Nattlorden skrev:802 i senaste varianten spelade på väldigt trevligt med NADs stora integrerade (C372(?)).
I vilket sammanhang lyssnade du på denna?
Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:802 i senaste varianten spelade på väldigt trevligt med NADs stora integrerade (C372(?)).
mx skrev:Nattlorden skrev:802 i senaste varianten spelade på väldigt trevligt med NADs stora integrerade (C372(?)).
I vilket sammanhang lyssnade du på denna?
MichaelG skrev:Sophia från Wilson Audio, Revel Salon och Meridian DSP7200 är tre högtalare som jag omedelbart känt att jag skulle kunna leva "happily ever after" med. Den känslan har jag inte fått med B&W de (få) gånger jag hört någon av deras större modeller. Om det berodde på rummet, eller på högtalarna har jag emellertid ingen aning om.
Hälsn. Michael
sportbilsentusiasten skrev:MichaelG skrev:Sophia från Wilson Audio, Revel Salon och Meridian DSP7200 är tre högtalare som jag omedelbart känt att jag skulle kunna leva "happily ever after" med. Den känslan har jag inte fått med B&W de (få) gånger jag hört någon av deras större modeller. Om det berodde på rummet, eller på högtalarna har jag emellertid ingen aning om.
Hälsn. Michael
Vad har du inte gillat med B&W?
Rydberg skrev:Jag levde länge med ett par B&W 804 Nautilus och gillade dem. De lät dock inte speciellt bra om man inte parade dem med bra elektronik och de var även svåra att få till så man fick jobba med placeringen.
Min tanke var att uppdatera till 802:or då de på många sätt är betydligt bättre men det blev ett par pi60s istället.
mx skrev:Rydberg skrev:Jag levde länge med ett par B&W 804 Nautilus och gillade dem. De lät dock inte speciellt bra om man inte parade dem med bra elektronik och de var även svåra att få till så man fick jobba med placeringen.
Min tanke var att uppdatera till 802:or då de på många sätt är betydligt bättre men det blev ett par pi60s istället.
Det är ju ett väldigt bra betyg till Ino i så fall.
mx skrev:Är det stor skillnad på 802D och 800D tycker du?
MichaelG skrev:sportbilsentusiasten skrev:MichaelG skrev:Sophia från Wilson Audio, Revel Salon och Meridian DSP7200 är tre högtalare som jag omedelbart känt att jag skulle kunna leva "happily ever after" med. Den känslan har jag inte fått med B&W de (få) gånger jag hört någon av deras större modeller. Om det berodde på rummet, eller på högtalarna har jag emellertid ingen aning om.
Hälsn. Michael
Jag har lyssnat på större 8-serie B&W-högtalare vid åtminstone 2 tillfällen. Ena gången var för ett antal år sedan på HiFi-klubben, Skånegatan i Gbg. Jag minns bara att jag tyckte att de var OK, men inte mer. Jag minns dock inte varför. Andra gången var härom året på någon hifi-mässa. Då lät det väl ganska bra, men inte tillräckligt avslappnat för min smak. Litet för "på". Men som sagt - om det var rummet, uppställningen, eller högtalarna vet jag inte.
Hälsn. Michael
Nattlorden skrev:Riktigt bra högtalare är svåra att ha en uppfattning om, de spelar ju bara musiken utan att göra något speciellt med den. Det kan ta lite tid i sin hifikarriär innan man slutar bländas av uppskruvade delbeteenden så lätt.
mx skrev:Nattlorden skrev:Riktigt bra högtalare är svåra att ha en uppfattning om, de spelar ju bara musiken utan att göra något speciellt med den. Det kan ta lite tid i sin hifikarriär innan man slutar bländas av uppskruvade delbeteenden så lätt.
Så är det nog. Många högtalare är nog tillverkade för att imponera i butik.
Känns som det i alla fall.
Panelguy skrev:MichaelG skrev:sportbilsentusiasten skrev:MichaelG skrev:Sophia från Wilson Audio, Revel Salon och Meridian DSP7200 är tre högtalare som jag omedelbart känt att jag skulle kunna leva "happily ever after" med. Den känslan har jag inte fått med B&W de (få) gånger jag hört någon av deras större modeller. Om det berodde på rummet, eller på högtalarna har jag emellertid ingen aning om.
Hälsn. Michael
Jag har lyssnat på större 8-serie B&W-högtalare vid åtminstone 2 tillfällen. Ena gången var för ett antal år sedan på HiFi-klubben, Skånegatan i Gbg. Jag minns bara att jag tyckte att de var OK, men inte mer. Jag minns dock inte varför. Andra gången var härom året på någon hifi-mässa. Då lät det väl ganska bra, men inte tillräckligt avslappnat för min smak. Litet för "på". Men som sagt - om det var rummet, uppställningen, eller högtalarna vet jag inte.
Hälsn. Michael
Jag har hört 802 (minns inte vilken version) i butik och jag tyckte väl inte heller det var något speciellt. Jag tror dock det är fantastiskt bra högtalare under rätt förutsättningar. Har svårt att se varför Abbey Road skulle använda B&W om de inte var riktigt bra. Även Peter Gabriel´s Real World Studios använder väl B&W om jag minns rätt.
Nattlorden skrev:mx skrev:Nattlorden skrev:Riktigt bra högtalare är svåra att ha en uppfattning om, de spelar ju bara musiken utan att göra något speciellt med den. Det kan ta lite tid i sin hifikarriär innan man slutar bländas av uppskruvade delbeteenden så lätt.
Så är det nog. Många högtalare är nog tillverkade för att imponera i butik.
Känns som det i alla fall.
Minns första stora butikslyssningen jag gjorde och skrev marginalanteckningar om på hifiklubben. Snell C satte jag bara ett stort frågetecken om, förstod inte vad som var bra med den och varför den hade den prislappen - idag vore det den ende modellen av de jag hörde som jag hade stått ut att leva med...
mx skrev:Nattlorden skrev:Minns första stora butikslyssningen jag gjorde och skrev marginalanteckningar om på hifiklubben. Snell C satte jag bara ett stort frågetecken om, förstod inte vad som var bra med den och varför den hade den prislappen - idag vore det den ende modellen av de jag hörde som jag hade stått ut att leva med...
Vilka jämförde du mot?
Nattlorden skrev:Riktigt bra högtalare är svåra att ha en uppfattning om, de spelar ju bara musiken utan att göra något speciellt med den. Det kan ta lite tid i sin hifikarriär innan man slutar bländas av uppskruvade delbeteenden så lätt.
mx skrev:Att en högtalare är bra i en specialbyggd studio behöver ju inte innebära att
den automatiskt är en bra högtalare i hemmamiljö.
mx skrev:Rydberg skrev:Jag levde länge med ett par B&W 804 Nautilus och gillade dem. De lät dock inte speciellt bra om man inte parade dem med bra elektronik och de var även svåra att få till så man fick jobba med placeringen.
PerStromgren skrev:mx skrev:Rydberg skrev:Jag levde länge med ett par B&W 804 Nautilus och gillade dem. De lät dock inte speciellt bra om man inte parade dem med bra elektronik och de var även svåra att få till så man fick jobba med placeringen.
De är väl ungefär samma prisklass, om man jämför B&W med Guru, snarare än hobbyhögtalaren Ino. Vad kostar QM 60?
Nattlorden skrev:PerStromgren skrev:mx skrev:Rydberg skrev:Jag levde länge med ett par B&W 804 Nautilus och gillade dem. De lät dock inte speciellt bra om man inte parade dem med bra elektronik och de var även svåra att få till så man fick jobba med placeringen.
De är väl ungefär samma prisklass, om man jämför B&W med Guru, snarare än hobbyhögtalaren Ino. Vad kostar QM 60?
60
Nattlorden skrev:QM60 spelar lika bra botten utan väggstöd. Möjligen är 802 lite mer gåpåig där qm60 spelar mer återhållsamt nyktert. Smaksak.
Panelguy skrev:Nattlorden skrev:QM60 spelar lika bra botten utan väggstöd. Möjligen är 802 lite mer gåpåig där qm60 spelar mer återhållsamt nyktert. Smaksak.
Har ni jämfört högtalarna i samma rum/samma kringutrustning? Annars är det ju ganska meningslösa spekulationer.
PerStromgren skrev:Panelguy skrev:Nattlorden skrev:QM60 spelar lika bra botten utan väggstöd. Möjligen är 802 lite mer gåpåig där qm60 spelar mer återhållsamt nyktert. Smaksak.
Har ni jämfört högtalarna i samma rum/samma kringutrustning? Annars är det ju ganska meningslösa spekulationer.
Inte, då! Spekulationer är kul, eller hur Nattis?
Komorok skrev:HA spelade på piPs under high End-mässan i vintras.
Kommer även att göra så på Sweetspot.
Användare som besöker denna kategori: Bill50x och 23 gäster