sansui d9

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mariefred67

sansui d9

Inläggav mariefred67 » 2013-09-26 17:20

hjälp varför startar inte förstärkaren. Om jag håller inne knappen så lyser det ock knäpper till inne i lådan (relä??) efter några sekunder, när jag släpper knappen så blir det helt dött.

Någon som vet vad som kan vara fel och om det är lönt att laga.

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2013-09-27 06:23

Låter som att strömbrytaren (knappen) är paj. Att den inte kan sitta kvar i intryckt läge, utan hoppar ut igen när du släpper. Bara att byta.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-09-27 10:49

mariefred67 skrev:
Någon som vet vad som kan vara fel och om det är lönt att laga.

Absolut inte lönt att laga, bättre att slänga den i bakluckan på min bil. :lol:

Skämt åsido, det är en stärkare som är värd att laga även om det skulle vara något lite större fel.

AlNiCo skrev:Låter som att strömbrytaren (knappen) är paj. Att den inte kan sitta kvar i intryckt läge, utan hoppar ut igen när du släpper. Bara att byta.

Jag håller till 100% med föregående talare. Om stärkaren startar och fungerar när du håller inne knappen är det med 99,9% säkerhet som om knappen är paj. Jag vet inte hur knappen är monterad(dvs om den är kretskortslödd eller skruvad med kabelanslutning) men bör inte vara några problem att byta vilket som, möjligtvis att det kan vara knivigt att hitta exakt rätt strömbrytare, i värsta fall går det dock att bygga om en annan strömbrytare för att sköta knappens funktion. Det viktiga är att den nya strömbrytaren som minst klarar samma spec som originalet(dvs minst samma brytningsförmåga för volt och ampere)
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
mariefred67

Inläggav mariefred67 » 2013-09-27 13:55

tackar för tipsen ska kolla under helgen om det går att få tag på ny knapp.

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2013-09-27 19:02

Klart det gör. Det är typ samma i nästan alla gamla förstärkare. Samma typ av brytare som du hittar i en gammal, gammal dator med AT-nätaggregat.

Antagligen är även så fallet i denna modell.

SPDT, 5A, 250V. Fyrkantig "knapphållare". Lätta att hitta.

Väldigt fin modell det där. Bara så att du vet. Skrota den inte om du inte lyckas fixa, den är riktigt eftertraktad, även som defekt. Även att rekommendera är att inte "slakta" den genom att installera en "nästan" passande brytare eller någon annan ful-lösning. :)

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-09-28 06:51

http://www.sansui-parts-shop.com

Har en hel del sansuidelar som är svåra att hitta annars.
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-09-29 03:23

Eller så kan man koppla förbi strömbrytaren så att förstärkaren alltid är "på", och använda en såndär uttagslist med några uttag och en (oftast rödbelyst) strömbrytare för att slå av/på strömmen.

Inte så snyggt men kräver en investering på 0:- och 0 sekunders leveranstid vad gäller reservdelar. Det krävs dock fortfarande någon som kan göra jobbet rätt att koppla förbi strömbrytaren.

Tänk på att det är 230V på strömbrytaren så låt inte någon som är en klåpare på att löda ge sig på förstärkaren!

Återgå till Vintage-hifi