Moderator: Redaktörer
hifikg skrev:CNN skriver om komponentstereons död. Vi som har sådana börjar tydligen bli allt sällsyntare och vi som lyssnar på sådana är snart utdöda. Om man ska tro CNN
http://edition.cnn.com/2013/09/27/tech/ ... ?hpt=hp_t3
Tyckte mig se sådana tendenser i någon tråd här också nyligen.
Bekvämlighet före ljudkvalitet, är det tidens melodi?
phloam skrev:Att hemmabio och dator tar över rollen som "home entertainment system" istf för TV och stereo är vl lika självklar som att vi alla kommer att köra elbil i framtiden. Men det kommer alltid att finnas de som gillar gamla renoverade bensinbilar.
På samma sätt finns behovet av förstärkt ljud via högtalare (jfr transportbehovet) och då kommer det att finnas lösningar för det i hemmet även i framtiden.
Aktiva högtalare som tar emot signal trådlöst och styrs/får signal från hemmets datorer/laptops/pads/smartphones istf "stereoanläggning".
Det tråkiga är att musiken ska tryckas samman med internet/film/multimedia/foto osv i datorn och får inte ta samma dedikerade plats som förr.
petersteindl skrev:hifikg skrev:CNN skriver om komponentstereons död. Vi som har sådana börjar tydligen bli allt sällsyntare och vi som lyssnar på sådana är snart utdöda. Om man ska tro CNN
Japp, komponentstereon är stendöd. Högtalare vill ingen ha. Däremot vill man ha upplevelse och entertainment. Det gäller altså att inte erbjuda högtalare utan det gäller att erbjuda ljudupplevelse.
Mvh
Peter
hifikg skrev:petersteindl skrev:hifikg skrev:CNN skriver om komponentstereons död. Vi som har sådana börjar tydligen bli allt sällsyntare och vi som lyssnar på sådana är snart utdöda. Om man ska tro CNN
Japp, komponentstereon är stendöd. Högtalare vill ingen ha. Däremot vill man ha upplevelse och entertainment. Det gäller altså att inte erbjuda högtalare utan det gäller att erbjuda ljudupplevelse.
Mvh
Peter
Det är väl stora, skrymmande högtalare med långa (och kanske grova) sladdar som blivit mindre populära (underdrift). Behovet av någon slags högtalare kvarstår, men "folk" nöjer sig med datorhögtalare och/eller hörlurar i stor utsträckning. Det ger, enligt min mening, ofta sämre ljud än de flesta av oss hade tillgång till redan förra årtusendet.
petersteindl skrev:...Nej, jag håller inte med. Det existerar inget behov av högtalare. Och jag menar det bokstavligen.
Däremot finns det ett behov av det högtalare kan förmedla under förutsättning att högtalaren förmedlar en ljudupplevelse som värderas högre än all annan upplevelse som går att köpas för pengar, t.ex. att bygga om köket, eller att reparera bilen, eller att resa.
Mvh
Peter
phloam skrev:Underskatta inte folks behov av att äga prylar!Fysiska ting, vars pris och införskaffande ursäktas av att man har nåt behov.
Ungefär som man skaffar en upphottad och moddad 70-talsbil för att den är cool och snygg och man måste ju iaf kunna köra till jobbet
Vill folk kunna teleporteras sig vartsomhelst gratis hemifrån? Jovisst, men de vill fortfarande köra bil och äga vintage-åk
Conan skrev:Jag tror det alltid kommer att finnas en marknad för "high end", och skulle även det minska avsevärt så finns det andra vägar som kina-hifi, vintage eller DIY.
petersteindl skrev:Japp, komponentstereon är stendöd. Högtalare vill ingen ha. Däremot vill man ha upplevelse och entertainment. Det gäller altså att inte erbjuda högtalare utan det gäller att erbjuda ljudupplevelse.
Strmbrg skrev:
Ponera vidare, och gör samma tankeexperiment med musikuppspelningsanläggningen. Tänk - men skit i HUR - att det ginge att ha en fantastisk musikupplevelse i sitt hem UTAN att det finns fysiskt påtagliga saker involverade i procssen. Kanske en process som sker helt internt inom dig själv.
petersteindl skrev:Det existerar inget behov av högtalare. Och jag menar det bokstavligen.
Mvh
Peter
Max_Headroom skrev:Förr i tiden var Hifi status. Det ansågs fint och lite tufft med en biffig stereo. Det gör det inte idag.
Sedan är det ju inte samma musikaliska revolution som den som fram till slutet på 1980-talet.
paa skrev:petersteindl skrev:Det existerar inget behov av högtalare. Och jag menar det bokstavligen.
Mvh
Peter
För att komma från en högtalartillverkare, så låter det faktiskt lite uppgivet!
hifikg skrev:Max_Headroom skrev:Förr i tiden var Hifi status. Det ansågs fint och lite tufft med en biffig stereo. Det gör det inte idag.
Sedan är det ju inte samma musikaliska revolution som den som fram till slutet på 1980-talet.
Är du säker på det? Det kanske bara är så att dagens musik är mer kortlivad och kräver mindre av återgivningsapparaturen för att nå acceptabel kvalitet, det ska låta rått och "illa" helt enkelt. Jag inbillar mig att det krävs lite mer kvalitet för att kunna återge en klassisk symfoni med god behållning.
Harryup skrev:paa skrev:petersteindl skrev:Det existerar inget behov av högtalare. Och jag menar det bokstavligen.
Mvh
Peter
För att komma från en högtalartillverkare, så låter det faktiskt lite uppgivet!
Tycker jag inte alls, man vill väl ha funktionen av högtalaren dvs. musik i rummet men man behöver ju inte vilja ha en högtalare. Hur lösningen ser ut är ju en annan sak.
mvh/Harryup
hifikg skrev:Max_Headroom skrev:Förr i tiden var Hifi status. Det ansågs fint och lite tufft med en biffig stereo. Det gör det inte idag.
Är du säker på det? Det kanske bara är så att dagens musik är mer kortlivad och kräver mindre av återgivningsapparaturen för att nå acceptabel kvalitet, det ska låta rått och "illa" helt enkelt. Jag inbillar mig att det krävs lite mer kvalitet för att kunna återge en klassisk symfoni med god behållning.
hifikg skrev:petersteindl skrev:...Nej, jag håller inte med. Det existerar inget behov av högtalare. Och jag menar det bokstavligen.
Däremot finns det ett behov av det högtalare kan förmedla under förutsättning att högtalaren förmedlar en ljudupplevelse som värderas högre än all annan upplevelse som går att köpas för pengar, t.ex. att bygga om köket, eller att reparera bilen, eller att resa.
Mvh
Peter
Det känns som en rejäl hårddragning även 2013. De flesta har en hel bunt högtalare hemma och i sina bilar utan att de för den skull värderar dem högre än allt annat som går att köpa för pengar. Om du däremot menar att själva högtalaren är ointressant och att ljudet den producerar är det intressanta kan jag hålla med dig, men så länge vi inte kan få ljud att uppstå ur ingenting så är behovet av olika ljud också ett behov av högtalare. I någon form. Det är väl de övriga komponenterna i en "gammal hederlig ljudanläggning" som är mer utrotningshotade, eller?
petersteindl skrev:Jag menar att själva högtalaren är ointressant och att ljudet den producerar är det intressanta.
Högtalare köps inte på grund av att det finns önskemål att just köpa högtalare. Ingen köper t.ex. Wilson eller Ino eller Bremen eller B&W och ställer upp dessa hemma utan att ha förstärkare och andra saker som behövs för att förmedla musik eller återge filmljud.
Ingen köper högtalare såsom det enkom vore en heminredningsdetalj.
petersteindl skrev:Det är alltså först då ett genombrott i ljudupplevelse förmedlas som kraven kan öka.
phloam skrev:petersteindl skrev:Jag menar att själva högtalaren är ointressant och att ljudet den producerar är det intressanta.
Högtalare köps inte på grund av att det finns önskemål att just köpa högtalare. Ingen köper t.ex. Wilson eller Ino eller Bremen eller B&W och ställer upp dessa hemma utan att ha förstärkare och andra saker som behövs för att förmedla musik eller återge filmljud.
Ingen köper högtalare såsom det enkom vore en heminredningsdetalj.
Men man kan ju också vända på det där; ingen köper högtalare (i praktiken) att ha i hemmet helt utan att ta hänsyn till hur de passar i rummet, WAF, tycka om-faktor, design, osv.
T.o.m. en ung ensamstående kille som bara kör hardcore FFF hela vägen vill måla sina högtalar-kit med snyggaste finish...
Ingen köper ett par B&W Nautilus helt utan att ha dem som inredningsföremål eller skrytobjekt eller representanter för ens musikintresse.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster