Objektivisten skrev:+120 dB med rörisen. Då är det nattalyssning.
Ja, när jag får igång mitt rörslutsteg ska det bli lyssning av
Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:hifikg skrev:Mätte idag och finner att jag lyssnar på ganska låg volym, i varje fall jämfört med de 90-100 dB som det talas om i GÖK-tråden.
Hur starkt spelar du när du finlyssnar för dig själv?
Jag hoppas fortfarande att du har lust att utveckla* frågan således att det går
att svara på den.
- - -
*T ex genom att svara på dessa följdfrågor:
1. Menar du när man spelar som allra starkast? (För de flesta spelar kanske inte
lika starkt varje dag, varje låt.)
2. Menar då vägt på något sätt (antagligen A i så fall) eller ovägt (vilket för enkla
sammanhang kan substitueras med C-vägning)?
3. Menar du medelljudtryck eller peak-ljudtryck? (Om du menar äkta peakljudtryck
så är det omöjligt för nästan alla att mäta det på riktigt, men många kan mäta en
sorts snabb ovägd peak-RMS. Det är inte riktigt peak-ljudtryck, men kanske duger
det för en sådan här undersökning? Det beror ju liksom på vad man vill ha svar på.
Om det man vill ha svar på är hur mycket förstärkare man behöver så duger det
inte alls. Om det man vill ha svar på hur högt det låter så är kanske ingen av var-
ken långsam eller snabb med valfri vägning alldeles bra heller.)
Vh, iö
hifikg skrev:Inte ens Terje Isungset får stapeln att braka i höjden ens när huset sätter sig, är inte det lite märkligt?
RogerGustavsson skrev:hifikg skrev:Inte ens Terje Isungset får stapeln att braka i höjden ens när huset sätter sig, är inte det lite märkligt?
Körde Fading Sun och fick 100 dB med min analoga RS-mätare I läge "fast". Lät som förstärkarklippning i höger högtalare eller att basmembranet bottnade.
Zzombie skrev:Det har allt med ljudstyrka att göra. Lyssna på musiken, inte ljudet.
RogerGustavsson skrev:hifikg skrev:Inte ens Terje Isungset får stapeln att braka i höjden ens när huset sätter sig, är inte det lite märkligt?
Körde Fading Sun och fick 100 dB med min analoga RS-mätare I läge "fast". Lät som förstärkarklippning i höger högtalare eller att basmembranet bottnade.
hifikg skrev:Zzombie skrev:Jag spelar på inspelningens naturliga ljudnivå
Hur vet man vad det är för nivå?
Zzombie skrev:Det märks, allt faller på plats.
hifikg skrev:Zzombie skrev:Det har allt med ljudstyrka att göra. Lyssna på musiken, inte ljudet.
Alltid. Musiken kan låta precis lika trevlig (allt på plats) på en nivå som bara knappt överröstar rummets egenljud, som på en nivå strax under gränsen för det behagliga. Tycker jag.
PerStromgren skrev:Jag har aldrig sett något skivkonvolut som indikerat vilken ljudtrycksnivå som fanns i ursprungsljudet. Aldrig. Är inte det konstigt?
PerStromgren skrev:För mig personligen skulle det vara intressant att (försöka) spela upp skivan vid originalnivå. Finns det inte några fler nördar därute?
PerStromgren skrev:Det enda jag sett är uppmaningar av typen "Should be played as loud as possible!", vilket säkert är korrekt för de flesta anläggningar om man vill komma så nära originalnivå som möjligt för den typen av musik.
PerStromgren skrev:Ingvar,
Jag tycker att du skulle göra hifivärlden en tjänst om du försökte få nivån publicerad på konvoluten! Det är (var?) inte helt ovanligt att beskriva mikplacering och utrustning för en del finare inspelningar, att lägga till "SPL at listeing position at track 1, 2:03-2:06, 76 dB(A)" vore ju inte ivägen. De som läser, fattar nog.
Jag tror att det var på Johnny Winters skivor jag senast såg uppmaningen att spela så högt som möjligt, men jag kan ha fel.
KarlXII skrev:PerStromgren skrev:Ingvar,
Jag tycker att du skulle göra hifivärlden en tjänst om du försökte få nivån publicerad på konvoluten! Det är (var?) inte helt ovanligt att beskriva mikplacering och utrustning för en del finare inspelningar, att lägga till "SPL at listeing position at track 1, 2:03-2:06, 76 dB(A)" vore ju inte ivägen. De som läser, fattar nog.
Jag tror att det var på Johnny Winters skivor jag senast såg uppmaningen att spela så högt som möjligt, men jag kan ha fel.
Och en kalibreringssinus på, säg 500Hz, som förstaspår?
Blir det bra det, tro? Och kommersiellt?
IngOehman skrev:Många i tråden har ställt frågan om vilken sorts mätning som TS åsyftar när
han ställer frågan om hur högt folk spelar, och som många redan varit inne
på så är det en fråga som måste besvaras innan det är meningsfullt att svara
på ursprungsfrågan.
Skillnaden mellan peak-värde och medelvärde kan vara 30 dB eller mera.
Dessutom spelar vägningen stor roll.
En mätning som görs för att man skall kunna avgöra behovet av förstärkar-
effekt bör vara ovägd eller som nödlösning C-vägd (ovägda mätningar finns
sällan möjlighet att göra med enklare ljudtrycksmätningsapparater).
Är målet däremot att bedöma skadarisk för hörseln så är det vettigare att
mäta A-vägt. Min erfarenhet är den att de flesta värstinghögspelare oftast
spelar mest bara den musik starkt, som inte är så farlig för öronen och som
därför inte ger alls lika höga mätvärden när man mäter A-vägt.
Vh, iö
- - - - -
PS. Mitt svar på frågan (utgår då ifrån ovägt peak-RMS-ljudtryck) är att jag
inte spelar lika högt alltid, utan att det beror på programmaterial och på en
mängd andra förutsättningar.
Förekommande maximala peak-nivåer är runt 105-110 dB, men för det allra
mesta så rör det sig snarare om peak-nivåer på under 85 dB när jag lyssnar
och gör ingenting annat. Medelnivån är hamnar förstås mycket lägre.
Kan nämna att den lägre nivån alltjämnt är högre än vad man komfortabelt
pratar i. Så, pågår musik samtidigt som det skall pratas så tycker jag 20 dB
svagare ytterligare är lämpligt.
Vh, iö
penke62 skrev:Vilken musik är mindre skadlig för hörseln än annan? Jag var själv av uppfattningen att det man upplevde som positivt inte var lika skadligt som det man upplevde som negativt, men har fått mothugg från hörselvården. Tinnitusakuten (tror jag det var) menade att all musik är lika farlig, och att det är nivån och tiden som avgör skaderisken.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 24 gäster