Rullbandspelare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Martin62

Akai 4000 ds

Inläggav Martin62 » 2013-09-27 15:21

Hejsan är ny på forumet!!

Har fått tag på en Rullbandspelare Akai 4000 ds,som jag tänkte testa lita gamla band på.

Har inga högtalare utan lyssnar med Hörlurar.

Problemet jag får med varje Rullband,är att det blir "Kalle Anka" röster typ..väldigt snabbt alltså.

Jag har tryckt o tryckt o ändrat på knappar men inget verkar hjälpa.

Jag kan inget om detta,hoppas det finnes ngn kunnig som kan förklara för mig vad felet är.

Tack på förhand!!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-09-27 15:53

Har du spelat in bandet själv? Om det då låter Kalle Anka när du spelar upp det, är det något allvarligt fel med farthållaren i maskinen. Det kan vara en massa fel, men vi måste först få svaret:

Låter det så även när du spelar in och upp på samma maskin?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Martin62

Inläggav Martin62 » 2013-09-27 16:42

PerStromgren skrev:Har du spelat in bandet själv? Om det då låter Kalle Anka när du spelar upp det, är det något allvarligt fel med farthållaren i maskinen. Det kan vara en massa fel, men vi måste först få svaret:

Låter det så även när du spelar in och upp på samma maskin?

Hej.

Detta är dock inte mina band,utan köpta på loppis.

Vet inte hur man spelar in på dessa band.

Drog fram en Sony tc 377,just nu från källarn.

I den satt redan ett band,men det var samma fenomen med Kalle Anka röst på den oxxå :roll:

Ska väl nämnas att bägge dessa spelare är köptra på loppis.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-09-27 17:10

Låter som du spelar av banden i högre hastighet än de är inspelade med. Har du hittat hastighetsreglaget och provat olika hastigheter?

Det kan ju faktiskt vara så att de band du provat är inspelade med lägre hastighet än vad din maskin kan hantera (även om Sony tc 377 klarar 4,75 cm/sek vilket vanligen är den lägsta hastigheten man normalt använder).

/ B

Användarvisningsbild
Martin62

Inläggav Martin62 » 2013-09-27 17:41

Bill50x skrev:Låter som du spelar av banden i högre hastighet än de är inspelade med. Har du hittat hastighetsreglaget och provat olika hastigheter?

Det kan ju faktiskt vara så att de band du provat är inspelade med lägre hastighet än vad din maskin kan hantera (även om Sony tc 377 klarar 4,75 cm/sek vilket vanligen är den lägsta hastigheten man normalt använder).

/ B

Hej

Stämde alldeles utmärkt,hittade hastighetsknappen på Sony spelaren,som har "3 lägen" Akai spelaren har bara "2"

Så banden funkade på Sony spelaren,med lite "vrid" på hastighetsknappen!!

Tackar för eran hjälp!

Användarvisningsbild
dalkarl

Inläggav dalkarl » 2013-10-02 17:31

Bild
Har du ingen hastighetsomkopplare på fronten av bandspelaren, så får du plocka av hylsan som troligen sitter kvar vid tryckrullen, och som ger högsta hastigheten. Utan den hylsan monterad så ska den gå i normal hastighet. Jag har själv en 4000DB och som har den varianten av hastighetsjustering.

Föregående

Återgå till Teknikforum