TC Sounds Epic 12" i portade lådor. NU SLUTNA, PROBLEM!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2013-10-02 21:19

doglas2009 skrev:Mina mätningar var väl felaktiga?

Det är inte alls säkert, tycker jag. Hela lådan fungerar ju inte som tänkt så det är väl inte så konstigt om en normal impedanskurva uteblir.

Just nu gäller det väl att eliminera felkällor.
Om du gör om samma impedansmätning på din gamla fungerande låda så borde vi kunna eliminera eller verifiera problem med mätningsproceduren.
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-02 21:19

sebatlh skrev:

Det är inte alls säkert, tycker jag. Hela lådan fungerar ju inte som tänkt så det är väl inte så konstigt om en normal impedanskurva uteblir.

Om du gör om samma impedansmätning på din gamla fungerande låda så borde vi kunna eliminera eller verifiera problem med mätningsproceduren.
Impedansmätning på en sluten låda alltså? :?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-10-02 21:21

doglas2009 skrev:
sebatlh skrev:

Jupp. Det görs på precis samma sätt.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-02 21:22

adzer skrev:
doglas2009 skrev:
sebatlh skrev:

Jupp. Det görs på precis samma sätt.
Okej, jag får göra det imorgon :)

MattiasBGD

Inläggav MattiasBGD » 2013-10-02 21:27

Inte så lämpligt att pressa mätpinnar och motstånd mot chassit på slutsteget när du mäter. Det är förvisso lite lack emellan men bör undvikas...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-10-03 00:29

Alltså, ta en dator i stället och ett tongeneratorprogram, tex min tone (www.tolvan.com, gratis). Mät spänningen över högtalaren i stället så får du tydligare utslag vid resonans.

Med basreflex ska du kunna hitta två toppar och en dal, och dalen är avstämningsfrekvensen.

Man behöver inte stega sig fram så där, med tongeneratorprogrammen kan man justera frekvensen tills man hittar min och maxvärdena.

...eller sp fortsätter du som du har gjort, det går väl det med.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

MattiasBGD

Inläggav MattiasBGD » 2013-10-03 06:28

Du kan även testa att skriva ner mätvärdena i excel istället och välja att skapa diagram, så ser du snyggt och lätt en kurva.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-03 08:39

Svante skrev:Alltså, ta en dator i stället och ett tongeneratorprogram, tex min tone (www.tolvan.com, gratis). Mät spänningen över högtalaren i stället så får du tydligare utslag vid resonans.

Med basreflex ska du kunna hitta två toppar och en dal, och dalen är avstämningsfrekvensen.

Man behöver inte stega sig fram så där, med tongeneratorprogrammen kan man justera frekvensen tills man hittar min och maxvärdena.

Vad menar du med "mät spänningen över hela högtalaren"? :?

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-03 08:41

MattiasBGD skrev:Du kan även testa att skriva ner mätvärdena i excel istället och välja att skapa diagram, så ser du snyggt och lätt en kurva.
Tyvärr är jag inte speciellt kunnig i excel, har glömt bort det lilla jag lärde mig...

När jag väl har hittat avstämningen, och den stämmer. Går det då att göra något mer för att få det att låta bättre? Typ ändra dämp eller något?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-10-03 08:43

doglas2009 skrev:
Svante skrev:Alltså, ta en dator i stället och ett tongeneratorprogram, tex min tone (www.tolvan.com, gratis). Mät spänningen över högtalaren i stället så får du tydligare utslag vid resonans.

Istället för att mäta över motståndet mäter du över högtalare. På plus och minus på terminalen t.ex.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-10-03 08:49

Det bor ju en massa folk som skriver på det här forumet som bor i Jönköping som borde kunna hjälpa honom eller är det bara internet skrivandet dom kan tummen mitt i handen.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-03 09:25

Nattlorden skrev:
doglas2009 skrev:

Istället för att mäta över motståndet mäter du över högtalare. På plus och minus på terminalen t.ex.
Menar du att jag ska mäta på terminalerna på baksidan av lådan, eller på terminalerna på själva elementet? Ska motståndet fortfarande vara med i "kedjan", eller ska jag bara koppla in basen som vanligt?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-10-03 09:27

doglas2009 skrev:Menar du att jag ska mäta på terminalerna på baksidan av lådan, eller på terminalerna på själva elementet? Ska motståndet fortfarande vara med i "kedjan", eller ska jag bara koppla in basen som vanligt?

Du har väl inget mer än kabel mellan terminal och element? Terminal måste vara enklare. :wink:

Edit: bättre svar på resten här nedanför
Senast redigerad av Nattlorden 2013-10-03 09:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2013-10-03 09:43

Japp, motståndet ska vara med i kedjan så att spänningen ut från förstärkaren kan fördelas mellan de två (högtalare och motstånd alltså).
Det vi mäter är hur den fördelningen förändras när du ändrar frekvensen på signalen du spelar upp.
Motståndet är rent resistivt och därmed alltid på 120 Ohm oavsett frekvens. Högtalaren däremot är lite latjo, så där förändras motståndet (impedansen alltså) med frekvensen.
När impedansen hos högtalaren går upp kommer en större andel av spänningen hamna över högtalaren.
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-03 10:32

Nattlorden skrev:
doglas2009 skrev:Menar du att jag ska mäta på terminalerna på baksidan av lådan, eller på terminalerna på själva elementet? Ska motståndet fortfarande vara med i "kedjan", eller ska jag bara koppla in basen som vanligt?

Du har väl inget mer än kabel mellan terminal och element? Terminal måste vara enklare. :wink:

Edit: bättre svar på resten här nedanför
Nä, men man vet aldrig... :P

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-03 10:35

sebatlh skrev:Japp, motståndet ska vara med i kedjan så att spänningen ut från förstärkaren kan fördelas mellan de två (högtalare och motstånd alltså).
Det vi mäter är hur den fördelningen förändras när du ändrar frekvensen på signalen du spelar upp.
Motståndet är rent resistivt och därmed alltid på 120 Ohm oavsett frekvens. Högtalaren däremot är lite latjo, så där förändras motståndet (impedansen alltså) med frekvensen.
När impedansen hos högtalaren går upp kommer en större andel av spänningen hamna över högtalaren.
Tack för ett förklarande svar! Men alltså ska högtalarkabeln gå som vanligt från terminal till slutsteg, men att jag mäter på terminalen? Känns ju som att sladden är i vägen då? Men kan motståndet vara efter där jag mäter? Eller måste motståndet vara emellan mätpunkterna, som tidigare?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-10-03 10:42

doglas2009 skrev:Känns ju som att sladden är i vägen då?

Någonstans bör du väl kunna peta proberna emot ledande material?

Ändra inget i uppkopplingen förutom att du mäter på annat ställe.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-03 10:42

Nattlorden skrev:
doglas2009 skrev:Känns ju som att sladden är i vägen då?

Någonstans bör du väl kunna peta proberna emot ledande material?

Ändra inget i uppkopplingen förutom att du mäter på annat ställe.
Så det är ändå sladden jag ska mäta på? Trodde det var på själva terminalen...?

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-10-03 10:44

doglas2009 skrev:
sebatlh skrev:Japp, motståndet ska vara med i kedjan så att spänningen ut från förstärkaren kan fördelas mellan de två (högtalare och motstånd alltså).
Tack för ett förklarande svar! Men alltså ska högtalarkabeln gå som vanligt från terminal till slutsteg, men att jag mäter på terminalen? Känns ju som att sladden är i vägen då? Men kan motståndet vara efter där jag mäter? Eller måste motståndet vara emellan mätpunkterna, som tidigare?

Beware of MS-Paint skilz!

Bild
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-10-03 10:44

Sätt ena proben på basen +pol och den andra proben på basens -pol samtidigt som sladdarna från förstärkaren med tillhörande motstånd sitter i.

Vad är problemet?

EDIT: Kanon bomellberg.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2013-10-03 10:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-03 10:45

bomellberg skrev:
doglas2009 skrev:

Beware of MS-Paint skilz!

Bild
Tack så mycket, nu är jag med! :lol:

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-03 10:47

Kan man om man gör något fel få en stöt och dö? Eller något?
8O

Jag är som ni har märkt fruktansvärt okunnig inom detta område...

För några sidor lät det som att Epic 12" inte funkar i portade lådor... Betyder det att jag egentligen gör detta i onödan?

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-10-03 10:50

doglas2009 skrev:Kan man om man gör något fel få en stöt och dö? Eller något?
8O

För några sidor lät det som att Epic 12" inte funkar i portade lådor... Betyder det att jag egentligen gör detta i onödan?

Sålänge du inte är inne i en 230V-ansluten apparat och meckar så är risken för stötar mycket liten, och farliga sådana i princip obefintlig.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-03 11:03

bomellberg skrev:
doglas2009 skrev:Kan man om man gör något fel få en stöt och dö? Eller något?
8O

Sålänge du inte är inne i en 230V-ansluten apparat och meckar så är risken för stötar mycket liten, och farliga sådana i princip obefintlig.
Okej, hoppas du har rätt :P

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-03 11:03

doglas2009 skrev:

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-10-03 11:05

Det är väl inte det mest lämpade elementet för portade lådor nej.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-03 11:07

adzer skrev:Det är väl inte det mest lämpade elementet för portade lådor nej.
Betyder det att jag kommer få mindre output i dom portade lådorna än dom slutna? För i sådana fall så är det ju i onödan, för jag gissar på att dom inte kommer låta bättre än dom slutna...

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-10-03 11:09

doglas2009 skrev:
Betyder det att jag kommer få mindre output i dom portade lådorna än dom slutna? För i sådana fall så är det ju i onödan, för jag gissar på att dom inte kommer låta bättre än dom slutna...

Du bör absolut kunna spela starkare.

Vad gäller ljudkvalitén så trivlar jag på att den blir lika bra som slutna. Inte bara för att jag föredrar slutna lådor, men framför allt för att det är svårt att bygga portade lådor som är riktigt bra. Slutna är mycket lättare att få bra.
Men du får bygga och avgöra själv säger jag.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-03 11:11

adzer skrev:
doglas2009 skrev:

Du bör absolut kunna spela starkare.

Vad gäller ljudkvalitén så trivlar jag på att den blir lika bra som slutna. Inte bara för att jag föredrar slutna lådor, men framför allt för att det är svårt att bygga portade lådor som är riktigt bra. Slutna är mycket lättare att få bra.
Men du får bygga och avgöra själv säger jag.
Det var främst för att kunna spela starkare som jag ville bygga portade (för film), men jag vill ju inte att dom ska låta kasst. Vad kan jag göra för att göra dom så bra som möjligt förutom att till en början med hamna på rätt avstämningsfrekvens...?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-10-03 11:16

doglas2009 skrev:Det var främst för att kunna spela starkare som jag ville bygga portade (för film), men jag vill ju inte att dom ska låta kasst. Vad kan jag göra för att göra dom så bra som möjligt förutom att till en början med hamna på rätt avstämningsfrekvens...?

Spela starkare är nog inga problem att fixa.

Den där frågan är inte helt lätt. Du behöver rätt lådvolym, rätt avstämning, rätt placering och mängd av dämpning. Rätt konstruerade portar osv..

Att nå rätt direkt utan att testa olika prototyper skulle jag säga är snudd på omöjligt. Du kan säkert få ett "bra" resultat, men utan att lägga mycket mer energi på det hela så tvivlar jag att du når samma resultat som den slutna lådan vad gäller ljudkvalité.
Det är helt enkelt för mycket som påverkar för att man skall kunna gissa sig till bästa val direkt. iaf kan inte jag göra det.

Oavsett så önskar jag dig lycka till. Jag skall försöka hjälpa dig så gott jag förmår.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum