Några år senare skaffade jag nya högtalare med några (6) dB bättre känslighet - och plötsligt kunde jag spela öronbedövande högt. Jag kunde i princip alltid spela så högt jag ville och bara vid några enstaka tillfällen - när jag pressade systemet för att se hur långt jag kunde gå - började det låta illa.
Men eftersom dessa högtalare tålde flera hundra watt mer än vad förstärkaren presterade, har frågan "skulle det bli ännu bättre med ännu mer effekt?" gnagt i mig. Så för några veckor sedan slog jag till och köpte ett begagnat Emotiva XPA-2.
De första intrycken var att vid den volym jag brukar spela på (ganska hög) var det ett större djup i ljudbilden och basen lät något jämnare. Jag spelar dessutom generellt på högre volym än tidigare, framförallt när jag ser på film.
Dessa intryck har bestått och jag är hur nöjd som helst, men kan inte tänka mig att man skulle vilja spela ännu högre (behöva ha ännu mer effekt).
(Men undrar hur det skulle funka att komplettera anläggningen med ett par infrasubbar och en XPA-2 till dessa också?...
Hälsn. Michael