Väljer du förstärkare före högtalare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Väljer du förstärkare före högtalare?

Ja, förstärkaren är viktigare, högtalarna får anpassas
6
9%
Nej, högtalarna är viktigare, sedan passande förstärkare.
62
91%

Antal röster : 68

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-14 21:41

Alltså, tanken är att; om jag hittar en bra högtalare så jagar jag sedan en lämplig förstärkare att driva den(det kan senare visa sig att den är dyrare än högtalaren, men det är en annan historia) när jag har dessa två komponenter väljer jag såklart sist programkälla(vilken teoretiskt kan visa sig vara dyrast) och allra sist vad jag skall mata den med för musik.

Allt detta förutsätter naturligtvis att jag valt en bredbandig och ytterst neutral högtalare som klarar av att återge stor dynamik och som sannolikt även gör allt detta i mitt lyssningsrum.

Kontentan är iaf att högtalaren var det jag valde först, även om den långt ifrån är viktigast, hela kedjan är viktigast inklusive om jag själv är på bra eller dåligt humör :D

Min musiksmak har jag antagligen ganska klar långt innan jag väljer stereo, så den kan vi lämna därhän.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2005-10-14 23:20

Om ni inte har en neutral signalkälla, hur i h*vte ska ni då veta vilka högtalare som passar er ?

Tanken att ha en färgande signalkälla och sen ge sig ut för att välja lämplig högtalare, är ju svindlande.

Mja, det är ju inte lätt att börja någonstans. Antag att du har färgande förstärkare och färgande högtalare, då har du inte så lätt att hitta en ofärgande source heller.

Nu var inte "source first" ett av alternativen, utan bara förstärkare och högtalare.
Att välja en lämplig förstärkare utan att veta högtalarnas känslighet och impedans verkar IMHO vara en svårare/mer begränsande väg än att börja med högtalarna.
Om man väljer förstärkare först så kan man antingen bestämma ungefärliga parametrar för högtalarna (vilket nästan är att börja med högtalarna) eller så kan man välja bland de grymmaste förstärkarna och troligen sluta med en onödigt dyr förstärkare. I alla fall om man tror på svagaste länken filosofin.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-14 23:32

Att välja en lämplig förstärkare utan att veta högtalarnas känslighet och impedans verkar IMHO vara en svårare/mer begränsande väg än att börja med högtalarna

varför då? En bra stärkare driver oavsett vilka högtalare man väljer..

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-10-15 00:10

En bra stärkare driver oavsett vilka högtalare man väljer

Det är säkert sant, men det är ju knappast inte fel att försöka ta reda på hur pass krånglig ens högtalare är att driva för en förstärkare.
När man vet det är det ju lättare att köpa en lämplig förstärkare, som kanske inte behöver vara en värsting-Krell då högtalarna kanske inte dippar ner under 2 ohm.
Då sparar man förhoppningsvis en hel del pengar.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-10-15 01:26

Mayro skrev:
Att välja en lämplig förstärkare utan att veta högtalarnas känslighet och impedans verkar IMHO vara en svårare/mer begränsande väg än att börja med högtalarna

Mao är alla 300B-förstärkare skit (egentligen de flesta förstärkare är icke "bra" enligt dig), säg det till rörvännerna och de lär jaga dig med blåslampa!
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-15 01:43

hifirocker skrev:
En bra stärkare driver oavsett vilka högtalare man väljer

Det är säkert sant, men det är ju knappast inte fel att försöka ta reda på hur pass krånglig ens högtalare är att driva för en förstärkare.
När man vet det är det ju lättare att köpa en lämplig förstärkare, som kanske inte behöver vara en värsting-Krell då högtalarna kanske inte dippar ner under 2 ohm.
Då sparar man förhoppningsvis en hel del pengar.

Det kallas för att anpassa sina behov av anläggning.. man vet ju då förmodligen att man INTE kommer skaffa så bökiga högisar...
Fast nu va ju frågan generell o inte direkt exakt ställd... :)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-15 01:48

Rydberg skrev:
Mayro skrev:

Mao är alla 300B-förstärkare skit (egentligen de flesta förstärkare är icke "bra" enligt dig), säg det till rörvännerna och de lär jaga dig med blåslampa!

:lol: Möjligt det.. Men samma här .. topik frågar ju lite generellt o inte exakt. Så då svarar man kanske även lite generellt..

sen anser jag rör vara skit.. Jag har just köpt mig rör cd.. lättdrivna nya högtalare för att senare just prova lite rör...

Så rydberg... Rör är skit. Man måste köpa högtalare före man köper stärkare så man ens KAN prova ut stärkare...

Men snart kan jag lira med 10 w om ja vill...

:lol: :lol:

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-10-15 01:50

Mayro skrev:sen anser jag rör vara skit.. Jag har just köpt mig rör cd..

Det här tänker jag inte kommentera Tobbe 8)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-15 02:00

dawen skrev:
Mayro skrev:sen anser jag rör vara skit.. Jag har just köpt mig rör cd..

Det här tänker jag inte kommentera Tobbe 8)

det var dålig ironi dawen :oops: DVS att jag själv nu har rör ju... 8O

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-10-15 02:05

Mayro skrev:En bra stärkare driver oavsett vilka högtalare man väljer..

Mao, alla förstärkare som inte pallar driva missfoster som Kappa 9 är dåliga? Det menar du ju med ovanstående mening och det håller jag inte med om :wink:

Gonatt på dig förresten, småkillar som jag måste sussa sött nu :oops:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-15 02:56

Rydberg skrev:
Mayro skrev:En bra stärkare driver oavsett vilka högtalare man väljer..

Mao, alla förstärkare som inte pallar driva missfoster som Kappa 9 är dåliga? Det menar du ju med ovanstående mening och det håller jag inte med om :wink:

Gonatt på dig förresten, småkillar som jag måste sussa sött nu :oops:

Skrev det tidigare. Frågan är inte exakt formulerad.. utan generell.. Jag svarar generellt också. och generellt sett så FINNS det för info rörhäckar som drar alla laster man kastar på dom... även kappa 9 om nån nu skulle ha eller köpa sådana till ett rörsteg.. Vilket jag betvivlar man gör iofs...

Natti natt rydberg... :)

Användarvisningsbild
razor

Inläggav razor » 2005-10-15 08:19

Jag väljer naturligtvis kablar först, och anpassar sedan anläggningen efter dem. :lol:
"paintus peelus, roofus leakus, in extremus!"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-10-15 10:56

razor skrev:Jag väljer naturligtvis kablar först, och anpassar sedan anläggningen efter dem. :lol:

Det är lämpligt att läsa första posten innan man svarar i en tråd.
Glöm kablar!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-10-15 11:02

Jag hoppas det är underförstått i sk sunt förnuft att jaga högtalare som både funkar bra där de skall stå och gör jakten efter lämplig förstärkare enklare. Men man får ju alltid väga egenskaper mot varann och se huruvida de är lösbara.

För min del kan jag förstå de som blir förälskade i en förstärkare och söker i det längsta en högtalare som gör den rättvisa. Men det ändrar inte min åsikt att högtalaren är den viktigaste komponenten i systemet, både på gott och ont.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-15 21:38

Hmm tror jag nog svarar efter min egen erfarenhet här.. och eftersom jag ju redan VET vad jag skulle vilja ha så är ju mitt svar enkelt...

Kanske blir annat om man svarar med råd till vad en ovanare bör göra självklart...

Användarvisningsbild
Rapid

Inläggav Rapid » 2005-10-16 11:39

Man väljer ju högtalare före. Hur stor förstärkare man behöver bestäms av verkningsgraden för högtalaren. 10dB högre verkningsgrad=1/10 så mycket effekt :) Antag att man bygger sig en bra 10W förstärkare men sen inser att man ska driva ett par Peerless XLS subwoofers till utomhusfesten... Hur skulle det gå? :wink:

Föregående

Återgå till Generellt om hifi