TC Sounds Epic 12" i portade lådor. NU SLUTNA, PROBLEM!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-10-04 09:17

doglas2009 skrev:Det kanske till och med är så att jag inte ens behöver böjarna...? Men då blir rören runt 40cm. Det skulle enligt WinISD ge en avstämning på 28hz.

Ja, men om du kan få lådan att funka även om det inte är den slutliga avstämningen så vore det väl ett fall framåt?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-04 09:18

sebatlh skrev:Ja, om det går smidigt så korta av och mät igen.
Den ensamma toppen vi såg bör då krypa uppåt i frekvens om det är avstämningen som blivit helt på tok fel.
Ja, det är bara ta bort locket och slita (!!!!!!) loss dom små rören :)

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2013-10-04 09:18

Det här är ju spännande :D
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-04 09:18

Nattlorden skrev:
doglas2009 skrev:Det kanske till och med är så att jag inte ens behöver böjarna...? Men då blir rören runt 40cm. Det skulle enligt WinISD ge en avstämning på 28hz.

Ja, men om du kan få lådan att funka även om det inte är den slutliga avstämningen så vore det väl ett fall framåt?
Ja verkligen!

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-04 09:19

sebatlh skrev:Det här är ju spännande :D
Jag är mycket spänd på resultatet, synd bara att man inte slutar förrän om 7h... :evil:

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2013-10-04 09:23

AndersD skrev:Alla verkar överens om att den teoretiska avstämningen hamnar på ca 23-24Hz och jag håller med, en snabb simulering ger mig samma resultat!

Men.......det är i teorin. Min erfarenhet är att verkligheten kan skilja sig rejält från teorierna. Portplacering, lådutformning, portutformning mm ställer till det och ibland skiljer det väldigt mycket!

Mitt senaste projekt var en 120-liters låda med en avstämning om ca 25Hz.
Första skottet gjordes med ett rör som var precis så långt som simuleringarna ville ha det till.
Resultat: 16Hz och mycket svårt att identifiera pga att den vänstra puckeln i princip var helt obefintlig.
För att komma upp i de önskade 25Hz:en landade jag på en rörlängd som var mellan 1/3 och en 1/4 av vad de initiala simuleringarna visade.

Om doglas låda inte läcker nåt alldeles förskräckligt är jag övertygad om att problemet är en alldeles för låg avstämning, dvs portarna är för långa.

Som Troels kommit fram till då!?

http://www.troelsgravesen.dk/vent_tuning.htm

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-10-04 09:34

AndersD skrev:Alla verkar överens om att den teoretiska avstämningen hamnar på ca 23-24Hz och jag håller med, en snabb simulering ger mig samma resultat!

Men.......det är i teorin. Min erfarenhet är att verkligheten kan skilja sig rejält från teorierna. Portplacering, lådutformning, portutformning mm ställer till det och ibland skiljer det väldigt mycket!

Första skottet gjordes med ett rör som var precis så långt som simuleringarna ville ha det till.
Resultat: 16Hz och mycket svårt att identifiera pga att den vänstra puckeln i princip var helt obefintlig.
För att komma upp i de önskade 25Hz:en landade jag på en rörlängd som var mellan 1/3 och en 1/4 av vad de initiala simuleringarna visade.

Om doglas låda inte läcker nåt alldeles förskräckligt är jag övertygad om att problemet är en alldeles för låg avstämning, dvs portarna är för långa.

Om portarna är för långa så blir det mer som en sluten låda. Då är det märkligt om det är mycket sämre än en sluten låda...

Min erfarenhet är nog annars att simuleringar av lågfrekvensområdet brukar stämma rätt bra om man bara matar in rätt data. Det som kan göra det du beskriver är om man har mycket isotermiserande dämpmaterial i lådan som man inte har tagit hänsyn till (=lådan verkar större) och om man har korta, vida rör så att medsvängande luften dominerar svängande massan.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-04 09:34

HOPPPPPPPPPASS DET LÖSER SIG BRAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hade varit så tråkigt om man byggt dom nya i onödan, det skiljer ju inte jättemycket på 75l slutet och 130l slutet...

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-04 09:39

Svante skrev:

Om portarna är för långa så blir det mer som en sluten låda. Då är det märkligt om det är mycket sämre än en sluten låda...

Min erfarenhet är nog annars att simuleringar av lågfrekvensområdet brukar stämma rätt bra om man bara matar in rätt data. Det som kan göra det du beskriver är om man har mycket isotermiserande dämpmaterial i lådan som man inte har tagit hänsyn till (=lådan verkar större) och om man har korta, vida rör så att medsvängande luften dominerar svängande massan.
Men har dom inte blivit lite som slutna då? På mätningarna jag gjorde så fanns det väl bara en riktig "topp"?

Och när jag testade göra dom portade slutna så satte jag bara in en handduk i varje rör, det kanske läcker jättemycket? Tips på något bättre att sätta i porten?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-10-04 09:41

doglas2009 skrev:
Svante skrev:Fast som sagt; det krävs STORA läckor för att avstämningen ska åka upp till 50 Hz. Alltså i kaliber med att ena röret har trillat loss.

Små läckor kan ge flåsljud och sänkta Q-värden, men inget så katastrofalt stort som det beskrivs här.

Det finns ju också möjligheten att allt detta är en fråga om subjektiviteter. Att doglas2009 gillar slutna lådan bättre. Fast dimensionen mer/mindre bas brukar man nog inte ta fel på oavsett vad man tycker... Hmm. Det vore dock intressant med en lite utförligare beskrivning av hur skillnaden upplevs. Är det djupbasen som är borta? Har mellanbasen blivit svagare/starkare?
Jag har faktiskt inte lyssnat speciellt mycket på dom. Jag ska lyssna ordentligt sedan, och skriva vad jag tycker.

Men en sak kan jag säga. När jag spelade en låt som jag har spelat 100-tals gånger på dom gamla lådorna så märker jag en viss skillnad... Med dom slutna så rör sig elementet mer men också mer "bestämt", och med dom portade rör dom sig ganska lite överlag, men när dom väl rör sig så "fladdrar" det till lite mer, ett häftigare slag liksom. Det kanske kan bero på att jag inte har ett högpass, men samtidigt så har inte låten i fråga någon djupbas (vad jag vet). Låten är Eminems "Mockingbird", men som sagt så tror jag inte det har bas under 24hz, så avstämningen kanske inte har hamnat där trots allt...?

Jag driver basarna med samma slutsteg som tidigare - ett Behringer EP4000, jag har även en MiniDSP, men den är just nu urkopplad. Receivern är en billigare Denon (1912).

Ok, så det du spelar går ner till c:a 40 Hz enligt en MasVisanalys. Det är en ton som ligger där och maler hela tiden och den syns i MasVis spektrum. (Det är en kul låt, men en hemsk produktion, iaf den som ligger på Spotify.)

Att konerna rör sig mindre är inte ett tecken på mindre bas, det är ju just det som är poängen med basreflex, att man avlastar konerna och låter portarna ge ljudet vid låga frekvenser. Att konerna rör sig mindre ger dig alltså möjlighet till mer bas om allt är rätt.

Bild
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-04 09:44

Svante skrev:
doglas2009 skrev:
Svante skrev:Fast som sagt; det krävs STORA läckor för att avstämningen ska åka upp till 50 Hz. Alltså i kaliber med att ena röret har trillat loss.

Små läckor kan ge flåsljud och sänkta Q-värden, men inget så katastrofalt stort som det beskrivs här.

Det finns ju också möjligheten att allt detta är en fråga om subjektiviteter. Att doglas2009 gillar slutna lådan bättre. Fast dimensionen mer/mindre bas brukar man nog inte ta fel på oavsett vad man tycker... Hmm. Det vore dock intressant med en lite utförligare beskrivning av hur skillnaden upplevs. Är det djupbasen som är borta? Har mellanbasen blivit svagare/starkare?
Jag har faktiskt inte lyssnat speciellt mycket på dom. Jag ska lyssna ordentligt sedan, och skriva vad jag tycker.

Men en sak kan jag säga. När jag spelade en låt som jag har spelat 100-tals gånger på dom gamla lådorna så märker jag en viss skillnad... Med dom slutna så rör sig elementet mer men också mer "bestämt", och med dom portade rör dom sig ganska lite överlag, men när dom väl rör sig så "fladdrar" det till lite mer, ett häftigare slag liksom. Det kanske kan bero på att jag inte har ett högpass, men samtidigt så har inte låten i fråga någon djupbas (vad jag vet). Låten är Eminems "Mockingbird", men som sagt så tror jag inte det har bas under 24hz, så avstämningen kanske inte har hamnat där trots allt...?

Jag driver basarna med samma slutsteg som tidigare - ett Behringer EP4000, jag har även en MiniDSP, men den är just nu urkopplad. Receivern är en billigare Denon (1912).

Ok, så det du spelar går ner till c:a 40 Hz enligt en MasVisanalys. Det är en ton som ligger där och maler hela tiden och den syns i MasVis spektrum. (Det är en kul låt, men en hemsk produktion, iaf den som ligger på Spotify.)

Att konerna rör sig mindre är inte ett tecken på mindre bas, det är ju just det som är poängen med basreflex, att man avlastar konerna och låter portarna ge ljudet vid låga frekvenser. Att konerna rör sig mindre ger dig alltså möjlighet till mer bas om allt är rätt.

Bild
Men om låten har bas ner till ~40hz, varför "fladdrar" då basarna till? Det märkte jag på allt (inte mycket iofs)jag spelade, att det kom "småfladder" då och då...

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2013-10-04 10:23

Svante skrev:

Ja, det är märkligt om det är så. Å andra sidan, vet vi att så är fallet?

Jag använder ett väldigt enkelt (nåja) excelblad från Jeff Bagby, enda indata angående porten är längd och diameter (och förluster men det påverkar endast nivån, inte avstämningsfrekvensen). "Rätt" indata är ju vanskligt, i mitt fall kan jag tänka mig att det fattas massor av info gällande portplacering, utformning av mynningar mm för att systemet egentligen ska gå att simulera på ett vettigt sätt. Det lustiga är dock att jag för det mesta får samma resultat som andra här på forumet , detta trots att det kanske finns möjlighet till mer relevant input i Basta eller andra mer avancerade simulatorer.

En grej jag upptäckt är att simuleringarna stämmer bättre på mindre lådor med små portar jmf med större lådor med grövre dito.

Det enda som verkar någotsånär konstant är att simuleringarna alltid ger en längre port jmf med verkligheten. Tur är ju det.......det är ju lättare att såga av en bit än att förlänga 8)

En annan grej:
Doglas, jag hade skippat handdukarna i rören om du ska plugga portarna. Såga till ett par passande mdf-bitar och skruva över med tätlist, det måste vara tätt. Med handdukarna får du en "halvdämpad" oförutsägbar låda.
.....

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-10-04 11:20

Ser ut som vanliga avloppsrör för portarna. Då går det bra att plugga dem inne i lådan. Sådan här håller hyggligt tätt.

Bild

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-04 11:51

RogerGustavsson skrev:Ser ut som vanliga avloppsrör för portarna. Då går det bra att plugga dem inne i lådan. Sådan här håller hyggligt tätt.

Bild
Var hittar man sådana? Vad kallas dom?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-10-04 11:53

doglas2009 skrev:
RogerGustavsson skrev:Ser ut som vanliga avloppsrör för portarna. Då går det bra att plugga dem inne i lådan. Sådan här håller hyggligt tätt.

Bild

Skyddspropp.

https://www.google.se/search?q=Skyddspropp

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2013-10-04 11:57

doglas2009 skrev:

Bild

Skyddskåpa avloppsledning finns på Biltema 10:-/st

http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ror-o ... ar-872602/

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-04 11:59

VintageHiFi skrev:
doglas2009 skrev:

Bild

Skyddskåpa avloppsledning finns på Biltema 10:-/st

http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ror-o ... ar-872602/
Jo, jag såg dom också. Det får jag köpa snarast! :)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-10-04 12:18

AndersD skrev:Om doglas låda inte läcker nåt alldeles förskräckligt är jag övertygad om att problemet är en alldeles för låg avstämning, dvs portarna är för långa.

Portmynningarna ser ut att sitta ganska nära begränsningsytor, vilket borde förlänga portarna akustiskt. Det skulle inte förvåna mig om avstämningen åkt ned ett par-tre Hz. Att det "fladdrar" mer är ju inte så konstigt om det är en basreflexlåda med låg avstämning. Det är snarare väntat.

/DQ-20
Senast redigerad av DQ-20 2013-10-04 12:20, redigerad totalt 1 gång.
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-04 12:20

DQ-20 skrev:
AndersD skrev:Om doglas låda inte läcker nåt alldeles förskräckligt är jag övertygad om att problemet är en alldeles för låg avstämning, dvs portarna är för långa.

Portmynningarna ser ut att sitta ganska nära begränsningsytor, vilket borde förlänga portarna akustiskt. Att det "fladdrar" mer är ju inte så konstigt om det är en basreflexlåda med låg avstämning.

/DQ-20
Begränsningsytor? :?

Men är det inte under avstämningen som det börjar "fladdra"? OM lådorna nu har en avstämning på 24hz, och låten har mest bas runt 40hz, borde dom då "fladdra"?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-10-04 12:22

doglas2009 skrev:Begränsningsytor? :?

Närliggande ytor/väggar i närheten av porten.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-10-04 12:23

doglas2009 skrev:
DQ-20 skrev:

Portmynningarna ser ut att sitta ganska nära begränsningsytor, vilket borde förlänga portarna akustiskt. Att det "fladdrar" mer är ju inte så konstigt om det är en basreflexlåda med låg avstämning.

/DQ-20

Men är det inte under avstämningen som det börjar "fladdra"? OM lådorna nu har en avstämning på 24hz, och låten har mest bas runt 40hz, borde dom då "fladdra"?

Ja, det är lite skumt. När jag tittar på Svantes MasVis så har ju låten en extrem högpassfiltrering.
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-04 12:24

adzer skrev:

Jaha :)

Men det är mer än rörets diametern kvar till locket, det har jag fattat som är det viktigaste...?

Går det i WinISD räkna på hur många watt elementet klarar vid olika frekvenser, eller måste man ha ett mer hightech program för det?

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-04 12:25

DQ-20 skrev:
doglas2009 skrev:
DQ-20 skrev:

/DQ-20

Ja, det är lite skumt. När jag tittar på Svantes MasVis så har ju låten en extrem högpassfiltrering.
Jag ska testa att korta ner rören drastiskt sedan, och testa mäta impedansen igen - och se ifall det blir bättre :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-10-04 12:29

doglas2009 skrev:
adzer skrev:

Men det är mer än rörets diametern kvar till locket, det har jag fattat som är det viktigaste...?

Går det i WinISD räkna på hur många watt elementet klarar vid olika frekvenser, eller måste man ha ett mer hightech program för det?

Ja om du hade haft locket för nära så hade du blockerat portmynningen vilket hade var problematiskt.
Det som DQ-20 pratar om är sidoväggarna. Iom att de är såpass nära så fungerar de som en förlängning på porten och den akustiska längden på porten blir längre än vad du har simulerat fram.
Lätt förenklat då.

Detta är inget problem, men det måste korrigeras för.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2013-10-04 13:33, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-04 12:30

adzer skrev:
doglas2009 skrev:
adzer skrev:

Ja om du hade haft locket för nära så hade du "kvävt" porten vilket hade var problematiskt.
Det som DQ-20 pratar om är sidoväggarna. Iom att de är såpass nära så fungerar de som en förlängning på porten och den akustiska längden på porten blir längre än vad du har simulerat fram.
Lätt förenklat då.

Detta är inget problem, men det måste korrigeras för.
Så jag borde alltså förkorta rören?

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-04 12:31

Ni som sa att de är krångligt att bygga portade lådor ljög INTE! :lol:

Men jag ska inte ge upp!! :P

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-10-04 12:31

doglas2009 skrev:Så jag borde alltså förkorta rören?

Svar: ja.

Men för att vara på säkra sidan så bör man kontrollera om så är fallet. Det är där som impendansmätningarna kommer in i bilden.

doglas2009 skrev:Ni som sa att de är krångligt att bygga portade lådor ljög INTE! :lol:

Hehe var ju exakt det jag sa innan du började bygga ^^

Men kämpa på du :D

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-04 12:32

adzer skrev:

Men för att vara på säkra sidan så bör man kontrollera om så är fallet. Det är där som impendansmätningarna kommer in i bilden.

doglas2009 skrev:Ni som sa att de är krångligt att bygga portade lådor ljög INTE! :lol:

Men min multimeter verkar ju för dålig eller något 8O

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-04 12:33

adzer skrev:

Du är inte ensam om att ha sagt det!!:lol: Men det är väldigt lärorikt :)

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2013-10-04 12:36

doglas2009 skrev:
adzer skrev:

Du är inte ensam om att ha sagt det!!:lol: Men det är väldigt lärorikt :)

Jag brukar resonera så att det är bra att göra misstag & att det blir fel ibland man lär
sig mycket på det, dock bör man hålla sig undan från dom farliga misstagen...

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum