Den sista veckan har jag hållit i ett litet gruppköp på schysta stora baselement, allt förarbete är nu klart för att lägga officiell beställning på en fullmatad pall med element från Acoustic Elegance med leveranstid ca 1 månad + frakttid. (Inget kan läggas till i nuvarande gruppköp, pallen är full.)
Sötebäret i beställningen är Acoustic Elegance 18”-element TD18+ till ett verkligt bra pris, ca 2250 kr inklusive frakt, tull och moms, landat i Sverige. AEs John E Janovich lägger ned tillverkning av ett element och får då ett dammsamlande överskott av delar på lager. Dessa vill han bli av med och har då erbjudit elementet TD18+ med dammkåpa i stället för standardutförandet med fasplugg. Faspluggen gör att elementet är lämpligt för delning även en bit upp i mellanregister /diskant. Dammkåpa i stället för fasplugg betyder att elementet främst är lämpligt för basfrekvenser då en mindre uppbrytning från dammkåpan börjar komma vid ca 800 Hz enligt John, alltså långt ifrån normal delningsfrekvens kring ca 80 Hz för basregistret. Övriga elementdata ska vara lika med standardutförandet här: http://www.aespeakers.com/drivers.php?driver_id=24
(TD18+ är en ”släkting och storebror” till den 15”:are som Allram använder i sina frontar, byggtråd: http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=12545 )
Idag finns överskottsdelar för ca 70 element, av dessa är 40 st redan förbokade, återstår alltså ca 30 st där först till kvarn gäller. Priserna som gäller är: 4 st element => USD 275:- /element, 10 st och uppåt USD 250:- / element. Normala listpriset för TD18+ med fasplugg är USD 449:-, vid 5-9 st USD 399:-, vid 10+ st USD 375:-. För eventuella senare order på TD18+ med dammkåpa och då nya delar behöver tas fram, kommer listpriset vara USD 429:-/st. USD 250:- /st kan alltså ses som riktigt bra pris.
En 2,5 m³ pall med båtfrakt till Göteborg kostar för gruppköpet USD 465:-, skulle pallen gå till Stockholm i stället, USD 570:-. Pallen tar 4x6 = 24 element vilket betyder frakt ca 160 kr / element till GBG. Fraktat, tullat och momsat samt med transportförsäkring blir totalkostnad ca 2250 kr / element, räknat mot USD-kurs 6,50. Frakten är till hamn-GBG, ej dörr-till-dörr, så upphämtning + distribuering inom Sverige tillkommer. (Jag hade först för egen del fundering på AEs SBP15-element, en 15" ren subbas avsedd för sluten liten låda, båtfrakt för 8 st sådana skulle kostat USD 370:- till GBG, en stor fullmatad pall kostar alltså inte särskilt mycket mer i frakt.)
Jämförelse jag gjort mot baselement från tex Stereo Integrity, Dayton och några andra pekar (för mig i alla fall) på att AEs verkar överlägsen tekniskt på de flesta parametrar, så valet var enkelt när dessutom pris/st oftast blev lägre än för dom andra. En fördel kan vara den höga känsligheten, ca 10 dB i skillnad mot andra vilket betyder att man inte behöver vräka på med för talspolen temperaturhöjande effekter från monsterförstärkare, i simuleringar i tex Unibox syns skillnader tydligare. Xmax är enligt AEs lite konservativa specar ”bara” 14 mm som ger ca 3,4 L pumpeffekt, enligt Josh Ricci på Data-Bass ligger den kring +/- 19 mm utan direkt märkbara oljud och fortfarande inte nå xmech och i så fall med ”mjukstuds”.
Ni som kan vara intresserade får tota ihop något, jag kommer inte lägga någon mer tid på nya köp. Vet jag redan svaret på någon fråga langar jag in det.