Svante skrev:AndersD skrev:Alla verkar överens om att den teoretiska avstämningen hamnar på ca 23-24Hz och jag håller med, en snabb simulering ger mig samma resultat!
Men.......det är i teorin. Min erfarenhet är att verkligheten kan skilja sig rejält från teorierna. Portplacering, lådutformning, portutformning mm ställer till det och ibland skiljer det väldigt mycket!
Mitt senaste projekt var en 120-liters låda med en avstämning om ca 25Hz.
Första skottet gjordes med ett rör som var precis så långt som simuleringarna ville ha det till.
Resultat: 16Hz och mycket svårt att identifiera pga att den vänstra puckeln i princip var helt obefintlig.
För att komma upp i de önskade 25Hz:en landade jag på en rörlängd som var mellan 1/3 och en 1/4 av vad de initiala simuleringarna visade.
Om doglas låda inte läcker nåt alldeles förskräckligt är jag övertygad om att problemet är en alldeles för låg avstämning, dvs portarna är för långa.
Om portarna är för långa så blir det mer som en sluten låda. Då är det märkligt om det är mycket sämre än en sluten låda...
Min erfarenhet är nog annars att simuleringar av lågfrekvensområdet brukar stämma rätt bra om man bara matar in rätt data. Det som kan göra det du beskriver är om man har mycket isotermiserande dämpmaterial i lådan som man inte har tagit hänsyn till (=lådan verkar större) och om man har korta, vida rör så att medsvängande luften dominerar svängande massan.
Ja, det är märkligt om det är så. Å andra sidan, vet vi att så är fallet?
Jag använder ett väldigt enkelt (nåja) excelblad från Jeff Bagby, enda indata angående porten är längd och diameter (och förluster men det påverkar endast nivån, inte avstämningsfrekvensen).
"Rätt" indata är ju vanskligt, i mitt fall kan jag tänka mig att det fattas massor av info gällande portplacering, utformning av mynningar mm för att systemet egentligen ska gå att simulera på ett vettigt sätt. Det lustiga är dock att jag för det mesta får samma resultat som andra här på forumet , detta trots att det kanske finns möjlighet till mer relevant input i Basta eller andra mer avancerade simulatorer.
En grej jag upptäckt är att simuleringarna stämmer bättre på mindre lådor med små portar jmf med större lådor med grövre dito.
Det enda som verkar någotsånär konstant är att simuleringarna alltid ger en längre port jmf med verkligheten. Tur är ju det.......det är ju lättare att såga av en bit än att förlänga
En annan grej:
Doglas, jag hade skippat handdukarna i rören om du ska plugga portarna. Såga till ett par passande mdf-bitar och skruva över med tätlist, det måste vara tätt. Med handdukarna får du en "halvdämpad" oförutsägbar låda.