Hur mycket betyder lyssningsrummet?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Hur mycket betyder lyssningsrummet?

Inläggav hifikg » 2013-10-13 10:17

Hur mycket betyder det rum där du sitter och lyssnar? Nu tänker jag inte på akustikfix i första hand utan på trivseln. Såg en bild i lördagsbildstråden på ett "ganska spartanskt" lyssningsrum och tänkte spontant att i det rummet skulle jag inte gilla att sitta och lyssna några längre stunder. Fast kanske ändå, om det är en bekväm fåtölj och man kan mörklägga det.

Så vad betyder själva rummet för hur du uppfattar musiken och betyder det mer att du trivs i ditt lyssningsrum än att du har de fetaste kablarna? Jag tycker om mitt för att det är hyfsat stort, högt i tak, relativt tyst (har en del rör som kan väsnas korta stunder och en pump som bör stängas av vid "finlyssning"). Det är i princip helt obehandlat, men av någon anledning fungerar det riktigt bra ändå rent ljudmässigt. I varje fall på de nivåer jag normalt spelar. Det är naturligt mörkt, på gott och ont, ibland blir jag lite avundsjuk när jag ser lyssningsrum med stora panoramafönster och fin utsikt. Jag är långt från pedantisk, men när det är nystädat och alla prylar ligger i någorlunda ordning är det extra trivsamt.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-10-13 11:01

Blundar vid 'riktig' lyssning, så det enda väsentliga är skönt att sitta och lågt bakgrundsbuller.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-10-13 11:05

Mitt lyssningsrum är ett suterräng/källarrum.
Det saknar föster, men det saknar inte jag. Har upptäckt att (jag tycker att) det är en fördel att kunna skruva ner distraktionsfaktorerna genom att spisa i mörker.
Har nämligen väldigt lätt för att komma in på "andra tankar" i diverse sammanhang, och då vill jag kunna minska omgivningens påverkan på detta.
Ljusdämpning är en effektiv åtgärd.
Bekväm sittplats är viktigt såklart och den soffa jag har här nere är hyfsad i det avseendet.
En annan egenhet jag har är att jag väldigt lätt känner mig störd av andra människor när jag ägnar mig åt något, exempelvis lyssning. Nu har jag inga stökiga barn. Inga alls förresten. Sambon är stillsam och håller inte på och babblar hela tiden förvisso, men även att kunna lyssna i ett rum som inte trafikeras är viktigt för mig.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-10-13 11:10

Jag trivs om man får sitt bra och en akustiskt lugn miljö tillför lugn i sinnet. Det får gärna vara dämpad belysning.

Det låter nu som att jag beskriver mitt musikrum här hemma :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-10-13 11:55

Jag tycket det är viktigt med trivsel. Det kan inte se ut hur som helst även om det låter grymt.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-10-13 12:25

Mitt rum är inte primärt ett lyssningsrum, och jag skulle förmodligen inte trivas i ett sådant rum.

Så här det ut från lyssningsplats.

Bild

... Och här sitter jag och lyssnar, men det är ofta ett vanligt ställe att ha gäster. Vi tyker att det är trevligt att ha så, oavsett akusitik.

Bild
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-10-13 13:25

Nog för att ett trevligt rum kan bidra till trivseln, men låter det bra och inte ser ut som kom och hjälp mig så räcker det för mig.
Jag har hellre ett mörkt lyssningsrum(dvs med lite fönster) som har bra ljud än ett ljust lyssningsrum som låter dåligt.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2013-10-13 17:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-10-13 17:18

adzer skrev:...
Hellre lite mörkt än ljust och dåligt ljud anser jag.

Det där kanske är lite flertydigt, hur menar du?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-10-13 17:30

Strmbrg skrev:
adzer skrev:...
Hellre lite mörkt än ljust och dåligt ljud anser jag.

Det där kanske är lite flertydigt, hur menar du?

Att jag hellre har ett mörkt lyssningsrum(dvs med lite fönster) som har bra ljud än ett ljust lyssningsrum som låter dåligt.

Jag har verkligen försökt att balansera akustiska åtgärder och estetik hos mig, men det är lite åt man cave hållet och inte alls så ljust och trevligt som Pers rum. Det är en avväggning jag fått göra och för mig så är i slutändan ljudkvalitén och bildkvalitén viktigare än att rummet skall vinna några priser i hemtrevnad.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2013-10-13 17:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-10-13 17:40

Helt barockt att lyssningsrummet ska behöva anpassas till hifi-anläggningen istf tvärtom. Egentligen.

tiaz

Inläggav tiaz » 2013-10-13 17:50

mitt hifi rum är mitt "allt" :) sover äter surfar kollar på tv, ja till allt

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2013-10-13 19:25

Jag har ett dedikerat rum som är anpassat enbart för uppgiften, musik/biorum, och jag trivs fantastiskt bra i det rummet, spenderar varje dag ett par timmar där, om än bara för att sitta och läsa eller maila.

Rummet är tyst och behagligt, jag har iofs tillräckligt med rum i huset för att inte det skall behöva konkurrera med andra aktiviteter.

Vh Christer
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-10-13 19:33

phloam skrev:Helt barockt att lyssningsrummet ska behöva anpassas till hifi-anläggningen istf tvärtom. Egentligen.

Utveckla gärna det! Vad är det som konstigt med att rum och högtalare anpassas till varandra? Tycker inte det är konstigare än att musik i regel uppförs i därför passande lokaler. Det fungerar sällan bra att bara ställa in några högtalare i vilket rum som helst. Dessvärre har det väl blivit ett större problem nu när många ska hembio? Då ska det till rätt mycket pill för att fungera bra. En dunrande baslåda och ett par bakhögtalare är knappast tillräckligt.

Själv har separerat aktiviteterna i vårt hus så gott det går. Musikanläggning i ett rum, TV i annat osv. Då kan man vara någorlunda ostörd med sin aktivitet. Ingen akustikreglering men givetvis står prylarna placerade för att fungera bra. Inga tomma ekande rum utan mera möblerade.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-10-13 19:42

phloam skrev:Helt barockt att lyssningsrummet ska behöva anpassas till hifi-anläggningen istf tvärtom. Egentligen.

Ur ett konsumentperspektiv håller jag helt med dig, men ingenjören i mig fattar att en sådan högtalare kan vara väldigt besvärlig att bygga. Jag tycker att OA av den anledningen verkar vettigare än direktstrålare som måste skötas som små barn.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-10-13 21:19

RogerGustavsson skrev:

Utveckla gärna det! Vad är det som konstigt med att rum och högtalare anpassas till varandra? Tycker inte det är konstigare än att musik i regel uppförs i därför passande lokaler. Det fungerar sällan bra att bara ställa in några högtalare i vilket rum som helst. Dessvärre har det väl blivit ett större problem nu när många ska hembio? Då ska det till rätt mycket pill för att fungera bra. En dunrande baslåda och ett par bakhögtalare är knappast tillräckligt.

Själv har separerat aktiviteterna i vårt hus så gott det går. Musikanläggning i ett rum, TV i annat osv. Då kan man vara någorlunda ostörd med sin aktivitet. Ingen akustikreglering men givetvis står prylarna placerade för att fungera bra. Inga tomma ekande rum utan mera möblerade.

Jag fick bara en känsla av att kompromisslösheten inom hifi ibland skjuter över målet, eller går för långt. Om musiklyssnandet ska hänvisas till speciella lyssningsrum så finns risken att man går miste om att uppleva musiken där man kanske helst vill ha den.

Är inte meningen med hifi att vi ska kunna njuta av musik och film - i våra hemmiljöer? Om man måste fixa konsertsalar och biosalonger hemma så ser jag det som att man gett upp och kompromissar till den grad att ljud- och bildåtergivning dikterar hur vi lever i våra hem.

Som PerStromgren är inne på, det kanske är omöjligt att åstadkomma tekniskt sett, men jag kompromissar nog hellre bort lite ljud/bildkvalitet än att jag förpassar film och musik till speciella rum.

Vill jag gå på Absolut Bio, så går jag hellre på riktig bio ute. Likaså konsert, jag måste inte ha total konsertupplevelse hemma.

Jag tänker så här eftersom det slog mig att vid en flytt - vill jag ha dedikerat hifi-rum? Egentligen inte. Bara ett lagerrum för sånt som inte används för tillfället :D

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-10-13 21:25

PerStromgren skrev:

Ur ett konsumentperspektiv håller jag helt med dig, men ingenjören i mig fattar att en sådan högtalare kan vara väldigt besvärlig att bygga. Jag tycker att OA av den anledningen verkar vettigare än direktstrålare som måste skötas som små barn.

Precis..!

Om jag får passa på att tillägga; det är ju naturligtvis upp till var och en hur man vill ha det ordnat hemma. Jag tycker bara att det ibland nästan blir ett slags grupptryck, man måste ha "dedikerat" lyssningsrum för att vara seriös eller åtminstone akustikfixa osv. Då börjar det gå för långt.

Då antar jag hellre utmaningen att skapa bästa möjliga ljud/bild där jag vill vara.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-10-13 21:28

phloam skrev:Precis..!

Om jag får passa på att tillägga; det är ju naturligtvis upp till var och en hur man vill ha det ordnat hemma. Jag tycker bara att det ibland nästan blir ett slags grupptryck, man måste ha "dedikerat" lyssningsrum för att vara seriös eller åtminstone akustikfixa osv. Då börjar det gå för långt.

Fast om nu verkligheten är så att de flesta rum faktiskt låter ganska illa utan akustikfix är då verkligen detta "grupptryck" som påpekar detta så negativt?
Jag tycker iaf inte det.

Att lyssningsrummet är en viktigt(viktigaste enligt mig) länk i lyssningskedjan och att denna måste optimeras precis som de andra länkarna ser jag inget konstigt med alls.
Vore väldigt skönt om man slapp ha specifika lyssningsrum, men jag har hittils aldrig hört någon högtalare som låter som jag vill i obehandlade rum. Det är den trista sanningen helt enkelt.

Vad gäller värdebegrepp som "seriös" och liknande så rör de inte mig. Var person bör lägga ner precis så mycket eller lite tid och pengar på sina intressen som passar dem. Om folk tycker att jag är oseriös eller överseriös är inte mitt problem så länge jag trivs med vad jag gör.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2013-10-13 21:34

Jag har anpassat högtalarna till rummet, fast det krävdes att jag snickrade till lite stödväggar bakom högtalarna över och under fönsterbänken och fyra små subwoofrar varav två inte syns på bilden för att få ordning på det lägre basregistret.
För övrigt tycker jag att ett vardagsrum är "ofärdigt" om man inte har gardiner, mjuka sköna mattor, stoppade möbler och lite hyllor med böcker, skivor eller annat man samlar på, men med det på plats är rummet klart om man valt högtalare avsedda för vardagsrum.
De är tyvärr inte avsedda att stå mot fönstervägg eller för nära massiv gjuten sidovägg, så när man som jag envisas med att ha sittplatserna vända mot min vackra utsikt får jag ta kostnad och besvär med stödväggar och subwoofrar för att kompensera.

Bild

I fönstrens och TV'ns speglingar ser man lite av rummets bakre del.
Bilden är tagen med lååång slutartid och kameran låg på favoritfåtöljens nackstöd, och jag ser nu att den lutar lite, ni får ha överseende med det.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-10-13 21:51

adzer skrev:...jag har hittils aldrig hört någon högtalare som låter som jag vill i obehandlade rum. Det är den trista sanningen helt enkelt. ...

Nu vet inte jag hur du vill att det ska låta, men jag har ofta haft mer eller mindre dedicerade lyssningsrum i meningen att de varit inredda i huvudsak för att lyssna. Inget av dem, och inte det nuvarande heller, har varit behandlat. Möbler och matta på golvet förstås, men det är mer för att det ska vara trivsamt än för ljudets skull. Har aldrig varit något problem med OA-52 och även ESL 63 fungerade utmärkt direkt "ur kartong", även om jag fick lägga ner lite mer omsorg på placeringen.

Fast nu var det inte främst akustikfix av olika slag jag tänkte på, som jag skrev i första inlägget, sådana trådar kryllar det av, utan mer om (hur) trivseln i rummet påverkar lyssningsupplevelsen.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-10-13 21:56

adzer skrev:
Fast om nu verkligheten är så att de flesta rum faktiskt låter ganska illa utan akustikfix är då verkligen detta "grupptryck" som påpekar detta så negativt?
Jag tycker iaf inte det.

Att lyssningsrummet är en viktigt(viktigaste enligt mig) länk i lyssningskedjan och att denna måste optimeras precis som de andra länkarna ser jag inget konstigt med alls.

Hellre tips och råd än "positivt grupptryck" ;) och jag skulle säga "bör anpassas" snarare än "måste optimeras" ;) :D

Jag är med på att perfektion kräver uppoffringar, men menar bara att man bör se upp med vad man egentligen offrar.

lennartj's lösning ser jag om en utomordentligt trevlig kompromiss :D

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-10-13 21:57

hifikg skrev:Fast nu var det inte främst akustikfix av olika slag jag tänkte på, som jag skrev i första inlägget, sådana trådar kryllar det av, utan mer om (hur) trivseln i rummet påverkar lyssningsupplevelsen.

Vem var det som hade sån där skivhylletapet?? :D

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-10-13 21:59

phloam skrev:
hifikg skrev:Fast nu var det inte främst akustikfix av olika slag jag tänkte på, som jag skrev i första inlägget, sådana trådar kryllar det av, utan mer om (hur) trivseln i rummet påverkar lyssningsupplevelsen.

Vem var det som hade sån där skivhylletapet?? :D

Såg en på mässan senast. Men visst var det någon medlem som hade en sådan på bild också. Minns inte vem.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-10-13 22:00

hifikg skrev:Nu vet inte jag hur du vill att det ska låta, men jag har ofta haft mer eller mindre dedicerade lyssningsrum i meningen att de varit inredda i huvudsak för att lyssna. Inget av dem, och inte det nuvarande heller, har varit behandlat. Möbler och matta på golvet förstås, men det är mer för att det ska vara trivsamt än för ljudets skull. Har aldrig varit något problem med OA-52 och även ESL 63 fungerade utmärkt direkt "ur kartong", även om jag fick lägga ner lite mer omsorg på placeringen.

Fast nu var det inte främst akustikfix av olika slag jag tänkte på, som jag skrev i första inlägget, sådana trådar kryllar det av, utan mer om (hur) trivseln i rummet påverkar lyssningsupplevelsen.

Jag är likadan. Jag vill ha bebodda och kraftigt inredda rum för att jag tycker att det är mysigt. Kala tomma väggar är inte min grej. Denna typ av ombonade rum låter helt klart bättre än de tomma kala, men de når ändå inte fram enligt mig. Jag vill ha absorbenter och basfällor(om så behövs) i mitt lyssningsrum för att det skall låta riktigt bra.

Nu är ju varken Carlsson eller Quad inte riktigt min typ av högtalare. Jag föredrar mer traditionella lådhögtalare även om jag förstår tjusningen med dem.

Jag vet att detta var ett sidospår. Kände bara att jag var tvungen att kommentera saken när den nämdes, men jag tänker inte älta det mer. Jag har sagt mitt nu.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-10-13 22:01

phloam skrev:Hellre tips och råd än "positivt grupptryck" ;) och jag skulle säga "bör anpassas" snarare än "måste optimeras" ;) :D

Jag är med på att perfektion kräver uppoffringar, men menar bara att man bör se upp med vad man egentligen offrar.

lennartj's lösning ser jag om en utomordentligt trevlig kompromiss :D

Ja hur man framför sina åsikter är nog så viktigt. Jag håller helt med dig.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-10-13 22:54

Mitt nuvarande rum är ganska kalt, åtminstone väggarna. Den enda bild jag har på en av väggarna i själva lyssningsrummet är en bild på en leende mäster Stig. I den andra delen av studion/lyssningsrummet har jag en bild på världens bästa barnbarn, men f ö är det ganska kalt f n. Fast det märks inte när ljuset släcks. Då syns inte heller den jättelika kabeln som just nu tar alldeles för mycket plats och uppmärksamhet, eller den uppsprättade rörförstärkaren som står som ett dåligt samvete på en av subborna. Snart är det vinter, då...

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-10-14 02:18

För vissa betyder rummet allt, för andra ingenting.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-10-14 06:26

Jag har också anpassat högtalarna till rummet.
Eller snarare, anpassat VAL av högtlarare, så jag SLIPPER bygga om rummet.

Höll ju på att bli smått galen på att det ALDRIG blev tillräckligt bra. Och jag ville verkligen inte "akustikfixa" rummet.
Sedan kom jag på att jag skulle byta högtalartyp, och sedan dess är det bara att lyssna på egentligen.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-10-14 07:40

adzer skrev:Fast om nu verkligheten är så att de flesta rum faktiskt låter ganska illa utan akustikfix...

Rum med sparsam möblering tycker jag personligen är jobbiga att vistas i. I sådana rum kan man heller inte återge musik på ett vettigt sätt. Akustikfix behöver inte nödvändigtvis innebära att rummet blir belamrat med en massa specialprylar som ska ta hand om det ena eller andra. Den som har fritt spelrum kan antagligen bygga in "fixet" utan att det stör ögat. Dock blir det kanske svårare att kombinera hembio med sittplatser radvis och andra aktiviteter? Jag vill inte sitta med ryggen mot mina gäster när vi samtalar. Lyssnar på musik tillsammans gör vi mycket sparsamt, framförallt sällan aktivt, och tittar på film hemma gör vi aldrig, då går vi på bio. Det är förbehållet personer i hushållet att mera aktivt lyssna på musik eller titta på TV tillsammans. Det är möjligt att ni som har hifi- eller filmkompisar har en annan inställning, att ni gärna träffas i mera dedikerade rum. För det stora flertalet är antagligen lyssningsrummet ett vanligt vardagsrum. Vissa typer av högtalare samverkar möjligen bättre med vanliga möblerade rum? Ortoakustiska system och dipoler tycker jag inte är lika känsliga som mera konventionella framåtstrålare. Sedan har vi olika referenser av hur musik ska låta. Jag vill det ska låta som live utan PA så långt det är möjligt (vissa instrument kan omöjligt spela tillsammans utan nivåförstärkning). Då blir behovet av infrabas eller extrema ljudtryck inte lika stort och det underlättar en hel del, både för plånbok, återgivningsutrustningen och rumsfixet.

Användarvisningsbild
JConsul

Inläggav JConsul » 2013-10-15 12:07

För mig så är den viktigaste egenskapen i ett/mitt lyssningsrum att man kan få vara i fred, det är svårt att njuta av musik när bolibompa är på TV´n och varken ungarna eller frugan vill lyssna på musik. Detsamma gäller när jag vill spela gitarr men det kan nog inte klassas som musik iofs. :)

Ibland kan jag lyckas smyga igång bakgrundsmusik här hemma men det brukar inte ta så lång stund innan det är någon som klagar.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-10-15 12:19

Även om vi flyttar till större och man kan gå all in så att säga så tror jag inte att jag vill ha en hembiogrotta. Tänker mig att bygga in, eller göra akustikfix dolda. Vissa Första reflexer kanske man kan beställa absorbenter med tryck på osv. Tror inte heller att jag vill ha det för mörkt, med det sagt målar jag nog inte vitt heller, men har svårt att tänka mig allt svart utan fönster. Ljudet och ett trevligt rum går före eventuell bildkvalitet. Så resonerar jag nu i alla fall. Så länge jag inte blundar tar jag in rummet också anser jag.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Nästa

Återgå till Generellt om hifi