Pioneer 989 ersättare till 668, 868!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-16 11:52

rhenrics skrev:Alltså, om jag förstått dig rätt, så är Legato Link inget annat än en oerhört förenklad approximation av "sincen" som leder till avsevärda avvikelser och därmed rejäl rekvantiseringsdistorsion? Approximationen är dessutom sämre än alla andra kända metoder för att approximera "sincen"? Det är alltså därför Legato Link är dåligt jämfört med andra DA-konverteringsmetoder?

Jämfört med sincen skulle jag vilja säga. Jämför man med den allra första generationens icke-översamplade apparater med halvbranta analogfilter är det inte givet att LL är väldigt mycket sämre, men kanske.

Följdfrågor:
1. Vad vinner Pioneer på det? Om det bara är av kostnadsmässiga skäl (3 öre per chip?), varför spenderar man så mycket pengar på att marknadsföra "skiten" istället för att bara hålla det i det fördolda och hoppas på att ingen ska märka något? Någon fördel för slutanvändaren anser man uppenbarligen att tekniken har.

Pioneers avsikt är troligen att vinna pengar på det. Marknaden gynnar "annorlunda". Alla som kan säga att de gör något på ett annorlunda sätt får en nisch. Att göra något "annorlunda men sämre", utan att marknadsföra det som "annorlunda och bättre" är rätt meningslöst.

Jag tror absolut inte att LL primärt är ett sätt att sänka tillverkningskostnaden för Pioneer. Även om det är en väldigt simpel algoritm jämfört med sincen kostar det pengar att göra annorlunda. Jag tror inte heller att alla på Pioneer inser att det är en förkastlig lösning, det inser nog bara de som är tekniskt/psykoakustiskt insatta i sådana här saker, eller som har F/E-lyssnat resultatet. :(

2. Om Pioneer i framtiden (läs: efter -93) bestämmer sig för att använda en mer noggrann version av LL, med fler termer och betydligt bättre överensstämmelse med "sincen", anser du då fortfarande att LL är förkastligt, och isåfall varför?

Menar du att det skulle vara namnet jag ogillar? :o :) :D :lol: Lustigkurre där.

Om de använder sincen spelar det väl ingen större roll vad de kallar det? Det är självklart den skada på musiken som LL gör som jag ogillar (och även den bedrägliga marknadsföringen förvisso).

Men en mer noggrann version av LL är inte LL. Hela grejjen/avsikten med LL är ju att skapa spegeldistorsionen (tillsammans med en nonsenshistoria om varför det skulle vara något bra). Den vill de ha för att "mura igen" vågorna vid återgivning av en digitalt genererad dirac som råkar ligga precis på ett sample, vilket förstås inte har något realistisk bärighet eftersom musik-transienter näppeligen är så lydiga att de bara förekommer just i samplingsögonblicken... 8O

Allt detta gör de för att i broschyrer kunna presentera en bedräglig verklighetsbild som skall få LL att verka vara något bra. :cry:

"LL i form av sincen" är lite lustigt va?

Som om Ramlösa skulle komma med ett nytt vatten, utan mineraler och som dessutom inte kommer från Ramlösa brunn... I själva verket bara är ommärkt batterivatten. :o
(Värderingar inte inkluderade, bara principiell jämförelse.)

En bättre jämförelse är kanske radioaktivt vatten, som marknadsfördes för sisådär 100 år sedan som någonting väldigt hälsosamt, tills man märkte att man fick cancer av det och dog. :o
Är det då rimligt att fråga:

Om tillverkaren av radioaktivt vatten i framtiden (efter 1900 kallt) bestämmer sig för att använda ett mindre hälsofarligt radioaktivt vatten - utan radioaktivitet och med betydligt större likhet med kranvatten, anser du då fortfarande att radioaktivt vatten är förkastligt, och isåfall varför?

Utan radioaktivitet/om det påminner om kranvatten, då är det inte radioaktivt vatten. Definitionen på radioaktivt vatten är ju radioaktiviteten.

Påminner det om sincen ÄR det inte LL. Definitionen på LL är ju just rekvantiseringsfelen!

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-10-16 12:05

Max_Headroom skrev: "matematiskt uträknade övertoner som fanns i musiken från början".

Enligt reklamen menar alltså Pioneer att de lägger till information matematiskt. Jag har inte sett reklamen själv men jag antar att du om kanske inte ordagrannt ändå fångat andemeningen i deras utsago. När audiopurister (straight-wire-with-a-gain falangen alltså) läser lagt till information så slår de självklart bakut. Detta kan inte vara bra.

Men det är fortfarande mycket intressant anser jag, för det antyder ju att man använt sig av någon slags algoritm för att beräkna dessa övertoner. Men i diskussionen här har enbart framkommit problemet med kvantiseringsdistorsion, som en följd av en för dålig approximation. Inte ett ord om någon algoritm som räknar ut och lägger till information till signalen?

Någon som känner sig manad att utveckla detta?

Ps. jag har alltså inte tillgång till MoLt, och anser faktiskt att om man på ett internetforum uttrycker en åsikt om en viss teknik och dess svagheter, så bör man kunna försvara den åsikten och presentera dessa svagheter på internetforumet, och inte hänvisa till en inte helt lättillgänglig tidskrift. 8)

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-10-16 12:10

rhenrics skrev:Ok, men det är ju fortfarande fråga om en (interpolations-)approximation. Vilken typ av oförbättringsbar approxiamtion är det legato link använder. Det är ju det jag undrar.

Här måste man skilja på några saker. Rent principiellt är signal under halva samplingsfrekvensen möjligt att fullständigt återskapa med shannons formel. Sen att det i en praktisk implementation blir en approximation är en annan sak.

Legato Link är nåt helt annat. Man utnyttjar en "dålig" implementation för att återskapa signal som aldrig har funnits där, eller man kan i alla fall inte veta om den har funnits där. Dvs det tillförs övertoner helt syntetiskt. Om det låter bra eller dåligt kan jag inte uttala mig då jag aldrig har AB-testat ett sånt filter men lite konceptuellt är det ungefär som att använda rör för att skapa dist. Dvs, det kan säkert låta bra men det är en medveten färgning och som sådan får det en del att gå i taket.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-10-16 12:20

IngOehman skrev:Men en mer noggrann version av LL är inte LL. Hela grejjen/avsikten med LL är ju att skapa spegeldistorsionen (tillsammans med en nonsenshistoria om varför det skulle vara något bra). Den vill de ha för att "mura igen" vågorna vid återgivning av en digitalt genererad dirac som råkar ligga precis på ett sample, vilket förstås inte har något realistisk bärighet eftersom musik-transienter näppeligen är så lydiga att de bara förekommer just i samplingsögonblicken... 8O

Få se nu, en diracpuls är bara en "spik" om jag minns rätt? Är det allstå en sådan man lägger till vid varje samplingsögonblick, som spegeldistorsion? För att jämna ut "trappstegen", eller varför då?

Alltså, jag är ute efter att få reda på 8) vad det är man lägger till (övertoner?) och hur man gör det. Eller ljuger Pioneers reklam i det avseendet?

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-10-16 12:28

rhenrics skrev:
IngOehman skrev:Men en mer noggrann version av LL är inte LL. Hela grejjen/avsikten med LL är ju att skapa spegeldistorsionen (tillsammans med en nonsenshistoria om varför det skulle vara något bra). Den vill de ha för att "mura igen" vågorna vid återgivning av en digitalt genererad dirac som råkar ligga precis på ett sample, vilket förstås inte har något realistisk bärighet eftersom musik-transienter näppeligen är så lydiga att de bara förekommer just i samplingsögonblicken... 8O

Få se nu, en diracpuls är bara en "spik" om jag minns rätt? Är det allstå en sådan man lägger till vid varje samplingsögonblick, som spegeldistorsion? För att jämna ut "trappstegen", eller varför då?

Alltså, jag är ute efter att få reda på 8) vad det är man lägger till. Eller ljuger Pioneers reklam i det avseendet?

Alltså, man lägger inte till nåt aktivt. Man struntar i att ta bort "biprodukter" av en dålig DAC-implementation och hävdar att dessa är bra. Fundera en stund på hur en DAC funkar utifrån Fourieranalys och Shannons formel så klarnar det nog. Tips för att tänka rätt: en ful fyrkantsvåg kräven en oändlig fourierserie. En sinus bara en. Musiksignalen ligger därimellan, och den "råa" DA-kretsen skapar väldigt kantig signal, dvs väldigt många övertoner ovanför halva samplingsfrekvensen.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-10-16 12:31

Style skrev: Dvs det tillförs övertoner helt syntetiskt.

Är tanken alltså att dessa övertoner ska resultera i toner även i det hörbara området?

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-10-16 12:42

Style skrev:Fundera en stund på hur en DAC funkar utifrån Fourieranalys och Shannons formel så klarnar det nog. Tips för att tänka rätt: en ful fyrkantsvåg kräven en oändlig fourierserie. En sinus bara en. Musiksignalen ligger därimellan, och den "råa" DA-kretsen skapar väldigt kantig signal, dvs väldigt många övertoner ovanför halva samplingsfrekvensen.

:lol: Jag har visserligen läst en kurs fourieranalys, men det var en väldans massa år sen. Hur DAC:ar fungerar har jag öht inte förkovrat mig i någonsin, så jag tror nog det krävs lite mer än att bara fundera på detta om jag ska komma till insikt. 8)

Dock tror jag mig ha förstått att desto fler termer i fourierserien som används som approximation av musiksignalen, desto färre övertoner och därmed desto mindre rekvantiseringsdistorsion i den konverterade signalen? Kontentan är alltså inte att man lägger till övertoner, utan att man inte approximerar tillräckligt bra för att de ska försvinna av sig självt?

Hursomhelst, tackar jag samtliga inblandade för denna söndagsföreläsning i digital rekvantiseringsteknik och marknadsföringsmetodik! :D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-16 12:43

rhenrics skrev:Alltså, jag är ute efter att få reda på 8) vad det är man lägger till (övertoner?) och hur man gör det. Eller ljuger Pioneers reklam i det avseendet?

Ja, när Pioneer påstår att de lägger till de övertoner från musiken som saknas så ljuger de läsarna av reklamen rakt i ansiktet.

Det som LL gör är något oerhört mycket simplare - nämligen att tillåta en massa kvantiseringsdistorsion (som inte har några likheter med övertonerna från musikinstrumenten) att slippa igenom. :cry:

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-10-16 13:00

rhenrics skrev:

Dock tror jag mig ha förstått att desto fler termer i fourierserien som används som approximation av musiksignalen, desto färre övertoner och därmed desto mindre rekvantiseringsdistorsion i den konverterade signalen?

nej det är precis tvärtom. Ju fler termer desto fler övertoner. Varje term är en överton. Tricket är alltså att ta bort, inte lägga till. Den råa DA-kretsen skapar alldeles för många, varav alla över halva samplinsfrekvensen är oönskad biprodukter. Vad LL gör är att inte ta bort tillräckligt mycket och sen hävda att den smutsen är ett "smart" tillägg av övertoner.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-16 13:10

Låter typiskt japanskt, det var inne för ett antal år sen med back-to-basic DA dvs rena 16-bitars DA utan översampling. Det fanns även diskreta DA vill jag minnas. Man får anta att dessa CD-spelare hade väldigt dyra analog-filter med extremt fina komponenter men frågan är hur bra det lät?

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-10-16 13:26

xeizo skrev:Låter typiskt japanskt, det var inne för ett antal år sen med back-to-basic DA dvs rena 16-bitars DA utan översampling. Det fanns även diskreta DA vill jag minnas. Man får anta att dessa CD-spelare hade väldigt dyra analog-filter med extremt fina komponenter men frågan är hur bra det lät?

kan nog ha låtit jättebra. Översampling är ju framförallt ett sätt att göra DACarna billigare med bibehållen kvalitet
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2005-10-16 14:41

All right, nu har vi bjudits en del tekniska förklaringar kring Legato Link, tackar för detta!

Kan nu någon som varit med och F/E-lyssnat spelare med LL kort beskriva skillnaden i ljudkaraktär mot en "vanlig" DA-omvandlare? Alltså, hur upplevde ni skillnaden i ljudkaraktär, subjektivt, ej i tekniska termer? Förklara detta på ett par rader så är ni bussiga!

Sedan, det vore verkligen spännande med ett svar på min tidigare fråga: Har Pioneer fått veta att deras 668 har funnits fri från "hörbara färgningar" i LTS lyssningar? Även detta är jag uppriktigt nyfiken på (om någon nu trodde att jag var ironisk eller så).

:)

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-16 14:53

Egentligen får man hoppas att Pioneer inte får reda på det, och om dom får reda på det så håller dom säkert tyst om saken.

Om sanningen kom ut till den breda allmänheten skulle det säkert vara förödande för försäljningen av "ännu-mera-high-end". Så det bästa markanadsföringsmässigt är att låta några skandinaviska tokar hållas och låtsas om att dom inte existerar, så får Pioneer betrakta 668 som ett olycksfall i arbetet.

Alla konkurrenter lär nog också hålla skapligt tyst om 668, och i den mån någon konkurrent har en ännu billigare spelare som är lika ofärgande så håller dom säkert minst lika tyst om den saken.

Här kan vi iofs ha förklaringen att LL är tillbaka, hur skulle man annars kunna höra någon skillnad till den nya dubbelt så dyra spelarens fördel?

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-10-16 14:58

kul analys xeizo. Inte så lite av konspirationsteori men kan mycket väl stämma. F.ö. skulle det inte förvåna mig om gubsen hos Pioneer har fått rapport om Faktiskt tokarnas förtjusning över 668an
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-10-16 15:22

668 såldes direkt till LTS-medlemmar från Pioneer under förutsättning att de skulle komma med synpunkter på den så svaret på frågan om Pioneer vet om detta är ett otvetydligt ja.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

magnus2

Inläggav magnus2 » 2005-10-16 16:48

Gott att man sitter med en 668, nu kan man vänta till 2015 innan
det dycker upp nått som gör att man får gåshud :lol:

// Magnus2

Lennart

Inläggav Lennart » 2005-10-16 17:29

Har idag 668:an och har beställt 989:an. Ska bli intressant att få jämföra ljud och bild! Det som lockar mig är scalern för 720p och 1080i.

Och man vet aldrig, det kan bli så att jag behåller 668:an för "Hifi" och 989:an för DVD-tittande via plasma och projektor.

/Lennart

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-10-16 17:36

Om LTS gillar 668 eller inte kan jag inte tänka mig har någon som helst betydelse för Pioneer i Japan. Där har man sedan länge bestämt att dyrast är bäst. Och allt annat är kuriosa.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-10-16 17:43

Harryup skrev:Om LTS gillar 668 eller inte kan jag inte tänka mig har någon som helst betydelse för Pioneer i Japan. Där har man sedan länge bestämt att dyrast är bäst. Och allt annat är kuriosa.

Man kan väl säga som så att det som säljer bäst är det kunderna är övertygade om är bra sedan spelar det absolut ingen roll om de bara tror eller om de vet. Till saken hör ju att det är extremt svårt och omständigt att verkligen ta reda på vad som är bra rent objektivt. Det är lättare och betydligt vanligare att bara tycka en massa. Detta utnyttjar självklart tillverkarna, finns inget att diskutera ens på den punkten. De tjänar pengar på att recensenter och kunder tycker att de dyraste apparaterna är bra och alltså utnyttjar de det.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-16 18:07

Så sant. Mainstream-elektronik har så bra prestanda idag så det finns inte så mycket mer att hämta rent musikåtergivnings-mässigt när man kommit ur det värsta bottenträsket(som inte alls är lika dåligt som det en gång var, om man undantar högtalare och effektförstärkare där kostnader är svåra att kapa). Tur då att det finns andra parametrar att gå på som absolut mest ofärgad :roll:

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-10-16 18:40

det man måste inse att Pioneer är ett företag. Företag har vanligtvis vinstmaximering som mål. Nåt annat accepterar sällan aktieägarna. Vad som objektivt är bra eller dåligt är helt ointressant då, det som ör intressant är försäljning och marginal. Försäljningen baseras på vad konsumenten tror låter bra alternativt subjektivt tycker låter bra. Inget annat.

Ifrågasätter man detta ifrågasätter man hela marknadsekonomin.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-10-16 19:37

Style skrev:det man måste inse att Pioneer är ett företag. Företag har vanligtvis vinstmaximering som mål. Nåt annat accepterar sällan aktieägarna. Vad som objektivt är bra eller dåligt är helt ointressant då, det som ör intressant är försäljning och marginal. Försäljningen baseras på vad konsumenten tror låter bra alternativt subjektivt tycker låter bra. Inget annat.

Mnja, marknadsekonomin avser nog endast det ekonomiska området i mänsklig verksamhet. Men ett företag är inte endast ekonomisk organisation. Dels så är ägaren/ägarna inte alltid endast ute efter ett ekonomiskt mål (= penningmaximering), dels så har organisatione som bolaget utgör lite grann ett eget liv, dvs de anställdas mål inom och för företaget styr också till en del företagets mål - ofta i trots av ägarnas vilja.

En ägare kan mycket väl t ex ha som förstahandsmål att vara självständig - på bekostnad av penningmaximeringen. Eller någon slags social eller religiös målsättning.
Eller vad som helst mer eller mindre medvetet.

Dessutom är ekonomiska värderingar i mycket ett psykologiskt uttryck. Tänk IT-bubblan eller fastighetsbubblan ! Eller för att ta ett gammalt exempel: Tulpankrashen i Nederländerna på 1600-talet.

Fast jag tror inte att du egentligen argumenterar mot just den här synen - har bara lite skrivklåda. :D
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-10-16 21:56

i skrev:
Style skrev:det man måste inse att Pioneer är ett företag. Företag har vanligtvis vinstmaximering som mål. Nåt annat accepterar sällan aktieägarna. Vad som objektivt är bra eller dåligt är helt ointressant då, det som ör intressant är försäljning och marginal. Försäljningen baseras på vad konsumenten tror låter bra alternativt subjektivt tycker låter bra. Inget annat.

Mnja, marknadsekonomin avser nog endast det ekonomiska området i mänsklig verksamhet. Men ett företag är inte endast ekonomisk organisation. Dels så är ägaren/ägarna inte alltid endast ute efter ett ekonomiskt mål (= penningmaximering), dels så har organisatione som bolaget utgör lite grann ett eget liv, dvs de anställdas mål inom och för företaget styr också till en del företagets mål - ofta i trots av ägarnas vilja.

En ägare kan mycket väl t ex ha som förstahandsmål att vara självständig - på bekostnad av penningmaximeringen. Eller någon slags social eller religiös målsättning.
Eller vad som helst mer eller mindre medvetet.

Dessutom är ekonomiska värderingar i mycket ett psykologiskt uttryck. Tänk IT-bubblan eller fastighetsbubblan ! Eller för att ta ett gammalt exempel: Tulpankrashen i Nederländerna på 1600-talet.

Fast jag tror inte att du egentligen argumenterar mot just den här synen - har bara lite skrivklåda. :D

jag säger nog inte emot dig. Blir bara lite trött på att en del tror att företag har en utilitaristisk agenda. Det har de definitvt inte. Sannningssökande ingenjörer blir sällan företagsledare, pragmatiska desto oftare
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2005-10-16 23:26

Hmm...

Att Pioneer som vilket annat företag/koncern som helst vill tjäna pengar inser nog dom flesta. Men det är ju inte det som är det intressanta här.

Intressant är att Pioneer tydligen har fått veta att 668:an av LTS ansågs fri från "hörbara färgningar", men att dom inte på något sätt använt sig av detta testresultat i sin marknadsföring. Okej, LTS är ju knappast någon världskänd organisation, men kunde man inte kört en kampanj på den svenska marknaden i alla fall?

Kanske hade LTS med lite argumenatation och bakgrundsfakta också lyckats få Pioneer att förstå vilken både fantastisk och trovärdig upptäckt som LTS gjort med 668:an? Och kanske hade Pioneer med försäljningssuccén som då skulle ha följt inte kommit på vanvettet att ersätta den med en annan (legato link-smittad) spelare.

Bara tänk er annonstexten i Stereophile, Hifi Plus, Hifi News och vad ni vill:

(rubrik)

Total transparency at 900$!!!

(brödtext)

"In its advanced "Before/After" listening tests Swedish non-profit audiophile association LTS has found the Pioneer 668 to be one of the very few players with no audible colorations what so ever. LTS, which is a very popular organization in Sweden, has to this date tested thousands of dvd and cd players at most price levels imaginable."

8)

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2005-10-16 23:42

Jag, som ett par gånger när jag precis hade köpt den, lekte med LegatoLink på DV-757 skulle vilja berätta hur det lät om någon är intresserad...

Mycket kortfattat;
"Off=avstängd" - Bäst
"Standard=bäst live-känsla" - låter lite oslipat
"Effekt1=starkt och livligt" - lite åt loudnesshållet
"Effekt2=mjukt och fylligt" - mjukt och för fett
"Effekt3=stabilt och välbalanserat" - minns inte

Hemma hos mig med mina öron tyckte jag att skillnaderna var så små att jag antagligen inte skulla pricka in alla lägen blint.

Jag använde Standard ett par dagar och gick sedan tillbaka till Off och kunde inte begripa att jag stod ut så länge med Standard...

Alltså rätt subtila skillnader för de flesta konsumenter men kanske har de ett berättigande? För en lite mer kräsen lyssnare så blir nog valet att stänga av, att såga Märket Pioneer för den här Prylen tycker jag är att ta i!
/Joakim
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-10-16 23:51

"att såga Märket Pioneer för den här Prylen tycker jag är att ta i"

Håller med, så länge det går att stänga av. Däremot sågar jag gärna deras reklamavdelning. Jag tycker att man ska ge f-n i att ljuga kunderna rakt upp i ansiktet. Och kom nu inte och säg att "det gör ju alla ändå", det blir inte ett dugg bättre för det.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-17 14:22

Blue skrev:Hmm...

(brödtext)

"In its advanced "Before/After" listening tests Swedish non-profit audiophile association LTS has found the Pioneer 668 to be one of the very few players with no audible colorations what so ever. LTS, which is a very popular organization in Sweden, has to this date tested thousands of dvd and cd players at most price levels imaginable."

8)

problemet är ju kanske att utanför LTS är dom inte direkt ansedda som något som står för bra ljud utan endast ljud.. med rätt trista åsikter i almänhet.och synerlighet... Samt att tusentals spelare vore väl att ta i..

Så vill dom stoppa all sälj av cd-dvd så skriver man in LTS i reklamen.. :lol:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2005-10-17 14:26

Blue skrev:Intressant är att Pioneer tydligen har fått veta att 668:an av LTS ansågs fri från "hörbara färgningar", men att dom inte på något sätt använt sig av detta testresultat i sin marknadsföring. Okej, LTS är ju knappast någon världskänd organisation, men kunde man inte kört en kampanj på den svenska marknaden i alla fall?

Vem fan bryr sig om vad LTS tycker om det mer än dom 1000 närmast sörjande? Tycker du ger denna lilla klick överdrivet inflytande. Hifi & musiklär ha mycket mer inflytande.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-10-17 14:26

Mayro skrev:problemet är ju kanske att utanför LTS är dom inte direkt ansedda som något som står för bra ljud utan endast ljud.. med rätt trista åsikter i almänhet.och synerlighet...

Jaså? Det var en ny åsikt. När uppfann du den?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-10-17 14:27

Mayro skrev:
Blue skrev:Hmm...

(brödtext)

8)

problemet är ju kanske att utanför LTS är dom inte direkt ansedda som något som står för bra ljud utan endast ljud.. med rätt trista åsikter i almänhet.och synerlighet... Samt att tusentals spelare vore väl att ta i..

Så vill dom stoppa all sälj av cd-dvd så skriver man in LTS i reklamen.. :lol:
LTS strävar efter god återgivning, inte "trevligt ljud", men det var kanske det du ville säga?
Class only looks like arrogance from below.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi