[DIY-Subwoofer, 2x JL Audio 12W7] Planerar framtida bygge...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-09-18 19:00

MagnusÖstberg skrev:Jag förstår att det blir lite mer lugn i återgivningen. Synd att det inte gav mer.

Eventuellt har högtalarna elektrolytkondingar som gett sig och filtret fungerar sisådär..

Tätningslist:
http://www.hifikit.se/tillbehor/tatningslist

Köp en rulle!

Ja det var lite synd. Det kan vara så pass alltså, det var mindre roligt.

Du snacka om Biltema först, har de inget som duger? Biltema ligger nämligen 3km härifrån :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-09-18 19:03

Då skrev jag fel tyvärr.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-09-18 19:04

Då fixar jag hem en sådan tätningslist från HifiKit.

Tack ska du ha :)

rotel2

Inläggav rotel2 » 2013-09-18 19:21

Bild

Något måste vara fel i mätningen? Skiljer ju ca 65dB från 300Hz och upp i toppen...
Senast redigerad av rotel2 2013-09-18 19:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-18 19:27

Filtema är en halvmil härifrån, jag körde deras svarta skumlist. Nu har jag beställt från hifikit :D

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-09-18 19:51

rotel2 skrev:Bild

Något måste vara fel i mätningen? Skiljer ju ca 65dB från 300Hz och upp i toppen...

Frågan är vad? Toppen mäts likadant som modulerna förutom att svepet är mellan 50hz-10 000 istället för 10-100hz.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-09-18 19:52

zartok skrev:Filtema är en halvmil härifrån, jag körde deras svarta skumlist. Nu har jag beställt från hifikit :D

Gör det också senare under kvällen :)

rotel2

Inläggav rotel2 » 2013-09-18 19:59

Illuminatus skrev:

Frågan är vad? Toppen mäts likadant som modulerna förutom att svepet är mellan 50hz-10 000 istället för 10-100hz.

Mäter du på samma plats och med samma nivå?

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-09-18 19:59

Men vänta lite nu, mäter du fortfarande nere vid golvet??
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-09-18 21:39

NiklasF skrev:Men vänta lite nu, mäter du fortfarande nere vid golvet??

Mja, dock mäter jag fortfarande från soffbordet som är 35cm högt plus stativet till umiken 10cm. Vilket resulterar i en mäthöjd på 20cm under lyssningsposition. Ja hi har en låg soffa & jag ligger ner när jag lyssnar musik.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-09-18 21:40

rotel2 skrev:
Illuminatus skrev:

Mäter du på samma plats och med samma nivå?[/quote
Inte riktigt. Topparna mättes vid Volym 40 istället för 50 som basmodulerna mättes med, men annars så är allting detsamma.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-09-18 21:51

Så 10cm ifrån bordet är micen då, misstänker att det kan bli riktigt knas att mäta såpass nära en anliggande yta och hoppas att det är såpass enkel anledning till att det ser ut som det gör.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-09-18 22:00

Finns det ingen soffrygg att ställa mic på?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-09-18 22:01

NiklasF skrev:Så 10cm ifrån bordet är micen då, misstänker att det kan bli riktigt knas att mäta såpass nära en anliggande yta och hoppas att det är såpass enkel anledning till att det ser ut som det gör.

Alldeles riktigt. Ja man kan ju hålla tummarna för att det är det som påverkar mätresultatet så pass mycket. Visst jag tycker högtalarna är något ljusa men inte SÅ ljusa :)

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-09-18 22:02

Nattlorden skrev:Finns det ingen soffrygg att ställa mic på?

Jo då, så snart jag skaffat längre usb-sladd till micken :)

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2013-09-19 06:08

Illuminatus skrev:
Bagaget skrev:Hur är bakåtdiskantens reglage ställt?

Det finns inget reglage vad jag kan se?

Aha då kom den först på E3an, sorry.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-09-19 07:41

Bagaget skrev:
Aha då kom den först på E3an, sorry.

Så kan det nog vara ja :)

Men jag börjar "märka" mer och mer skillnad av att ha soffdynan bakom respektive högtalare. Det blir inte alls de resonanserna, ekot, stuttset av ljudet som tidigare. Basen från Snellarna är BETYDLIGT fastare och det kanske inte är så konstigt med tanke på att de spelar med porten rakt mot basmodulens långsida och väggen, blir liksom ett hörn där som gör att de lägre frekvenserna grötar ihop sig. Jag tycker mig höra ett betydligt lugnare övre register samtidigt som basen är som jag sa väldigt mycket fastare.

Det som imponerar mest tycker jag är den fantastiska återgivningen på väldigt låga volymer, något jag saknas oerhört mycket från tidigare anläggningar. Har alltid behövt ha någon slags referensvolym (ganska högt) för att det ska ha låtit bra, nu kan jag slölyssna och det känns inte som jag går miste om någonting överhuvudtaget.
Jag tror jag har mina basmoduler att tacka...

Ett problem däremot är ju The T-Amps fläkt som låter som propellern på ett gammalt flygplan. Detta skall åtgärdas så snart som möjligt med 2st Noctua fläktar och lite motstånd. Tack boom! :)

.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-09-19 13:58

Illuminatus:

Har du fått nån ordning på ljudet nu då ? Är du nöjd med naimen ?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-09-19 23:04

Richard skrev:Illuminatus:

Det kommer aldrig bli någon ordning ;)

Jag är ypperligt nöjd med den. Utan tvekan en av mina bästa köp, fantastisk maskin och jag älskar den mer och mer för varje dag :)

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-09-19 23:20

Då var det dags för ny update igen.
Idag har kvällen bestått av att slutföra absorbenterna. De är numera stoppade och klädda och står i skrivande stund på plats på respektive ställe. Skönt!
Så här såg bygget ut:

Började med att montera matta på baksidan, en sådan man har i jorden. Jordmatta?
Bild

Överflödet bortskuret och fasthäftat.
Bild

Stoppade och klara för tyg.
Bild

Sen var det dags för takabsorbenterna.
Bild

Därefter hörn.
Bild

Bild

Bild

La dom rätt fluffigt staplade ovanpå varandra.
Bild

Äntligen fylld.
Bild

Dags för tyg.
Bild

Också här överflödet bortklippt och fasthäftat.
Bild

Oj så bra det blev. Hoppas nu de gör någon nytta också där hemma...
Bild

Kvällens tre färdigklädda absorbenter :) Två är kvar och står i garaget och inväntar tyg, samt någon form av upphängningssystem för att fästas i taket.
Bild

Baksidan på hörnabsorbenten & även kvällens sista bild.
Bild

Imorgon skall jag göra nya mätningar och jag håller tummarna för eventuella förbättringar. Sämre kan det i vart fall inte blivit :)

God kväll!

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-09-20 06:31

Illuminatus skrev:
Richard skrev:Illuminatus:

Det kommer aldrig bli någon ordning ;)

Jag är ypperligt nöjd med den. Utan tvekan en av mina bästa köp, fantastisk maskin och jag älskar den mer och mer för varje dag :)

Kul att höra. Ja, den där naimen är riktigt intressant tycker jag. Speciellt då den dessutom låter en aning bättre än squeezebox touch som nätverkspelare.... ( tycker jag ) , och så får man det där flytande, röraktiga naimljudet med distinkt bas.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2013-09-20 08:50

Blev ju bra det där. :)

Dom är lite tunna, 70 mm?, för takabsorbeterna skulle jag därför inte sätta dom dikt taket utan använda krok + kedja så dom kan justeras nedåt för ett luftgap och då bli mer effektiva nedåt i frekvens. Om dom är tänkta mot en 1:a-reflex från taket, borde takreflexen vara den 1:a dippen (lägsta frekvensen) i en mätt frekvenskurva, då den reflexen brukar ha längst gångväg jämfört med från golv eller närmast sidovägg.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-09-20 08:55

Adhoc skrev:Blev ju bra det där. :)

Dom är lite tunna, 70 mm?, för takabsorbeterna skulle jag därför inte sätta dom dikt taket utan använda krok + kedja så dom kan justeras nedåt för ett luftgap och då bli mer effektiva nedåt i frekvens. Om dom är tänkta mot en 1:a-reflex från taket, borde takreflexen vara den 1:a dippen (lägsta frekvensen) i en mätt frekvenskurva, då den reflexen brukar ha längst gångväg jämfört med från golv eller närmast sidovägg.

Ja de blev riktigt bra FAKTISKT :)

Japp, 70mm är dom. Nix, jag tänkte göra precis som du säger. Tänkte mig runt 5-10cm gap från taket.

Vad menar du när du säger 1:a reflex? Blir inte väggen bakom lyssningsposition första reflex? Jag ska placera takabsorbenterna vid utbyggnaden vid fönsterna, jag har lyssnat och det samlas massa bas där inne så då tänkte jag att jag placerar vars en 1x1m absorbent i vardera tak. Nu kanske du inte förstår vad jag menar men kan lägga upp bild på rummet.

Jag tror och hoppas hörnabsorbenten funkar bra. Den är placerad bakom lyssningsposition riktad mot högra baselementet. Basmodulen spelar alltså rakt mot detta hörn 1:a reflex, visserligen är det 7m däremellan men när jag stod intryckt i hörnet och provlyssnade samlades även här väldigt mycket basbummel, så den kommer förhoppningsvis suga åt sig en del.

Ikväll hoppas jag att jag får min tätningslist från HifiKit så att jag kan skruva loss elementen och klistra dit denna så det blir riktigt tätt!

Trevlig fredag på er allesammans :)

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2013-09-20 09:45

Du har många 1:a-reflexer. Fronthögtalarna och lyssningsplatsen bildar en triangel. Från höger högtalare får du en golv- och en takreflex + en reflex från höger sidovägg närmast högtalaren samt en från vänster sidovägg och dessutom från väggen bakom dig samt väggen bakom högtalaren. Likadant för vänster fronthögtalare och en eventuell centerhögtalare. Alla dessa ser jag som 1:a-reflexer, när ljudvågen väl träffat en yta en första gång kommer nya reflexer senare i tid.

(Även högtalarbaffelns kant kan spöka till det när ljudvåg viker runt den (diffraktion), Svante har ett nedtankbart program för det senare men det har mer att göra med filterkonstruktion än att ställa ditt en asborbent. En del högtalartillverkare petar dit en filtbit på fronten för att åtgärda diskanten)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-09-20 09:58

Har du ett rektangulärt rum och vill leka lite med reflexer, så kan du köra mitt lilla program för det.

Finns att hämta här: http://www.nattlorden.com/software/software.html
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-09-20 16:33

Då har jag gjort nya mätningar. Ett gäng mätningar utan absorbenterna i rummet och ett gäng med absorbenterna på plats och resultatet blev ju inte fantastiskt men oavsett så är det kul att se kurvan förändras bara genom att tillföra något i rummet, rätt skoj :)

Här kommer före och efter mätningar på respektive.

Basmoduler UTAN absorbenter.
Bild

Basmoduler MED absorbenter.
Bild

Toppar UTAN absorbenter.
Bild

Toppar MED absorbenter.
Bild

Basar & toppar ihop UTAN absorbenter.
Bild

Basar & toppar MED absorbenter.
Bild

Jag förstår mig inte på varför jag får en sådan höjning i toppen på topparna. Det är ju en väldigt stor ökning men den verkar planas ut mer med absorbenterna på plats, i alla fall enligt mätning så verkar det förbättras.

Nu mätte jag ändå vid lyssningshöjd men nu med tjockare filt, två 10cm kuddar och micken ovanpå det så det verkar inte vara bordet som resulterar i att toppen beter sig som den gör. Trist, då kanske det är högtalaren trots allt?

Kan man inte EQ topparna?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-09-20 16:38

Återigen, kolla filtren!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-09-20 16:57

MagnusÖstberg skrev:Återigen, kolla filtren!

Hur kollar jag dom?

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-09-20 21:24

Adhoc skrev:Du har många 1:a-reflexer. Fronthögtalarna och lyssningsplatsen bildar en triangel. Från höger högtalare får du en golv- och en takreflex + en reflex från höger sidovägg närmast högtalaren samt en från vänster sidovägg och dessutom från väggen bakom dig samt väggen bakom högtalaren. Likadant för vänster fronthögtalare och en eventuell centerhögtalare. Alla dessa ser jag som 1:a-reflexer, när ljudvågen väl träffat en yta en första gång kommer nya reflexer senare i tid.

(Även högtalarbaffelns kant kan spöka till det när ljudvåg viker runt den (diffraktion), Svante har ett nedtankbart program för det senare men det har mer att göra med filterkonstruktion än att ställa ditt en asborbent. En del högtalartillverkare petar dit en filtbit på fronten för att åtgärda diskanten)

Oj jag känner att jag behöver läsa på lite mer om akustik. Ska läsa ditt inlägg om och om igen och försöka förstå :)

Tack för infon Adhoc!

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-09-20 21:25

Nattlorden skrev:Har du ett rektangulärt rum och vill leka lite med reflexer, så kan du köra mitt lilla program för det.

Finns att hämta här: http://www.nattlorden.com/software/software.html

Jag sitter på OS X och jag antar att programvaran är Windows-baserat?
Synd, för det hade ju varit guld värt...

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum