Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Richard skrev:[…]
Jag skulle inte ha uttryckt det riktigt på det viset.
[…], men det kräver inkompatibla inspelningar [s]och[/s] om öppningsbredden skall var
den ursprungliga, och det blir oftast en rätt utpräglar "enpersonslyssning".
theSaint skrev:Svarade 1 mm. Fast egentligen syftade jag inte på högtalarna då. De står ju där de står. Mitt problem rör lyssningsfåtöljen som lyttats vid städning eller något annat onödigt handhavande;)
IngOehman skrev:theSaint skrev:Svarade 1 mm. Fast egentligen syftade jag inte på högtalarna då. De står ju där de står. Mitt problem rör lyssningsfåtöljen som lyttats vid städning eller något annat onödigt handhavande;)
Jag skulle betrakta det som en varningssignal, om val av lyssningsplatsen är
så känslig. Det betyder nog att något inte står rätt till med injusteringen av
högtalar-placeringen*.
Skulle snarare säga att ett av de tydligaste kännetecknen på en bra hög-
talaruppställning är just det att man kan sitta var som helst (nästan) och
lyssna. När allting är rätt brukar val av lyssningsplats bli påfallande okritisk.
Vh, iö
- - - - -
*Eller också kan det betyda att det är en sorts höglurslyssning man velat
åstadkomma och att man därför accepterar att lyssningsuppställningen inte
medger att lyssnaren rör sig.
Det är dock en ganska verklighetsolik lyssningssituation. Vid lyssning på lev-
ande musik finns ju inte det där sweet spot-problemet (alltså att de finns en
sweet-spot, och att det inte låter bra när man inte sitter der) knappt alls.
Jag skriver "knappt", för visst finns det sämre och bättre platser även i kon-
serthus. De styrs dock inte alls av det problem med interaktion med stereo-
system och högtalarplacering, som kännetecknar rum där man tvingas sitta
i en sweet-spot, för att med behållnng kunna avnjuta musiken.(eller
,
om man gillar det.)
IngOehman skrev:2. +/- 23 grader är verkligen INTE en tumregel (inte heller handlar val av uppställningsbredd i normalfallet om att göra en anpassning till de högtalare som man har) utan de +/- 23 graderna är ett förslag på en standard. Och den är baserad på hur stereosystemet interagerar med mänsklig hörsel.
Nattlorden skrev:Det finns inlagt som en standard i mitt högtalarplaceringsprogram, så helt fel har du inte.
Tror dock du missar detaljen att det inte har med rummets konstruktion att göra att det hamnar där, utan din och min konstruktion.
prolinn skrev:Nattlorden skrev:Det finns inlagt som en standard i mitt högtalarplaceringsprogram, så helt fel har du inte.
Tror dock du missar detaljen att det inte har med rummets konstruktion att göra att det hamnar där, utan din och min konstruktion.
Att placera högtalare utan att ta hänsyn till rummet verkar huvudlöst. Riktigt dåligt kunde det ju bli om de råkade hamna inne hos grannen.
IngOehman skrev:1. 1:1,18 är inte +/- 22,5 grader utan +/-23 grader.
2. +/- 23 grader är verkligen INTE en tumregel (inte heller handlar val
av uppställningsbredd i normalfallet om att göra en anpassning till de
högtalare som man har) utan de +/- 23 graderna är ett förslag på en
standard. Och den är baserad på hur stereosystemet interagerar med
mänsklig hörsel. De +/- 22,5 graderna som också har nämnts i tråden
är för övrigt rådande standard för film, och skillnaden är inte större än
att den är helt okej även för musiklyssning, som jag ser det.
Poängen med att utgå ifrån en standard är att man när man skapar
musiken då kan bilda sig en uppfattning om hur alla de som lyssnar på
den kommer att uppfatta den.
Att kunna skilja mellan standarder och tumregler är lite viktigt om man
skall kunna hänga med i sådana här resonemang. Varken RIAA, MPEG,
PAL eller NCS är tumregler, det är standarder som gör att man vet vad
som gäller och kan optimera med en utgångspunkt istället för att vara
hänvisad till ett enda gungfly.
Tyvärr finns i detta fall även en gammal standard som är i mycket dålig
harmoni med mänsklig hörsel, men då rådande defacto-standard (hur
folk gör spontant) ligger väldigt långt ifrån den så spelar den kanske
inte så stor roll. Den kan i stort sett ignoreras.
Vh, iö
matså skrev: Hur långt från väggen skall högtalarna vara o är det vinkel inåt?

matså skrev:Ok, nu blev jag nyfiken här. Som du vet är jag ju korkad. Hur långt från väggen skall högtalarna vara o är det vinkel inåt? Förlåt en dum fråga från en korkad man. Men man vill ju ha bet bra med ljuderiet
prolinn skrev:Att placera högtalare utan att ta hänsyn till rummet verkar huvudlöst
DQ-20 skrev:matså skrev:Själv har jag ganska mycket invinkling, men det är individuellt. Så "1,18:1-regeln" är inte fri från justeringar som man bara kan göra med hörseln.
/DQ-20
Nattlorden skrev:prolinn skrev:Att placera högtalare utan att ta hänsyn till rummet verkar huvudlöst
Tja.... Fast huvudlös är väl ungefär vad man behöver vara om man inte skall behöva bry sig om T-kvoten...
prolinn skrev:Nattlorden skrev:Det finns inlagt som en standard i mitt högtalarplaceringsprogram, så helt fel har du inte.
Att placera högtalare utan att ta hänsyn till rummet verkar huvudlöst. Riktigt dåligt kunde det ju bli om de råkade hamna inne hos grannen.
prolinn skrev:Nattlorden skrev:prolinn skrev:Att placera högtalare utan att ta hänsyn till rummet verkar huvudlöst
Tja.... Fast huvudlös är väl ungefär vad man behöver vara om man inte skall behöva bry sig om T-kvoten...
Huvet på spiken.
Åter till ämnet.
Beträffande precisionen så är 1:1.18 respektive ca 22-23 grader ganska grovt i förhållande till mm om man nu sitter på någorlunda normalt avstånd från sina högtalare och rummet är normalstort.
Jag tror säkert att dessa mått kan användas som utgångspunkter och att man säker en bästa placering därefter.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster