Zartoks Rudolphia, Fyra nya börjar ta form

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-10-06 21:06

boom skrev:
zartok skrev:Har jag pysslat med bilstereo?

Se vad jag hittade som du skrev

jag ska även säga att jag har en tinnitusskada från min första bil (stereon var duktig i den) vilket gör att jag har svårt att lyssna på diskant och mellanregister på hög volym. bas går däremot rätt bra :)

Hahaha, så jag har pysslat med bilstereo för att jag köpte en beggad bil som hade ett uppgraderat ljudsystem? När bilen köptes av första ägaren så beställde denne ett uppgraderat ljudsystem. Det brukar man kunna göra på många bilar. När bilen såldes så fanns högtalarna kvar. Min prius har även den ett uppgraderat jbl-ljudsystem, men det innebär absolut inte att jag pysslat med bilstereo. Mina bilar har av ett sammanträffande haft det som extratillval. Köpta begagnade.

Illuminatus kan det säkert ha varit. Han har nog bättre förutsättningar än mig iaf :)

Användarvisningsbild
Ihlberg

Inläggav Ihlberg » 2013-10-06 21:24

zartok skrev:I am back! :)
Boom: jag ska se om jag kan sätta lika mycket dämpning höger som vänster och därmed stänga dörren när jag får mina svanå v6.

Ihlberg: det är som doug skrev, ett par volent vl-2. Mirakulösa diskanter i dom. Det är synd att så få hört talas om dom och färre hört dom, dom är lysande! :)
Jag själv lyssnar med högt ställd bas eftersom jag är känslig för högre frekvenser. Boostar man basen runt 20db eller så så kan man få upplevelsen av att spela väldigt högt utan att topparna säger emot.

Att spela lika högt med dina frontar i framtiden som du gjort nu behöver inte nödvändigtvis göra att det låter bättre pga att topparna spelar mindre bas. Jag har själv upplevt många högtalare som blir ansträngda i mellanregister eller diskant när dom spelar högt och att det är därför man inte kan spela högre. Basen är för mig inte den källa jag märker spelar på gränsen med andra ord :)

Så jag kommer inte kunna spela skithögt med mina frontar heller, men då dom ändå kostade 40 papp så bör dom kunna spela i 90db problemfritt, och mer än så klarar inte mina öron av :)

Det var ett nytt märke för mig ja, ser jäkligt fina ut.

Det kan nog bli som du säger, att man nöjer sig med en lite lägre ljudnivå när man får lite mer basstöd. Mina focus har bra bas, men dom kräver ju rätt hög volym innan dom blommar ut.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-10-06 21:57

zartok skrev:
boom skrev:
zartok skrev:Har jag pysslat med bilstereo?

Se vad jag hittade som du skrev

jag ska även säga att jag har en tinnitusskada från min första bil (stereon var duktig i den) vilket gör att jag har svårt att lyssna på diskant och mellanregister på hög volym. bas går däremot rätt bra :)

Hahaha, så jag har pysslat med bilstereo för att jag köpte en beggad bil som hade ett uppgraderat ljudsystem? När bilen köptes av första ägaren så beställde denne ett uppgraderat ljudsystem. Det brukar man kunna göra på många bilar. När bilen såldes så fanns högtalarna kvar. Min prius har även den ett uppgraderat jbl-ljudsystem, men det innebär absolut inte att jag pysslat med bilstereo. Mina bilar har av ett sammanträffande haft det som extratillval. Köpta begagnade.

Illuminatus kan det säkert ha varit. Han har nog bättre förutsättningar än mig iaf :)

Okej där ser man original skit får man inte tinnitus av för det låter så jävla dåligt att man bara vill stänga av skiten.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-10-06 22:09

njae, jag skulle nog inte säga det. redan kia ceed i första versionen hade en rätt jädrans bra originalstereo. jag skulle tro att en merca c-klass i originalutförande har en bättre stereo, och den kostar väl runt 300 ny, så den går ju heller inte under bilar som man aldrig kommer köpa för att dom är för dyra.

jag har faktiskt inte hemskt mycket erfarenhet av bilstereos för att ge någon direkt bra bild av det. jag har hört volvos uppgraderade system, men det lät hemskt. bilstereo är faktiskt något som jag aldrig upplevt som bra direkt. men mina preferenser kommer ju från ex mina volentar, och det är ju lite knepigt att klämma in det ljudet i en bil så att säga. man har ju andra möjligheter.

nu kommer väl folk att demonstrera, men jag tror faktiskt inte att det går att få riktigt bra ljud alls från en vanlig bil. finns hemskt dyra uppgraderingsbara system från bose, jbl osv, men jag är skeptisk till dom. bäst ljud tror jag är och förblir ljud i ett rum :)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-10-06 22:32

zartok skrev:njae, jag skulle nog inte säga det. redan kia ceed i första versionen hade en rätt jädrans bra originalstereo. jag skulle tro att en merca c-klass i originalutförande har en bättre stereo, och den kostar väl runt 300 ny, så den går ju heller inte under bilar som man aldrig kommer köpa för att dom är för dyra.

jag har faktiskt inte hemskt mycket erfarenhet av bilstereos för att ge någon direkt bra bild av det. jag har hört volvos uppgraderade system, men det lät hemskt. bilstereo är faktiskt något som jag aldrig upplevt som bra direkt. men mina preferenser kommer ju från ex mina volentar, och det är ju lite knepigt att klämma in det ljudet i en bil så att säga. man har ju andra möjligheter.

nu kommer väl folk att demonstrera, men jag tror faktiskt inte att det går att få riktigt bra ljud alls från en vanlig bil. finns hemskt dyra uppgraderingsbara system från bose, jbl osv, men jag är skeptisk till dom. bäst ljud tror jag är och förblir ljud i ett rum :)

Du har aldrig hört ett bra billjud hör jag det kan låta bättre än vad det gör hemma.Men då får man skippa original junket.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-10-06 23:09

Det kanske är du som inte hört ett bra hemmaljud? Man har ju betydligt betydligt bättre möjligheter med exempelvis akustik i rum än i bilar, och akustiken kan väl göra halva ljudet? :P

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-10-07 05:36

zartok skrev:Det kanske är du som inte hört ett bra hemmaljud? Man har ju betydligt betydligt bättre möjligheter med exempelvis akustik i rum än i bilar, och akustiken kan väl göra halva ljudet? :P

Jodå jag har hört bra hemmaljud och jag har hört bra billjud och det skiljer inte så mycket möjligen att prislappen blir högre på billjudet.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-10-07 08:10

Det blir väl betydligt svårare med akustiken i en bil än i ett rum? :P
I så fall, case closed. Folk pratar ju trots allt om att man behöver ta in akustiker till sina rum för att grejja, men bilakustiker torde vara ovanliga.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-10-07 09:21

zartok skrev:Det blir väl betydligt svårare med akustiken i en bil än i ett rum? :P
I så fall, case closed. Folk pratar ju trots allt om att man behöver ta in akustiker till sina rum för att grejja, men bilakustiker torde vara ovanliga.

Det finns dom som håller på med akustik i bil och det är samma sätt att vinkla in högtalarna som hemma men rör man sig inte i bilstereo världen så kan det vara svårt att förstå vilket ljud man kan åstakomma i en bil.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-10-07 09:33

Still, om vi nu skulle räkna herr öhman som sitter här mycket till en av sveriges, om inte sveriges bästa akustiker, varför väljer han bara att ta sig an rum som är nog stora? Jag tror inte han jobbar med 12 -kvadratsrum. Även med min ytterst begränsade kunskap i ämnet så måste jag ju säga att ett rum har stora fördelar mot ett slutet minimalt utrymme som en bil erbjuder. Om inte så skulle ju alla råaudiofiler bara bygga in bilar i lyssningsrummen för att få bättre ljud, right?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-10-07 09:36

Du har ju utan tvekan mer yta att röra dig på och bygga om i ett rum. Dessutom är jag inte så förtjust i att sitta för nära högtalarna.

Visst kan det låta bra i en bil, men jag har aldrig hört en bil som kan mäta sig med ett riktigt bra lyssningsrum. Kan finnas, men jag är tveksam.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-10-07 10:19

zartok skrev:Still, om vi nu skulle räkna herr öhman som sitter här mycket till en av sveriges, om inte sveriges bästa akustiker, varför väljer han bara att ta sig an rum som är nog stora? Jag tror inte han jobbar med 12 -kvadratsrum. Även med min ytterst begränsade kunskap i ämnet så måste jag ju säga att ett rum har stora fördelar mot ett slutet minimalt utrymme som en bil erbjuder. Om inte så skulle ju alla råaudiofiler bara bygga in bilar i lyssningsrummen för att få bättre ljud, right?

En rå audiofil har även bra ljud i sin bil och då går orginal fet bort.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-10-07 10:39

Om man fixar till audiofilljud i bilen också, var skall man då lyssna på alla dåligt inspelade plattor?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-10-07 11:10

Nattlorden skrev:Om man fixar till audiofilljud i bilen också, var skall man då lyssna på alla dåligt inspelade plattor?

Har du så dålig musik

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-10-07 11:11

boom skrev:
Nattlorden skrev:Om man fixar till audiofilljud i bilen också, var skall man då lyssna på alla dåligt inspelade plattor?

Har du så dålig musik

Står du ut med Amanda Jensen-plattorna vid någon som helst volym i stereon så har du plåtöron (extrapolerat ur "plåtmage" alltså).
It's all fun and games until Darth Vader comes.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-10-07 12:11

Nattlorden skrev:
boom skrev:

Har du så dålig musik

Står du ut med Amanda Jensen-plattorna vid någon som helst volym i stereon så har du plåtöron (extrapolerat ur "plåtmage" alltså).

Är det hon som låter som nån! som röv gökar henne

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-10-07 12:39

boom skrev:En rå audiofil har även bra ljud i sin bil och då går orginal fet bort.

Nejdu boom. Audiofil är att älska ljud. Man behöver inte ens ha en bil för att älska ljud. Hur rå audiofil man än kan vara så finns det sådana som inte ens har körkort. Sen blir det en ekonomisk fråga om att prioritera billjudet. Jag får säga mig vara en audiofil. Jag spenderar kanske en halvtimme i veckan i min bil.

Gör det att jag inte är en audiofil eftersom jag valt att inte spendera massa pengar på billjudet som jag lyssnar på en gång i veckan?
Är audiofil synonymt med att spendera pengar?

Du har nog för första gången helt och hållet fel. Herr öhman måste ju räknas som en audiofil, har han ett råfett system i bilen tro? Bakerman och komorok är två audiofiler, dom älskar ljud. Vad har dom för bilstereos? Jag älskar ljud. Inte har jag fipplat med min bilstereo. Gör det att jag inte är en audiofil? Pga att jag inte spenderat pengar?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-10-07 12:56

zartok skrev:
boom skrev:En rå audiofil har även bra ljud i sin bil och då går orginal fet bort.

Nejdu boom. Audiofil är att älska ljud. Man behöver inte ens ha en bil för att älska ljud. Hur rå audiofil man än kan vara så finns det sådana som inte ens har körkort. Sen blir det en ekonomisk fråga om att prioritera billjudet. Jag får säga mig vara en audiofil. Jag spenderar kanske en halvtimme i veckan i min bil.

Gör det att jag inte är en audiofil eftersom jag valt att inte spendera massa pengar på billjudet som jag lyssnar på en gång i veckan?

Du har nog för första gången helt och hållet fel. Herr öhman måste ju räknas som en audiofil, har han ett råfett system i bilen tro? Bakerman och komorok är två audiofiler, dom älskar ljud. Vad har dom för bilstereos? Jag älskar ljud. Inte har jag fipplat med min bilstereo. Gör det att jag inte är en audiofil? Pga att jag inte spenderat pengar?

Du satte huvodet på spiken att spendera pengar men jag hoppas att du förstår att med lite trixande så går det att få till ett ljud i bil som är lika bra som ett medelklass system jag tror att du inte har hört en orkester som spelar på en motorhuv i nästan perfekt panorering. Ps komorok har inget körkort.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-10-07 13:11

zartok skrev:

Du satte huvodet på spiken att spendera pengar men jag hoppas att du förstår att med lite trixande så går det att få till ett ljud i bil som är lika bra som ett medelklass system jag tror att du inte har hört en orkester som spelar på en motorhuv i nästan perfekt panorering. Ps komorok har inget körkort.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-10-07 13:13

Jag tror att man kan få ett sjujävla bra billjud, och basmässigt så tror jag att man kan få en... mer inre organslaktande bas i en bil än i ett rum. Jag har varit på någon bilmässa med fett billjud, men jag har aldrig riktigt funnit ett ljud som direkt tilltalar mig. Diskanterna har varit lite dåliga för mina öron. Det är där mycket spricker för mig, jag har ju någon slags förkärlek för banddiskanter som finns i ex volent och magnepans stora modeller, och en sådan diskant vete tusan om den går att finna till bilar. Rätta mig om jag har fel dock. Det är helt enkelt mer begränsat med billjud som jag ser det.

Ja, se där. Där jag kommer ifrån så tar man körkort när man är 18. Jag failade på första uppkörningen och fick inget kort förrän ett halvår efter min födelsedag, jag var sent ute. Kulturella skillnader inom landsgränserna är kul att hitta :D

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-10-07 16:19

zartok skrev:Jag tror att man kan få ett sjujävla bra billjud, och basmässigt så tror jag att man kan få en... mer inre organslaktande bas i en bil än i ett rum. Jag har varit på någon bilmässa med fett billjud, men jag har aldrig riktigt funnit ett ljud som direkt tilltalar mig. Diskanterna har varit lite dåliga för mina öron. Det är där mycket spricker för mig, jag har ju någon slags förkärlek för banddiskanter som finns i ex volent och magnepans stora modeller, och en sådan diskant vete tusan om den går att finna till bilar. Rätta mig om jag har fel dock. Det är helt enkelt mer begränsat med billjud som jag ser det.

Ja, se där. Där jag kommer ifrån så tar man körkort när man är 18. Jag failade på första uppkörningen och fick inget kort förrän ett halvår efter min födelsedag, jag var sent ute. Kulturella skillnader inom landsgränserna är kul att hitta :D

det har funnits banddiskanter till bil så länge som jag har hållit på så det är inget nytt.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-10-07 16:22

inte från LCY :P

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-10-07 16:31

zartok skrev:inte från LCY :P

Jaha är det nu någon förkortning på skitspråket nr1.
Senast redigerad av boom 2013-10-07 16:59, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-10-07 16:53

Nejdu, boom. Om du googlar på volent och läser vilka priser vl2 har vunnit så kan du säkert koppla ihop att lcy gör väldigt bra diskanter. Så nej, det är inget skitspråk, det är den bästa (kompakta) diskanten jag hört. Kanske skulle lyssna själv innan du brusar upp dig? Inte bra för blodtrycket att vara så lättretlig som du verkar vara :P

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-10-07 16:57

zartok skrev:Nejdu, boom. Om du googlar på volent och läser vilka priser vl2 har vunnit så kan du säkert koppla ihop att lcy gör väldigt bra diskanter. Så nej, det är inget skitspråk, det är den bästa (kompakta) diskanten jag hört. Kanske skulle lyssna själv innan du brusar upp dig? Inte bra för blodtrycket att vara så lättretlig som du verkar vara :P

jag har inte ens det du pratar om och kommer troligen inte ens att äga ett par för jag är ganska nöjd med det jag har .

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-10-07 18:40

Diskussionen handlade väl om bra banddiskanter?

Jag tror nog att jag skriver såhär: jag tycker att du är duktig på att verka vara en internet toughguy. Men saken är den att jag inte direkt uppskattar sån attityd, oavsett hur duktig man än är i ämnen som man talar om. Jag har trots varningar om dig tänkt att jag ska bilda mig en egen uppfattning och nu tror jag att jag har en.

Du behöver inte försöka blåsa och brösta upp dig på internet i allmänhet och min tråd i synnerhet för att kompensera för om du är en 20-åring och bor hemma med sina föräldrar i pojkrummet. Du beter dig antingen som en sån individ eller som någon som verkar ha en lätt antisocial personlighet. Eller både och. Hur som helst så tror jag att du är vuxen och vet vad jag skriver om.

Finns det en ignorefunktion här någonstans så kommer du åka på den från min sida. Vuxna griniga människor som är bittra på livet och fast i ett dead end arbete helt utan karriärmöjligheter eller snorungar som ska vara tuffa på internet, jag bryr mig inte om vilken av kategorierna du tillhör. Jag ahr då fått nog av din attityd iaf. Så försvinn från min tråd.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-10-07 18:50

zartok skrev:Diskussionen handlade väl om bra banddiskanter?

Jag tror nog att jag skriver såhär: jag tycker att du är duktig på att verka vara en internet toughguy. Men saken är den att jag inte direkt uppskattar sån attityd, oavsett hur duktig man än är i ämnen som man talar om. Jag har trots varningar om dig tänkt att jag ska bilda mig en egen uppfattning och nu tror jag att jag har en.

Du behöver inte försöka blåsa och brösta upp dig på internet i allmänhet och min tråd i synnerhet för att kompensera för om du är en 20-åring och bor hemma med sina föräldrar i pojkrummet. Du beter dig antingen som en sån individ eller som någon som verkar ha en lätt antisocial personlighet. Eller både och. Hur som helst så tror jag att du är vuxen och vet vad jag skriver om.

Finns det en ignorefunktion här någonstans så kommer du åka på den från min sida. Vuxna griniga människor som är bittra på livet och fast i ett dead end arbete helt utan karriärmöjligheter eller snorungar som ska vara tuffa på internet, jag bryr mig inte om vilken av kategorierna du tillhör. Jag ahr då fått nog av din attityd iaf. Så försvinn från min tråd.

Visst skall jag försvinna i från din tråd för du är typen som bara vill ha allt gratis utan att göra ett skit själv eller kan tänka själv tjingeling.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-10-07 18:58

Jag tänker att en bil måste vara rätt annorlunda än ett rum på så sätt att dels är kaviteten mycket mindre men också att man kommer att sitta väldigt utspritt i förhållande till ytan? Man sitter också väldigt nära högtalarna så det borde bli risk för kamfiltereffekter och crosstalkproblem?

Det går säkert att konstruera bra ljud där :) har hört billjud som låtit väldigt trevligt. Dock är det svårt att jämföra bil/rum för lyssningsupplevelsen var väldigt annorlunda.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-10-07 19:29

zartok skrev:Bakerman och komorok är två audiofiler, dom älskar ljud. Vad har dom för bilstereos?

Förstår att det var en retorisk fråga, men jag svarar ändå.
I min V70 har jag originalljud. Låter helt okej så länge man inte drar på.
Då låter det skit.

I arbetsbilen som jag åker mest i har jag ett Alpine-kit. 6,5" i dörrsidorna och lösa skrikor uppe på dörrarna precis innan A-balken.
Dom drivs direkt av en gammal Pioneerstereo. Får således alldeles för lite effekt.
Under passagerarsätet har jag en sån liten platt baslåda som bara är på ett par, tre liter med en åtta i.
Steget på den brann, så fick koppla på mitt gamla tvåkanals Pioneersteg.
Den får således alldeles för mycket effekt.
Det är ju inte någon superbas direkt, men fyller ut lite i botten.

Jag tycker att det är en jätteskillnad på att ha bra ljud hemma och bra ljud i bilen.
När jag kör bil koncentrerar jag mej mest på att just köra bil. Precis som att ljudet i lurarna på jobbet inte är skitviktigt. Jag koncentrerar mej mest på jobbet. Ljudet är mest något som bara ligger och brummar i bakgrunden.

Hemma kan jag ju sätta mej i mörkret och verkligen LYSSNA på musiken.

Sen tycker jag att det ibland är lättare att uppskatta musiken om det låter lite halvtaskigt. Jag lyssnar då mer på musiken än vad jag gör i biorummet, då jag även lyssnar på grejerna.

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2013-10-07 19:30

Har ingen bil. Pengarna gick till köksstereon istället (har inget körkort heller iofs ;-) ).
Komorok Specialist Projects.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum