Fördelar med elektrostathögtalare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-09 00:38

i skrev:
Mayro skrev:Jag anser det är Iö som ska vara glad han får delta som han tillåts göra på ett öppet forum eftersom han trotts allt är både ledande för en organisation som aggerar rätt hårt. samt är också en tilverkare..

Jag trodde att definitionen på ett "öppet" forum var just att alla självklart får delta... :?

Sa jag nåt annat då?

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-10-09 02:02

Mayro skrev:
i skrev:
Mayro skrev:Jag anser det är Iö som ska vara glad han får delta som han tillåts göra på ett öppet forum eftersom han trotts allt är både ledande för en organisation som aggerar rätt hårt. samt är också en tilverkare..

Jag trodde att definitionen på ett "öppet" forum var just att alla självklart får delta... :?

Sa jag nåt annat då?

Det lät som du tyckte det var en särskilt ynnest att IÖ fick hållas här...
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-09 09:43

Jag tycker det är bra att IÖ hänger här, han kan en massa om en massa saker som jag själv inte kan något om så det är ofta intressant att läsa.

Sen är det som sagt ett öppet forum, så jag tycker inte att det gör något om han så skulle börja berätta om sina egna högtalare. Det står varje annan högtalartillverkare fritt att kommentera, så kan man i bästa fall få en lång grältråd om vem som gör bäst högtalare :wink:

Användarvisningsbild
Aleph

Inläggav Aleph » 2005-10-10 10:57

Snacka om OT!

Vissa är poeter, andra är iliterata. Alla kan väll få plats utan att det alltid ska bli gnäll och navelluddsskådning kring huruvida den är si eller så!

Själv har jag haft en del olika Magnepan. Har även haft en del andra större högtalare in i mellan, bla Vandersteen och Infinity.

De Magnepan jag har i dag drivs med lätthet av en Italiensk hybrid på 80w. Jag har en sub till detta för att fylla på i botten, skulle behövt en till då jag kör utan delningsfilter.
Det jag gillar bäst med paneler är att ljudet så självklart verkar släppa från högtalarna och ge en mjuk och naturlig klang på det som ligger på skivtalriken.
Enda egentliga nackdelen som jag upplevt är den dåliga spridningen på ljudet från diskantmembranet vilket ger en förhållandevis snäv "sweet spot"
På hela taget är jag skitnöjd med ljudet!!!
Med detta sagt så får väll jag också flytta över till tråden med nöjdingar :wink:

/B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-12 17:32

Flint_inaktiv skrev:Tengil
Om du har läst trådarna du nämner så har du också svaret.
Jag har skrivit det vid minst två tillfällen.
Så varför fråga?

Vad gillar du elektrostater?

De har goda och dåliga egenskaper, men det kan jag inte gå närmare in på för då blir inlägget för långt. 8)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
mickhe

Inläggav mickhe » 2005-10-12 18:11

En liten fråga...är det svårare att utveckla/tillverka elektrostater?

/Micke

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-10-12 18:41

Svårare och svårare....i alla fall är tillverkningen rätt tidskrävande då det är mycket hantverk. Kundkretsen är rätt begränsad inte minst beroende på prislappen. Är svårt att starta massproduktion av elektrostater då behovet inte tycks finnas. Sedan är det väl också lite problematiskt för de flesta att placera ett par elektrostater hemma i lägenheten.... av många skäl.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-13 03:23

Att bygga sig ett väl fungerande elektrostatelement är snarast lättare än att bygga sig ett väl fungerande dynamisk element. Det förstnämnda kan kan klara i köket med lite enkla detaljer och lim.

Jag tror att huvudskälet till att många nog upplever det lättare att bygga högtalare med dynamiska element, är att det de tänker på inte inkluderar att konstruera elementen(!), utan bara sätta in några man köpt färdiga i en låda. Om det nu kan kallas att konstruera högtalare överhuvudtaget.

Vh, iö

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-10-13 07:05

IngOehman skrev:Att bygga sig ett väl fungerande elektrostatelement är snarast lättare än att bygga sig ett väl fungerande dynamisk element. Det förstnämnda kan kan klara i köket med lite enkla detaljer och lim.

Jag tror att huvudskälet till att många nog upplever det lättare att bygga högtalare med dynamiska element, är att det de tänker på inte inkluderar att konstruera elementen(!), utan bara sätta in några man köpt färdiga i en låda. Om det nu kan kallas att konstruera högtalare överhuvudtaget.

Vh, iö

Bara en fråga; hur har du tänkt att skapa ett tunnt membran som håller samma "filmtjocklek" i köket.
Du måste ha hybris om du tror att "den" konstruktionen blir bra.
Nu påvisar du verkligen "kunskap" 8) :wink: .

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-10-13 07:26

Membranet behöver inte "skapas" eller tillverkas i köket. Det finns underleverantörer som nyttjas av de som tillverkar elektrostater kommersiellt. Det är ingen som tillverkar plastfolien själv.

Visst kan man göra dem i köket om man gott om tid, nödig kunskap och inte behöver köket till matlagning. Resultatet kan t.o.m. bli riktigt bra om man kan sin sak. Inte minst amerikanska elektrostattillverkare vill gärna omge sina alster med en viss mystik, gärna med några patent, men det är inte trolldom som krävs för att lyckas med elektrostater. Däremot blir det ofta problem med långtidsstabilitet för både hembyggen och kommersiellt producerade elektrostater.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2005-10-13 08:50

Callisto skrev:Bara en fråga; hur har du tänkt att skapa ett tunnt membran som håller samma "filmtjocklek" i köket.

Bara en fråga; menar du att alla tillverkare av elektrostater måste producera membranet från scratch för att konstruktionen skall bli bra 8O ? Jag är ganska säker på att dom köper in filmen från någon underleverantör, på samma sätt som tillverkare av dynamiska element troligtvis köper in koppartråden från en underleverantör. Dessutom är jag tämligen säker på att det som privatperson går att inhandla samma kvalitet på film som används av de etablerade högtalartillverkarna, bara man vet vart man skall vända sig.

Med din (o)logik tror jag ändå att det skulle vara svårare att tillverka ett dynamiskt element eftersom man då skulle vara tvungen att själv prospektera en gruva för ovanliga jordartsmetaller. I köket. :wink:

Henrik
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-13 13:34

Callisto tramsar bara. Så korkad kan han ju inte vara.

Eller också har han i köket faktiskt lyckats framställa magneter (och lyckats magnetisera dem!), gjuta elementkorgar, framställa koniska membran av spännande material, kavla fram bobinmaterial, dra tråd och linda den samma, göra spider av en gammal stärkkrage, surround av en gammal cykelslang och poldelar av avlagda köksutensilier. Kort sagt - lyckats bygga ett dynamiskt högtlarelement.

Men att spänna upp en tunt platt membran (köksfolie av visa sorter fungerar faktiskt, om man penslar det med något hygroskopiskt) mellan två galler, ja det var för svårt för Callisto... :wink:

Låt mig gissa Callisto (nr 1):
Du har (till skillnad från mig) inte byggt ihop både dynamiska element och elektrostatelement i köket (från diverse införskaffade delar), så du har ingen aning om vad du pratar om?

Låt mig gissa Callisto (nr 2):
Det var inte din mening att vara spydig, utan du skojade bara?

Vh, iö

- - - - -

PS. Jag har byggt magnetostater också, vilket nog var det allra lättaste.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-10-13 18:29

Konstigt att du Ingvar nästan inte VET vad :wink: betyder. Trodde inte att du ens skulle ifrågasätta det 8O .

Det är möjligt att många tillverkare av elektrostater köper "färdiga element". ML gör sina från grunden iallafall med CVD process vilket också medfört en fantastiskt fin homogenitet hos membranet. Utrustningen kostade förvisso en slant (+20 milj. kr 8) ).

Jag förstår ifall ni har dåliga erfarenheter av elektrostater med tanke på era konstruktioner :lol: 8) :wink:

Edit, plastfolien inköps MEN det är kvaliten på "skiktet" som är det avgörande.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-10-13 20:08

"Skiktet" på ML var dock från början hämtat utifrån det också. Fanns en ESL-tillverkare nere i Skåne som också använde den skiktade folien för knappt 20 år sedan. Tror att Kodak nämndes i sammanhanget men är inte helt säker (en ESL-byggande kompis språkade med någon).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-10-13 22:53

Jag hade ett par Decca diskanthögtalare av elektrostattyp för många år sedan. Dessa ersatte de två översta elementen i mina Dahlquist-högtalare. Men ungefär var tredje gång jag startade slutstegen prasslade det till och folien hängde som små remsor vid fronten.... Det var nu inga problem att fixa, vanlig köksfolie skuren i ca 2cm´s bredd (minns ej exakt så här 20 år senare) och veckade med ca en halv centimeters längd, det blev precis lika bra som originalet. Faktum är att det fanns i anvisningarna som medföljde elementet hur man skulle gå tillväga! Men tid tog det. Ett transistorsteg hade fått stå på hela tiden för att undvika problemet, men det gör man inte med rörsteg.

Å andra sidan har jag bytt skumkanter och konat om baselementen i mina Dahlquisthögtalare också, och det var inte svårare det. Det har jag å andra sidan bara gjort en gång sedan 1978...

Så ur min synvinkel är det ingen skillnad mellan dynamiska element eller elektrostatiska. Men skulle jag bygga ett element från scratch, ja inte fan skulle jag försöka med ett dynamiskt :-)

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-10-13 22:58

Öhh Bill, menar du Deccahornet med sin banddiskant? Har också bytt sådana.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-10-13 23:00

Bill,

Decca-hornen var väl ändå inte av elektrostat-typ, utan element av dynamisk typ, närmare bestämt så kallade band-diskanter? 8)
(aluband genom magnetiskt flöde i spalten)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-10-13 23:00

Harryup skrev:Öhh Bill, menar du Deccahornet med sin banddiskant? Har också bytt sådana.

Nix, det var inget horn. Bara två stadiga magneter med en veckad alufolie emellan.

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-10-13 23:46

Jo, tratten gick ju att skruva av. Typ vad Mark Levinsson gjorde i sitt HQD system. Men nog är det en banddiskant, elektrostat förutsätter att man inte använder magneter.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-10-13 23:54

Harryup skrev:Jo, tratten gick ju att skruva av. Typ vad Mark Levinsson gjorde i sitt HQD system. Men nog är det en banddiskant, elektrostat förutsätter att man inte använder magneter.

Visst används det väl magneter i elektrostater? Jag har sett bygganvisningar på sådana högtalare och det anbringas magneter både här och där... Eller kallas den principen för något annat?

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-10-13 23:57

Elektrostater arbetar enligt principen att det elektriskt laddade membranet attraheras eller repelleras av gallret (ett eller två) vars potential motsvarar musiken(en trafo transformerar spänningen till tillräcklig nivå). Några magneter är inte inblandade. Banddiskanter arbetar efter samma princip som tex. Magnepan/Magneplanar. Ibland kallas sådana konstruktioner för "mgnetostatiska" högtalare. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-10-13 23:57

Bill50x skrev:Visst används det väl magneter i elektrostater? Jag har sett bygganvisningar på sådana högtalare och det anbringas magneter både här och där... Eller kallas den principen för något annat?

Magnetostater har magneter och det är i princip en variant av bandelement.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-10-14 00:04

ok, då är jag med. i mina diskanter fanns inga galler framför eller bakom membranet, däremot två kraftiga magnter på varsin sida om membranet.

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-10-14 00:13

Bill50x skrev:ok, då är jag med. i mina diskanter fanns inga galler framför eller bakom membranet, däremot två kraftiga magnter på varsin sida om membranet.

/ B

Gissningsvis fanns även en trafo, vilken transformerar ned spänningen. (till skillnad mot elektrostatens trafo som ökar spänningen) Bandet är typiskt extremt lågohmigt och låter sig inte drivas utan trafo av annat än macho-slutsteg från Krell. :lol:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-10-14 01:59

Fast det gällde ju Apogee. Fast egentligen gällde det inte dom heller då McIntosh alltid sedan början på åttiotalet haft slutsteg som kan driva 1 Ohm eller aningen lägre. Sen var/är inte Maccar lika "fina" som Krell bland förståsigpåare.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-10-14 07:23

Apogees band var ju inte extremt lågohmiga och kunde därför köras utan trafo. Detta i motsats till de flesta småband liknande Deccas. Apogee Full Range (urmodellen) hade en trafo för mellanregisterbandet annars var alla trafolösa. Krell's d'Agostino gjorde en specialförstärkare för att driva det bandet utan trafo. Den mindre Apogee Scintilla var den modell som hade extremt låg impedans (ner mot 1 Ohm) och urusel verkningsgrad. Den gamla Strathern-enheten som användes i bl.a. någon Infinity (före EMIM), hade en impedans på ca 0.5 Ohm och kördes därför nästan alltid via trafo. Fanns någon som gjorde en specialförstärkare åt den. Här gäälde det förstås elektrostater och det finns en hemsida som innehåller mycket information om sådana på www.audiocircuit.com . Tyvärr informationen inte lika lätt åtkommen som tidigare då allt gick att "öppna" online.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-10-14 08:31

Morello skrev:Gissningsvis fanns även en trafo, vilken transformerar ned spänningen. (till skillnad mot elektrostatens trafo som ökar spänningen) Bandet är typiskt extremt lågohmigt och låter sig inte drivas utan trafo av annat än macho-slutsteg från Krell. :lol:

... eller en liten rörförstärkare med 0.1-ohmslindning :mrgreen:
- Militant slacker

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-10-14 09:34

RogerGustavsson skrev:"Skiktet" på ML var dock från början hämtat utifrån det också. Fanns en ESL-tillverkare nere i Skåne som också använde den skiktade folien för knappt 20 år sedan. Tror att Kodak nämndes i sammanhanget men är inte helt säker (en ESL-byggande kompis språkade med någon).

Knappt tjugo år sedan? Du tänker inte på Stutz i Svaneholm va?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-10-14 15:01

Stutz kan nog stämma. Jag har aldrig sett eller hört något från Stutz. Blev det något av?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-10-14 15:13

RogerGustavsson skrev:Stutz kan nog stämma. Jag har aldrig sett eller hört något från Stutz. Blev det något av?

Vet inte så mycket om dem, men jag har bestämt för mig att det bara var 10 år sedan de var verksamma, snarare än 20. 8) Det var därför jag frågade. Hade blivit lite perplex om det visat sig att jag missat en tillverkare av elektrostater i Skåne.

/Jonas
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi