sky_eye skrev:Om du gillar tillförd distorsion kan du göra som Rickard föreslår.
Varför skulle det bli distortion av vilka fötter man har på subbasen?
Moderator: Redaktörer
Richard skrev:Johannes skrev:okej intressant .
iaf så heter steget jag intresserad av såähär. the t.amp TA2400 MK-X
Har för mig att boom rekommenderade just det steget.
Bumligheten du upplever kan bero på otydlig pitch- återgivning. Lösningen heter tre spikes, eller metallkoner under högtalaren. Då försvinner otydligheten i basregistret.*
Problemet du nämner med integrationen kan till dels också bero på den dåliga stabiliteten i subbasarna utan hårda fötter under, alt kassa delningsfilter eller både och . Testa själv ! Du kan använda tre stora muttrar till en början under vardera subbaslåda för att se om du upplever en förbättring av basartikulationen.
* det gjordes prov med Linns isobarik- sub melodik på nittiotalet. Ställdes den in utan spikes monterade lät det ganska bra, men återgivningen blev massivt förbättrad då spikes monterades. Tydligare basåtergivning och betydligt lättare att integrera subbasen.
Johannes skrev:sky_eye skrev:Om du gillar tillförd distorsion kan du göra som Rickard föreslår.
Varför skulle det bli distortion av vilka fötter man har på subbasen?
adzer skrev:Om du vill se till så att så lite vibrationer som möjligt går ner i golvet så kan jag rekommendera dessa fossingar:
http://www.hifikit.se/tillbehor/hogtala ... -subwoofer
Johannes skrev:Är minidsp bättre än behringer inuke 3000dsp ?
Man riktigt skeptiskt till inuke och dessa lättvikrs steg
The t.amp ta2400mx känns gediget på helt annat sätt med sina 20kg
3-4mm kan vara nog så starkt för en del. Du har hälften kvar, betänk dock att ibland slår det till lite längre, kan vara svårt att se.Johannes skrev:Angående slaglängden . Hur vet att dessa går max eller om steget inte orkar ?
Dom rör sej 3-4mm som mest och ändå spelar det riktigt kraftfullt.
Skall prova i helgen att koppla bort en bas och brygga e400 steget tyvärr gillar nig inte steget bryggat 4ohm men vad kan hända ? Stackars steg.
Johannes skrev:Nu står dom på möbel tassarmen jag har betong platta i golv
Richard skrev:Johannes skrev:Nu står dom på möbel tassarmen jag har betong platta i golv
Det blir bättre artikulation med spikes, det är bara bra att golvet är stabilt.
Betongen kan inte sjunga med, men ljudet blir påfallande bättre med spikes.
Nog om detta, -kul du är nöjd med dina isobariksubbar.
Komorok skrev:Richard skrev:Johannes skrev:Nu står dom på möbel tassarmen jag har betong platta i golv
Nej, det är inte nog om detta. Du säger "bättre", men det är ju bara subjektivt tyckande. Definitionsmässigt så tillförs distorsion och det innebär lägre ursprungstrohet.
Betongen kommer att sjunga med om spikes används, så där har du också fel. Ja, fel som vanligt. Jag vill minnas att några andra har försökt förklara det för dig och du har aldrig tagit det till dig eller kommit med motargument. Så sluta skriv om detta. Din intuition och förståelse för detta är dålig. Skitdålig. Sluta skriv om detta.
Komorok skrev:Richard skrev:Johannes skrev:Nu står dom på möbel tassarmen jag har betong platta i golv
Nej, det är inte nog om detta. Du säger "bättre", men det är ju bara subjektivt tyckande. Definitionsmässigt så tillförs distorsion och det innebär lägre ursprungstrohet.
Betongen kommer att sjunga med om spikes används, så där har du också fel. Ja, fel som vanligt. Jag vill minnas att några andra har försökt förklara det för dig och du har aldrig tagit det till dig eller kommit med motargument. Så sluta skriv om detta. Din intuition och förståelse för detta är dålig. Skitdålig. Sluta skriv om detta.
Richard skrev:Komorok skrev:Richard skrev:Johannes skrev:Nu står dom på möbel tassarmen jag har betong platta i golv
Komorok vill cencurera mig som vanligt. Det är inte sant att det blir mer distorsion med spikes. Tvärtom står subbaslådorna stilla upp till ca 100 hz med stabila spikes. Med mjukfötter rör de sig vid alla frekvenser.
Därför låter det så illa med mjukfötter under en subbas.
Jag uppmanar trådskaparen att prova olika alternativ. Det finns många på detta forum som har ekonomiska intressen i mjukfotstillverkaren sonic design, så dessa herrars råd kan man inte lita på. Bla Pa och IÖ ( som konstruerat foten efter hur en tonarm fungerar ) .
Låter det bättre är det bättre.
...men nu är vi OT, låt oss istället diskutera isobarik istället.
MagnusÖstberg skrev:Ja du får nog läsa på en hel del om du tror något av alternativen spikfötter eller mjukfötter påverkar slaglängden.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster