Vad jag kan hitta så behöver en Rotel 1092 2.2V för att styras ut fullt.
En miniDSP med sina 1.27V ger dig alltså ca 4.77dB outnyttjad kapacitet hos slutsteget.

Hur vet du detta? Enkel räkning eller?

Ang effektbehov, om Zartok upplever att det redan nu är "mycket" så sänker han ju såklart nivån, men om det saknas i ett visst område säg 20Hz så vill han väl höja där? Och om höjningen som krävs är stor så borde väl effektbehovet öka? Typ effektuttaget behöver sänkas generellt med 50w men vid 20Hz krävs 100w extra, men har han då otur så är signalen för klen (från Mini DSP:n) för att styra ut Rotelns effekt för att möta behovet?

Tänker jag bakvänt? Eller stämmer det?

Jupp.
20 * log(2.2V / 1.27V) = 4.77dB

Ja det är ett möjligt scenario. Ett mer troligt är att korta transienter som kräver mycket effekt klipper.

Du kan ju ha en för hög medelnivå samtidigt som topparna klipper. Bara för att du sänker medelnivån så betyder inte det att du har effekt nog för topparna.
Det är toppnivån som sätter hur mycket spänning som du behöver kunna ge, inte medelnivån.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-19 17:07

gänget, hade någon kunnat göra en basta på mitt element och låda. jag får fram konstiga saker...

THIELE-SMALL PARAMETERS
Resonant Frequency (Fs) 19.5 Hz
DC Resistance (Re) 3.4 ohms
Voice Coil Inductance (Le) 1.31 mH
Mechanical Q (Qms) 2.40
Electromagnetic Q (Qes) 0.59
Total Q (Qts) 0.47
Compliance Equivalent Volume (Vas) 7.92 ft.³
Mechanical Compliance of Suspension (Cms) 0.24 mm/N
BL Product (BL) 14.1 Tm
Diaphragm Mass Inc. Airload (Mms) 279.4g
Maximum Linear Excursion (Xmax) 19 mm
Surface Area of Cone (Sd) 814.6 cm²

lådan är sealed 105 liter. troligtvis lite större också.

Ang svept volym så vet jag inte vad det innebär. än mindre har jag någon som helst siffra på något *asg*
det låter massvis! :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-09-19 17:11

zartok skrev:ehm... woot? nu stannar min värld upp. det kan ju inte fungera så. systemet måste ju kräva mer kraft då det är fler element inblandade. det måste ju kräva mer energi att driva fyra 15" än en även om jag kommer köra 15" i 8 ohm.

eller är det bara jag som får för mig såna saker nu igen? sänks inte känsligheten på systemet eller något sånt?

Ja det går åt mer effekt för att VAR element skall producera samma ljudtryck som nuvarande, men om det är det TOTALA ljudtrycket du räknar på så går det faktiskt åt mindre effekt för att generera samma ljudtryck med fler element.

Kan visa med ett enkelt räkneexempel.

Du har en styck bas på 8ohm som du matar med 2.83V, dvs 1W i 8ohm. Denna bas har en känslighet på säg 90dB.
Du behöver nu 1W för att generera 90dB.

Parallelkoppling:
Parallelkopplar du detta element med ett identiskt element så kommer detta högtalarpar få en total impendans på 4ohm. Förstärkarens 2.83V blir nu 2W. Så förstärkaren ger nu dubbla effekten, men ljudtrycket som genereras är nu 6dB högre, dvs 96dB.
Halverar du förstärkarens effekt tillbaka till 1W så sjunker ljudtrycket med 3dB dvs 1W ger 93dB med de parallellopplade elementen. Halverar vi sedan effekten igen till 0.5W så sjunker ljudtrycket med ytterligare 3dB tillbaka till 90dB.

Seriekoppling:
Seriekopplar du detta element med ett identiskt element så kommer detta högtalarpar få en total impendans på 16ohm. Förstärkarens 2.83V blir nu 0.5W. Så förstärkaren ger nu halva effekten, men ljudtrycket som genereras är fortfarande samma, dvs 90dB.

Summering:
Förstärkaren ger 1W på ett element - 90dB ljudtryck.
Förstärkaren ger 0.5W fördelat på två element(serie eller parallell) - 90dB ljudtryck.

Slutsatsen är alltså att verkningsgraden på bassystemet har ökat med 3dB när du dubblerade antalet element. En ökad verkningsgrad med 3dB motsvarar en halvering av effektbehovet.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2013-09-19 17:17, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-09-19 17:14

zartok skrev:gänget, hade någon kunnat göra en basta på mitt element och låda. jag får fram konstiga saker...

THIELE-SMALL PARAMETERS
Resonant Frequency (Fs) 19.5 Hz
DC Resistance (Re) 3.4 ohms
Voice Coil Inductance (Le) 1.31 mH
Mechanical Q (Qms) 2.40
Electromagnetic Q (Qes) 0.59
Total Q (Qts) 0.47
Compliance Equivalent Volume (Vas) 7.92 ft.³
Mechanical Compliance of Suspension (Cms) 0.24 mm/N
BL Product (BL) 14.1 Tm
Diaphragm Mass Inc. Airload (Mms) 279.4g
Maximum Linear Excursion (Xmax) 19 mm
Surface Area of Cone (Sd) 814.6 cm²

lådan är sealed 105 liter. troligtvis lite större också.

Ang svept volym så vet jag inte vad det innebär. än mindre har jag någon som helst siffra på något *asg*
det låter massvis! :)
...
Senast redigerad av doglas2009 2013-09-19 17:21, redigerad totalt 2 gånger.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum