Moderator: Redaktörer
Vad är det i "kvaliteten i basen" som normalt skiljer sig? Det låter
som att något annat än rena tonkurvefel åsyftas?
xeizo skrev:Vad är det i "kvaliteten i basen" som normalt skiljer sig? Det låter
Prova att spela riktig musik, och inte tonsvep, med samma högtalare med hjälp av en 30-wattare med 0.01% dist och en 250-Wattare med samma dist så märker du själv ...
Dynamiska ljud är inte alls samma sak som uppmätta brussvep.
xeizo skrev:Vad är det i "kvaliteten i basen" som normalt skiljer sig? Det låter
Prova att spela riktig musik, och inte tonsvep, med samma högtalare med hjälp av en 30-wattare med 0.01% dist och en 250-Wattare med samma dist så märker du själv ...
Dynamiska ljud är inte alls samma sak som uppmätta brussvep.
Nattlorden skrev:Ordningen är irrelevant, man behöver båda.
RogerGustavsson skrev: Bra högtalare mår inte illa av stora förstärkare!
Högtalarnas egenskaper tenderar att variera mycket mer än förstärkarnas, enligt min mening.
Manzarek skrev:Source First
Bill50x skrev:Logiken är oantastlig, uttrycket skit in - skit ut har ju funnits bland tekniker hur länge som helst. Men om man inför dessa tekniker hävdar att begreppet även gäller en musikanläggning så slår dom bakut. För det "vet" ju alla att det är högtalarna som är viktigast
jonasp skrev: Jag betraktar inspelningstillfället som källan.
Bill50x skrev:Manzarek skrev:Source First
Logiken är oantastlig, uttrycket skit in - skit ut har ju funnits bland tekniker hur länge som helst. Men om man inför dessa tekniker hävdar att begreppet även gäller en musikanläggning så slår dom bakut. För det "vet" ju alla att det är högtalarna som är viktigast
Att sedan uttrycket skit in - skit ut inte kan bedrivas in absurdum säger sig självt. Det finns ett annat uttryck som passar lika bra, nämligen "sila mygg och svälja elefanter" (eller var det kameler? skit samma).
Vad man kan hävda är förstås att linjära fel, och i viss mån dynamiska (men det kräver reglerad kompression/dekompression, Dolby typ), kan åtgärdas i senare led, men knappast andra distorsionsformer.
I övrigt är det alltså inte så dumt att se till att "source" är det bästa i anläggningen.
/ B
Max_Headroom skrev:jonasp skrev: Jag betraktar inspelningstillfället som källan.
Varför då? Kan du påverka och välja inspelning av samma platta? Det kan inte jag. Nästan all musik (i praktiekn all) finns bara inspelad vid ett enda tillfälle. Man får helt enkelt ta den skiva som finns, eller vara utan. Eller lyssna på dålig musik med bra inspelning.
Men egentligen har du rätt i sak. Den VERKLIGA källan är ju orginalframförandet, om något sådant funnits. Mycket musik har ju aldrig spelats utan tåtats ihop i någon skum studio. Då blir det svårare...
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 35 gäster