Noggranhet vid hål till element

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
farsan

Noggranhet vid hål till element

Inläggav farsan » 2013-09-21 12:40

Jag håller på att bygga fyra lådor till mina SLS10:or. Skulle till att fräsa hål för element igår med min hemmabyggda fräsjigg. Tyvärr blev hålet 230mm i diameter istället för tilltänkta 226mm. Givetvis fräste jag i en provbit innan jag gick lös på annat.

Spelar det praktisk roll att hålet är 4mm för stort? Tänkte göra om det i vilket fall eftersom jag vill ha det rätt.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-09-21 12:54

Modell-lera är ett klassiskt faktiskt-knep! ;)

Användarvisningsbild
farsan

Inläggav farsan » 2013-09-21 17:32

[quote="Jocke"]Modell-lera är ett klassiskt faktiskt-knep! ;)[/quote]

Så istället för att göra rätt så föreslår du med andra ord slarv och laga med modellera...
Tack, men nej tack. :)

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2013-09-21 19:21

Är kanten på elementet bred nog för att det ska bli tätt? Om nej, hur blir det om du använder extra tätninglist?

Själv brukar jag använda sticksåg, å då spelar det gott och väl på mer än två millimeter per sida. Men tätt blir det.

Så du kan nog vara lugn.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-09-21 19:28

Vilka toleranser kan elementets inbyggnadsdiameter tänkas ha? Om provar är det inte säkert att det är katastrofläge. Det är ju inte där man vill få det tätt.

Användarvisningsbild
farsan

Inläggav farsan » 2013-09-21 20:02

LypsylateX skrev:Är kanten på elementet bred nog för att det ska bli tätt? Om nej, hur blir det om du använder extra tätninglist?

Själv brukar jag använda sticksåg, å då spelar det gott och väl på mer än två millimeter per sida. Men tätt blir det.

Så du kan nog vara lugn.

Min plan va helt enkelt att byta till ett mindre frässtål. Från 16mm till 12mm, då borde det bli rätt.

Tätningslisten ligger bra ann runt om även med hålet 4mm för stort. Men det känns som att det är bättre att göra rätt än nästan rätt. :)

Användarvisningsbild
farsan

Inläggav farsan » 2013-09-21 20:04

RogerGustavsson skrev:Vilka toleranser kan elementets inbyggnadsdiameter tänkas ha? Om provar är det inte säkert att det är katastrofläge. Det är ju inte där man vill få det tätt.

Om jag inte missminner mig så anger databladet 226mm ±0.25mm.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-09-21 20:07

Jag har vid flera tillfällen fått täppa igen hela hålet för att göra ett nytt baffelhål
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-09-21 20:59

farsan skrev:
Jocke skrev:Modell-lera är ett klassiskt faktiskt-knep! ;)

Så istället för att göra rätt så föreslår du med andra ord slarv och laga med modellera...

Nä, jag föreslår inte - jag bara rapporterar om vad som skrivits här förr. ;) Att 2 mm på var sida om en SLS-bas skulle spela någon större roll har jag mycket svårt att tänka mig... däremot kunde ½mm glipa på en diskant vara direkt avläsbart på en mätning.^^

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-09-22 10:00

Vad är problemet? Du skrev att du fräste i en provbit och att hålet blev för stort. Justera jiggen och fräs hål med rätt diameter i stället.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-09-22 10:23

Jocke skrev:
farsan skrev:

Nä, jag föreslår inte - jag bara rapporterar om vad som skrivits här förr. ;) Att 2 mm på var sida om en SLS-bas skulle spela någon större roll har jag mycket svårt att tänka mig... däremot kunde ½mm glipa på en diskant vara direkt avläsbart på en mätning.^^

Är det själva hålet eller en försänkning det handlar om i det aktuella fallet? Försänkning av en diskant kräver precision.

Användarvisningsbild
farsan

Inläggav farsan » 2013-09-22 17:49

Kalejdokom skrev:Vad är problemet? Du skrev att du fräste i en provbit och att hålet blev för stort. Justera jiggen och fräs hål med rätt diameter i stället.

Det va la inget problem egentligen utan mer en frågeställning. Påverkar detta något? Jag visste inte, är ingen expert på högtalarbyggen. :)

Tänkte som sagt fixa så att jag får rätt storlek. Jag vill att det ska bli bra, det va därför jag fräste i en provbit.

Användarvisningsbild
farsan

Inläggav farsan » 2013-09-22 17:50

RogerGustavsson skrev:
Jocke skrev:
farsan skrev:

Är det själva hålet eller en försänkning det handlar om i det aktuella fallet? Försänkning av en diskant kräver precision.

I mitt fall va det hålet i baffeln. Inte försänkning.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-09-22 18:08

farsan skrev:

Kan du fortfarande få plats med tätningslist och har något att skruva i så spelar det ingen roll alls. Jag antar att du inte har elementen och det är därför du frågar..

Vad har du för jigg när du fräster? Det är ju jordnötter att justera ner hålstorleken med de flesta jiggar.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
farsan

Inläggav farsan » 2013-09-22 18:37

MagnusÖstberg skrev:
farsan skrev:

Kan du fortfarande få plats med tätningslist och har något att skruva i så spelar det ingen roll alls. Jag antar att du inte har elementen och det är därför du frågar..

Jodå, elementen har jag. Jag är bara nyfiken. :)

MagnusÖstberg skrev:Vad har du för jigg när du fräster? Det är ju jordnötter att justera ner hålstorleken med de flesta jiggar.

En skärbräda monterad på fräsens bas. Hål på "rätt" avstånd för centrumtapp. I detta fallet är det det lättaste att göra att minska frässtorleken till 12mm från ursprungliga 16mm.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-09-22 18:44

Tja, eller göra ett nytt hål som ligger 2mm närmare frässtålet för centrumtappen :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
farsan

Inläggav farsan » 2013-09-23 19:24

MagnusÖstberg skrev:Tja, eller göra ett nytt hål som ligger 2mm närmare frässtålet för centrumtappen :)

Att jag inte tänkte på det! ;) Nu är det försent, fräste hål nu och fick rätt diameter. Elementet satt som en fläskläpp. Nu är det bara resten kvar. :)

Tack för alla svar.

Återgå till DIY-forum