Starkt tips till SB Touch lyssnare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Starkt tips till SB Touch lyssnare

Inläggav sprudel » 2013-09-12 20:50

Lyckades idag hitta min Sqeezeboxserver via Oppons sökfunktion i det trådlösa nätverket.
HarryUp tipsade om detta för ett tag sedan men jag har inte fått till det riktigt, men idag!
Nu spelar alltså Oppon via trådlöst direkt från SB mediaserver på datorn, och hoppar över Sb Touch, kablage mellan SB och Oppo.
Så mycket bättre.
Bekymret är interfacet via Oppo. Nu ligger all musik på HD i mappar efter artist vilket SB server/Touch hanterar perfekt, men det gör inte Oppon. Det tar en ansenlig tid att hitta önskad artist/spår.
Är lösningen en annan mediaserver? Vilken i såfall?
Stark rek på att testa att köra förbi Touch och direkt till Oppo, ni som är lyckliga att ha en Oppo BD 105. :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-09-12 20:55

Har du en 105'a så borde den gå att köra som renderer och då kan du styra den ifrån nån DNLA programvara i din telefon eller padda.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-09-12 21:27

Harryup skrev:Har du en 105'a så borde den gå att köra som renderer och då kan du styra den ifrån nån DNLA programvara i din telefon eller padda.

mvh/Harryup

Tjena kompis. :)
Många nya ord för mig där, du får nog hjälpa mig lite. Jag är för tusan biolog o lite medicinare ibland :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-09-19 22:24

Jo, så här tror jag.
Nu minns jag inte riktigt din setup men om du har en Nas så skulle jag kika på om det finns en Twonkyserver för den. Annars så skulle jag ta en PC och installera JRiver 19 på och sen skulle jag ställa in den så att den kan vara server och i din Platta/telefon installera JRiver Remote och välja PC som server och välja Oppon som renderer/uppspelare.
Sen för att strö lite mer salt i såren då det gäller att finna rätt setup så skulle jag nog testa olika serverprogram. "Alla vet ju att det inte påverkar ljudet" men du kan ju kolla i vart fall.
Har du en Netgear Nas? Både Twonky och Squeezeserver kan vara DNLA-servrar på Nasen i så fall. Men jag skulle jämföra med att köra dom på en mac eller pc och bara dela ut musiken ifrån Nasen.
Kan du läsa tyska och dessutom förstå innehållet? :)
I så fall finns det i senaste numret av HiFi Digital en del matnyttiga artiklar.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-09-19 22:30

Att vara medicinman kan alltid vara bra då man sysslar med hifi, kanske även utbildad schaman kan vara bra att vara.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-09-20 21:31

Harryup skrev:Jo, så här tror jag.
Nu minns jag inte riktigt din setup men om du har en Nas så skulle jag kika på om det finns en Twonkyserver för den. Annars så skulle jag ta en PC och installera JRiver 19 på och sen skulle jag ställa in den så att den kan vara server och i din Platta/telefon installera JRiver Remote och välja PC som server och välja Oppon som renderer/uppspelare.
Sen för att strö lite mer salt i såren då det gäller att finna rätt setup så skulle jag nog testa olika serverprogram. "Alla vet ju att det inte påverkar ljudet" men du kan ju kolla i vart fall.
Har du en Netgear Nas? Både Twonky och Squeezeserver kan vara DNLA-servrar på Nasen i så fall. Men jag skulle jämföra med att köra dom på en mac eller pc och bara dela ut musiken ifrån Nasen.
Kan du läsa tyska och dessutom förstå innehållet? :)
I så fall finns det i senaste numret av HiFi Digital en del matnyttiga artiklar.

mvh/Harryup

Hmm! Tack för tipsen, men jag ska prova att köra direkt från dator till Oppons USB också. Det ska tydligen vara bra enligt forum på amerikat.
Vi får se. Det blir säkert som vanligt att jag inte orkar testa o jämföra för att jag fastnar i musikglädjen o bara spelar vidare. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Återgå till Generellt om hifi