Komorok skrev:För att grupplöptiden blir apdålig med höga avstämningar?
Då kanske sluten hade passat bäst ändå?
Moderator: Redaktörer
Det ska jag absolut testa! Tack för hjälpen!boom skrev:doglas2009 skrev:Tyvärr visste han intebakerman22 skrev:boom skrev:Jag vet vad det är för fel men det kan vi ta genom pm.![]()
![]()
![]()
![]()
Du har inte hunnit att prova det jag skickade över pm ännu.
Ja, hittills går det halvbrazartok skrev:Hade boom fel? Dafuq?
Men fan vad du ska ha otur iaf. Jag tycker iaf att du snabbt kan fixa min ramplan, det går på ett par minuter. Sen är det gjort och kansle gör lite till så att säga. Följer tråden med spänning, men det är en blandad skräckupplevelse när gubbsen här tänker på det ena och det andra och inte lyckas hitta felet :/
Alexg skrev:Komorok skrev:För att grupplöptiden blir apdålig med höga avstämningar?
Jag förstår att jag inte ska höra så mycket vid 16hz, men det ska ändå bli ett visst tryck tycker jag. Framförallt vid 20hz, där ska jag enligt simulering (vilket jag inte tror på alls längre) ha 110db med en bas+rumsstöd. Just nu kör jag helt utan filter överhuvudtaget... Jag spelar musik/frekvenser som jag vet har hyfsat tryck längre ner.tiaz skrev:doglas2009 skrev:Hmm, alltså ska jag dela sladden? Så det blir sladd-motstånd-sladd. Eller menar du att jag bara sätter dit motståndet på den nuvarande sladden?PerStromgren skrev:doglas2009 skrev:Hur fäster man motstånden på sladden?
Vira runt det, bara. I mer yrkesmässiga sammanhang löder man en koppling, men det är overkill.
Men den känns lite tidigt för det dock.
Jag testade spela toner mellan 16-25hz och det låter skit, det gnisslar/skakar och håller på (inte från elementet). Det är just nu ett enda stort problem
ursäkta men spelar du upp ljud mellan 16-25hz så är det inte konstigt att du inte hör något? jag kan ha missuppfattat vad du menade med det så förklara gärna då... en nybörjaranledning till "klen" bas kan ju vara att man delat basen från alldeles för låg frekvens och därför inte får riktigt kläm på det. finns inte mkt musik som innehåller ljud under 25hz.
Subbarna är tänkta att användas till hemmabio, alltså tycker jag inte det räcker med bas ner till 40hz. Runt 20hz vill ja iaf till, minst. Jag har läst om folk som har stämt av till 17hz med goda resultat, med samma element...Alexg skrev:Portarna ser groteskt långa ut! Visst du har portat till 23Hz men är det verkligen det du vill? Kapa dem till mellan hälften och en tredjedel så blir det mer bas, kanske portat till 40Hz lr så.
Kanske är elementet inte lämpat för så låg portning som du önskar.
Läs i dokumentationen om rek lådolym och portning så är det lättare att lyckas!
F.ö. varför porta så lågt?
Jag hade som tidigare nämnt slutna lådor tidigare, men ville ha mer tryck, vilket portat borde ge. Och att köpa 2 element till fanns inte på kartan.Alexg skrev:Komorok skrev:För att grupplöptiden blir apdålig med höga avstämningar?
doglas2009 skrev:Jag förstår att jag inte ska höra så mycket vid 16hz, men det ska ändå bli ett visst tryck tycker jag. Framförallt vid 20hz, där ska jag enligt simulering (vilket jag inte tror på alls längre) ha 110db med en bas+rumsstöd. Just nu kör jag helt utan filter överhuvudtaget... Jag spelar musik/frekvenser som jag vet har hyfsat tryck längre ner.tiaz skrev:doglas2009 skrev:Hmm, alltså ska jag dela sladden? Så det blir sladd-motstånd-sladd. Eller menar du att jag bara sätter dit motståndet på den nuvarande sladden?PerStromgren skrev:doglas2009 skrev:Hur fäster man motstånden på sladden?
Vira runt det, bara. I mer yrkesmässiga sammanhang löder man en koppling, men det är overkill.
Jag testade spela toner mellan 16-25hz och det låter skit, det gnisslar/skakar och håller på (inte från elementet). Det är just nu ett enda stort problem
ursäkta men spelar du upp ljud mellan 16-25hz så är det inte konstigt att du inte hör något? jag kan ha missuppfattat vad du menade med det så förklara gärna då... en nybörjaranledning till "klen" bas kan ju vara att man delat basen från alldeles för låg frekvens och därför inte får riktigt kläm på det. finns inte mkt musik som innehåller ljud under 25hz.
Jag ska gå igenom den noga imorgon och täta ordentligt.PerStromgren skrev:Jag tycker du ska göra två saker:
1. Spela låga frekvenser och se till att inte lådan läcker. Det ska inte pysa luft någonstans, förutom i portarna.
2. Kolla hur impedanskurvan ser ut.
Därefter kan du börja förbättra ditt bassystem.
Jo det förstår jag, men nu är jag 7 ljusår ifrån 110db.boom skrev:doglas2009 skrev:Jag förstår att jag inte ska höra så mycket vid 16hz, men det ska ändå bli ett visst tryck tycker jag. Framförallt vid 20hz, där ska jag enligt simulering (vilket jag inte tror på alls längre) ha 110db med en bas+rumsstöd. Just nu kör jag helt utan filter överhuvudtaget... Jag spelar musik/frekvenser som jag vet har hyfsat tryck längre ner.tiaz skrev:doglas2009 skrev:Hmm, alltså ska jag dela sladden? Så det blir sladd-motstånd-sladd. Eller menar du att jag bara sätter dit motståndet på den nuvarande sladden?PerStromgren skrev:doglas2009 skrev:Hur fäster man motstånden på sladden?
När du simulerar och får fram en massa siffror i db så är det på 1 meter det gäller och med full effekt skulle du spela 110db i lyssnings position då får du ha fler basar och mera kräm.
Det kommer bara luft i portarna vid frekvenser i närheten av avstämningsfrekvensen. Vid högre frekvenser, även där det finns mycket bas så kommer det inte mycket ur portarna. Spela sinuston på avstämningsfrekvensen, då ska det blåsa kraftigt i porten och elementets membran ska man nästan inte se att det rör sig.doglas2009 skrev:Det kommer näst intill ingen luft ur portarna även vid ganska stora konutslag, är det positivt? Man har ju läst att det inte ska komma över en viss m/s, men det kanske inte ska bli för lite heller?
Alexg skrev:Portarna ser groteskt långa ut! Visst du har portat till 23Hz men är det verkligen det du vill? Kapa dem till mellan hälften och en tredjedel så blir det mer bas, kanske portat till 40Hz lr så.
Kanske är elementet inte lämpat för så låg portning som du önskar.
Läs i dokumentationen om rek lådolym och portning så är det lättare att lyckas!
F.ö. varför porta så lågt?
Svante skrev:Koll:
Är det två lådor som spelar, eller har elementen kanske dubbel talspole som DQ frågar?
I båda fallen kan en felfasning av ena elementet/talspolen göra att basen blir svag.
...för det är väl bara ett element i lådan?
DVC?DQ-20 skrev:Jag undrar om det är DVC på de däringa elementen? I så fall, hur är de kopplade?
/DQ-20
Tyvärr ingen kunnig.Fjonkalicious skrev:Känner du ingen i Jönis som kan komma och provlyssna? Så man får en andra röst tänker jag.
Grejen är ju att jag än så länge inte vet var avstämningen ligger. Det har inte kommit riktigt mycket luft ur portarna en enda gång, och då har jag spelat frekvenser mellan 16-30hz.paa skrev:Det kommer bara luft i portarna vid frekvenser i närheten av avstämningsfrekvensen. Vid högre frekvenser, även där det finns mycket bas så kommer det inte mycket ur portarna. Spela sinuston på avstämningsfrekvensen, då ska det blåsa kraftigt i porten och elementets membran ska man nästan inte se att det rör sig.doglas2009 skrev:Det kommer näst intill ingen luft ur portarna även vid ganska stora konutslag, är det positivt? Man har ju läst att det inte ska komma över en viss m/s, men det kanske inte ska bli för lite heller?
Blir det så?
Detta är elementet, det står "dual voicecoil" http://www.parts-express.com/pe/showdet ... er=293-650Svante skrev:Koll:
Är det två lådor som spelar, eller har elementen kanske dubbel talspole som DQ frågar?
I båda fallen kan en felfasning av ena elementet/talspolen göra att basen blir svag.
...för det är väl bara ett element i lådan?
Jag tror ju inte att något är sönder, båda funkade perfekt i dom slutna lådorna. Och när jag trycker på konen så kommer inga skrapljud eller något. Dom har aldrig bottnat om det har någon betydelse, och dom har heller inte blivit spelade särskilt starkt under en längre tid.boom skrev:http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=EaFskSbQXWo
den beryktade basen.
Låter nästan som något är knäckt i den basen eller väldigt fel kopplat.
doglas2009 skrev:Tyvärr ingen kunnig.Fjonkalicious skrev:Känner du ingen i Jönis som kan komma och provlyssna? Så man får en andra röst tänker jag.
vad händer om du pluggar bashålen gör det och se vad som händer händer det inget så prova med en annan förstärkare.doglas2009 skrev:Hade tidigare samma element i 75l slutna lådor, så jag hade nog snarare mer distfri bas tidigare är min gissningHK430 skrev:du kanske inte är van vid distfri bas, och det gör att du tycker att nåt saknas?
och nej jag har ingen aning vad du hade innan eller vad du är van vid, men man kan ju spåna
Har som sagt mätningar på det längre upp. Det låter helt värdelöst det också. Jag har ingen annan förstärkare och det finns ingen anledning att byta då jag vet att den funkar.boom skrev:vad händer om du pluggar bashålen gör det och se vad som händer händer det inget så prova med en annan förstärkare.doglas2009 skrev:Hade tidigare samma element i 75l slutna lådor, så jag hade nog snarare mer distfri bas tidigare är min gissningHK430 skrev:du kanske inte är van vid distfri bas, och det gör att du tycker att nåt saknas?
och nej jag har ingen aning vad du hade innan eller vad du är van vid, men man kan ju spåna
doglas2009 skrev:DVC?DQ-20 skrev:Jag undrar om det är DVC på de däringa elementen? I så fall, hur är de kopplade?
/DQ-20
Okej! Tack för hjälpenPerStromgren skrev:doglas2009 skrev:DVC?DQ-20 skrev:Jag undrar om det är DVC på de däringa elementen? I så fall, hur är de kopplade?
/DQ-20
Dubbel talspole ("Double Voice Coil"), troligen.
Dessa kan kopplas så att man bara driver den ena talspolen, bägge i serie eller bägge i parallell. Dessutom kan man förstås (och jag tror detta är huvudanledningen till att de finns) driva varje talspole med en egen förstärkarkanal när man vill ha bara en bashögtalare i ett stereosystem.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] och 15 gäster