Jag lånar din bild Empa, hoppas det är ok.
Moderator: Redaktörer
Komorok skrev:Nej, det är ju kompromissandet som skall undvikas. Läste du inte vad bag skrev?
Elfsberg skrev:Ah. Vi har båda två som krav att det inte ska se idiotiskt ut, vilket det blir om jag ska göra som Empa.
Problemet är våran soffa, och jag har varken lust eller råd att byta ut den.
Min tjej kunde dock överleva mitt andra förslag: "det kommer bli fult hur du än gör, gör va fan du vill."
denim44demon skrev:Jag har också sett andra som dämpat "runt hörn" och sedan även använt gardiner typ Sanela från IKEA som verkar vara ganska tjocka. De lösningar jag sett har alltså haft gardiner på sidoväggarna framför dämpningen men inte bakom högtalarna. Är det en dålig lösning eller finns det något positivt med detta?
Sanela:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60239008/
Komorok skrev:Hmmm... ibland funderar jag på om begreppet WAF borde vändas på. Det handlar alltså då inte längre om vad ens fru kan acceptera utan vilken fru man själv kan acceptera. En fru som har kontrollbehov över inredningen får flytta ut om det skulle vara hos mig. Diskussion och uppfyllande av bådas visioner är det som gäller hos mig och min fru. Jag älskar min fru.
adzer skrev:Ja sanela dämpar bra. Jag har dessa själv framför fönstren och de blir stor skillnad om man dra sär dem.
Men just av anledningen att de dämpar bra så tvekar jag på att är optimala att ha framför akustik/profilskum. Jag tror att de skulle ta bort ganska mycket av funktionen hos strukturen av profilskummet.
Sanela(eller motsvarande) gardiner med isolering bakom tror jag skulle kunna vara en fungerande och kostnadseffektiv lösning som ser bra ut. Hur denna presterar jämfört med isolering+profilskum vågar jag dock inte svara på.
denim44demon skrev:adzer skrev:Ja sanela dämpar bra. Jag har dessa själv framför fönstren och de blir stor skillnad om man dra sär dem.
Men just av anledningen att de dämpar bra så tvekar jag på att är optimala att ha framför akustik/profilskum. Jag tror att de skulle ta bort ganska mycket av funktionen hos strukturen av profilskummet.
Sanela(eller motsvarande) gardiner med isolering bakom tror jag skulle kunna vara en fungerande och kostnadseffektiv lösning som ser bra ut. Hur denna presterar jämfört med isolering+profilskum vågar jag dock inte svara på.
Jag funderade över om det fanns någon mening med att ha t.ex. isolering+akustikskum (aco)+gardin, eller om det är helt onödigt att ha något bakom gardinerna då de dämpar rejält och det kanske inte är så mycket som "går igenom".
DQ-20 skrev:denim44demon skrev:adzer skrev:Ja sanela dämpar bra. Jag har dessa själv framför fönstren och de blir stor skillnad om man dra sär dem.
Jag funderade över om det fanns någon mening med att ha t.ex. isolering+akustikskum (aco)+gardin, eller om det är helt onödigt att ha något bakom gardinerna då de dämpar rejält och det kanske inte är så mycket som "går igenom".
Gardiner dämpar sällan särskilt mycket per passage. Om man försöker dämpa ljud som bara passerar en gång genom tyget, t.ex. en första reflex, måste man ha annan dämpning. Som efterklangdämpning är "gardiner" dock bra. MEN, just det här med att gardiner är tunna och genomskinliga betyder inte att det är akustiskt transparenta. Det är viktigt att luft kan passera så att inte högre frekvenser reflekteras. Om man står och blåser på gardiner i tygaffären får man nog räkna med att folk undrar vad fan man håller på med men hifi är ingen lek. Hittar man riktigt akustiskt transparenta gardiner kan man dessutom ställa högtalarna bakom dem. Med rätt bakgrund och belysning kan man få sådana gardiner att verka optiskt opaka. Det kan bli ganska trevliga psykoakustiska effekter av det eftersom det kan reducera konflikten mellan synintryck och hörselintryck. Det verkar dock inte vara särskilt populärt i hifikretsar att dölja sina högtalare.
/DQ-20
denim44demon skrev:Uppfattar jag dig rätt om jag tolkar det som att det kan vara bra att ha isolering+profilskum+gardin? Isolering och profilskummet i t.ex. ett hörn vid högtalare kan dämpa första reflexen på ett bra sätt medans t.ex. sanela gardinen framför detta kan hjälpa till med andra problem så som t.ex. få ner efterklang osv. Att gömma högtalarna hade varit schysst, men då ska man nog inte använda sanela utan det blir till att gå till den lokala handeln och blåsa lite tyger!
DQ-20 skrev:Nja. 10 cm glasull + t.ex ACO-skiva ger ca 100% dämpning och bättre än så blir det inte. En gardin kan alltså inte bidra till att öka dämpning, bara minska den. Det viktiga är att inte gardinen i sig själv ger reflektioner. Det är därför lämpligt att vecka dem.
När det gäller efterklangskontroll kan man köra med gardiner eller draperier framför hårda väggar. Sök på "draperi" eller "drapperi" [sic] här på forumet. De dämpar inte särskilt mycket per passage men när det gäller efterklang så studsar ju ljudet runt i rummet många gång per sekund och därför passerar ljudet många gånger genom tyget och får en lagom "avhyvling" varje gång utan att rummet blir helt döddämpat som vore fallet som man klädde alla väggar med glasull + profilskum. När det gäller draperier för efterklangskontroll är det inte så att tjockast är bäst - det skall vara lagom. IÖ har rekommenderat vissa kvaliteter av en sammetgardin som han anser fungera mycket bra för ändamålet. Mount Lohtse eller något sådant heter den. Kommer från företaget Pagunette. Mycket av diskussionerna kring detta tyg verkar handla om att hitta något som är "lika bra" fast billigare och mer lättillgängligt. Det har väl gått sådär, tycker jag.
/DQ-20
DQ-20 skrev:Nja. 10 cm glasull + t.ex ACO-skiva ger ca 100% dämpning och bättre än så blir det inte. En gardin kan alltså inte bidra till att öka dämpning, bara minska den. Det viktiga är att inte gardinen i sig själv ger reflektioner. Det är därför lämpligt att vecka dem.
När det gäller efterklangskontroll kan man köra med gardiner eller draperier framför hårda väggar. Sök på "draperi" eller "drapperi" [sic] här på forumet. De dämpar inte särskilt mycket per passage men när det gäller efterklang så studsar ju ljudet runt i rummet många gång per sekund och därför passerar ljudet många gånger genom tyget och får en lagom "avhyvling" varje gång utan att rummet blir helt döddämpat som vore fallet som man klädde alla väggar med glasull + profilskum. När det gäller draperier för efterklangskontroll är det inte så att tjockast är bäst - det skall vara lagom. IÖ har rekommenderat vissa kvaliteter av en sammetgardin som han anser fungera mycket bra för ändamålet. Mount Lohtse eller något sådant heter den. Kommer från företaget Pagunette. Mycket av diskussionerna kring detta tyg verkar handla om att hitta något som är "lika bra" fast billigare och mer lättillgängligt. Det har väl gått sådär, tycker jag.
/DQ-20
DQ-20 skrev: Det är viktigt att luft kan passera så att inte högre frekvenser reflekteras. Om man står och blåser på gardiner i tygaffären får man nog räkna med att folk undrar vad fan man håller på med men hifi är ingen lek.
/DQ-20
genstruktur skrev:Det kan jag skriva under på!
För några år sedan när jag var och letade tyg till mina absorbenter så stod jag och blåste i tyg i diverse affärer. Försökte smyga lite men jag minns att i en Hemtexaffär kom en expedit på mig och tittade lite undrande på mig bort ifrån kassan. Avslutade mitt flåsande i tygstycket och såg då att jag lämnat en snusfläck på gardinen ifråga. Avlägsnade mig snabbt:-D!
DQ-20 skrev:genstruktur skrev:Det kan jag skriva under på!
För några år sedan när jag var och letade tyg till mina absorbenter så stod jag och blåste i tyg i diverse affärer. Försökte smyga lite men jag minns att i en Hemtexaffär kom en expedit på mig och tittade lite undrande på mig bort ifrån kassan. Avslutade mitt flåsande i tygstycket och såg då att jag lämnat en snusfläck på gardinen ifråga. Avlägsnade mig snabbt:-D!
Androm till varnalgel! Spotta ut snuset och torka dig om munnen innan du börjar blåsa.
DQ-20 skrev: Det är viktigt att luft kan passera så att inte högre frekvenser reflekteras. Om man står och blåser på gardiner i tygaffären får man nog räkna med att folk undrar vad fan man håller på med men hifi är ingen lek.
/DQ-20
adzer skrev:Att bygga dämpning meed tjocka täta draperier framför går säkert det med. Frågan är då vad man skall ha bakom.
Nattlorden skrev:adzer skrev:Att bygga dämpning meed tjocka täta draperier framför går säkert det med. Frågan är då vad man skall ha bakom.
Jag skall ha diffusion bakom sådan i mitt biobygge.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster