Zartoks Rudolphia, Fyra nya börjar ta form

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-09-21 15:32

zartok skrev:på tal om det, hur kommer det sig att det är en så stor y-axel? det är ju två skumma kurvor där, men vad innebär dom? room gain i förhållande till längd på något?

Om det är booms kurva du menar så tror jag att den översta linjen är lådtryck vid MOL.

Längmåttet på x-axeln hör ihop med frekvensen. Det är längden på en ljudvåg vid den givna frekvensen helt enkelt.

Varför han valt så stort spann på yaxeln vet jag ej. Jag tycker det blir tydligare med 50dB skala.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-21 15:35

tackar.
nu är det bara två lådor som ska omkantas, efter det så är rudolf 4 verklighet! men innan det händer så vill jag skriva min tacklista. utan er som jag nämner hade inte rudolf 4 funnits till, och ni är grunden till mitt egna bassystem rudolphia (som om någon missat det är åtta 15", där resten ska byggas senare i höst/vinter).

Det är naturligtvis många som hjälpt mig i resan mot att färdigställa mitt halv bassystem. Jag skulle vilja tacka allihopa, och ska försöka komma ihåg så många som möjligt och vad ni bidragit till.

Butiker: LYD är den enda svenska butiken jag har behövt. Mats inne på LYD i Umeå är en riktig solstråle som är lätt att bolla ideer med och om man behöver något så fixar han fram det på ett par dagar, oavsett vad det är eller om han ens haft produkten inne på lager tidigare. Service när den är som bäst.

Användare, internetprofiler och demigudar:

Tvett tar nog förstaplatsen. Han har gjort otroligt mycket för mig när det kommer till stöttande, sporrande, inspirerande och, inte minst, HELA miniDSP-biten. Utan honom hade jag suttit i mörkret med miniDSP'n och fått spendera åtskilliga timmar för att förstå hur jag skulle göra. Troligtvis dagar. Tvett är anledningen till varför jag kan ha djupbas hemma :)

Kraniet: hjälten som sågade upp perfekta bitar till en mindre perfekt snickare (jag). När jag hade som mest eld i häcken tog han sig tid att hjälpa mig med att fixa uppsågning av allt jag behövde. En sådan vänlighet glömmer man inte bort.

Nattlorden: tekniskt kunnande hos en av forumets mesta användare. Jag uppskattar allt det du bidragit med under resan. Stort tack för dom sista dagarna speciellt :)

Komorok: en av dom vänligaste själarna, tillika mest ödmjuka masterminds som jag upplever att man kan finna på internetforum idag. Det komorok säger är min lag. Även fast han själv nog inte skulle vilja lägga i en växel och påstå att han har rätt. Ödmjuk som en norrlänning. Från södern :)

Bakerman: ja, på något sätt var du ju min basreferens. Basknarkaren och dövörat nr ett i landet, och självfallet så har du inspirerat mig mer än du kan tro.

HK: vår vännäsboende. Även om jag nog inte kommer att dela upp rudolphia så är du varmt välkommen att testa hur det låter när det är färdigt.

Bomellberg: det är enbart tack vare dig jag nu sitter med en minidsp. Tusen tack för den snabba affären. Det tog mig över 3 veckor att inte beställa en minidsp via nätet. Det tog mig 10 minuter att få din.

Adzer: tro inte att jag glömt dig. Nästa rudolf 4 kommer byggas baserat på din byggtråd. Din expertis i hela ämnet om ljud har jag haft en stor nytta av. Ett ännu större tack från mig.

Illuminatus: din tråd har varit en stor inspirationskälla eftersom vi började samtidigt. Jag har smygkollat där konstant och följer resan vidare.

JonasW: även fast jag inte använde mig av dina speakonkontakter så upplever jag att du bidragit med lite dynamik i tråden. Dessutom så har jag ju fått ett system i umeå som jag kan tävla mot =D

Adhoc: efter att ha dragit ut lådorna ca 70cm blev basen mycket bättre. Bra ide!

ja, det är nog alla jag minns på rak arm som varit här. Det finns säkerligen flera glömda individer också, och det får jag be om ursäkt för. Mitt minne är inte som det en gång varit, man börjar ju närma sig gubbe trots allt.

Ps. Boom får jokerkortet i tacklistan :)
Senast redigerad av zartok 2013-09-21 16:04, redigerad totalt 1 gång.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-09-21 15:45

adzer skrev:
boom skrev:
adzer skrev:
zartok skrev:Boom: det såg bättre ut tyckte jag :)

Låt dig inte luras av skalan. Väldigt stort spann på y-axeln.

det är bara upp till 100hz som är intressant varför då så stort spann på y-axlen?

Y-axeln, dvs den vertikala axeln, är den med dB och varför du har så stort spann på den vet bara du.

Det är därför du inte har med låd disten så varför ha så lågt spann på y-axlen
testade att dra ner y-axlen tillsamma nivå som din men får samma resultat .

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-09-21 15:56

boom skrev:Det är därför du inte har med låd disten så varför ha så lågt spann på y-axlen

Lådtrycket är ganska ointressant att ha som kurva kan jag tycka. Räcker med ett max värde innom det givna frekvensområdet, men vill man ha med den så kan man öka spannet något.

Anledningen till att man använder 50dB är både tydligthet samt att det är något av en standard.

Självklart får du samma resultat. Bara lättare att läsa.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-09-21 16:12

zartok skrev:Adzer: tro inte att jag glömt dig. Nästa rudolf 4 kommer byggas baserat på din byggtråd. Din expertis i hela ämnet om ljud har jag haft en stor nytta av. Ett ännu större tack från mig.

Du är så välkommen så. Lycka till med byggandet säger jag bara samt: frågar man ingenting får man ingenting veta så fråga på!!

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-09-21 16:19

adzer skrev:
boom skrev:Det är därför du inte har med låd disten så varför ha så lågt spann på y-axlen

Lådtrycket är ganska ointressant att ha som kurva kan jag tycka. Räcker med ett max värde innom det givna frekvensområdet, men vill man ha med den så kan man öka spannet något.

Anledningen till att man använder 50dB är både tydligthet samt att det är något av en standard.

Självklart får du samma resultat. Bara lättare att läsa.

och vem har satt den standarden jag fick fan när jag hade samma som du .Det var för plottrigt men jag skiter i vad du tycker så vad spelar det för roll .

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-09-21 16:28

boom skrev:

och vem har satt den standarden jag fick fan när jag hade samma som du .Det var för plottrigt men jag skiter i vad du tycker så vad spelar det för roll .

Käkat taggtråd?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-09-21 16:38

boom skrev:och vem har satt den standarden jag fick fan när jag hade samma som du .Det var för plottrigt men jag skiter i vad du tycker så vad spelar det för roll .

Hehe du e skoj du. Du gör självklart precis som du vill.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-09-21 16:39

Nefilim skrev:
boom skrev:

Käkat taggtråd?

nix men han med sin jävla petiteser blir så trött på bror duktig.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-21 17:59

RUDOLF 4 ÄR UPPE! Bilder kommer efter att jag skitit klart! :D

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2013-09-21 18:05

zartok skrev:RUDOLF 4 ÄR UPPE! Bilder kommer efter att jag skitit klart! :D

ÅH NEJ!

Jag som skall bort. Jaja, då har jag nåt att se fram emot ikväll! :)
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2013-09-21 18:19

bilder bilder bilder bilder jalla jalla

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-21 18:36

Bild

Bild

Bild

Sådärja! fy fan så in i helvete så satans skönt det var att det äntligen var gjort! miniDSP'n är programmerad att rulla av vid 12 hz och allt är fett gottmos just nu. aaaah!!!
Tack till ALLA!

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-09-21 18:41

Då var det otrevliga kvar att lägga upp mätningar på härligheten 8)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-21 19:23

mätningar? blir inga mätningar! man mäter med hörseln, låter det bra är det bra :) mina preferenser är ju helt åt skogen mot ett hifi-perspektiv, så mäta behöver vi då inte göra. det är så gottmos som det är det här. nu ska jag höja ingångarna för basen då dom ligger rätt många db under frontarna som det ser ut just nu ^^

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-09-21 19:35

zartok skrev:mätningar? blir inga mätningar! man mäter med hörseln, låter det bra är det bra :) mina preferenser är ju helt åt skogen mot ett hifi-perspektiv, så mäta behöver vi då inte göra. det är så gottmos som det är det här. nu ska jag höja ingångarna för basen då dom ligger rätt många db under frontarna som det ser ut just nu ^^

Det är därför man mäter för att samköra högtalarna man kan även göra impedans mätningar för att kolla om det är rätt mängd i lådorna med dämpmatrial isotermiserande material.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-21 19:58

det mesta jag skulle ens överväga att mäta är att köra en sinuston i 40hz och sen en i 1khz för att veta hur jag ska ha inställningarna i minidsp'n för att få en jämn återgivning över hela registret. teoretiskt, förutsatt att allt är totalt megalinjärt. är det det? nope. bryr jag mig? faktiskt inte det minsta. det låter fanjävlatastiskt! min gamla ensamma svs kan slänga sig i väggen. när jag sålde den fick jag mer pengar än vad hela det här systemet kostade att bygga =D

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2013-09-21 21:17

zartok skrev:det mesta jag skulle ens överväga att mäta är att köra en sinuston i 40hz och sen en i 1khz för att veta hur jag ska ha inställningarna i minidsp'n för att få en jämn återgivning över hela registret. teoretiskt, förutsatt att allt är totalt megalinjärt. är det det? nope. bryr jag mig? faktiskt inte det minsta. det låter fanjävlatastiskt! min gamla ensamma svs kan slänga sig i väggen. när jag sålde den fick jag mer pengar än vad hela det här systemet kostade att bygga =D

Simuleringsdiagrammen visar att elementet / lådan börja falla av från mellan 30 till 40 Hz, troligen har du dock en viss room gain från cirkus 30 Hz och nedåt om rummet kan trycksättas någorlunda. (Räknar då med rum på 18 m² => säg rumslängden är ca 4,5 m, vilket ger en rumsdiagonal på ca 6 m => 1:a resonansen vid (343 / 4,5)/2 = ca 38 Hz- För frekvenser från dryga 30-talet Hz och nedåt har du då ett ökande room gain om rummet kan trycksättas och inte läcker som ett såll eller har sladdriga, tunna väggar.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2013-09-21 21:18

zartok skrev:det mesta jag skulle ens överväga att mäta är att köra en sinuston i 40hz och sen en i 1khz för att veta hur jag ska ha inställningarna i minidsp'n för att få en jämn återgivning över hela registret. teoretiskt, förutsatt att allt är totalt megalinjärt. är det det? nope. bryr jag mig? faktiskt inte det minsta. det låter fanjävlatastiskt! min gamla ensamma svs kan slänga sig i väggen. när jag sålde den fick jag mer pengar än vad hela det här systemet kostade att bygga =D

Simuleringsdiagrammen visar att elementet / lådan börja falla av från mellan 30 till 40 Hz, troligen har du dock en viss room gain från cirkus 30 Hz och nedåt om rummet kan trycksättas någorlunda. (Räknar då med rum på 18 m² => säg rumslängden är ca 4,5 m, vilket ger en rumsdiagonal på ca 6 m => 1:a resonansen vid (343 / 4,5)/2 = ca 38 Hz- För frekvenser från dryga 30-talet Hz och nedåt har du då ett ökande room gain om rummet kan trycksättas och inte läcker som ett såll eller har sladdriga, tunna väggar.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-09-21 21:20

Vad är det där för halvhöjdare? Vad skall du med tomluft ovanför till? Bygg fler så du kommer upp till taket vetja!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Spacebug

Inläggav Spacebug » 2013-09-21 21:27

Om du nu är en sådan låglyssnare och skaffat sådan overkill kapacitet som du säger så tror jag du kan skippa allt vad högpass heter :wink:
Högpassfiltrera gör man väl främst för att antingen spara slaglängd eller förstärkarkapacitet så man kan spela starkare vid frekvenserna över högpasset.

Jag lägger min röst på att du låter basarna spela så lågt de klarar eller iaf så långt signalkedjan tillåter, elektroniken brukar ju falla av en del i det lägsta infraområdet ändå...

EDIT: Trevliga lådor förresten :)
Men som föregående talare, du har gott om plats ovanför dessa nu.
Det lämnar ju rum för utökning ifall du blir beroende :lol:

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-21 21:39

adhoc: jag kan själv inte vara i rummet om det ska trycksättas. har spelat två basar i 70 db och får huvudvärk av det. jag har faktiskt dörren till vardagsrummet öppen just för att slippa trycksättningen i rummet. det är nog väldigt fel gjort, men annars pallar jag inte att vara där inne ens på låga nivåer.

nattlorden: det kommer ju fler. det här är ju bara en rudolf 4. det kompletta systemet är ju rudolphia (8 basar), och dom fyra sista ska byggas när jag får tillgång till snickeriet som finns på gården (fuktskadat nu). jag har lovat mig en sak och det är att aldrig någonsin bygga basar i lägenheten igen. fy fan vilket helvete till arbete det varit här och på balkongen som haft ca 1.5 kvadratmeters arbetsyta totalt. så lugn, dom ska minsann upp i taket :)

spacebug: just nu kör jag faktiskt en delning i förstärkaren. jag hade inte tid att koppla in och installera miniDSP'n i den andra datorn också, så det fick bli en vanlig subsignal till basarna. däremot ska jag nog köra en aktiv delning på ett helt frekvensområde snart. men jag kommer inte meka mer på minst en vecka. nu vill jag bara slappna av, ta det lugnt och njuta av ljudet. det är soft och gottmos jag ska ha nu, minst minst en vecka. säkert blir det en månad om jag känner mig rätt. total eufori just nu.

ja, sen kanske man skulle säga hur det låter? efter att ha skruvat ner basen till normala nivåer måste jag säga att det låter otroligt jävla bra. jag trodde aldrig att jag skulle säga det, men fy fan vad dålig bas en svs pc13 ultra är egentligen. då vet man att man är skadad *asg*

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-09-21 21:41

zartok skrev: så lugn, dom ska minsann upp i taket :)

*utpust*

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-21 21:47

... absolut inte för att vara sån, men det finns nog... teoretiskt plats för ytterligare 6 subbar. EVENTUELLT även åtta st om man kan börja rada upp dom på golvet. då blir det ett torn med fyra samt två subbar brevid tornen som står på golvet. gånger 2 =D

så ingen fara. jag har ju sett dina fantastiska brittish racing green-subbar, och räkna med att jag redan i trådens början hade rippat den iden rakt av från dig =D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-09-21 21:53

Du lär väl passera mig i pumpkapacitet med en hel del antar jag? Hoppas du har nytta av det, jag har mer än jag kan nyttja i alla fall.

Och jag skickar nog vidare ursprungsidén till byggartikeln om LTS basarna, för där var ju B4 modellen utritad.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-21 21:57

jag minns faktiskt inte vad du satt med, men du hade väl också 15"? har för mig att dina var betydligt tyngre än mina eftersom du hade en kärra att rulla dom på också. jag måste kräva fram din byggtråd igen :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-09-21 22:05

zartok skrev:jag minns faktiskt inte vad du satt med, men du hade väl också 15"? har för mig att dina var betydligt tyngre än mina eftersom du hade en kärra att rulla dom på också. jag måste kräva fram din byggtråd igen :)

Nej, de är bara tolvor. Däremot byggde jag lådorna i 25mm MDF... Plus att jag är rätt svag... :mrgreen:

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-21 22:16

"bara" tolvor *asg*
ja, dina kanske var tyngre pga det med andra ord. jag har räknat på att mina borde ligga på strax under 100 lbs styck. tur att man är rätt lång när den sista ska lyftas på plats känner jag. behöver bara få upp den till brösthöjd, sen är den framme :)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-09-21 23:48

zartok skrev:"bara" tolvor *asg*
ja, dina kanske var tyngre pga det med andra ord. jag har räknat på att mina borde ligga på strax under 100 lbs styck. tur att man är rätt lång när den sista ska lyftas på plats känner jag. behöver bara få upp den till brösthöjd, sen är den framme :)

45 Kilo är väl inget mina väger 122kilo st

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-22 09:05

Jag kommer ha många fler än dig. Plus att jag bänkpressar mer än dig, är högre utbildad än dig, kommer tjäna mer än dig, bo i ett mycket fetare hus än dig, är yngre än dig och har en snyggare tjej än dig. Så lugna ner dig lite med självhävdandet och bli lite ödmjuk istället.

Till övriga. Ja... jag får väl också bli less någon gång?

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum