Dylan på Globen

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

PekkaJohansson
Popkulturist

Dylan på Globen

Inläggav PekkaJohansson » 2005-10-13 17:39

Jaha, så ska man ansluta sig till skaran av gubbrockare och folkies och se Dylan på Globen på måndag. Har inga egentliga förhoppningar, eftersom Dylan inte hör till mina stora favoriter. Tänkte mest att det kunde vara kul att se karln innan han trillar av pinn. Han var ju, som han själv uttryckte det, nära att träffa Elvis för några år sedan... 1 180 kronor kostade två biljetter på rad 26. Man får hoppas att Dylan är på bra humör, att någon bygger om Globen och att ljudkillarna kör en Revaxör-kur under helgen...

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-10-13 19:57

Bara han inte trillar av Globen, men den är ju ganska stor förstås.
Månne skulle ljudet vara bättre om han de facto spelade på
Globen, i stället för i? :wink:

Hoppas du får lite valuta för pengarna trots allt! Redogör gärna
även för vem som ansvarade för ljudet och hur han skötte sig.
Nyttigt kan också vara att ringa arrangören i förväg och fråga hur
hörselfarligt de avser att spela. Sedan kan man ta med sig en
mätare (utöver de obligatoriska öronpropparna) och kontrollera,
gärna med D-vägning om möjlighet finns. Om det går att mäta dist
vet jag inte, men hörseln brukar tala sitt tydliga språk...

Mvh E*,
som undrar om det inte behövs starkare doningar än Revaxör.
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-10-13 22:57

E skrev:Bara han inte trillar av Globen, men den är ju ganska stor förstås.
Månne skulle ljudet vara bättre om han de facto spelade på
Globen, i stället för i? :wink:

Hoppas du får lite valuta för pengarna trots allt! Redogör gärna
även för vem som ansvarade för ljudet och hur han skötte sig.
Nyttigt kan också vara att ringa arrangören i förväg och fråga hur
hörselfarligt de avser att spela. Sedan kan man ta med sig en
mätare (utöver de obligatoriska öronpropparna) och kontrollera,
gärna med D-vägning om möjlighet finns. Om det går att mäta dist
vet jag inte, men hörseln brukar tala sitt tydliga språk...

Mvh E*,
som undrar om det inte behövs starkare doningar än Revaxör.

Dylan brukar inte spela för starkt och dessutom ha hyggligt ljud. Inte det bästa men i alla fall klart över medelsnittet.

Däremot är han en humörmänniska och hur bra det blir är naturligtvis beroende på dagsformen. Det som påverkas mest är dock hans vilja att snacka och berätta mellan låtarna. Är humöret på botten brukar han stämma gitarren med ryggen mot publiken som mellansnack :-)

/ B

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-10-14 00:16

Pekka! Skit i förutsättningarna och snack om gubbrock och folkies!
Ta till dig Dylan, musikern, poeten, författaren och ledstjärnan. I skuggan av honom hukar de övriga, Beatles, Stones och de andra storheterna. Detta är levande musikhistoria, THIS IS IT!!! 8)
McIntoshnörd!

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-10-14 09:35

Hajen1, ta inte mitt snack om gubbrock och folkies alltför allvarligt. Jag tror bara att det är bra att hålla en viss distans till den kult som omger inte bara Dylan utan en lång rad artister och genrer. Jag inser förstås Dylans betydelse och håller en handfull av hans låtar som riktigt bra. Vem vet, kanske får jag inspiration att söka mig bortom samlingarna och "Blonde on blonde"?

E: Ljudtrycksmätaren ligger redo!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-10-14 10:44

Såg Dylan i Roskilde 2001 och det var olidligt seeeegt! :mrgreen:

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-10-14 11:07

ska se han i scandinavium näst fredag :?
Miljö-alarmist

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-10-14 11:55

Hetsporren skrev:Såg Dylan i Roskilde 2001 och det var olidligt seeeegt! :mrgreen:

Du skall icke häda! :D

Skämt åtsido. Bills uttalande om hans humör stämmer ju. Han kan riva av låtarna i ett fruktansvärt tempo, strunta i medmusikanterna,
visa en tröttsam arrogans osv. Men är han på bra humör då är han suverän.

PS En annan av de stora som kan vara lika jobbig på scenen är Van Morrison.
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
Manzarek

Inläggav Manzarek » 2005-10-14 12:53

Den av mig bevittnade spelningen med honom i Helsingborg - på Sofiero 2001 - var konsertmässigt någonstans mellan lysande och trist. Märkliga versioner av vissa klassiker (Mr. Tambourine Man) blandades med svängigare diton (Rainy Day Women #12#45). Men atomsfären var obeskrivling. Söta par i 25 års åldern som satt och hade picknick, A-lagare som skrålade sina Dylan-favoriter och 50 åriga män med grått hår, svarta jeans och fula Dress Man skjortor stod likt statyer, hållandes sina fruar i händerna och med en uppsyn som sa ungefär: JESUS SKA KOMMA HIT IKVÄLL(!!).
The world divides into facts

Ludwig Wittgenstein

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-10-14 21:14

Manzarek: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-10-17 10:50

:-D :-D :-D

Ja, Jesus eller Judas är väl frågan för mången Dylan-fantast...

Laddade upp med "Essential Bob Dylan" igår kväll, men stängde på sambons uppmaning av efter sex-sju låtar. Farbror Bob lät rejält gnällig via OA 5-orna i vardagsrummet. Nåja, det blir nog bra ändå. Läste i tidningen i morse att Dylan numera pratar. Det bådar gott. Den röda spisarboxen är packad med ljudtrycksmätare, hifi-öronproppar från Apoteket och konsertbiljetter. Vi startar med mat och någon öl i Globens shoppingcenter för att känna in stämningen och byta några ord med de vallfärdande gråhåriga...

Pekka, i svarta jeans...
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2005-10-17 11:05

Såg his Bobness förra gången in the globb. Två år sedan, tror jag det var. Nu gillar ju jag Bob, även de nya skivorna och tyckte väl att han attityd var stenbra! Emellanåt så svängde det riktigt svängigt och ibland, som man liksom ska förvänta sig, så var det en mycket tråkig dag på jobbet. En upplevelse var det!

Satt på typ rad 16 (?), inte alltför långt ut i sidan och betalade väldigt lite pengar.

Ljudet. :( :( :cry: :cry: 8O 8O :evil: :roll: :cry:
Så dåligt har jag ALDIRG hört något låta. Och då har jag själv spelat i band och lyssnat på en hel del (ljudtekniskt) rätt mediokra framföranden av olika slags musik. Bob var sämst. Min klockradio (billigast) poppar bättre. Inte alltför starkt, dock. Bara skränigt, skikigt, tunnt, mullrigt.

Men, som sagt. Bob är tuffast!

/en john som hade svarta jeans igår på globen

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-10-17 11:47

Varför spelar han i Karlstad, men inte i Malmö?

Karlstad av alla städer!?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-10-17 14:21

Alexi skrev:Varför spelar han i Karlstad, men inte i Malmö?

Karlstad av alla städer!?

Han kanske vill sänka Sven-Ingvars :? 8)
McIntoshnörd!

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-10-17 14:40

Tja, kunde Beatles spela i Borås, Eskilstuna och i Karlstad så kan väl Dylan. Hendrix och The Who har lirat i Örebro. Hittade förresten en trevlig länk om Beatles Sverige-turné hösten 1963: http://home.swipnet.se/~w-29168/Beattour1963.htm

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-10-17 19:47

Hendrix har väl dessutom lirat två gånger i Högboladan (visst heter den så?)? Har för mig att Magister Wermelin sagt det! :)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-10-18 00:39

Jaså var det i ladan? (den stora röda?) Då vet man det.. 8)

Användarvisningsbild
Claes7

Inläggav Claes7 » 2005-10-18 00:40

om jag inte minns fel så har Hendrix spelat även han i Karlstad.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-10-18 01:18

Jävla tjat om Karlstad! :)

Ljudrapport tack Pekka! Var det 3% dist och 115dB(A) i snitt som vanligt? :roll: :wink:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2005-10-18 02:37

dawen skrev:Jävla tjat om Karlstad! :)

Klaga inte, tönt :wink: 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-10-18 02:53

Om Brynäs brukar man ju säga taskigt kaffe och Thomas DiLeva. Nog för att det kanske finns bättre artister i Karlstad, men kaffet...urk! :wink:

Kom igen nu Pekka, konserten är väl slut? Var det inte måndag? :)

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-10-18 10:22

Två siffror har etsat sig fast i mitt huvud - och i mina öron - sedan gårdagen: 100 och 105. Den förra beskriver den konstanta ljudnivån i dB under konsertens första hälft, den senare den konstanta ljudnivån i dB under konsertens andra hälft. Några låtar hade en konstant ljudnivå på 107 dB. Jag blev förvånad över det extremt komprimerade ljudet. Ytterst sällan låg man mer än 2 dB över eller under medelvärde. Jag hade ändå ställt mätaren på snabb respons.
Konserten var minst sagt ansträngande och än i dag, tisdag, är jag trött i öronen. Jag försökte med både Apotekets hifi-öronproppar och gamla hederliga skumplastproppar, men inget hjälpte. På raden bakom satt en barnfamilj som inte hade öronproppar och led unisont. En snäll kvinnlig ordningsvakt kom till deras undsättning under senare delen av konserten.
Inför extranumren sprang jag bort till mixerkillarna och frågade varför de spelar konstant 107 dB. De muttrade något ohörbart och jag ställde samma fråga på engelska. Jag fick inget svar men tyckte mig se det där alltför bekanta, lätt korkade ansiktsuttrycket hos någon som tror att han eller hon behärskar något och omvärlden inte har en susning - när det i själva verket är tvärtom. Jag insåg att vidare påtryckningar var lönlösa och återgick till min plats.
Konserten då? Jo, genom dånet gick det att urskilja att Dylan sjöng hyggligt bra och att bandet var samspelt. Snygg minimalistisk scendekor med bara svarta och röda draperier och inga bildskärmar eller liknande. Under konsertens senare del projicerades en stjärnhimmel bakom musikerna. Dylan stod bakom ett elpiano som stod på tvären och lämnade detta då och då när han blåste i sitt munspel. Han sa inte ett ord mellan låtarna, bortsett från presentationen av bandet under extranumren. Kände igen endast en handfull låtar (Stuck inside of Mobile with the Memphis Blues Again, All Along The Watchtower, Like A Rolling Stone plus någon ytterligare). Resten lät som ganska trivsam mogen rock - om man bortser från den plågsamma ljudnivån, förstås. Inget särskilt med andra ord. Jag gick efter två extranummer för att inte missa 22.36-bussen från Farsta.
Jag är inte överraskad över kvällen, och därför är heller inte min besvikelse särskilt stor. Det här är helt enkelt vad man kan vänta sig när man går på konsert anno 2005. Kvällen blev ändå ganska trivsam eftersom vi träffade några gamla studiekamrater över en öl och hamburgare före konserten och jag köpte en nyutgåva på DVD av The Rutles för 99 kronor.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-10-18 10:27

Hetsporren skrev:Såg Dylan i Roskilde 2001 och det var olidligt seeeegt! :mrgreen:

I går var det tydligen ännu värre än "seeegt"? Minus (!) i betyg! :twisted:

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-10-18 10:30

Nja, hade det spelats 20 dB svagare hade det kanske varit njutbart. Jobbigt är snarare ordet.

Mvh Pekka
Kan inte leva utan pop

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-10-18 10:33

PekkaJohansson skrev:Nja, hade det spelats 20 dB svagare hade det kanske varit njutbart. Jobbigt är snarare ordet.

Inte enligt Aftonbladets utsände (se min länk i förra inlägget)... :wink:

Jag vill aldrig mer se Dylan stå bakom ett litet piano
och plinka och bräka sitt låtmaterial åt fanders.
Jag vill, som det känns just nu, aldrig se en enda livekonsert till.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-10-18 10:52

Aha, missade din länk! Jag har läst Nils Hanssons recension i DN och den var betydligt mer positiv. Jag har skickat mina intryck till honom, frågat varför tidningarnas recensenter inte tar upp frågan om ljudnivåerna och erbjudit mig att skriva en mer samlad text i DN om ljudnivåer och -kvalitet i dagens popmusik - både på konsert och på skiva. Får se om han nappar.

Edit: såg i låtlistan att jag inte missade något ytterligare nummer. Ryktet gick att han skulle avsluta med "Blowin' in the Wind".

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-10-18 11:54

PekkaJohansson skrev:Jag hade ändå ställt mätaren på snabb respons.

Hej Pekka! Vad var det för mätare du hade? Om det var så låg dynamik som du skriver är det mycket, mycket märkligt!

PekkaJohansson skrev:Inför extranumren sprang jag bort till mixerkillarna och frågade varför de spelar konstant 107 dB. De muttrade något ohörbart och jag ställde samma fråga på engelska. Jag fick inget svar men tyckte mig se det där alltför bekanta, lätt korkade ansiktsuttrycket hos någon som tror att han eller hon behärskar något och omvärlden inte har en susning - när det i själva verket är tvärtom.

Konstigt att det anställs idioter när det finns så många på det här forumet som skulle kunna göra det så mycket bättre! :wink:

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-18 11:57

Det kan ju vara så enkelt att His Bobness har krävt att dom skall mixa på det viset? Killarna kanske är lika sura som publiken, men man biter inte den hand som föder en. Jag har svårt att tro att man blir ljudansvarig på en världsturné om man är helt talanglös, däremot kan ju chefen som råkar vara låtskrivare och inte ljudkille ha helt konstiga ljudideal ...

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-10-18 12:05

Nämen, kan det finnas fler faktorer än iq-nivå:n hos ljudteknikern som spelar in? 8O :wink:

Jag försöker inte säga att det är rätt att spela skitstarkt, men samtidigt så är det inte heller så enkelt att man kan dra ner en masterregel och voila, mycket bättre! Det är otroligt många faktorer som spelar in, och som xeizo påpekar så är det bara indirekt som publiken är ens kund. Det är någon form av produktionsbolag som i vanliga fall betalar din lön, och om publiken säger sänk och bolaget höj så resulterar det i slutändan att man får hitta ett annat sätt att betala hyran.

Trist dock att det ska behöva vara såpass starkt och dessutom inte ett dugg bra :( 107 dB är alldeles för starkt, det håller jag verkligen med om.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-10-18 12:48

Jag äger Radioshacks digitala ljudnivåmätare. Har ingen klar uppfattning om dess kvaliteter, men också mina öron sade mig att det inte var särskilt stor dynamik - det mesta lät som en enda jämntjock gröt.

Jag vill naturligtvis inte dra hela ljudteknikerkåren över en kam, men något måste ha hänt när njutbart live-ljud är ett sällsynt undantag. Jag får ofta icke-svar och minst sagt oförstående miner till svar när jag vänligt frågar om det smärtsamt höga live-ljudet. Den som är ljudtekniker borde kunna inse att han eller hon är där för publikens skull. Vem skulle i andra sammanhang komma på idén att sälja en tjänst och sedan bara skita i vad konsumenterna tycker och upplever? Jag är medveten om att jag skjuter på sittande fågel, men att bara tiga still hjälper varken mig eller mina öron - eller någon annans heller för den delen.

Jag är medveten om att Globen är en sällsynt dålig konsertarena. De reflexer som kommer ungefär samtidigt från alla riktningar någon sekund efter direktljudet gör det extra onjutbart att lyssna på musik där. Varför skulle inte en första åtgärd vara att dra ner masterregeln i syfte att lindra kakafonin?

Jag fick nyss ett goddag yxskaft-svar från Nils Hansson på DN. Han skriver visserligen att han har fått fler mejl om ljudet, men att han själv inte hade några problem annat än en bänkgranne som blåste i sitt munspel när hon diggade extra hårt. Någon respons på mina förslag om mer debatt i de här frågorna gavs icke.

Det verkar som om det bara återstår att rösta med fötterna - och helt sonika sluta att gå på stora konserter. Ingen sådan har vid närmare eftertanke varit tillfyllest sedan Marillion i Eriksdalshallen 1985. Desto trevligare att det går att njuta av musik på annat vis - antingen akustiskt i konsertsalar, elektriskt på små syltor eller hemma framför stereon .

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2005-10-18 12:54, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte leva utan pop

Nästa

Återgå till Musikstugan