Trevligt att träffa lite nya ansikten också

Hur det lät kan jag inte uttala mig om, jag hörde inget av systemen, men hundens snarkningar var härligt rogivande

Moderator: Redaktörer
oa51 skrev:Tack till er alla som förgyllde min helg!![]()
@vr6jos: 30min är inga problem för mig.
Jag efterfrågar era beskrivningar på hur det lät hos oss bägge (ffa hos mig). Då vi igår snackade om så mycket annat (politik t.ex) så fick man ju inte så mycket feedback. Om ni av hänsyn till mig med tanke på hur det lät inte vill skriva i denna tråd tar jag tacksamt emot det via PM.
Kan t.ex. disponeras enligt
Styrkor - vad var positivt?
Svagheter - vad lät illa?
Vad bör ändras/ förbättras i första hand. (och i så fall hur....)
Vi ses!
Gökade du med ett par OA-51, eller är jag bara vilseledd av ditt nick?
IngOehman skrev:Tack för igår,supertrevligt, och god mat. Tack särskilt för ölen som var
drickbar.
Återkoppling om hur det lät (och om mina synpunkter låternegativa så är
det bara för att jag främst kommer att gå igenom problemen, tycker ju att
varje återgivning känneteclknas av sina problem, allt jag inte skriver något
om kan därför förmodas vara utmärkt bra):
- - -
Gemensamma egenskaper:
Båda anläggningarna hade i mina öron en tendens till att låta "högtalare"
och presentera ganska platta ljudbilder utan större djup. Högfrekvensom-
rådet lyckades inte i någon av anläggningarna frigöra sig ordentligt från
högtalarna utan spelades hörligen från eller i varje fall via själva högtalarna.
Båda anläggningarna var drabbade av en ganska likartad basresonans där
en halv våglängd fick plats på djupet i rummen.
Båda anläggningarna hade för stora begränsningar i basområdet med av-
seende på ljudtrycksförmåga för att klara av att spela alla aktuella musik-
exempel invändningsfritt.
Båda de tävlande lyckades dessutom göra partiella "Shifts" och spela visst
programmaterial på tok för svagt. Inte vara för svagt för att låta naturliga
utan även mycket svagare än jag är övertygad om att deras anläggningar
faktiskt hade klarat.
I båda anläggningarna lyste svåra tonkurveproblem med sin frånvaro, så
klangåtergivningen (åtminstone vid svaga till rimliga spelnivåer) var frånsett
de nämnda rumsliga problemen i basen utmärkt bra i båda anläggningarna.
Båda spelade det stycke jag hade med VÄLDIGT mycket för svagt, trots att
den enda instruktion jag gav var att spela (det väldigt, väldigt svagt utstryrda
stycket) så starkt det bara går. Jag gav dessutom båda kombattanterna tre
uppmaningar att höja under låtens inledning, och hos mikromodular landade
han uppskattningsvis på en slutnivå om 1 W i topparna, medan oa51 kanske
kom upp i 20 W (~13 dB mera).Och detta trots att programmet är hög-
dynamiskt (har låg medelnivå) så att 1W i topparna blir väldigt, väldigt svagt
hörmässigt. Stycket är lätt för alla anläggningar att hantera då det inte inne-
håller varken några öavrraskningar eller någon svår djupbas. Mycket märkligt
det hela.
Någon av de kombatterade tycktes spela med omkastade kanaler. Jag är
inte rätt person att säga vem det är för det spår jag hade med mig (som är
det enda jag känner skapligt bra) har liknande ljud i båda kanalerna och jag
reagerade inte på kanalväxling förrän senare då något som jag inte känner
lät spegelvänt mellan anläggningarna.
- - -
Specifikt micromodular:
Flera programmaterial presenterades så att det nästan gjorde ont i öronen,
värst var Puccini-snutten (Che Gelida Manina från La Bohème var det väl).
Det hade kunnat mildras genom att spelas svagare, men å andra sidan så
spelades det inte för högt. Någonting tycktes bryta ihop illa i registret 200-
1000 Hz, som producerade rikligt med elak distorsion i registret upp till runt
5000 Hz.
Även slagverksstycket (Kroumata) bröt ihop och distade rätt så illa stund-
tals, trots att det inte var jättestarkt.
Slutligen så var botten rätt så återhållen, vilket var både fördelaktivt och till
nackdel. Fördelen var att den (hörligt) rätt så odämpade basresonansen i
rummet inte exiterades så farligt. Basresonansen hade mycket lång utring-
ningstid förvisso (väggarna måste vara väldigt styva) men det märks rätt
så mycket mindre när den som här anslås lite svagare.
Slutligen fanns det, trots att det fanns några akustikskivor uppsatta, rätt
så mycket mera efterklang i lyssningsrummet, mer än vad jag skulle ha
önskat. I små rum blir sådan snällan vacker, men värre har jag trots allt
hört. Tillsammans med tidigare nämnda orenheter var inte efterklangen i
rummet av godo utan förvärrade snarare öronpåfrestningen.
- - -
Specifikt oa51:
Basresonansen märktes mera här än hos micromodular trots att jag tror
att den klingade av snabbare. Men främsta skälet var nog att högtalarsys-
temet hade mera kapacitet i det lägsta registret. Integrationen mellan bas-
arna och topparna var så god att jag länge trodde att det inte fanns något
separat bassystem utan att topparna spelade själv. Med det sagt tror jag
även att en något lägre nivå till basarna skulle ha vara av godo.
Ett annat skäl till att hänget i basen märktes mera kan ha varit att efter-
klangen (vid högre frekvenser) här märkbart kortare och på så vis i sig
störde mindre, men som fick basresonansen (en basresonans dominerade
helt) att märkas lite mera.
Distorsion var märkbar under några snuttar även hos oa51, men den var
avsevärt snällare till sin karaktär och svår musik som puccinisnutten skar
nästan inte ihop alls, trots samma ljudtryck (jag mätte faktiskt eftersom
jag misstänkte att det spelades lite svagare eftersom det lät så mycket
renare, men icke - på någon dB när samma nivå).
Ett minus i mitt "protokoll" (nej, jag förde inte protokoll på riktigt, men
någon sorts minnesanteckningar blir det ju vare sig man vill eller inte) var
att oa51 spelade mikromodulars musik (kroumata) minst 10dB svagare
än vad som hade varit lämpligt. Men eftersom det var bara en lång låt så
tyckte jag inte att det drog ned så mycket. Dock tyckte jag det var väldigt
synd för som det lät på denna svaga nivå så fanns det goda skäl att tro att
det, spelat på rättnivå (8-10 dB starkare minst), hade låtit mycket bättre
än hos micromodular! Nu lät det mest bara svagt.
- - -
För mig var det rätt så lätt att rösta denna gång eftersom jag skulle kunna
leva med ljudet från den ena anläggningen men inte den andra. Men båda
hade en del brister - som om de åtgärdades skulle kunna bidra till mera väl-
ljud än det som rådde.
Vh, iö
oa51 skrev:@vr6jos: 30min är inga problem för mig.
komorok skrev:Det tycker inte JAG är för långt
IngOehman skrev:---
Återkoppling om hur det lät
- - -
Vh, iö
Har ni satt ihop någon spellista så man kan prova hemma hos sig själv?
oa51 skrev:Har ni satt ihop någon spellista så man kan prova hemma hos sig själv?
Några finns länkade tidigare upp i tråden. Jag är inte fena på spotify och liknande men skriver ner mina fyra låtval i textform:
1. Händels Messias / Harnouncourt/ Concentus Musicus Wien CD1 spår 9 (http://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_noss?url=search-alias%3Daps&field-keywords=8287640702#/ref=nb_sb_noss?url=search-alias%3Daps&field-keywords=messiah+handel++hanoncourt&rh=i%3Aaps%2Ck%3Amessiah+handel++hanoncourt
2. Supertramp/ Scool http://www.amazon.com/Supertramp-The-Very-Best-Of/dp/B000V63AVY/ref=sr_1_4?ie=UTF8&qid=1381696908&sr=8-4&keywords=supertramp
3. Puccini/ La Boheme/ Highlights/ Karajan/ Berlinfilharmonikerna/ Pavarotti/Spår 2:Che gelida manina http://www.amazon.com/Puccini-Pavarotti-Harwood-Karajan-Highlights/dp/B0000041TR/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1381697091&sr=8-2&keywords=la+boheme+karajan
4.Crash test dummies/ God shuffled his feet/ Spår 3:MMM MMM MMM MMM http://www.amazon.com/Shuffled-Feet-Crash-Test-Dummies/dp/B000002VKU/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1381697266&sr=8-2&keywords=crash+test+dummies+mmm+mmm+mmm+mmm
@Jonas: Juste att din kvällsaktivitet var bra, men jag måste säga att vi saknade dig under middagen
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster