Jag har lyssnat på ett flertal generationer och storlekar av av B&W's 800-serie i olika miljöer bl.a. i B&W's demorum i England. Modellerna före Nautilus hoppar jag över.
805 i olika årgångar med eller utan signatur eller D är kompetenta stativhögtalare vars prisvärde bör jämföras med Sonus Faber Auditor, Focal Micro Utopia och liknande, tycker jag och då ligger de inte så illa till.
Med risk för att trampa nöjda 803- och 804-ägare på tårna vill jag avfärda dem alla, även om jag bara hört några av generationerna och varianterna som halvstora och (halv-)dyra högtalare med alltför många kompromisser.
800, 801 och 802 tycker jag mycket om både med det det äldre diskantelementet och diamantversionen.
Man får inte snåla på krutet om man både ska hålla dem under kontroll och få det att svänga.
byZan (aktiv på hififorum) driver sina 800D med McIntosh MC1.2kW monoblock och jag kan bekräfta att det är en förträfflig kombination efter en skön musikkväll hemma hos honom.
802 funkar i rum över 20 kvm, 800 behöver inte nödvändigtvis så mycket större rum att andas i. 801 med sin ensamma 15"-bas är svårast och kräver minst 30 kvm för att få någorlunda jämn frekvensgång i basen och ingen Krell mindre än FPB600 eller nyare med minst lika mycket effekt klarar att tämja dem. Allt därunder är kompromisser som hindrar dem att visa vad de verkligen går för.
Jag är inte så förtjust i vare sig Krell eller Classé (som jag tror har samma ägare som B&W) till 800-802.
För egen del skulle jag leta efter beg. 802D och ett par McIntosh MC501 om jag skulle få för mig att vända på vardagsrummet, men för närvarande sitter jag mycket nöjd med vad jag har
vilket knappast förvånar någon som besökt mig den senaste tiden.

[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]