En Partille-Johnny bygger Frugel Horn Mk3

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2013-09-21 13:25

Hornen ser f.ö. välldigt fina ut!
hoppas du får ihop resten lika fint.

Glöm sedan inte att de kanske behöver några inspelningstimmar innan de låter som de skall!

Kul att se någonting annat än onödigt stora basprojekt för en gångs skull!

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-09-21 17:14

Eri skrev:
Nattlorden skrev:Jag hade nog inte bara limmat stegpinnarna på en femmeters stege, men skall det inga stora punktebelastningar så är limmet bra. Vad det gäller MDF så går skivan oftast sönder först.

Gjorde en liten försökslimning. Använde Tremco PVAc-lim.

Bild

Efter ett dygn försökte jag bryta isär limningen. Var tvungen att sätta fast den i arbetsbänken och slå till med en liten slägga för att få i sär den.
Bild

Här ser man att större delen av ytskiktets träfibrer har lossnat. Det är alltså inte själva limfogen som gett sig.
Bild

Nattlorden du får nog kolla kvaliteten på stegpinnarna i första hand. Jag hade i alla fall inte tvekat att gå upp på en stege med limmade stegpinnar. Det blir starka limningar med trälim.

Lars_vegas har tittat på bilderna till ditt bygge. Ser väldigt fint ut. Kul med ett annorlunda bygge. Kommer säkert att låta förträfflig när dom blir klara. Fina bilder du tagit.

Jag har gjort liknande test och fick samma resultat som dig, men jämför gärna mot åldrade limningar och limningar med träplugg
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-09-21 17:22

smile skrev:
celef skrev:

Ja det var något sådant jag tänkte på, är den bra tycker du?

Den var iallafall billig, en liknande sak på bauhaus skulle dom ha 600:- för

Den duger om man inte bygger mera än fyra par högtalare om året, bygger man flera så bör man titta på något bättre, alt. Övergå till kexning ;)

Jag fuskar med mina egna lådor, använder bara lim, inget lyxande med plugg där inte, träplugg tänkte jag använda till annat

Är kex verkligen bra, iallafall inte lika bra som plugg?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2013-09-21 19:24

Har delar av en hylla från ett köksskåp från 1961. Båda består av 15mm tjocka furubräder ca 100mm breda som är samanlimmade. Vad man använde för lim för drygt femtio år sedan har jag ingen aning om.
Jag monterade dessa bitar med en tving på min arbetsbänk och drämde till med den lilla släggan. Tre skarvar tre slag, ingen av skarvarna påverkades. Man kunde limma så det höll även för femtio år sedan. För att en limfog har några på nacken behöver ju inte betyda att den är dålig.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-09-21 19:55

Det är inte alls ovanligt att lim torkar ur med tiden, smular sig nästan, blir som fnöske, se gammal tejp, och gammal stavparkett där trästavarna lossnar på grund av åldrat lim, belastbarheten sjunker väldigt
Bikinitider

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2013-09-21 20:28

Frågan är om man inte borde diskutera lim och plugga vara eller icke vara i en egen tråd?
Den här handlade visst om horn tror jag... :)

Dock inte sagt att det är ett ointressant ämne, jag tycker nog att det är värt en egen tråd!

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-09-22 08:56

Ja kanske, men det var ändå trådskaparen som först tog upp detta i vi andra hakade på
Bikinitider

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2013-09-22 09:58

Blev nog lite väl mycket OT här. Ber om ursäkt Lars_vegas. Ser nu fram emot färdigställandet av ditt spännande högtalarbygge.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Lars_vegas

Lugnt med OT såklart - dock uppehåll i bygget ett par w.

Inläggav Lars_vegas » 2013-09-23 08:59

Hallå igen,

Dunka på med OT - gör mig absolut ingenting... Följde med intresserat.

Fyra högtalare är hyfsat "färdiga" - saknar element och dämpmatrial osv - passar på att faktiskt sköta mitt plugg och semestra i väntan. Kommer bygga vidare om ca 2-3 w.

Niklas_F - mina gamla bilder ja - lite präktigt att länka till flickr men skulle ta hela kvällen att posta upp till tinypic! Tack till er som tyckte de var nice.

Fjonkan - alla är välkomna på en kopp nybrygd brygd och en kaka när de är färdiga - borde bli under hösten eller tidigt i vinter. Ställer upp dessa - spelar in och kokar upp en kopp!

Passar på att kolla - såg en kollega fästa kablarna på elementen med något liknade små krokodilklämmor eller miniterminaler, dvs fästen mellan kabel och elementens "terminaler". Vad kan en sådan heta på elfa och behöver jag dem eller skall jag bara linda den nakna ändarna på trådarna?

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-09-23 09:09

Vi har en fototråd här, posta mer än gärna i den!
Grymma bilder som du absolut skall visa för andra.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-09-23 09:39

smile skrev:Frågan är om man inte borde diskutera lim och plugga vara eller icke vara i en egen tråd?
Den här handlade visst om horn tror jag... :)

Dock inte sagt att det är ett ointressant ämne, jag tycker nog att det är värt en egen tråd!

Här finns några trådar om lim och plugg och sådant:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=909170

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=452804
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-09-23 09:41

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matver ... -st-17308/

Du kan säkert hitta dom på classe eller kjelle också.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
bomellberg

Re: Lugnt med OT såklart - dock uppehåll i bygget ett par w.

Inläggav bomellberg » 2013-09-23 13:25

Lars_vegas skrev:Hallå igen,

Dunka på med OT - gör mig absolut ingenting... Följde med intresserat.

Fyra högtalare är hyfsat "färdiga" - saknar element och dämpmatrial osv - passar på att faktiskt sköta mitt plugg och semestra i väntan. Kommer bygga vidare om ca 2-3 w.

Niklas_F - mina gamla bilder ja - lite präktigt att länka till flickr men skulle ta hela kvällen att posta upp till tinypic! Tack till er som tyckte de var nice.

Fjonkan - alla är välkomna på en kopp nybrygd brygd och en kaka när de är färdiga - borde bli under hösten eller tidigt i vinter. Ställer upp dessa - spelar in och kokar upp en kopp!

Passar på att kolla - såg en kollega fästa kablarna på elementen med något liknade små krokodilklämmor eller miniterminaler, dvs fästen mellan kabel och elementens "terminaler". Vad kan en sådan heta på elfa och behöver jag dem eller skall jag bara linda den nakna ändarna på trådarna?

Är det inte kabelskor du menar?

http://www.kjell.com/sortiment/el/bilti ... rod-p67200

Bild
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2013-09-23 14:07

Linda inte ändarna runt terminalerna, använd kabelskor eller löd kabeln direkt på terminalen.

Jag hade nog valt att löda direkt, men det beror lite på hur terminalerna ser ut.

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2013-09-23 14:07

Linda inte ändarna runt terminalerna, använd kabelskor eller löd kabeln direkt på terminalen.

Jag hade nog valt att löda direkt, men det beror lite på hur terminalerna ser ut.

Användarvisningsbild
Lars_vegas

Stämmer bra det Bommel..

Inläggav Lars_vegas » 2013-09-25 22:07

Precis - det var kabelskor jag menade. Köper ett packe sådana... Elementen är påväg men jag är påväg till Helsingfors och mumintrollen antar jag...

Kommer bygga vidare om ca 2-3 w - stay tuned ;-)

Föregående

Återgå till DIY-forum