IngOehman skrev:spuj skrev:Strauss, just funktionen med en separat ingång för lfe-kanalen har jag faktiskt inte riktigt förstått mig på. Ställer man högtalarna som large och "ingen sub" i recievern så bör man få en identisk funktion som om man har högtalarna ställda som large och att man har sub.
Enda skillnaden blir att lfe-kanalen antingen kommer inbakad i frontarnas signal eller separat.
Nästan. Det kan finnas andra skillnader också, närmare bestämt att man faktiskt inte alltid för höra hela .1-kanalen (som faktiskt kan sträcka sig så högt upp i frekvens som 1000 Hz!).
Dock går det i välgjorda produktioner aldrig högre än cirka 120 Hz, och om man spelar ett DTS-ljudspår så är det standarden en garanti för att det inte kan bli fel, eftersom ett 120 Hz-filter är mandatory för DTS. Men Dolby händer det dock att någon glömmer bort att koppla in det under produktionen, och helt oönskade ljud kommer med på .1-kanalen.

Så, vad hag jag då försökt göra åt alla dessa problem, och vad är syftet med en separat ingång för .1-kanalen?
Jo, såhär är det:
1. Om man säger att man inte har någon subwoofer, så mixas .1-kanalen in med rätt (läs normenlig) styrka i L och R. Det är jättebra så länge som produktionen är vettigt gjord. Ibland förekommer det att .1kanalen av misstag hamnat vansinnigt fel i nivå. Genom att då koppla in den via cr80s/cr80es istället, så kan man ställa nivån hur man vill, och således rätta till problemet.
2. Om man använder .1-ingången kan man dessutom rätta till problemet med vissa Dolby-produktioner där någon glömt koppla in 120Hz filtret. Ino cr80/cr80es har nämligen ett 120 Hz LP-filter inbyggt, som tjänar dubbla funktioner: Det tar hand om nämnt problem, men det fassynkroniserar även dessa ljud således att de adderar korrekt i fas till den övriga basinformationen som matas till basmodulerna, trots att den delningsfrekvensen är 80 Hz.
3. Lösningen gör att manalltid får höra HELA .1-kanalen, både om man återger den genom att låta hemmabioförstärkaren mixa in den redan från början i L och R (då återges registret över 80 Hz av huvudhögtalarna) och om man tar .1-kanalen direkt in i cr80s/cr80es, men då spelar basmodulerna den signalen hela vägen upp till 120 Hz! Trots att delningen till fronsystemen är 80 Hz. (Det var småknepigt att få till.

)
Jag rekommenderar alltså att man drar kabeln för .1-kanalen, men att man som default låter hemmabioförstärkaren mixa in den, genom att säga att man inte har någon subwoofer. (Det har man ju inte heller - utan rekordeliga basmoduler!

)