TC Sounds Epic 12" i portade lådor. NU SLUTNA, PROBLEM!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2013-10-05 10:37

Ett fötydligande:
Så nära du kan utan att konen slår i micken.
8)
.....

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-05 10:49

http://imageshack.us/photo/my-images/845/ezu8.png/

Blå utan lock

Grön med

Hmm... 8O Djupare bas utan lock?!

Dippen är ju kvar iaf...

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-05 10:56

Här är även en bild på hur lådan ser ut nu...

http://imageshack.us/photo/my-images/845/0c5p.jpg/

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-10-05 10:58

Hur har du tätat locket mot baffel och bakvägg?

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-05 10:59

adzer skrev:Hur har du tätat locket mot baffel och bakvägg?
Med tejp, så där tror jag absolut inte det läcker. Det var dessutom väldigt låg volym, så det känns inte som det blir något jättetryck i lådan...?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-10-05 11:00

Jag är imponerad av denna tråd. Verkligen. Trådskaparens beslutsamhet att förstå och medlemmarnas beredvillighet att hjälpa till ger mig nästan tårar i ögonen.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-05 11:02

DQ-20 skrev:Jag är imponerad av denna tråd. Verkligen. Trådskaparens beslutsamhet att förstå och medlemmarnas beredvillighet att hjälpa till ger mig nästan tårar i ögonen.

/DQ-20
:lol:

Jag är väldigt tacksam för all hjälp!! Hoppas det kan lösa sig snart så jag kan sluta tjata på er ... :?

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2013-10-05 11:05

doglas2009 skrev:http://imageshack.us/photo/my-images/845/ezu8.png/

Blå utan lock

Grön med

Dippen är ju kvar iaf...

Det här är en närfältsmätning. Kom ihåg att det är meningen att elementet ska röra sig mindre när porten griper in.
Sen under portavstämningen så ska det fladdra på igen.
Jag tolkar bilden som att avstämningen ligger där nere vid 16Hz eller så.
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-05 11:09

sebatlh skrev:

Blå utan lock

Grön med

Dippen är ju kvar iaf...

Det här är en närfältsmätning. Kom ihåg att det är meningen att elementet ska röra sig mindre när porten griper in.
Sen under portavstämningen så ska det fladdra på igen.
Jag tolkar bilden som att avstämningen ligger där nere vid 16Hz eller så.
Jo, att elementet inte ska röra sig mycket förstår jag, det var dessutom väldigt låg volym...

Hoppas du har rätt! Det kanske var därför det inte blev något tryck i film, jag hade högpass vid 20hz (18db/oct). Men samtidigt tycker jag det borde bli mer tryck högre upp.

Om avstämningen ligger vid 16hz så borde väl ändå inte den portade ha MINDRE tryck än den slutna vid säg, 30hz?

Jag får som sagt testa korta ner rören ännu mer då... Vad är det som gör att du tror att avstämningen ligger vid 16hz?

Och vad beror dippen på? 8O Det här var ~1cm från konen, borde då verkligen rummet ställa till det?

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2013-10-05 11:28

Det nämndes tidigare.
I den simplaste av teorier så räknar man såhär:
Luften i lådan blir som en fjäder (man kan känna det ibland när man pumpar med en cykelpump att det fjädrar lite).
Luften i rören har en massa.

Hänger man en vikt i en fjäder och sätter lite fart på den (tex drar ner vikten och sen släpper) så gungar den med en viss frekvens. Ökar man vikten gungar vikten med en lägre frekvens samt omvänt om man minskar vikten.
Styvare fjäder ger högre frekvens och omvänt.

Så, stor låda = mjuk fjäder
Liten låda = styv fjäder

Lång basport = stor massa
Kort basport = liten massa

Sen blir det lite mer krångel med areor å så, men skit i det just nu.

Med en basreflexport så får man en del luft precis utanför porten som svänger med luften inuti porten. Portens längd upplevs därmed som längre på grund av den här extramassan.
Det här kan man ta med som en korrektionsterm när man räknar. Problemet är bara att exakt hur mycket luft som svänger med beror på omständigheterna. I ditt fall förefaller det vara en hel del extraluft som svänger med.

Dippen får någon mer erfaren förklara 8)

Du borde få mer tryck i grejjerna så fort avstämningen kommer upp i närheten av där du hade tänkt att den ska vara.
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-05 11:31

sebatlh skrev:Det nämndes tidigare.
I den simplaste av teorier så räknar man såhär:
Luften i lådan blir som en fjäder (man kan känna det ibland när man pumpar med en cykelpump att det fjädrar lite).
Luften i rören har en massa.

Hänger man en vikt i en fjäder och sätter lite fart på den (tex drar ner vikten och sen släpper) så gungar den med en viss frekvens. Ökar man vikten gungar vikten med en lägre frekvens samt omvänt om man minskar vikten.
Styvare fjäder ger högre frekvens och omvänt.

Så, stor låda = mjuk fjäder
Liten låda = styv fjäder

Lång basport = stor massa
Kort basport = liten massa

Sen blir det lite mer krångel med areor å så, men skit i det just nu.

Med en basreflexport så får man en del luft precis utanför porten som svänger med luften inuti porten. Portens längd upplevs därmed som längre på grund av den här extramassan.
Det här kan man ta med som en korrektionsterm när man räknar. Problemet är bara att exakt hur mycket luft som svänger med beror på omständigheterna. I ditt fall förefaller det vara en hel del extraluft som svänger med.

Dippen får någon mer erfaren förklara 8)

Du borde få mer tryck i grejjerna så fort avstämningen kommer upp i närheten av där du hade tänkt att den ska vara.
Stort tack för förklaringen!! :)

Men när jag har kortat rören, tycker du då jag ska försöka mig på att mäta impedansen, eller ska jag göra närfältsmätningar med/utan lock?

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2013-10-05 11:34

doglas2009 skrev:Men när jag har kortat rören, tycker du då jag ska försöka mig på att mäta impedansen, eller ska jag göra närfältsmätningar med/utan lock?

Eftersom du frågar mig så säger jag gör båda. Men det är bara för att jag är nyfiken :D
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-05 11:34

sebatlh skrev:
doglas2009 skrev:Men när jag har kortat rören, tycker du då jag ska försöka mig på att mäta impedansen, eller ska jag göra närfältsmätningar med/utan lock?

Eftersom du frågar mig så säger jag gör båda. Men det är bara för att jag är nyfiken :D
Då ska jag göra det! :D

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-05 11:47

Tog just bort 5-10cm rör på varje och det gjorde i princip ingen skillnad på närfältsmätningen utan lock...

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2013-10-05 11:55

Utan lock så ska portarnas längd inte spela någon roll alls.
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-05 11:56

sebatlh skrev:Utan lock så ska portarnas längd inte spela någon roll alls.
Nähäääää, det visste jag inte. Då får jag lägga på locket igen då :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-10-05 12:05

doglas2009 skrev:
Svante skrev:Du kan ju mäta med miken nära en port också för att se vad den strålar ut.

Och så skulle du kunna mäta med miken inuti lådan, men då får du dra ner volymen så lågt att det knappt hörs. Den mätningen är rätt svårtolkad, men ger bra info om vad som kommer ur lådan.
Det skulle jag kunna göra, men på vilket sätt hjälper det? Är det för att hitta avstämningen? Det borde väl gå genom att mäta impedansen?! :?

Det här börjar bli en aning frustrerande!! :cry:

Ja, så är det med felsökning. Man sitter med en pryl där man tror att varje del är hel, men helheten fungerar inte. Därför behöver man skaffa sig kunskap, och det gör man gärna genom att mäta på en massa olika sätt för att se om mätningarna stämmer överens. Det gäller speciellt om an inte har mätt så mycket förut, men även om man är garvad gör man fel när man mäter.

Hur det hjälper vet man inte förrän man har testat.

Du kan behöva göra 10 olika sorters mätningar för att hitta det enda felet och man vet liksom inte i förväg vilken mätning som blir utslagsgivande.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-05 12:12

Nu med kortare rör. Blå är med lock http://imageshack.us/photo/my-images/23/2t5s.png/

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-10-05 12:12

Blå utan lock

Grön med

Dippen är ju kvar iaf...

Ok... :?:

Då beror INTE dippen på avstämningen. Och om miken sitter nära (någon cm) membranet så är det INTE rummet.

Det finns nog helt enkelt inget som kan ge en sån där tonkurva för ett element såpass fritt som det ändå är utan lock.

Är du 100 på elektroniken, att det inte sitter någon eq i vägen eller så?

Och hur tillförlitlig är mätutrustningen?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-05 12:15

Svante skrev:

Blå utan lock

Grön med

Dippen är ju kvar iaf...

Ok... :?:

Då beror INTE dippen på avstämningen. Och om miken sitter nära (någon cm) membranet så är det INTE rummet.

Det finns nog helt enkelt inget som kan ge en sån där tonkurva för ett element såpass fritt som det ändå är utan lock.

Är du 100 på elektroniken, att det inte sitter någon eq i vägen eller så?

Och hur tillförlitlig är mätutrustningen?
Nu är inte miniDSPn inkopplad, alltså är det bara lågpass vid 80hz (tror jag, men det har väl ingen betydelse...). Jag mäter ju med XTZ RA Standard, jag vet inte hur tillförlitligt det är, men jag har fått för mig att micken är kalibrerad ner till 16hz, kan dock ha fel..

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-10-05 12:31

Ok, nästa steg är iaf att hitta orsaken till dippen. Det finns helt enkelt ingen vettig förklaring till den och så länge den finns där blir liksom ingenting meningsfullt.

Har du någon annan förstärkare att prova med? Det kan vara vilken s*itförstärkare som helst, bara i testsyfte för att se om dippen försvinner.

(XTZ-progget har jag ingen aning om hur det är. Det finns inte nån eq i det som råkar vara inkopplad?)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-10-05 12:33

Har du förresten kvar seriemotståndet när du gör tonkurvemätningen med miken? Det ska du inte ha.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-05 12:35

Svante skrev:Ok, nästa steg är iaf att hitta orsaken till dippen. Det finns helt enkelt ingen vettig förklaring till den och så länge den finns där blir liksom ingenting meningsfullt.

Har du någon annan förstärkare att prova med? Det kan vara vilken s*itförstärkare som helst, bara i testsyfte för att se om dippen försvinner.

(XTZ-progget har jag ingen aning om hur det är. Det finns inte nån eq i det som råkar vara inkopplad?)
Elementet kan inte ha en sådan dipp, eller vad man ska säga, eller?

Det är tyvärr tveksamt om jag har någon annan förstärkare... Ska fundera lite..

Jag testade göra en snabb impedansmätning, den dyker lite kring 20hz, undra om det kan vara så att avstämningen fortfarande är väldigt låg...

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-05 12:36

Svante skrev:Har du förresten kvar seriemotståndet när du gör tonkurvemätningen med miken? Det ska du inte ha.
Nej, det har varit urkopplat då.

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2013-10-05 12:41

doglas2009 skrev:Jag testade göra en snabb impedansmätning, den dyker lite kring 20hz, undra om det kan vara så att avstämningen fortfarande är väldigt låg...

Precis likadant som förut alltså? (antar att du mätte över motståndet nu).
Va fan…

En grejj du kan göra är att mäta spänningen över förstärkaren om du kommer åt. (Alltså precis så som du gjorde när du mätte över högtalaren fast nu över förstärkaren)
Den ska vara konstant när du gör ett frekvenssvep. Då ser man om insignalen är konstig på något vis.
Eller hur Svante? :)
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-05 12:43

sebatlh skrev:
doglas2009 skrev:Jag testade göra en snabb impedansmätning, den dyker lite kring 20hz, undra om det kan vara så att avstämningen fortfarande är väldigt låg...

Precis likadant som förut alltså? (antar att du mätte över motståndet nu).
Va fan…

En grejj du kan göra är att mäta spänningen över förstärkaren om du kommer åt. (Alltså precis så som du gjorde när du mätte över högtalaren fast nu över förstärkaren)
Den ska vara konstant när du gör ett frekvenssvep. Då ser man om insignalen är konstig på något vis.
Eller hur Svante? :)
Precis, över motstånden...

Alltså sätta fast mätstickorna i terminalen på slutsteget? Med samma inställning på multimetern?

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-05 12:46

Jag tycker det är som om avstämningen inte ändras, hur mycket jag än ändrar på rörlängden... 8O

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2013-10-05 12:50

doglas2009 skrev:Alltså sätta fast mätstickorna i terminalen på slutsteget? Med samma inställning på multimetern?

Ja, och med högtalaren inkopplad men _utan_ motståndet.

Lättast är kanske att mäta över högtalaren.
Resistansen i sladdarna stör då lite. Men det borde inte vara så mycket att eventuella tokigheter inte syns.
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-05 13:20

sebatlh skrev:
doglas2009 skrev:Alltså sätta fast mätstickorna i terminalen på slutsteget? Med samma inställning på multimetern?

Ja, och med högtalaren inkopplad men _utan_ motståndet.

Lättast är kanske att mäta över högtalaren.
Resistansen i sladdarna stör då lite. Men det borde inte vara så mycket att eventuella tokigheter inte syns.
Jag testade att mäta på terminalerna på slutsteget (utan motstånd), och i början (10-15hz) varierar det mellan 0,4-0,5, efter det håller det sig på 0,5 hela tiden.

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2013-10-05 13:24

doglas2009 skrev:Jag testade att mäta på terminalerna på slutsteget (utan motstånd), och i början (10-15hz) varierar det mellan 0,4-0,5, efter det håller det sig på 0,5 hela tiden.

Bra! Då är förstärkaren och allt före den ok.
Deinde scriptum.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum