Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Man vill ha en ljudåtergiving som låter naturtrogen.
Harryup skrev:Själv har jag hört många gamla anläggningar som ger en mycket stor gåshudsfaktor trots att dessa saknar all teknisk nutida finess medans anläggningar som är modernt nutida som knappast lyckas förmedla någon spelglädje alls.
RogerGustavsson skrev:Håller med. Det finns anläggningar som är tekniskt sett väldigt bra och klarar alla möjliga parametrar som tokhöga ljudtryck och nästan vilka infrafrekvenser som helst och ändå inte gör musiken intressant. Det är väl känt att många, inte minst musiker, lyssnar förbi en hel del felaktigheter vid återgivningen?
shifts skrev:Tycker fortfarande adzers fina inlägg är riktigt bra och anser att de innefattar även några av de andra synvinklarna som postats i tråden. Men det verkar få se.
shifts skrev:Tycker fortfarande adzers fina inlägg är riktigt bra och anser att de innefattar även några av de andra synvinklarna som postats i tråden. Men det verkar få se.
RogerGustavsson skrev:Jag förstår inte riktigt hur man ska bedöma hur fonogrammet låter i sig, det är ändå en hel kedja du lyssnar igenom, inte minst själva inspelningen av ljudet/musiken. Det går givetvis att analysera några av länkarna för deras påverkan i kedjan men inte alla, framförallt inte i början och slutet av kedjan, där blir det mycket subjektiva bedömmningar. Om inspelningen är tänkt att avspisas genom ett par högtalare av sämre sort, lär det knappast gå att avnjuta den "rakt av" via riktigt bra sådana. Tänk Yamaha NS-10 för slutmixen och kör sedan via de Ino du har. Tycke och smak kommer alltid in någonstans, inte minst i fråga om musikvalet och hur det spelas där.
shifts skrev:Det finns med andra ord ingenting att diskutera, detta är ett faktum fastslaget i sten? Då ska jag inte fortsätta resonera.
Harryup skrev:Dock kan man inte ändra på ursprungsbetydelsen.
mvh/Harryup
Strmbrg skrev:Vad hifi "är" ids jag inte fundera över just nu.
PerStromgren skrev:Jag kan passa på att upprepa min egen ståndpunkt.
Min referens är mixbordets monitorlyssning där det slutgiltiga fonogrammets (se, jag kan!) stereomix skapades. Inget annat.
Min referens är mixbordets monitorlyssning där det slutgiltiga fonogrammets (se, jag kan!) stereomix skapades. Inget annat.
Kenta-KTM skrev:PerStromgren skrev:Jag kan passa på att upprepa min egen ståndpunkt.
Inte för att på något vis verka dryg, men hur kan man veta exakt hur mixbordets monitorlyssning lät om man inte var med när det skapades?
PerStromgren skrev:Kenta-KTM skrev:PerStromgren skrev:Jag kan passa på att upprepa min egen ståndpunkt.
Inte för att på något vis verka dryg, men hur kan man veta exakt hur mixbordets monitorlyssning lät om man inte var med när det skapades?
Det är inte alls drygt, jag kan verkligen inte veta! Detsamma kan sägas om varenda annan referens där man inte själv var med!
AndreasArvidsson skrev:
Det som vissa av er andra pratar om är upplevelsen av lyssningen.
Strmbrg skrev:Hm,
Varför är det så viktigt att det skall vara "exakt"?
Jo, jag har gaggat om det förut, men hifi-begreppet är väl inte något nytt diskussionsämne det heller...
Är "exakt" ett ord man bara slänger sig med utan att reflektera över vad ordet betyder?
Är det "exakta" ens viktigt för musikupplevelsen?
Återigen, tänk på vad "exakt" faktiskt betyder...
Eller är det teknikoptimering det handlar om?
Egentligen.
petersteindl skrev:PerStromgren skrev:Jag kan passa på att upprepa min egen ståndpunkt.
Oj. Menar du att det är detta ljud som är high fidelity?
Min referens är det som fanns före mikrofonerna på en inspelning med akustiska instrument.
Mvh
Peter
Minst 99% av den musik som produceras idag passar inte in i mitt hifi-begrepp och den betraktar jag som referenslös.
Den anser jag att man bara kan uttala sig om att låter bra eller dåligt, inget kan sägas vara rätt eller fel och jag använder inte ordet återgivning.
Det handlar om uppspelning av en produkt och jag skulle inte påstå att det som hördes i kontrollrummet vid slutmixningen eller något annat skede i processen är referens heller, för många (eller åtminstone de bästa) som jobbar med detta vet att de inte har perfekt lyssning och försöker i någon mån kompensera för brister de är medvetna om och siktar mot något "inre ideal" som kanske varken de eller vi konsumenter exakt kommer att få uppleva.
Användare som besöker denna kategori: RogerGustavsson, sammel och 40 gäster