Moderator: Redaktörer
zartok skrev:Uppdatering på ljudfronten.
Basen blev MYCKET bättre när jag ställde dom mot väggen slåendes åt sidan. Vansinnigt mycket jämnare i rummet! Komorok, ni är ett geni!
Dock så hade jag ett litet problem. Till vänster i soffan så låter basen som hos jonas, dvs jämn som fan och utan den där höjda punchen. Till höger i soffan, där dörren ändå är öppen så låter basen höjd och med bra tryck, som jag föredrar den. Jag började tänka vad som skiljde höger från vänster. Kollade höger. Kollade vänster. Åt höger: en öppen dörr, ingen speciellt. Åt vänster:
Tror ni att runt 2 kubikmeter dämpmaterial kan påverka basen så mycket att den blir jämn? Ehm... jag gissar på att jag har hittat felkällan
zartok skrev:Haha, vi får se om dom inte kan stängas in någonstans tills det att jag gör nästa gäng subbar. Jag sätter ju endel dämpning ner i dom också![]()
Så tyvärr, allt kommer nog användas
zartok skrev:boom skrev:Stäng dörren.
ALDRIG! Har du någon aning vilket satanistiskt tryck det blir där inne då! :O
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1320776Ihlberg skrev:Vad är det för stativhögtalare du spelar med?
Jag har två Dayton Audio RSS460HO 18" på ingång från staterna och har funderat lite hur det kommer funka med mina Dynaudio Focus 140.
Som det är nu så spelar dom fullregister och då känns som jag ligger precis på gränsen av vad dom pallar ibland när jag ser på film.
Antar att jag kommer kunna spela lite högre sen när basarna är inkopplade och jag kan dela av stativhögtalarna vid lämplig frekvens.
zartok skrev: positivistisk
zartok skrev:[s]Man[/s] Jag kan inte mäta sig till ljud i mina preferenser
zartok skrev:På universitetet har vi en annan betoning på positivism, eller använder det på ett annat sätt. Där menar vi, speciellt inom psyko och sociologisidan att positivism innebär att allt går att mäta bara man mäte med rätt metoder. Således menar vi också att det mesta är kvantifierbart. Jag ställer mig lite på andra sidan när det kommer till ljud. Man kan inte mäta sig till ljud i mina preferenser, det såg vi hos jonas bio.
zartok skrev:Det jag upplever att jag får ut av mätningar kan vara ekotiden. Basen beter sig väldigt annorlunda här mot hos jonas ställe. Han har typ 200ms eko genom så gott som hela mellanregistret medans jag nog har massvis mycket mer över hela registret. Så jag håller med dig adzer, detta då mina öron tycker annorlunda mot mätningar. Jonas bio var awesome. När vi hade boostat basen 20dbsatan vilket bra ljud det var då
zartok skrev:Jepp. Mätningar säger bara att jag är basskadad. Å andra sidan, jag är orolig för att mitt ljudintresse kommer röra sig mer mot ett hifiintresse snart iaf
Boom: som sagt, för mig är mätningar inte lika viktigt. Jag har fått min peak i rummet förklarad, fast den hörs rätt ordentligt också. Mätningar säger ju bara mer exakt det hörseln berättar. Så nej, jag är inte så brydd om mätningar. Låter det bra så får det mäta lite hur det vill för mig
zartok skrev:Det var en kille här rätt många sidor bak som förutspådde den peaken i rummet på 37hz, och då ekot ligger på 37-38 så gissar jag att det inte kommer från basen. Basen är ju jämn fö, det är v0bara det att den ger ett fett eko i två resonanslägen.
zartok skrev:vi pratar om rumsresonansen nu, det är ju den som ekar, och går ner en jädrans massa när jag öppnar dörren. adhoc lär ha gjort sin räkning rätt då han förutspådde det.
zartok skrev:Har jag pysslat med bilstereo?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 27 gäster