TC Sounds Epic 12" i portade lådor. NU SLUTNA, PROBLEM!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-10-05 13:25

doglas2009 skrev:
sebatlh skrev:
doglas2009 skrev:Alltså sätta fast mätstickorna i terminalen på slutsteget? Med samma inställning på multimetern?

Ja, och med högtalaren inkopplad men _utan_ motståndet.

Lättast är kanske att mäta över högtalaren.
Resistansen i sladdarna stör då lite. Men det borde inte vara så mycket att eventuella tokigheter inte syns.
Jag testade att mäta på terminalerna på slutsteget (utan motstånd), och i början (10-15hz) varierar det mellan 0,4-0,5, efter det håller det sig på 0,5 hela tiden.

Jamen så bra, då är den delen ok. Det där är alltså med mobilen som tongenerator? När du tar upp tonkurvan, vad är det som genererar signalen då? Inte är det väl mobiltelefonen? Är det en dator (XTZ, är det ett program?)?

Och vad är det för typ av signal när du mäter med XTZn, är det ett svep, eller är det brus eller nåt litet blupp bara?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-05 13:25

sebatlh skrev:
doglas2009 skrev:Jag testade att mäta på terminalerna på slutsteget (utan motstånd), och i början (10-15hz) varierar det mellan 0,4-0,5, efter det håller det sig på 0,5 hela tiden.

Bra! Då är förstärkaren och allt före den ok.
Ja, frågan är var dippen kommer ifrån... 8O

Jag ska mäta i lådan nu och se vad som händer...

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-05 13:30

Svante skrev:
doglas2009 skrev:
sebatlh skrev:
doglas2009 skrev:Alltså sätta fast mätstickorna i terminalen på slutsteget? Med samma inställning på multimetern?

Ja, och med högtalaren inkopplad men _utan_ motståndet.

Lättast är kanske att mäta över högtalaren.
Resistansen i sladdarna stör då lite. Men det borde inte vara så mycket att eventuella tokigheter inte syns.
Jag testade att mäta på terminalerna på slutsteget (utan motstånd), och i början (10-15hz) varierar det mellan 0,4-0,5, efter det håller det sig på 0,5 hela tiden.

Jamen så bra, då är den delen ok. Det där är alltså med mobilen som tongenerator? När du tar upp tonkurvan, vad är det som genererar signalen då? Inte är det väl mobiltelefonen? Är det en dator (XTZ, är det ett program?)?

Och vad är det för typ av signal när du mäter med XTZn, är det ett svep, eller är det brus eller nåt litet blupp bara?
Jag använder en app i telefonen för att generera signalen. Vad menar du med "tar upp tonkurvan"?

XTZ är ju ett program, ja. Tillsammans med programvaran i datorn. XTZ Ra (room analyzer) spelar upp ett frekvenssvep från 16hz-250hz när man mäter sub, eller ja, jag antar att den spelar upp från 16-250hz, det är iaf det den mäter på.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-05 13:42

http://imageshack.us/photo/my-images/62/ql6c.png/

Den blå är mätt i lådan. Den säger tyvärr inte mig något...

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2013-10-05 13:50

Är det XTZ room analyser II pro du har?
Från produktsidan
"Room Analyzer
A plotted curve shows the average frequency response of the room.
“Found Room Modes” gives information about the found problems and what countermeasures to consider.
“Stimulus EQ” allows simulation of an equalized system with suggested frequency adjustments.
Frequency range: 16 - 250Hz"

Kan det ligga någon gammal EQ-kompensering kvar kanske?
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-05 13:51

sebatlh skrev:Är det XTZ room analyser II pro du har?
Från produktsidan
"Room Analyzer
A plotted curve shows the average frequency response of the room.
“Found Room Modes” gives information about the found problems and what countermeasures to consider.
“Stimulus EQ” allows simulation of an equalized system with suggested frequency adjustments.
Frequency range: 16 - 250Hz"

Kan det ligga någon gammal EQ-kompensering kvar kanske?
Nix, jag har bara XTZ RA standard. MiniDSP:n är som sagt urkopplad så det finns ingen eq alls.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-10-05 13:52

doglas2009 skrev:http://imageshack.us/photo/my-images/62/ql6c.png/

Ok, den är som sagt lite svårtolkad, men säger mig ändå att avstämningen nog är riktig, ungefär vid den blåa kurvans topp (i närheten av 20 Hz eller lite högre). Jag lutar mer och mer åt att den där dippen vid 50 Hz är nåt elektronikspök som finns med när du mäter, men som inte finns med när du spelar med mobiltelefonen. Om du spelar från en dator; är det kanske så att det finns en eq i datorn? Är det den du spelar musik ifrån också? Har du provat att spela musik med mobilen, och hur låter isf det?

Dippen vid 50 Hz skulle absolut kunna förklara din upplevse av svag bas om den är med när du spelar musik.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-05 13:55

Svante skrev:
doglas2009 skrev:http://imageshack.us/photo/my-images/62/ql6c.png/

Ok, den är som sagt lite svårtolkad, men säger mig ändå att avstämningen nog är riktig, ungefär vid den blåa kurvans topp (i närheten av 20 Hz eller lite högre). Jag lutar mer och mer åt att den där dippen vid 50 Hz är nåt elektronikspök som finns med när du mäter, men som inte finns med när du spelar med mobiltelefonen. Om du spelar från en dator; är det kanske så att det finns en eq i datorn? Är det den du spelar musik ifrån också? Har du provat att spela musik med mobilen, och hur låter isf det?

Dippen vid 50 Hz skulle absolut kunna förklara din upplevse av svag bas om den är med när du spelar musik.
När jag spelar musik/film så är det från mediaspelaren, jag har även testat dator och mobil.

50hz-dippen tror jag inte har att göra med att jag tycker det är svag bas. Om jag spelar musik med bas kring 30hz så blir det väldigt dåligt tryck. T.ex. låten "Late Nite Tip", det är ingen bra låt, men har skön bas. Det var mycket mer bas med dom gamla subbarna, och det kan omöjligtvis vara rätt.

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2013-10-05 13:58

Har ljudet ändrats något nu när du tagit bort en hel av rören i lådan?
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-10-05 14:12

zartok skrev:Han följde nog inte dina tips pga din attityd boom. Jag ska vara ärlig och säga att om du och bakerman eller komorok säger två olika saker så skulle jag gå på komoroks alternativ
:cry:

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-05 14:31

sebatlh skrev:Har ljudet ändrats något nu när du tagit bort en hel av rören i lådan?
Jag är inte den mest rutinerade lyssnaren, jag har inte direkt lagt märke till någon skillnad. :cry:

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-05 14:32

bakerman22 skrev:
zartok skrev:Han följde nog inte dina tips pga din attityd boom. Jag ska vara ärlig och säga att om du och bakerman eller komorok säger två olika saker så skulle jag gå på komoroks alternativ
:cry:
Du har inget vist att tillägga till detta eländesbygge?

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2013-10-05 14:52

Nu börjar det snart närma sig vadslagning här, sätter nog mina pengar på Svante 8)

Jag kanske har missat, har det gjorts någon mätning på dina befintliga baslådor?
Hade varit intressant att se som jämförelse för att utesluta att det är något knas med drivern.
Finns dippen även på de gamla lådorna lutar det hela åt elektroniken/källan!
.....

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-05 14:56

AndersD skrev:Nu börjar det snart närma sig vadslagning här, sätter nog mina pengar på Svante 8)

Jag kanske har missat, har det gjorts någon mätning på dina befintliga baslådor?
Hade varit intressant att se som jämförelse för att utesluta att det är något knas med drivern.
http://imageshack.us/photo/my-images/547/am90.png/

Gröna kurvan är portad och den blå är en gammal sluten. Jag mätte på slutsteget tidigare, och det var tydligen som det ska...

Men är den dippen verkligen det stora problemet? Det borde ju inte göra att det känns som att det är lite bas vid 20-30hz...

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-05 15:09

Tycker ni att jag bör ge upp och göra dom slutna istället? Eller har ni någon mer bra idé?

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2013-10-05 15:12

Framförallt så finns dippen där på båda högtalarna. Så dippen kan vi stryka som problem mer än att mätningarna blir svårare att läsa av.

Har du gjort en mätning (med mic) nu med de kortaste rören? Vore skojj att se skillnaden mot de första mätningarna.

Hur sitter rören i lådan nu när de är kortade? Hur långt är det mellan öppning och lådvägg? Tänkte om det blivit lite för trångt.
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-05 15:17

sebatlh skrev:Framförallt så finns dippen där på båda högtalarna. Så dippen kan vi stryka som problem mer än att mätningarna blir svårare att läsa av.

Har du gjort en mätning (med mic) nu med de kortaste rören? Vore skojj att se skillnaden mot de första mätningarna.

Hur sitter rören i lådan nu när de är kortade? Hur långt är det mellan öppning och lådvägg? Tänkte om det blivit lite för trångt.
http://imageshack.us/photo/my-images/62/ql6c.png/

Den gröna är portad med kortaste rören

Och det har var en av dom första mätningarna med portad...

http://imageshack.us/photo/my-images/818/rj4h.png/

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2013-10-05 15:19

doglas2009 skrev:
AndersD skrev:Nu börjar det snart närma sig vadslagning här, sätter nog mina pengar på Svante 8)

Gröna kurvan är portad och den blå är en gammal sluten. Jag mätte på slutsteget tidigare, och det var tydligen som det ska...

Men är den dippen verkligen det stora problemet? Det borde ju inte göra att det känns som att det är lite bas vid 20-30hz...

Svante ställde tidigare en fråga om XTZ som (vad jag sett) inte blev besvarad. Är mätningen med XTZ ett frekvenssvep precis som med telefonen?
Isåfall borde du mäta förstärkaren även när du kör med XTZ, precis som du gjorde med mobilen som källa.

Dippen ÄR ett problem, om inte annat så förvirrar den oerhört vid bedömning av avstämningsfrekvensen.
.....

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-05 15:21

AndersD skrev:
doglas2009 skrev:

Svante ställde tidigare en fråga om XTZ som (vad jag sett) inte blev besvarad. Är mätningen med XTZ ett frekvenssvep precis som med telefonen?
Isåfall borde du mäta förstärkaren även när du kör med XTZ, precis som du gjorde med mobilen som källa.

Dippen ÄR ett problem, om inte annat så förvirrar den oerhört vid bedömning av avstämningsfrekvensen.
Jag svarade på den. Det är ett frekvenssvep, likt det i telefonen, dock är det i XTZ mycket snabbare.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-05 15:25

sebatlh skrev:
Hmm, det beror på hur man ser det. Det är en 45gradig böj uppåt, men mellan nederdelen av röret och bakväggen är det 5cm, och mellan ovandelen och bakväggen är det 14cm.

Användarvisningsbild
RuneStone

Inläggav RuneStone » 2013-10-05 16:31

doglas2009 skrev:http://imageshack.us/photo/my-images/547/am90.png/

Är du allvarlig ? Dom där kurvorna är ju näst intill identiska.. Det måste vara ett mätfel, eller så är båda kurvorna med portad låda..

Har du laddat hem en nyare version av XTZ eller kör du med den versionen som är med i kartongen ?
Jag fick små mätfel när jag körde nyste versionen med en äldre mic även fasten XTZ menar att det ska fungera..

Har du gjort någon mätning på 1 meter för att se hur det summerar(ja jag vet att rummet påverkar, men man kan ändå få ut nyttig info av det samt att xtz är ganska bra på att kompensera bort rummet).

Mät fullrange på 1 meter och visa RAW-kurvan
Kompromiss är aldrig ett alternativ

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-05 16:34

RuneStone skrev:
doglas2009 skrev:http://imageshack.us/photo/my-images/547/am90.png/

Är du allvarlig ? Dom där kurvorna är ju näst intill identiska.. Det måste vara ett mätfel, eller så är båda kurvorna med portad låda..

Har du laddat hem en nyare version av XTZ eller kör du med den versionen som är med i kartongen ?
Jag fick små mätfel när jag körde nyste versionen med en äldre mic även fasten XTZ menar att det ska fungera..

Har du gjort någon mätning på 1 meter för att se hur det summerar(ja jag vet att rummet påverkar, men man kan ändå få ut nyttig info av det samt att xtz är ganska bra på att kompensera bort rummet).

Mät fullrange på 1 meter och visa RAW-kurvan
Jag är väldigt seriös, men jag tycker också att det är skumt. Jag har programmet som följde med, jag har testat ladda ner "advanced" men det programmet hittar inte min mic...

Jag har inte gjort någon mätning på en meter, men det kan jag göra...

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2013-10-05 16:34

doglas2009 skrev:
sebatlh skrev:
Hmm, det beror på hur man ser det. Det är en 45gradig böj uppåt, men mellan nederdelen av röret och bakväggen är det 5cm, och mellan ovandelen och bakväggen är det 14cm.

Aha, jag trodde du hade tagit bort böjjarna med i de senaste mätningarna.

Ok. Så det som är gjort är alltså:
1) Du har mätt impedansen med ~60cm rör och hittat en topp vid ca 25Hz.
2) Du har kortat av rören med 12cm och impedansmätningen ger även då en topp vid ca 25Hz
3) Förstärkaren har inget fuffens för sig när du gör ett tonsvep med mobilen.
4) Nånting i XTZ-setupen ger en rejäl dipp vid 50Hz eller så.
5) Mätning med mic i lådan med ~50cm rör tyder på en avstämning kring 20Hz
6) Närfältsmätning med 50cm rör ger inte en tydlig dipp vid 20Hz.

5 och 6 säger väl lite emot varandra?
Det skulle kunna kompletteras med en mätning vid en av portarna. Kanske är tydligare där.

Jag hade nog fortfarande tagit bort böjjarna. Om inte annat för att få upp avstämningen i frekvens så att båda impedanstopparna syns tydligt så att man vet vart allt ligger. Det kan vara lite vanskligt att höra vad som händer också när man ligger så nära hörselgränsen också (ca 20Hz).
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-05 16:36

sebatlh skrev:
doglas2009 skrev:
sebatlh skrev:

Aha, jag trodde du hade tagit bort böjjarna med i de senaste mätningarna.

Ok. Så det som är gjort är alltså:
1) Du har mätt impedansen med ~60cm rör och hittat en topp vid ca 25Hz.
2) Du har kortat av rören med 12cm och impedansmätningen ger även då en topp vid ca 25Hz
3) Förstärkaren har inget fuffens för sig när du gör ett tonsvep med mobilen.
4) Nånting i XTZ-setupen ger en rejäl dipp vid 50Hz eller så.
5) Mätning med mic i lådan med ~50cm rör tyder på en avstämning kring 20Hz
6) Närfältsmätning med 50cm rör ger inte en tydlig dipp vid 20Hz.

5 och 6 säger väl lite emot varandra?
Det skulle kunna kompletteras med en mätning vid en av portarna. Kanske är tydligare där.

Jag hade nog fortfarande tagit bort böjjarna. Om inte annat för att få upp avstämningen i frekvens så att båda impedanstopparna syns tydligt så att man vet vart allt ligger. Det kan vara lite vanskligt att höra vad som händer också när man ligger så nära hörselgränsen också (ca 20Hz).
Tack så mycket för "summeringen"! :)

Jag kan först och främst testa att mäta vid en av portarna sedan kan jag korta rören ännu mer, ifall det behövs...

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2013-10-05 17:00

Funderade lite mera på den där dippen.
Här slog jag ihop två mätningar innan jag insåg att de var samma konfiguration, så lite rörigt.
Bild
Men tittar man på kurvan från inifrån högtalaren, alltså den som stiger ned till ca 20Hz, så ser det snarare ut som en förskjutning. Jag ritade i två linjer med samma lutning för att bättre illustrera detta.
Ser ut som en sänkning av nivån med ca 15dB.
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-05 17:04

sebatlh skrev:Funderade lite mera på den där dippen.
Här slog jag ihop två mätningar innan jag insåg att de var samma konfiguration, så lite rörigt.
Bild
Men tittar man på kurvan från inifrån högtalaren, alltså den som stiger ned till ca 20Hz, så ser det snarare ut som en förskjutning. Jag ritade i två linjer med samma lutning för att bättre illustrera detta.
Ser ut som en sänkning av nivån med ca 15dB.
Jag förstår inte riktigt vad du vill komma fram till ...? :?

Nu håller jag på att försöka få bort böjarna, dom sitter STEEEENHHÅÅÅÅRRRTTT, jag förstår inte hur dom tänkte att man ska få bort dom 8O

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2013-10-05 17:17

Det var bara en observation, inget mer :)
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-05 17:19

sebatlh skrev:Det var bara en observation, inget mer :)
Okej! :)

När jag får bort böjarna blir det impedansmätning, närfältsmätning med och utan lock :)

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2013-10-05 17:19

doglas2009 skrev:

När jag får bort böjarna blir det impedansmätning, närfältsmätning med och utan lock :)

Utan lock kan du skippa om du vill. Den kommer bli som förut.
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-05 17:20

sebatlh skrev:
doglas2009 skrev:

Utan lock kan du skippa om du vill. Den kommer bli som förut.
Jahopp, då blir det mindre att göra :D

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum