Materialtråden

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Bjorn_

Materialtråden

Inläggav Bjorn_ » 2013-09-16 14:07

Hej hej

Jag tillhör dem som tycker hifi även skall vara snyggt att titta på. En fyrkantig högtalare kan vara mer eller mindre snygg att titta på beroende på materialval, färg och annat. Men... Visst är det lite skillnad på fri form?
Jag tänker på den första nautilus-serien eller den nuvarande scandyna-designen. Finns fler exempel men det är detta jag är ute efter.
Så... Har ni några idéer på vad man skulle kunna använda för att lattja lite med fri form?
Helst skulle jag vilja utgå från någon sorts plaströr som man kan värma och forma.
Klotform är lite jobb, men det går ju att få ihop med tätskum, glasfiber och en god portion tålamod.

Snäckform är en tanke, med en bredbandare och hornlösning.

Enda lösningen jag kommit på är att gjuta en a och b-sida och sammanfoga, kanske görbart men svårt att få insidan perfekt...
Har massa andra idéer också, med någon form av plast.

Har någon en bra tanke på det här med rör och eld :) ?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-09-16 14:30

Intressanta tankar! :) Det handlar ju egentligen bara om olika sätt att innesluta luft och ev släppa ut och in den... Man kan ha olika utgångspunkt och anpassa konstruktionen efter ett designmål eller anpassa designen efter sina mål med konstruktionen - tycker att Carlsson (särskilt 80-talarna) är ett exempel på att det kan bli elegant och kanske Peters ägg också uppfyller de kriterierna. :) Med MDF är det nog ofta rätt knepigt och arbetsamt att åstadkomma några kreativa skapelser... men den uppfyller antagligen vissa tekniska mål som hur lågt störningar från vibrationer bör ligga. Formning av plast liksom gjutning kan ge intressanta möjligheter. Följer denna tråd med intresse även om jag tycker det är rätt praktiskt att kunna ställa ifrån sig saker på ovansidan... ;)

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-09-17 21:23

Tack för återkopplingen. Jag har lite idéer men jag kommer nog testa två sätt. Frigolit och betong (glasfiberarmerad sättmassa) samt tätskum och gelcoat.

Första varianten är bra eftersom man slipper andas så mycket lösningsmedel plus att man kan hälla i just lösningsmedel för att få ut frigoliten ur komplicerade konstruktioner. Det dåliga är att frigolit är lite komplicerat att forma så att det blir jämnt och fint.

Andra varianten är enkel att forma ... Men jobbigt med glasfiber, kanske värre med resonanser också, plus jobbigt att få ut skummet ur just komplicerade konstruktioner

Kan tänka mig en tredje variant helt i keramik, men storleken begränsar (känner ingen med en jätte-bränn-ugn)

Har någon fler förslag på kombos? Någon form av plast man kan spreja på?

//Björn

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2013-09-17 21:34

Jag lekte med tanken att bearbeta markisoleringsskivor limmade lager på lager till en Ägg/klotform, för att sedan avsluta med glasfiber...

...men sen kom jag på att jag både har jobb och familj...
HIFI är det nya varg.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-09-17 21:57

KorkSniff skrev:...men sen kom jag på att jag både har jobb och familj...

Jo, det är ju det. Det var därför jag la mitt högtalarbygge på is. Basarna blir klara men lite måtta får det vara. Men jag kommer fila på någon prototyp i vart fall. Skulle det bli coolt så hoppas jag att någon kan förbarma sig över elementberäkning så att det kan bli något kollektivt och fint slutresultat :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-09-18 09:31

jag tycker en vanlig rektangulär låda men med spännande förhållanden mellan bredd höjd djup kan vara riktigt upphetsande

organiska former och shipshapes har jag oftast väldigt svårt för, de känns allför ofta som effektsökeri och sällan som en viktig del av funktionen, sådana prylar har en tendens att snabbt kännas daterad
Bikinitider

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-09-18 13:56

Formgivningen har väl en hel del med funktionen att göra också, det är helt enkelt åt helvete svårt att få det att låta bra om designen är avancerad?
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-09-24 20:38

De gamla snäckformade nautilus tycker jag fortfarande är fantastiska. Även den långt mycket billigare scandyna - den låter ändå ok tycker jag men man har verkligen hittat en symbios.

@elfsberg
Visst är det förbannat svårt. Jag tänker voighthorn i form av snäcka eller horn. Håller på att renovera nu och har lite skum över som jag sprutat ut. Får se om jag kan hitta lite tid att karva ut ngt. En fyratums bredbandare på det så kanske man kan få en halvportabel docka med grym design. Inser att dämpningen blir jobbig.

Horn och snäcka är det jag kommit på som borde funka :)

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2013-10-06 20:42

Form som kommer av funktion är vackert. Form som kommer av någons uppfattning av vad som är snyggt går bort.
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-10-06 20:44

Trepip skrev:Form som kommer av funktion är vackert.

Håller helt med. När man kan studera en konstruktion och uppskatta syftet bakom var linje så är det oftast mycket vackert.

Användarvisningsbild
meidenberg

Inläggav meidenberg » 2013-10-06 21:51

En sak som är säkert är att det måste låta bättre än vad det ser ut.

Jag tycker personligen att vanliga boxar är skittrist, det kan ju omöjligt skada att försöka göra något vackert av det.

Vad är egentligen den optimala formen?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-10-06 23:39

meidenberg skrev:En sak som är säkert är att det måste låta bättre än vad det ser ut.

Jag tycker personligen att vanliga boxar är skittrist, det kan ju omöjligt skada att försöka göra något vackert av det.

Vad är egentligen den optimala formen?

En del säger plan dipolbaffel, andra säger horn, andra äggformad.
Det är nog olika tankar om vad som är optimalt i nästan varje högtalarkonstruktörs huvud.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-10-07 05:07

Trepip skrev:Form som kommer av funktion är vackert. Form som kommer av någons uppfattning av vad som är snyggt går bort.

Det finns för många dimensioner i ditt påstående. Det finns till exempel inte en enda snygg sportbil. De enda snygga bilarna som finns är Bruksredskap så som traktorer, lastbilar, ekonomiska familjebilar, formel1 kanske (eftersom de ser ut som de gör på grund av sin funktion)?
De enda kläderna som är vackra är blåställ och skinnbrallor och läkarrockar?
Det finns också mycket "vacker design" som är fullständigt obrukbar eller överprisat, allt från kläder, husgeråd och likaså "hifi" så där är jag med dig, men jag tycker det är svårt att dra allt över samma kam. Visst man man utgå från en tilltalande design! Sen kommer ju inte alla tycka att den är tilltalande såklart, men så är det ju. En sportbil är ju kanske en bra jämförelse där man helt utgår från en design "som någon tycker är snygg"

Jag reserverar mig för att jag eventuellt helt missuppfattat dig :)

(Och jag älskar gamla traktorer för den delen, har även ett blåställ i garaget men det är väl mer praktiskt än vackert)

Återgå till DIY-forum