Moderator: Redaktörer
zartok skrev:gänget, hade någon kunnat göra en basta på mitt element och låda. jag får fram konstiga saker...
THIELE-SMALL PARAMETERS
Resonant Frequency (Fs) 19.5 Hz
DC Resistance (Re) 3.4 ohms
Voice Coil Inductance (Le) 1.31 mH
Mechanical Q (Qms) 2.40
Electromagnetic Q (Qes) 0.59
Total Q (Qts) 0.47
Compliance Equivalent Volume (Vas) 7.92 ft.³
Mechanical Compliance of Suspension (Cms) 0.24 mm/N
BL Product (BL) 14.1 Tm
Diaphragm Mass Inc. Airload (Mms) 279.4g
Maximum Linear Excursion (Xmax) 19 mm
Surface Area of Cone (Sd) 814.6 cm²
lådan är sealed 105 liter. troligtvis lite större också.
Ang svept volym så vet jag inte vad det innebär. än mindre har jag någon som helst siffra på något *asg*
det låter massvis! :)
zartok skrev:mitt system kommer med andra ord att bli jättekänsligt =D
zartok skrev:mitt system kommer med andra ord att bli jättekänsligt =D
HK430 skrev:fast om det var 19mm p-p var det ju inte lika byxvåtandeäven om 12 liter är rätt mycket
zartok skrev:Space: problemet med dsp'n i inuke tror jag är att den bara går ner till 20hz, inte ner till 10. rätta mig om jag har fel dock :) vet du hur mycket en inuke vill ha i signal för att den ska prestera som bäst?
zartok skrev:det är 19 mm enkel väg.
"Over 1-1/2" of total cone travel" står det i beskrivningen, så den måste alltså kunna resa över 38 millimeter totalt.
det är därför systemet heter rudolf. dom flyttar sammanlagt 24 liter luft, och 24 är julafton! rudolf är tomtens nionde ren =D
På ett amerikanskt forum så var det en som skrev att man ska använda den här formeln-"(2 x Xmax) x Sd) / 1000= pumpvolymen"adzer skrev:zartok skrev:gänget, hade någon kunnat göra en basta på mitt element och låda. jag får fram konstiga saker...
THIELE-SMALL PARAMETERS
Resonant Frequency (Fs) 19.5 Hz
DC Resistance (Re) 3.4 ohms
Voice Coil Inductance (Le) 1.31 mH
Mechanical Q (Qms) 2.40
Electromagnetic Q (Qes) 0.59
Total Q (Qts) 0.47
Compliance Equivalent Volume (Vas) 7.92 ft.³
Mechanical Compliance of Suspension (Cms) 0.24 mm/N
BL Product (BL) 14.1 Tm
Diaphragm Mass Inc. Airload (Mms) 279.4g
Maximum Linear Excursion (Xmax) 19 mm
Surface Area of Cone (Sd) 814.6 cm²
lådan är sealed 105 liter. troligtvis lite större också.
Ang svept volym så vet jag inte vad det innebär. än mindre har jag någon som helst siffra på något *asg*
det låter massvis! :)
Svept volym/pumpvolym/volume dispacement/vd. Kärt barn har många namn.
Det är helt enkelt konarean multiplicerat med slaglängden och konverterat till liter.
SD(i cm^2) * Xmax(i cm) / 1000 = VD i Liter.
814.6 * 1.9 / 1000 = 1.54774liter. Per element då.
För 8 element: 8 * 1.54774 = 12.38192liter
OkejSpacebug skrev:Det är samma sak, antingen räknar man enkel väg på konen från mittenläget och får du cirka 12l.
Eller så räknar man peak-to peak alltså dubbla vägen, ändläge till ändläge för konen och får då cirka 24l...
zartok skrev:det är 19 mm enkel väg.
"Over 1-1/2" of total cone travel" står det i beskrivningen, så den måste alltså kunna resa över 38 millimeter totalt.
det är därför systemet heter rudolf. dom flyttar sammanlagt 24 liter luft, och 24 är julafton! rudolf är tomtens nionde ren =D
... där fick du att bräcka hk! *asg* jag dubblade just min svepta volym :)
zartok skrev:gör du en basta till mig så är du rätt nära kraniet i bästisskap
jag ska allvarligt säga såhär dock: jag fattar inte varför man ska ha mer än typ två stycken som jag har nu. man måste ju vara totalt döv om det inte räcker, ärligt talat. bygger du ett par tolvor eller en quad-tia så lär det räcka lååååångt för dig ska du nog se =D
sa jag som lyssnade på tvetts fyra tior och sa att jag skulle vara nöjd med det ljudet samtidigt som jag ska ha åtta 15" *asg*
zartok skrev:Då testar jag det. Synd bara att man har ett rum som bara är 4.5 meter och en bioduk som är 135". Blir nästan lite väl nära om man sitter tre meter från den
Men basarna ska stå in i hörnen, spelar kanske ingen roll om jag riktar dom?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster