Moderator: Redaktörer
zartok skrev:Det är därför jag matar basarna mycket högre än mina toppar. Bas klarar man av rätt mycket av. Topparna spelar jag nog fasen aldrig över 90. Vi kunde fortfarande prata med varandra i rummet hjälpligt, så så vansinnigt galet högt var det inte. Jag skulle ha dött om jag satt i komoroks 130 db vill jag lova
Spacebug skrev:Är de basta simuleringarna gjorda med någon form av rumspåverkan?
Jag har inte simulerat det elementet själv men jag googlade fram en winisd för sluten 195l låda och den visade på drygt 20dB ner vid 10Hz i tonkurvan.
Så ifall den simuleringen är korrekt och det skall spelas rakt till 10Hz utan rumspåverkan hade 20dB lyft vid 10Hz behövts...
Men kontrollera ifall de är täta genom att trycka in och hålla inne konen ett tag, släpp sedan.
Åker de ut direkt är de täta, men kryper konen ut har du läckage.
Och självklart lyssna efter pys eller liknande...
zartok skrev:Lådan är ca 105 liter invändigt. Jag tror på 108, men avrundar neråt.
Jag har lite pys vid elementet, men det märkliga är att när jag viker gummiringen så sticker pyset till ett annat ställe.
Elementet kommer dock iaf tillbaka på en gång, även om jag trycker in det hårt så handlar det om en väldigt kort tid, en tiondel eller så.
Men med den simuleringen du gjorde så är lådan kanske inte alls läckande, utan den ska rulla av så väldigt mycket som den gör?
Edit: lådan är tom 114 liter invändigt, minus all stagning. Kanske tagit i lite med volymräkningen på stagen också...
Användare som besöker denna kategori: Conan och 27 gäster