Moderator: Redaktörer
adzer skrev:...
Hellre lite mörkt än ljust och dåligt ljud anser jag.
Strmbrg skrev:adzer skrev:...
Hellre lite mörkt än ljust och dåligt ljud anser jag.
Det där kanske är lite flertydigt, hur menar du?
phloam skrev:Helt barockt att lyssningsrummet ska behöva anpassas till hifi-anläggningen istf tvärtom. Egentligen.
phloam skrev:Helt barockt att lyssningsrummet ska behöva anpassas till hifi-anläggningen istf tvärtom. Egentligen.
RogerGustavsson skrev:phloam skrev:Helt barockt att lyssningsrummet ska behöva anpassas till hifi-anläggningen istf tvärtom. Egentligen.
Utveckla gärna det! Vad är det som konstigt med att rum och högtalare anpassas till varandra? Tycker inte det är konstigare än att musik i regel uppförs i därför passande lokaler. Det fungerar sällan bra att bara ställa in några högtalare i vilket rum som helst. Dessvärre har det väl blivit ett större problem nu när många ska hembio? Då ska det till rätt mycket pill för att fungera bra. En dunrande baslåda och ett par bakhögtalare är knappast tillräckligt.
Själv har separerat aktiviteterna i vårt hus så gott det går. Musikanläggning i ett rum, TV i annat osv. Då kan man vara någorlunda ostörd med sin aktivitet. Ingen akustikreglering men givetvis står prylarna placerade för att fungera bra. Inga tomma ekande rum utan mera möblerade.
PerStromgren skrev:phloam skrev:Helt barockt att lyssningsrummet ska behöva anpassas till hifi-anläggningen istf tvärtom. Egentligen.
Ur ett konsumentperspektiv håller jag helt med dig, men ingenjören i mig fattar att en sådan högtalare kan vara väldigt besvärlig att bygga. Jag tycker att OA av den anledningen verkar vettigare än direktstrålare som måste skötas som små barn.
phloam skrev:Precis..!
Om jag får passa på att tillägga; det är ju naturligtvis upp till var och en hur man vill ha det ordnat hemma. Jag tycker bara att det ibland nästan blir ett slags grupptryck, man måste ha "dedikerat" lyssningsrum för att vara seriös eller åtminstone akustikfixa osv. Då börjar det gå för långt.
adzer skrev:...jag har hittils aldrig hört någon högtalare som låter som jag vill i obehandlade rum. Det är den trista sanningen helt enkelt. ...
adzer skrev:
Fast om nu verkligheten är så att de flesta rum faktiskt låter ganska illa utan akustikfix är då verkligen detta "grupptryck" som påpekar detta så negativt?
Jag tycker iaf inte det.
Att lyssningsrummet är en viktigt(viktigaste enligt mig) länk i lyssningskedjan och att denna måste optimeras precis som de andra länkarna ser jag inget konstigt med alls.
hifikg skrev:Fast nu var det inte främst akustikfix av olika slag jag tänkte på, som jag skrev i första inlägget, sådana trådar kryllar det av, utan mer om (hur) trivseln i rummet påverkar lyssningsupplevelsen.
phloam skrev:hifikg skrev:Fast nu var det inte främst akustikfix av olika slag jag tänkte på, som jag skrev i första inlägget, sådana trådar kryllar det av, utan mer om (hur) trivseln i rummet påverkar lyssningsupplevelsen.
Vem var det som hade sån där skivhylletapet??
hifikg skrev:Nu vet inte jag hur du vill att det ska låta, men jag har ofta haft mer eller mindre dedicerade lyssningsrum i meningen att de varit inredda i huvudsak för att lyssna. Inget av dem, och inte det nuvarande heller, har varit behandlat. Möbler och matta på golvet förstås, men det är mer för att det ska vara trivsamt än för ljudets skull. Har aldrig varit något problem med OA-52 och även ESL 63 fungerade utmärkt direkt "ur kartong", även om jag fick lägga ner lite mer omsorg på placeringen.
Fast nu var det inte främst akustikfix av olika slag jag tänkte på, som jag skrev i första inlägget, sådana trådar kryllar det av, utan mer om (hur) trivseln i rummet påverkar lyssningsupplevelsen.
phloam skrev:Hellre tips och råd än "positivt grupptryck"och jag skulle säga "bör anpassas" snarare än "måste optimeras"
![]()
Jag är med på att perfektion kräver uppoffringar, men menar bara att man bör se upp med vad man egentligen offrar.
lennartj's lösning ser jag om en utomordentligt trevlig kompromiss
adzer skrev:Fast om nu verkligheten är så att de flesta rum faktiskt låter ganska illa utan akustikfix...
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 20 gäster