Moderator: Redaktörer
Richard skrev:Komorok skrev:Richard skrev:Komorok skrev:Richard skrev:Komorok skrev:
Ja, tillbaka till bygget. Avstämningsfrekvensen skall inte laboreras med. Den skal mätas och sedan justeras så att den hamnar rätt. Vad är rätt? Ja, det går inte att veta utan att mäta tonkurvan så den måste också mätas. Vill minnas att det redan har blivit konstaterat tidigare.
Också.
Avstämningsfrekvensen och laborering av denna kan tvärtom göra stora skillnader i ljudet. Mätningar är en sak, upplevd musikåtergivning en helt annan. Det låter som att Komorok litar mera på mätningar än på sina öron ?
Du har alltså helfel i ditt påstående att Johannes inte ska laborera med avstämningen, - jag påstår att det är precis detta han bör göra, - och lyssna med musik.
Var detta inlägg riktat till mig? Om det var det så behöver du inte adressera mig i tredje person. Det är djävligt ohövligt och ett riktigt lågt retoriskt knep som du använder för att förminska mig.
---
Svar på dit inlägg då: Läs mitt inlägg igen. Där står att portavstämningen skall justeras. Det är synonymt med att ändra den. Men det skall inte göras på måfå efter hörseln när basmodulen spelar i ett rum med okända egenskaper som bidrar på oförutsägbara sätt. Det skall göras så att direktljudet ifrån den får rimligt rak tonkurva. Och det uppnår man med liknande mätningar som jag, Chrisss och Skyeye genomförde i vårt Felix-projekt.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 60#1537460
Visst kan man använda mätningar till att avgöra portavstämningen, men min erfarenhet är att man kan komma längre genom att använda ett mycket bättre mätinstrument: - hörseln.
Hur är hörseln ett bättre sätt att avgöra portavstämningen med än en impedanskurva? Kan du utveckla? Förklara gärna hur du går tillväga.
Genom att lyssna på tonerna som bassisten spelar. Låter det tydligt och bra om pitchen utan bumlighet eller svullenhet med korrekt djup så är avstämningen bra. Sagt på ett annat sätt: är artikulationen i bastonerna bra så är avstämningen bra.
Dessutom blir det ju olika avstämningsfrekvenser som kommer att låta bäst beroende på hur ditt rum ser ut, är det betong eller gips i väggarna, är det litet eller stort ? Därför tycker JAG att hörseln är bättre än att använda mätinstrument.
sky_eye skrev:Mata inte trollet!
Vid det här laget borde de flesta veta att han har fel.
MagnusÖstberg skrev:Richard skrev:MagnusÖstberg skrev:Ja, när du kör bryggat så ser förstärkaren 1 ohms last om lådorna var parallellkopplade![]()
D250 gillar inte under 4 ohm för övrigt.
Jag tror inte zachry d250 kan driva dessa isobarikelement tillräckligt bra. Impedansen dippar troligen en bit under 4 ohm vid paralellkoppling av elementen, i en enda subbas.
Vilken tur att det var flera år sen och andra basar han hade den förstärkaren till då
PappaBas skrev:Jag har förstått det som att vid bryggning ser varje kanal av förstärkaren halva impedansen. Ett bryggat steg med två seriekopplade basar på 8 Ohm skulle i detta fallet göra att varje del ser 8 Ohm. Med dem i parallelkoppling ser varje kanal 2 Ohm.
Ni som kan mer är det rätt?
Richard skrev:Dessutom blir det ju olika avstämningsfrekvenser som kommer att låta bäst beroende på hur ditt rum ser ut, är det betong eller gips i väggarna, är det litet eller stort ? Därför tycker JAG att hörseln är bättre än att använda mätinstrument.
Johannes skrev:
Tack .dom låter i mina öron riktigt bra iaf. Sen kanske andra har andra åsikter. .
MagnusÖstberg skrev:Johannes skrev:
Tack .dom låter i mina öron riktigt bra iaf. Sen kanske andra har andra åsikter. .
Det är nog ingen överhuvudtaget som hört dem som vet något om hur det låter
Och vad andra tycker är rätt skitsamma, man gör dem till sig själv.
Däremot brukar jag tacksamt ta emot både positiva och negativa omdömen eftersom man blir rätt "hemmablind" när man gjort något själv.
Komorok skrev:Richard skrev:Komorok skrev:Richard skrev:Komorok skrev:Richard skrev:Komorok skrev:
Ja, tillbaka till bygget. Avstämningsfrekvensen skall inte laboreras med. Den skal mätas och sedan justeras så att den hamnar rätt. Vad är rätt? Ja, det går inte att veta utan att mäta tonkurvan så den måste också mätas. Vill minnas att det redan har blivit konstaterat tidigare.
Också.
Avstämningsfrekvensen och laborering av denna kan tvärtom göra stora skillnader i ljudet. Mätningar är en sak, upplevd musikåtergivning en helt annan. Det låter som att Komorok litar mera på mätningar än på sina öron ?
Du har alltså helfel i ditt påstående att Johannes inte ska laborera med avstämningen, - jag påstår att det är precis detta han bör göra, - och lyssna med musik.
Var detta inlägg riktat till mig? Om det var det så behöver du inte adressera mig i tredje person. Det är djävligt ohövligt och ett riktigt lågt retoriskt knep som du använder för att förminska mig.
---
Svar på dit inlägg då: Läs mitt inlägg igen. Där står att portavstämningen skall justeras. Det är synonymt med att ändra den. Men det skall inte göras på måfå efter hörseln när basmodulen spelar i ett rum med okända egenskaper som bidrar på oförutsägbara sätt. Det skall göras så att direktljudet ifrån den får rimligt rak tonkurva. Och det uppnår man med liknande mätningar som jag, Chrisss och Skyeye genomförde i vårt Felix-projekt.
Visst kan man använda mätningar till att avgöra portavstämningen, men min erfarenhet är att man kan komma längre genom att använda ett mycket bättre mätinstrument: - hörseln.
Hur är hörseln ett bättre sätt att avgöra portavstämningen med än en impedanskurva? Kan du utveckla? Förklara gärna hur du går tillväga.
Genom att lyssna på tonerna som bassisten spelar. Låter det tydligt och bra om pitchen utan bumlighet eller svullenhet med korrekt djup så är avstämningen bra. Sagt på ett annat sätt: är artikulationen i bastonerna bra så är avstämningen bra.
Dessutom blir det ju olika avstämningsfrekvenser som kommer att låta bäst beroende på hur ditt rum ser ut, är det betong eller gips i väggarna, är det litet eller stort ? Därför tycker JAG att hörseln är bättre än att använda mätinstrument.
Det där var ju inte ett svar på frågan om hur man avgör avstämningen. Bara hur du tycker man hittar en som är bäst. Vill du försöka svara på frågan igen?
Johannes skrev:MagnusÖstberg skrev:Johannes skrev:
Det är nog ingen överhuvudtaget som hört dem som vet något om hur det låter
Och vad andra tycker är rätt skitsamma, man gör dem till sig själv.
Däremot brukar jag tacksamt ta emot både positiva och negativa omdömen eftersom man blir rätt "hemmablind" när man gjort något själv.
ja precis man skall ju vara nöjd själv. men man tar ju gärna imot posetiva och negativa kommentarer om man har en gubbe hemma på¨besök med hifi intresse.
man blir lätt hemmablind som sagt. kanske man föredrar ett viss sound p.g.a den musiken man oxå lyssnar på ?
mitt 2400steg ligger troligen i kungälv. skall ringa iomn och kolla igen och hämta det där då det väger för mkt för att fraktas till ombud
Richard skrev:Mitt råd är att du börjar lyssna till musik. Inte till soundet, utan att du börjar lyssna till hur musikerna spelar istället. Då kanske du tillslut kan bli avprogrammerad av alla de dumheter du lärt dig på detta forum.
Richard skrev:Komorok skrev:Richard skrev:Komorok skrev:Richard skrev:Komorok skrev:Richard skrev:Komorok skrev:
Också.
---
Det där var ju inte ett svar på frågan om hur man avgör avstämningen. Bara hur du tycker man hittar en som är bäst. Vill du försöka svara på frågan igen?
Mitt råd är att du börjar lyssna till musik. Inte till soundet, utan att du börjar lyssna till hur musikerna spelar istället. Då kanske du tillslut kan bli avprogrammerad av alla de dumheter du lärt dig på detta forum.
Martin skrev:Det ser ut som att ni pratar förbi varandra här. Hur man mäter frekvensen på avstämningen med hörseln? Är det frågan Komorok? Richard svarar på en annan fråga: hur man bäst utvärderar avtämningsfrekvensen.
Richard skrev:Dessutom blir det ju olika avstämningsfrekvenser som kommer att låta bäst beroende på hur ditt rum ser ut, är det betong eller gips i väggarna, är det litet eller stort ? Därför tycker JAG att hörseln är bättre än att använda mätinstrument.
sebatlh skrev:Komorok skrev:Börjar man kroka till tonkurvan i basmodulen stympar man direktljudet och förlorar då återgivningskvalitet.
Kan man verkligen tala om direktljud i basregistret? I varje fall det lägre…
MagnusÖstberg skrev:Johannes skrev:men saom sagt så kräver isobarik en del mer effekt i praktiken. trpr att det är en svår last för slutsteg att driva isobarik och kanske speciellt den principen jag kör med.
Man kan beskylla isobarik för mycket, men inte just det där.
Komorok är inne på den förklaringen som håller, du har en låg impedans någonstans som är lite lägre än vad steget gillar.
Många steg blinkar dessutom "rött" en bra bit innan deras kapacitetsgräns.
Är lådan lite för liten så krävs det massvis mer effekt också för en viss given utnivå. Det kan då tyckas lite fånigt när elementen inte slår mer fast man vet att de får effekt. Sunfire hade te x en liten sub som matades med flera tusen watt
sebatlh skrev:Richard skrev:Dessutom blir det ju olika avstämningsfrekvenser som kommer att låta bäst beroende på hur ditt rum ser ut, är det betong eller gips i väggarna, är det litet eller stort ? Därför tycker JAG att hörseln är bättre än att använda mätinstrument.
Det här ligger det mer i än vad man kanske kan tro. I varje fall om man inte bokstavstolkar![]()
Jag säger bara room gain.
sebatlh skrev:Min uppfattning är att många här bygger högtalare som i sin design kompenserar för den så kallade "room gain" istället för att bygga något som mäter rakt i frifält.
Hur man väljer att göra är väl en praktisk/filosofisk fråga. Att bygga en högtalare som i sin konstruktion kompenserar för ett specifikt rums egenskaper är väl rätt extremt. Men samtidigt lite skojj och annorlunda. Det är väl kanske inget man ger sig på i sin första konstruktion direkt.
Johannes skrev:anpassa högtalarna efter rummet eller anpassa rummet efter högtalarna.
om dom låter bra nu så kanske dom låter skit i ett annat rum för mej,
men man måste ju bygga högtalare som skall stå i ett normalt rum och fungera hyffsat till medel dämpat rum. eller?
Användare som besöker denna kategori: lemmts och 1 gäst