Moderator: Redaktörer
hifikg skrev:Hur mycket betyder det rum där du sitter och lyssnar? Nu tänker jag inte på akustikfix i första hand utan på trivseln. Såg en bild i lördagsbildstråden på ett "ganska spartanskt" lyssningsrum och tänkte spontant att i det rummet skulle jag inte gilla att sitta och lyssna några längre stunder. Fast kanske ändå, om det är en bekväm fåtölj och man kan mörklägga det.
Så vad betyder själva rummet för hur du uppfattar musiken och betyder det mer att du trivs i ditt lyssningsrum än att du har de fetaste kablarna? Jag tycker om mitt för att det är hyfsat stort, högt i tak, relativt tyst (har en del rör som kan väsnas korta stunder och en pump som bör stängas av vid "finlyssning"). Det är i princip helt obehandlat, men av någon anledning fungerar det riktigt bra ändå rent ljudmässigt. I varje fall på de nivåer jag normalt spelar. Det är naturligt mörkt, på gott och ont, ibland blir jag lite avundsjuk när jag ser lyssningsrum med stora panoramafönster och fin utsikt. Jag är långt från pedantisk, men när det är nystädat och alla prylar ligger i någorlunda ordning är det extra trivsamt.
phloam skrev:Mys-fix av lyssningsrummet är ett sorgligt eftersatt område i hifi-kretsar
Rökmaskin, roboscans, laser, stroboskop, UV-backdrops - passar både till allt från Pink Floyd till Prodigy
Jag har pratat om "garderobs-rejv" tidigare men med ny bostad kanske man kan stryka det där med "garderob"![]()
![]()
genstruktur skrev:phloam skrev:Mys-fix av lyssningsrummet är ett sorgligt eftersatt område i hifi-kretsar
Rökmaskin, roboscans, laser, stroboskop, UV-backdrops - passar både till allt från Pink Floyd till Prodigy
Jag har pratat om "garderobs-rejv" tidigare men med ny bostad kanske man kan stryka det där med "garderob"![]()
![]()
Pyroteknik då?
phloam skrev:genstruktur skrev:phloam skrev:Mys-fix av lyssningsrummet är ett sorgligt eftersatt område i hifi-kretsar
![]()
Pyroteknik då?
Absolut! Bra där! Ingen hårdrock utan eldbollarLite Alice Cooper-props* också vore najs
* lol där tänkte vi precis samma sak samtidigt
Martin skrev:Funkar det lika bra med blockljus eller är det för mesigt?
genstruktur skrev:Martin skrev:Funkar det lika bra med blockljus eller är det för mesigt?
Blockljus känns fyrkantigt och manligt, bara det inte är doftljus för då passar det endast till ballader.
Martin skrev:Ingvar: nu missförstår du frågan.Du tolkar fel och svarar på en annan fråga.
![]()
hifikg skrev:Hur mycket betyder det rum där du sitter och lyssnar?
steveo1234 skrev:Jag vill att mitt rum ska vara transparent. Rummet ska med andra ord inte varken synas eller höras.
Det är den enda lyssningskomponenten som jag har det kravet på för övrigt.
+1Elfsberg skrev:Jag förstår inte det där med separata rum.
Kan hända att det är för att jag inte har någon uberfet anläggning och bor i lägenhet, men när jag köper hus så vill jag nog ha stereon i vardagsrummet.
Vardagsrummet kommer ha mycket möbler och lite dolda s k akustikfix.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 13 gäster